/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Olieskift
Fra : HHH


Dato : 31-10-08 12:38

Hej NG
Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som sædvanlig at
køre motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og glycol til
sidst inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg skifte olie
og filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg
plejer). I øvrigt er det en Perkins 4-236

v.h.
HHH

 
 
Harding Larsen (31-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 31-10-08 21:31

Olien skiftes om efteråret.
Det er ikke særligt formålstjenligt at lade en syreholdig olie
stå og påvirke metaldelene vinteren over.

Mvh/Harding

HHH <h.h.honore@gmail.com> skrev:
>Hej NG
>Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som
sædvanlig at
>køre motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og
glycol til
>sidst inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg
skifte olie
>og filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg
>plejer). I øvrigt er det en Perkins 4-236
>
>v.h.
>HHH


Kim Bøndergaard (02-11-2008)
Kommentar
Fra : Kim Bøndergaard


Dato : 02-11-08 17:29

For mig er det første vinter med en "ferskvandskølet" motor.

Bør man køre noget kølervæske eller lign. gennem saltvandsdelen som jeg
hidtil har gjort ved min saltvandskølede - eller er det typisk muligt at
tappe al vandet af - den skal selvfølgelig afsaltes først.

Og hvad med det lukkede kølesystem? Hvad er det egentligt det køles med i
dagligdagen - og er det frostfrit - eller skal jeg også her tænke på at
skifte noget?

mvh Kim

Den Fri, 31 Oct 2008 11:37:57 -0700 skrev HHH:

> Hej NG
> Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som sædvanlig at køre
> motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og glycol til sidst
> inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg skifte olie og
> filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg plejer). I
> øvrigt er det en Perkins 4-236
>
> v.h.
> HHH


Ukendt (02-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-08 17:52

Du skal stadig køre saltvandsdelen igennem. Først med ferskvand, så du får
saltet ud af pumpen og veklseren (så ikke den ligger og tærrer hele
vinteren) og dernæst med en glykol blanding, så ikke du får frostskader. Det
gode er at kapaciteten er meget mindre så typsik kan man klare sig med
mindre væske.

Ferkvandssiden behøver du ikke at gøre noget ved. En gang imellem (hvert
eller hvert andet år) skal man (som på en bil) kontrollere at der er væske
på og at glykolen ikke er nedbrudt, men det behøver jo ikke være om
efteråret.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Kim Bøndergaard" <kim@fam-boendergaard.trydk> wrote in message
news:gekkfq$2pr0$1@newsbin.cybercity.dk...
> For mig er det første vinter med en "ferskvandskølet" motor.
>
> Bør man køre noget kølervæske eller lign. gennem saltvandsdelen som jeg
> hidtil har gjort ved min saltvandskølede - eller er det typisk muligt at
> tappe al vandet af - den skal selvfølgelig afsaltes først.
>
> Og hvad med det lukkede kølesystem? Hvad er det egentligt det køles med i
> dagligdagen - og er det frostfrit - eller skal jeg også her tænke på at
> skifte noget?
>
> mvh Kim
>
> Den Fri, 31 Oct 2008 11:37:57 -0700 skrev HHH:
>
>> Hej NG
>> Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som sædvanlig at køre
>> motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og glycol til sidst
>> inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg skifte olie og
>> filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg plejer). I
>> øvrigt er det en Perkins 4-236
>>
>> v.h.
>> HHH
>


Carsten Jensen (02-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 02-11-08 18:18

Den Sun, 02 Nov 2008 17:52:29 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:

> Ferkvandssiden behøver du ikke at gøre noget ved. En gang imellem (hvert
> eller hvert andet år) skal man (som på en bil) kontrollere at der er
> væske på og at glykolen ikke er nedbrudt, men det behøver jo ikke være
> om efteråret.

Se det synes jeg jo lyder ret fornuftigt, men min motormanual siger at
jeg skal skifte kølevæske hver 500. time eller hvert 2. år, og det synes
jeg er underligt. Hvordan kontrollerer man om kølervæsken er blevet
dårlig?

Mvh

Carsten


Carsten Jensen (03-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 03-11-08 07:58

Den Sun, 02 Nov 2008 22:22:09 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:

> Det var måske lidt misvisende jeg skrev "nedbrudt". Det sker også, men
> hovedproblemet er at kølervædsken bliver med tiden sur (syre). Du kan
> måle vædskens PH værdi, som bør være let basisk. Hvis den er blevet sur
> skal den skiftes.

Se så blev det opklaret. Tak for det :)

Mvh

Carsten

Carsten Jensen (03-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 03-11-08 18:10

Den Mon, 03 Nov 2008 15:58:02 +0000 skrev Harding Larsen:
> Traditionel kølervædske indeholder typisk silikater til at forhindre
> korrosion af aluminium. Silikaterne er både billige og effektive, men
> desværre er de også ustabile og polymeriserer efterhånden, hvorved de
> omdannes til SiO2 (silicium-oxid) eller silica-gel. Efter ca 36 måneder
> (svjv) er silikaterne omdannet og "falder" ud af kølervædsken. Dermed
> ophører den korrosionsbeskyttende effekt. Af samme grund bør
> kølervædsken derfor skiftes ca hvert andet år.

Se nu dér - endnu en god forklaring.

Jeg synes det er svært at forstå at der ikke er datomærkning på
kølevæske, når nu silikaterne kun holder 36 måneder. De må vel regnes fra
silikaterne kommer i væsken, og ikke fra væsken kommer i køleren?

Nå, men Tak for forklaringen. Det giver da i hvert fald en forklaring på,
hvorfor man skal skifte på tid, selv om motoren ikke kører. Skulle jeg i
stedet vente på at motoren havde kørt 500 timer, ville det tage omkring
10 år.

Mvh

Carsten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste