Sauna ... igen
Fra : MFN

Dato : 26-10-08 16:04

Jeg prøver lige igen. Det kan ikke være rigtigt at ingen i dette ganske
danske land har erfaring med at konstruere en sauna.

Dampspærren, kan jeg bruge standard plastfolien, eller er vi henne i noget
alu-kraft ?

Saunaen har 2 ydervægge der naturligvis er isoleret. 2 andre vægge støder
op mod indv. rum, og disse vægge består af 68mm. massiv træ. Bør jeg isolere
mod disse vægge, eller er dampspærre og saunatræ-beklædning ok ?

Og apropos træ-beklædning ... kan nogen anbefale en træsort der kan bruges ?

/Michael

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 26-10-08 18:05

> Og apropos træ-beklædning ... kan nogen anbefale en træsort der kan bruges
> ?

Hej Michael.

Jeg fjernede min sauna for 15 år siden, da den ikke blev brugt mere.
Træbeklædningen på indersiden var 10 mm Oregonpineplader (krydsfiner),
overskud fra sommerhus. Det fungerede fint. Jeg mener, at jeg brugte
alukraft som dampspærre.
Men du kan også bruge fyrrebrædder, men pas på knaster, som kan svede meget.
Til bænkene bør du bruge Ramin eller andet træ, som er helt knastfrit. Det
er sikkert ikke sjovt at sætte måsen på 100 grader varm harpiks.
Prøv at kigge på specifikationerne på færdige saunaer, og se, hvad de
bruger.
Mvh. Jørgen.