Varmeveksler eller vandvarmer?
Fra : John Carson

Dato : 26-10-08 14:51

Jeg har en elvandvarmer, men overvejer at købe en vandvarmer til mit
pillefyr. En af mine
venner hævder at jeg evt ku nøjes med at købe en varmeveksler der kan købes
til kun 1000 kr- men er der nogen der ved om en varmeveksler vil virke??.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 26-10-08 17:39

"John Carson" <nde@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> købes
> til kun 1000 kr- men er der nogen der ved om en varmeveksler vil virke??.

Ja gør det.. hvis du gider at fyrer hele sommeren også, jeg ville købe en
kombi

/Leon

Fra : Holst

Dato : 26-10-08 18:30

John Carson wrote:

> [...]
> til kun 1000 kr- men er der nogen der ved om en varmeveksler vil virke??.

Fyrer du også hele sommeren? Hvis ikke, så får du jo ikke varmt vand
hele sommeren.

Jeg har en vandvarmer, der varmes op af det lokale fjernevarmeværk. På
et eller andet tidspunkt bliver den udskiftet med en varmeveksler. De er
efter min mening langt smartere.

Fra : John Carson

Dato : 27-10-08 10:54

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Fyrer du også hele sommeren? Hvis ikke, så får du jo ikke varmt vand hele
> sommeren.

Se den første sætning "Jeg har en elvandvarmer" Jo jeg har varmt vand om
sommeren, men ønsker ikke at betale mere end nødvendigt og da jeg har fyret
til at køre om vinteren så....

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 19:08

Hej.

Om du kan bruge en veksler på dit pillefyr tvivler jeg stærkt på, men her er
en beskrivelse af de 2 typer, så kan du selv vælge.

Vandvarmer eller varmebeholder.:
Du opvarmer en mængde vand over et stykke tid, som så står klar til dig,
f.eks. opvarmes der 50-100L vand til en forudstillet temperatur (måske 60°C)
Når du så skal bruge varmt vand har du den mængde at trække på.
Bruges typisk hvor der kun er en mindre mængde vand der cirkuleres eller
hvor der ønskes en lille mængde.

Varmeveksler.:
Indeholder intet, eller kun en meget lille mængde vand, og når du åbner for
en vandhane produceres det varme vand løbende (Lige her-og-nu).
Du har ingen beholder og derfor skal der tilføres en masse opvarmningsvand
fra, tvivler på fyret kan følge med med et godt resultat og derfor anvendes
den mest ved fjernvarmesystemer eller større centralvarmeanlæg, boligblokke,
skoler o.l.
Bruges typisk hvor der er en større mængde vand der cirkuleres.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)