Mystisk grafikproblem?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 02:14

Sidder lige og har færdiggjort et sæt ikoner, - og det er for såvidt
gået, som det skal, men...

Har bygget ikonerne i en 32-bits RGB icon composer program, der gemmer i
eget lidt specielle .jpg format, så de fx. ikke kan åbnes i Photoshop,
Freehand, GraphicsConverter eller Canvas. - Det får så være...

Preview åbner dem fint, og jeg kan kopiere hovedbilledet i normal
32-bits, indsætter så i AWKS 6.2.9 Drawing (RGB) for finjustering af
størrelse og gemmer som full antialiased JPEG with color embedment i
Maximum quality. Giver rigtig flotte ikoner.

Herefter færdigredigerer jeg dem i Photoshop CS (sat til RGB) også med
fuld 32-bits understøttelse for at færdiggøre med skygger, fremhævelse,
afrunding af hjørner osv.. Gemmer som '.jpg with full color embedment'
og med 32-bits thumbnail.

Når jeg så igen åbner i fx. IconComposer, IconMachine - eller i XCodes
IconEditor er ikonerne pludselig ændret til kun at være 16-bits i
'Viewable large mode', mens 'Editable large mode' stadig er 32-bits +
black&white mask....

Ikonerne er såmænd pæne nok, men har mistet noget af skygge og
fremhævelse, så dybden i dem er næsten væk, hvis de vises i 28x28pxl,
32x32pxl. - Men både fuld skygge og fremhævelse kommer tilbage igen ved
64x64pxl. og 128x128pxl..

Hvad pokker sker der? - Det ser ud, som om 'forsvindingsnummeret' sker i
Photoshop, men kan det virkelig passe?

Jeg er godt nok ikke den store Photoshop-nørd, men jeg plejer godt at
kunne rette et billede til. - Desværre er ham, jeg plejer at bruge
som 'support' ikke i byen i de her måneder, så jeg er nærmest lost lige
nu..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 10:01

> [...]
> kunne rette et billede til. - Desværre er ham, jeg plejer at bruge
> som 'support' ikke i byen i de her måneder, så jeg er nærmest lost lige

Nu kan din skærm slet ikke vise 32-bit så jeg er ikke helt klar over
hvorfor du laver alle de krumspring ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 12:56

Thomas von Hassel wrote:

> Nu kan din skærm slet ikke vise 32-bit så jeg er ikke helt klar over
> hvorfor du laver alle de krumspring ?

Det da ved den søde grød, den kan, - og det kan grafikkortet også! - Det
er altså ikke en billig lavprisskærm, jeg sidder med. Du bør lige huske
på, det er en HDMI skærm, jeg har...

Og 'krumspringene', som du kalder dem, laver jeg, fordi det giver de
bedste farver for min målgruppe, som lige netop er svagtseende.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 13:44

> Det da ved den søde grød, den kan, - og det kan grafikkortet også! - Det
> er altså ikke en billig lavprisskærm, jeg sidder med. Du bør lige huske
> på, det er en HDMI skærm, jeg har...

med mindre du sidder med en high end EIZO så er din skærm 8 bit pr.
kanal, dvs. 24bit.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 14:22

Thomas von Hassel wrote:

> med mindre du sidder med en high end EIZO så er din skærm 8 bit pr.
> kanal, dvs. 24bit.

Jeg sidder faktisk med en high-end skærm, selvom det ikke er en Eizo og
til en trediedel af, hvad en tilsv. Eizo ville koste mig... Går jeg ind
på on-screen menuen kan jeg vælge mellem 24-bits og 32-bits, og den står
som std. til 32-bits, så der biver den stående.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-11-08 17:49

Thomas von Hassel skrev:

> med mindre du sidder med en high end EIZO så er din skærm 8 bit pr.
> kanal, dvs. 24bit.

Med mindre jeg har misforstået noget så viser skærmen det den får besked
på af grafikkortet? Og det er de færreste grafikkort der reelt kan
håndtere mere end 8-bit pr farvekanal.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 19:07

> Med mindre jeg har misforstået noget så viser skærmen det den får besked
> på af grafikkortet? Og det er de færreste grafikkort der reelt kan
> håndtere mere end 8-bit pr farvekanal.

nemlig ... begge dele skal være af en ret heæftig kaliber ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 06-11-08 19:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Med mindre jeg har misforstået noget så viser skærmen det den får besked
> på af grafikkortet? Og det er de færreste grafikkort der reelt kan
> håndtere mere end 8-bit pr farvekanal.

svjv. er det ikke et problem med det NVIDIA GeForce 7300GT, der sidder i
MacPro... Men det bør jo alligevel ikke ændre på det, som et program
viser, når jeg uden videre kan arbejde og bruge 32-bits, så ser det da
underligt ud, at en tur omk. Photoshop pludselig ændrer fra 32-bits til
16-bits...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-11-08 20:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> viser, når jeg uden videre kan arbejde og bruge 32-bits, så ser det da
> underligt ud, at en tur omk. Photoshop pludselig ændrer fra 32-bits til

Næh, PhotoShop er et meget avanceret program.

At jeg så tror du blander begreberne sammen er en anden historie. Hvad
_SKÆRMEN_ viser har ikke meget med den interne repræsentation at gøre.

Et 32 bit billede kan jo godt gemmes på en diskette med FAT16 som er et
16 bit filsystem uden at det ændres af det.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 06-11-08 22:06

> [...]
>
> At jeg så tror du blander begreberne sammen er en anden historie. Hvad
> _SKÆRMEN_ viser har ikke meget med den interne repræsentation at gøre.

Nej, jeg blander ikke noget sammen!

> Et 32 bit billede kan jo godt gemmes på en diskette med FAT16 som er et
> 16 bit filsystem uden at det ændres af det.

Det har ikke en pind at gøre med, hvordan eller det en fil gemmes. Det
har noget at gøre med, at præcis den samme 32-bits fil pludselig er
ændret til kun at være en 16-bits fil, når den har været en tur igennem
Photoshop. - Og mit spørgsmål har hele tiden været - HVORFOR GØR DEN DET?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 22:19

> [...]
> ændret til kun at være en 16-bits fil, når den har været en tur igennem
> Photoshop. - Og mit spørgsmål har hele tiden været - HVORFOR GØR DEN DET?

hvad format gemmer du til ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 22:34

Thomas von Hassel wrote:

> hvad format gemmer du til ?

Ganske almindelig JPEG format uden nogen form for komprimering. Eneste
option, der er valgt er full color embedment og med 32-bits preview...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 22:39

> Ganske almindelig JPEG format uden nogen form for komprimering. Eneste
> option, der er valgt er full color embedment og med 32-bits preview...

eh ... photoshop understøtter ikke 32bit jpeg ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-08 01:11

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... photoshop understøtter ikke 32bit jpeg ...

Ææææ jow den gør. - Faktisk har jeg fået en forklaring og løsning...
Ham min 'Adobe supporter', jeg har nævnt tidligere, ringede faktisk til
mig her sidst på aftenen...

Det, jeg 'gør forkert' er at jeg først gemmer det i JPEG i det ikon
designer program (IconMachine), jeg bruger og derefter genåbner filen
via importert til AppleWorks. Jeg skulle istedet for at gemme have lavet
en copy&paste direkte fra IMs 32-bits builder/editor ind i Photoshop
CS/CS2, lave de finpudsninger, jeg vil have - skygger og fremhævelse
osv, og først derefter gemt filen i Photoshop CS/CS2...

Fejlen ligger hos Photoshop, da CS1/2/3/4 ikke understøtter det gamle
32-bits JPEG 1.x format - kun JPEG 2.x og nyere. PhS CS1/2/3/4 kan
delvis åbne det gamle format, men kun som 16-bits. Understøttelse af
JPEG 1.x forsvandt med Photoshop 7.x. - og så forstår jeg også bedre, at
PhS temmelig tit kommer med en fejlmelding med '...invalid entry header
code', når jeg forsøger med filerne direkte fra IconMachine, som kun er
JPEG 1.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 05:49

> [...]
> PhS temmelig tit kommer med en fejlmelding med '...invalid entry header
> code', når jeg forsøger med filerne direkte fra IconMachine, som kun er

Og hvad er dit farverum ... rgb eller cmyk ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-08 15:28

Thomas von Hassel wrote:

> Og hvad er dit farverum ... rgb eller cmyk ?

Til ikoner? - ganske alm. RGB, da selve designerprogrammet kun
understøtter RGB. men jeg foretrækker faktisk CMYK. - Jeg finder det
nemmere at justere visuelt end RGB. - Jeg har prøvet at lave ikoner i et
CMYK program og så kopiere billedet over i ikonprogrammet, men det giver
nogle uønskede farveovergange, så det er jeg holdt op med.

Du må her tænke på, at jeg først og fremmest designer ikoner, der skal
kunne bruges af både almindeligt svagtseende, men også fx. af
farveblinde. I CMYK er det lettere at forskyde en farvenuance, så den
fx. ikke rammer præcis den samme negative værdi, så to farver vil
opfattes identiske af en farveblind, men blive præcis så meget forskudt,
at en farveblind vil opfatte det som to grånuancer og ikke bare én nuance.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-11-08 22:23

> [...]

> ændret til kun at være en 16-bits fil, når den har været en tur igennem
> Photoshop. - Og mit spørgsmål har hele tiden været - HVORFOR GØR DEN DET?

Det må være et Photoshop problem. Har du haft næsen i manualen? Adobes
support?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 06-11-08 22:37

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det må være et Photoshop problem. Har du haft næsen i manualen? Adobes
> support?

Jeg har ikke manualen, - jeg fik den med en maskine, - så den er blot
overført og omregistreret. - Photoshop Help siger ikke noget. Og
umiddelbart kan jeg heller ikke finde noget i deres FAQs...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 22:42

> Jeg har ikke manualen, - jeg fik den med en maskine, - så den er blot
> overført og omregistreret. - Photoshop Help siger ikke noget. Og
> umiddelbart kan jeg heller ikke finde noget i deres FAQs...

30 sekunder på google:

<http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=325073>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-08 01:17

Thomas von Hassel wrote:

> 30 sekunder på google:
>
> <http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=325073>

Ikke samme problemstilling. - jeg kan udmærket gemme i både alm. JPEG
(JPEG 2.x) og JPEG2000 i både CS1 og CS2. - Jeg har de nødvendige plugins.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 22:47

> Jeg har ikke manualen, - jeg fik den med en maskine, - så den er blot
> overført og omregistreret.

hvis du ikke har disken med et serienummer så har du ikke en lovlig kopi

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-08 01:23

Thomas von Hassel wrote:

> hvis du ikke har disken med et serienummer så har du ikke en
> lovlig kopi

Jow, - jeg har spurgt Adobe, og fik at vide, at jeg kunne bruge den som
upgrade til de ver., jeg allerede har registreret.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 05:53

> Jow, - jeg har spurgt Adobe, og fik at vide, at jeg kunne bruge den som
> upgrade til de ver., jeg allerede har registreret.

og du fortalte dem at du ikke har det fysiske medie med tilhørende
fysiske serienummer ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-08 15:34

Thomas von Hassel wrote:

> og du fortalte dem at du ikke har det fysiske medie med tilhørende
> fysiske serienummer ?

Just prácis. De bad om det nummer, der står under 'About' + orig.
registrantens navn, og herudfra kunne de se sælgerens registreing, - så
blev den blot omreg. som opg. sammen med de Photoshops, jeg allerede har
reg. hos dem. - Det er jo flere år siden nu, og jeg har ikke tænkt mig
at ofre flere penge på så store pakker til det lidt brug, jeg har mht.
grafik, så jeg véd ikke, om de har ændret politik siden...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 13:59

> [...]
>
> Og 'krumspringene', som du kalder dem, laver jeg, fordi det giver de
> bedste farver for min målgruppe, som lige netop er svagtseende.

Men du mener jo nok at det er 24bit + en alpha kanal .. og så ved jeg
ikke hvordan photoshop håndterer denne ... og slet ikke i CS1 som det er
ved at være længe siden jeg har rodet med ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 14:37

Thomas von Hassel wrote:

> Men du mener jo nok at det er 24bit + en alpha kanal .. og så ved jeg
> ikke hvordan photoshop håndterer denne ... og slet ikke i CS1 som det er
> ved at være længe siden jeg har rodet med ..

Altså - så meget véd jeg ihvertfald, at PhS CS1 er 32-bits, og at jeg
har sat den til det som standard. Og den er ligeledes sat til at arbejde
i CMYK internal og save mode med RGB on-screen visning. Og hvis jeg skal
arbejde med fx. 'swave colors' 'ton-i-ton' hedder det vist på dansk, så
arbejder jeg også med CMYK on-screen, - ellers er det komplet umulig at
styre en farveovergang.

Jeg har lige checket det samme på min MDD, der kører med en CS2, og her
sker præcis det samme. - Reduktion til 16-bits i viewable mode og stadig
32-bits i editable large mode - og stadig kun ved str. på 64x64pxl.
eller større.

Nu er problemet på lige præcis det her sæt ikoner ikke kritisk, da der
kun er 2 grundfarver - en ensfarvet baggrund og billede i sort-hvid med
8 grånuancer. - Men jeg vil få et gevaldigt problem med det næste sæt,
jeg påtænker at gå igang med at færdigredigere. I det sæt er en stor del
af baggrunden ton-i-ton med 256x256 nuancer i hver retning - både lodret
og vandret, - og det kan altså ikke holdes inden for 16-bits uden at det
giver markante overgangslinier mellem nuancerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 15:41

> Og den er ligeledes sat til at arbejde
> i CMYK internal og save mode med RGB on-screen visning

hvor finder du de indstillinger ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 16:13

Thomas von Hassel wrote:

> hvor finder du de indstillinger ?

Adobe Photoshop -> Color Settings og Preferences + et par steder mere i
nogle dialoger, - ka' ik' husk' hvor lige her og nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-11-08 17:05

On 06/11/08 16.12, Erik Richard Sørensen wrote:

> Adobe Photoshop -> Color Settings og Preferences + et par steder mere i
> nogle dialoger, - ka' ik' husk' hvor lige her og nu...

Er vi måske ude i noget med at der er blevet 'optimeret', hvor
standardindstillingerne i virkeligheden slet ikke var så tossede? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-08 17:46

Peter Farsinsen wrote:

> Er vi måske ude i noget med at der er blevet 'optimeret', hvor
> standardindstillingerne i virkeligheden slet ikke var så tossede? ;)

Det kan du på en måde godt sige. - Det lidt, jeg bruger PhS til, er
optimeret sådan, at resultaterne er optimalt for svagtseende.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 17:06

> Adobe Photoshop -> Color Settings og Preferences + et par steder mere i
> nogle dialoger, - ka' ik' husk' hvor lige her og nu...

Color Settings styrer "kun" hvordan photoshop opfører sig mht. profiler
.... og ingen af de indstillinger du nævner findes i virkeligheden ...

Og at arbejde i cmyk hvis det ikke specifkt skal trykkes, og du er
temmelig sikkert hvordan det skal outputtes, er hul i hovedet ..

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-11-08 13:32

> [...]
> fremhævelse, så dybden i dem er næsten væk, hvis de vises i 28x28pxl,
> 32x32pxl. - Men både fuld skygge og fremhævelse kommer tilbage igen ved

Er der noget mystisk i at man kan se flere detaljer, når der er flere pixel?
- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-08 15:58

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Er der noget mystisk i at man kan se flere detaljer, når der er
> flere pixel?

Nej da. Det mystiske er, at der kun er en 16-bits view til rådighed
efter transformeringen gennem PhS, mens der stadig er en 32-bits i
'editable large mode'. - Det betyder jo, at det, du ser på alm.
ikonstørrelse kun er 16-bits i alle størrelse i 'view', mens du stadig
kan redigere i 32-bits, men det kan bare ikke ses...

mvh. Erik Richard