Mac 101 vejledninger
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-08 03:02

Jeg er faldet over, at Apple har lavet nogle små vejledninger til Mac OS
X og de medfølgende programmer. De er ret kortfattede og på et
letforståeligt plan. Jeg tror dog, de kan være gode for mange, der
f.eks. lige er skiftet til Mac, eller lige er begyndt at bruge computer
(og bruger Mac). Det er såmænd lige ved, vi andre gamle rotter godt kan
finde nogle gode fiduser hist og her.

<http://www.apple.com/dk/support/mac101/work/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 05:52

> [...]
> f.eks. lige er skiftet til Mac, eller lige er begyndt at bruge computer
> (og bruger Mac). Det er såmænd lige ved, vi andre gamle rotter godt kan

Tak. Så fik jeg Spaces på plads.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 05-11-08 13:19

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> [...]
> at bruge computer (og bruger Mac). Det er såmænd lige ved, vi
> andre gamle rotter godt kan finde nogle gode fiduser hist og

Tak for link. Det vil jeg helt sikkert kigge på, mangler bare min
Mac :) (Kom nu, kom nu).

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik M

Dato : 05-11-08 14:27

> Tak for link. Det vil jeg helt sikkert kigge på, mangler bare min
> Mac :) (Kom nu, kom nu).

Jeg har også bestilt en Mac og jeg er ikke imponeret over leveringstiden
endsige deres ordrestatus. Der er tre ugers leveringstid og jeg er meget i
tvivl om hvor i systemet min ordre befinder sig. Der står bare "Prepared for
Shipment", hvilket der har gjort i nogle dage nu - og det kan jo betyde lidt
af hvert.

Det kunne være godt om man kunne se helt præcist hvad der skete med ens
Mac - så føltes ventetiden måske ikke så lang. Det kunne jo være fedt at se,
at hvis den først skulle laves, hvilke steps den så var igennem eller
hvilket transitland den nu befinder sig osv. Istedet skal man krydse fingre
og håbe det bedste.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-08 14:29

Erik M <asdfsdfhjsdfjhg@gmail.nowhere> wrote:

> [...]
> Shipment", hvilket der har gjort i nogle dage nu - og det kan jo betyde lidt

Den venter nok på at de kan fylde et fly og få den sendt afsted ..

> [...]
> at hvis den først skulle laves, hvilke steps den så var igennem eller
> hvilket transitland den nu befinder sig osv. Istedet skal man krydse fingre

Nu er det også lige her i ugerne efter en lancering lidt anderledes end
normalt ...

/thomas

Fra : rt

Dato : 05-11-08 16:26

"Erik M" <asdfsdfhjsdfjhg@gmail.nowhere> wrote in

> [...]
> den så var igennem eller hvilket transitland den nu befinder sig
> osv. Istedet skal man krydse fingre og håbe det bedste.

Jeg bestilte min d. 24/10, og i dag har jeg fået mail om, at den
er sendt af sted. Dvs. 12 dage inkl. weekender, altså 8
arbejdsdage inkl. i dag. De skrev at det ville tage 7-10
arbejdsdage, før den blev sendt, hvilket de altså har holdt meget
godt. I første mail stod der, at jeg kunne forvente levering
mellem 12. og 18. november.Nu skriver de den 14. november eller
før. Jeg synes det er okay for en konfigureret MBP, en iPod med
indgravering samt et par småting. Lad os sige at den er en uge om
at komme efter afsending. Så har jeg den d. 12/11, hvilket er ca.
2,5 uge inkl. weekender.

Det er selvfølgelig altid svært at vente, når man endelig har fået
bestilt :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-11-08 22:15

Henrik Münster:

<snip>

> <http://www.apple.com/dk/support/mac101/work/>

: 5. En komplet enkeltdiskversion af Windows Vista, Windows XP Home
: Edition eller Professional med Service Pack 2 eller nyere. Boot
: Camp omfatter ikke Windows. Du skal have din egen
: installeringsdisk med den korrekte licens.
: Vigtigt. Windows XP-installeringsdisken skal omfatte Service Pack
: 2 (SP2). Du kan ikke installere en tidligere version af Windows og
: opgradere til Windows XP eller installere en tidligere version af
: Windows XP og opdatere den til SP2.

Bruger man en "Update" version af f.eks XP vil det på en Intel PC
være muligt at installere Windows XP fra bunden - altså ikke ovenpå
en den ældre version, som så ellers i forvejen skulle ligge på
HDDen.

Man bliver så under installationen instrueret om at hive
opgraderings CDen med Windows XP ud af drevet og "fodre" CD drevet
med en CD med den tidligere version når man får besked på det i
starten af installationen for at bekræfte, overfor installeren, at
man er berettiget til at anvende "Update" versionen.

Normalt vil Windows XP installeren så vente på at man skifter CDer,
lige "snuse" lidt til CDen med den tidligere version og så fortsætte
XP installationen, som en "clean" install.

Er der nogen der kan oplyse, om det osse er muligt med Bootcamp?

Det er jo sådan set noget der sker under kontrol af Windows XP
installeren - og ikke Bootcamp.

Såfremt det er et problem med Bootcamp, at skulle hive CDen ud af
drevet, kunne man vel bruge et ekstern CD drev - evt en anden Mac's
drev i Target Mode - og lade Windows XP installeren "snuse" til den
ældre Windows CD i det drev?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jens\"Lyrik\" Bech

Dato : 06-11-08 12:39

Den 05.11.2008 kl. 22:14 skrev Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>:

> [...]
> XP installationen, som en "clean" install.
>
> Er der nogen der kan oplyse, om det osse er muligt med Bootcamp?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det var ikke muligt da jeg prøvede. Grunden var at cd-udkastet ikke
virkede under install. Så man kunne ikke standse.

> [...]
> drevet, kunne man vel bruge et ekstern CD drev - evt en anden Mac's
> drev i Target Mode - og lade Windows XP installeren "snuse" til den
,,,,,,,,,,,,,,,,
Det kan du vel se når du prøver det? Men nu lyder det som om du vil have
en gammeldavs "XP-skruflerinstallation" på din fine nye Mac. Det klæder
ikke Mac'en.
Næh! Få dig en Vista på den i stedet. 32 bit for ordens skyld. Der er ikke
drivere på Leopard-skiven til 64 bit. Det har jeg undersøgt.

Skal du have noget "gratis" så snup den nye 32 bit Windows 7. Det er en
fedtsuget Vista. Hent den på Pirate Bay via bittorrent. På en Windows PC
kan en installation af "Operabrowseren" hurtigt hente torrentprogrammer i
menuen "overførsler"-lige ud af Opera-posen.
Det eneste du skal gøre er installere Opera, gå ind på piratebay.org og
finde W7, klikke på download denne torrent. Vente til den er
færdigdownloadet. Pakke rar-komprimeringspakken ud med Winrar eller
tilsvarende. Brænde en DVD (Hele proceduren! Skal! foregå på en
Windowsmaskine da iso-filen er UDF som ikke kan hverken åbnes eller ses i
Mac)-brænde med et gratis isobrændingsprogram evt.

Så har du en installationsskive som kan køre fuld install og
opgraderingsinstall! Den registrerer dig på nettet og den virker til
september 2009. Altså en etårig Windowslicens. Gratis!

Her får du lidt problemer med driverne. Bootcamp driver installation vil
nægte at installere, så du går ind i skiven i drivermappen og
dobbeltklikker efter tur på alle Vistadriverne. Lidt efter lidt kommer de
alle ind, undtagen tastaturgenvejsknapperne. Så det er højreklik på
cd-drevet og vælge eject.

cons: Som opgradering kan den kun opgradere engelske Windowsversioner.Som
installationsskive kan den både boote og lave install fra skrivebordet i
en "gammel pirat-XP"(eller en lovlig-)
Er det en dansk XP så laver den en clean install fra dens skrivebord og
gemmer "piraten" i en mappe til genbrug.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-11-08 17:48

Jens"Lyrik" Bech skrev:

> september 2009. Altså en etårig Windowslicens. Gratis!

Er det i overensstemmelse med licensbetingelserne som fulgte med skiven?
Altså, synes Microsoft det er en god ide?

Det er jo ikke specielt heldigt hvis du opfordrer til ulovligheder og
sår'n...

Fra : Morten Lind

Dato : 06-11-08 18:02

> [...]
> Altså, synes Microsoft det er en god ide?
>
> Det er jo ikke specielt heldigt hvis du opfordrer til ulovligheder og

Tjaeh - jeg synes, udviklingen hér efterhånden har drejet sig i en
uheldig retning.

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-11-08 14:51

Jens"Lyrik" Bech:

> [...]

> Næh! Få dig en Vista på den i stedet. 32 bit for ordens skyld. Der er
> ikke drivere på Leopard-skiven til 64 bit. Det har jeg undersøgt.

Du har vist ikke fuldt med. Næste alle der har mulighed for det
nedgraderer til XP. Vista ligner mer' og mer' Windows Me - en fiasko.

Jeg har endnu ikke investeret i en intel Mac. Grunden til mit spøgsmål
er, at jeg har nogle XP Pro FPP upgrade licenser.

Så, er der nogen der har prøvet at installere en Windows /XP/Vista
upgrade på en intel Mac, med to (2) cd drev?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 11:25

> [...]
> f.eks. lige er skiftet til Mac, eller lige er begyndt at bruge computer
> (og bruger Mac). Det er såmænd lige ved, vi andre gamle rotter godt kan

Nu jeg er i gang med at fortælle om vejledninger, så har Apple faktisk
også en række små videoer, hvor forskellige funktioner gennemgås. De er
måske ikke så dybtgående, men de er mere appetitvækkende.

<http://www.apple.com/findouthow/mac/>
--
Henrik Münster
Esbjerg