Windows eller gratis
Fra : Steen BJ

Dato : 31-10-08 10:03

Nogen der så Kontant: Windows eller gratis?
En god reklame for open source programmer, og især Ubuntu.

Kun ét sted lykkedes det at købe en computer fuldstændigt uden nogen
form for programmer og styresystem.

Køber man en computer uden styresystem, kan man så uden videre boote fx
Ubuntu op fra en CD, uden at skulle manøvrere gennem langhårede
kommandoer?

Altså bare sætte en CD i, og så kører installationen?

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 10:07

Steen BJ wrote:
> [...]
> kommandoer?
> Altså bare sætte en CD i, og så kører installationen?

Ja, selvfølgelig.

/Lars

Fra : Steen BJ

Dato : 31-10-08 15:17

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Ja, selvfølgelig.
>
> /Lars

Tror min næste bærbare skal være en billig fætter uden indhold.
I programmet kostede den ca. det halve af, hvad den ville have gjort med
Windows. Man kan da håbe andre producenter følger trop
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 15:21

Steen BJ wrote:
> Tror min næste bærbare skal være en billig fætter uden indhold.
> I programmet kostede den ca. det halve af, hvad den ville have gjort med
> Windows. Man kan da håbe andre producenter følger trop

Der er sikkert nogen, der har bedre erfaringer end mig, men min erfaring
er at det kan være lidt problematisk at installere linux på en bærbar.

Men der findes også bærbare med forudinstalleret Linux.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-10-08 17:23

Steen BJ skrev:

> Tror min næste bærbare skal være en billig fætter uden indhold.

Tris du ned i din lokale expert og se hvad du kan få for en billig
penge. De har Linuxbærbare på lager.

Fra : Steen BJ

Dato : 31-10-08 17:59

> Tris du ned i din lokale expert og se hvad du kan få for en billig
> penge. De har Linuxbærbare på lager.

Er det ikke mest de små umpc'er?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-10-08 18:05

Steen BJ skrev:

> Er det ikke mest de små umpc'er?

Æh, de har bærbare med Linux på. Er det ikke det du vil se?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-10-08 16:22

Lars Kongshøj wrote:

> Ja, selvfølgelig.

Ærlighed varer længst...
Du kan ikke svarer "Ja selvfølgelig" til det generelle tilfælde.

Det korrekte svar er:
Som udgangspunkt - ja. MEN!:
Understøttelsen af diverse hardware er altid afhængig af om enten:
1) Producenten af det konkrete lyd/grafik/net/o.s.v.-kort selv har lavet
Linux drivere (sjældent tilfældet og sjældent af god kvalitet), eller:
2) Det aktuelle hardware er enten veldokumenteret nok (eller har
eksisteret i lang tid nok til at det kan reverse-engineeres) til at der
eksisterer en Open Source driver.

M.a.o. - køber du det nyeste af det nyeste billige hardware, så løber du
en risikor for ikke at kunne udnytte det 100%. Ofte er bug-fyldte BIOS
også kun testet med Windows og afslører deres fejl med Linux. (Specielt
ACPI).
Det er særlig ved laptops at det kan være lidt et problem.

Er din laptop over 2 år gammel er der dog god mulighed for at det bare
virker. - men se andres erfaringer på nettet først.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 31-10-08 10:39

On 2008-10-31, Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:
> K?ber man en computer uden styresystem, kan man s? uden videre boote fx
> Ubuntu op fra en CD, uden at skulle man?vrere gennem langh?rede
> kommandoer?
>
> Alts? bare s?tte en CD i, og s? k?rer installationen?

Du skal igennem nogle helt vildt svære spørgsmål:
* Tastaturudlægning
* Sprog
* Din tidszone
* Dit ønskede brugernavn
* Dit ønskede kodeord

og måske den lidt tricky:
* Hvordan du vil partitionere disken. Her er standardforslaget dog
"Guided partioning", som man bør vælge hvis man ikke ved man har andre
behov.

(Og Debian er på samme måde - dog med et ekstra spørgsmål: "Webserver |
desktop | filserver | ....")

/Sune

Fra : Poul Madsen\(7250\)

Dato : 31-10-08 17:44

"Steen BJ" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommandoer?
>
> Altså bare sætte en CD i, og så kører installationen?

HHMMmm var det, software programmet handlede om.
Jeg så det og fik indtrykket at det var en slet skjult reklame for det
skrantende Zepto.

Men prøv at søge på nettet evt. edbpriser at der er flere der sælger uden
Windows.
Køre Ubuntu på en Mybook L51, uden problemer.

Mvh.
Poul

Fra : Steen BJ

Dato : 31-10-08 17:59

Poul Madsen(7250) <poulhmtagvÊk@tagvÊkmail.dk> wrote:

> Jeg så det og fik indtrykket at det var en slet skjult reklame for det
> skrantende Zepto.

Det var det firma jeg havde i tankerne, men jeg mente overhovedet ikke
noget reklameri med mit indlæg, derfor nævnte jeg heller ikke firmaet.

Er det et skrantende firma?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Steen BJ

Dato : 31-10-08 17:59

> [...]

> Windows.
> Køre Ubuntu på en Mybook L51, uden problemer.

Og jeg kører Suse på en HP - men det var et preinstalleret setup
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-10-08 21:43

Den Fri, 31 Oct 2008 15:21:05 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> Der er sikkert nogen, der har bedre erfaringer end mig, men min erfaring
> er at det kan være lidt problematisk at installere linux på en bærbar.

Nu ved jeg jo ikke hvad du har erfaring med, men jeg har installeret
Ubuntu (både Gnome, X og K) på en Acer, Fujitsu-Siemens og en Lenovo, og
har ikke observeret nævneværdige problemer. Eneste lille problem er på
Acer'en som har indbygget Intel 2100 pro trådløst kort. Den kan afbryde
forbindelsen, men det sker også med WinXP.
Alle kører desuden fint net-tv, men de rette codex skal selvf.
installeres.

--
Karl Erik