Sammenlgining af hardware
Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 12:34

Har nogen et godt link til sammenligning af prisen mellem en Mac og en
PC?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-11-08 12:39

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Har nogen et godt link til sammenligning af prisen mellem en Mac og en
> PC?

nogen specfikke modeller du tænker på ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 12:43

> nogen specfikke modeller du tænker på ?

MacBook Pro og en en tilsvarende PC high-end.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-11-08 13:00

> MacBook Pro og en en tilsvarende PC high-end.

ok .. har ikke set noget bit by bit sammenligninger fornyligt .. men det
er vel et spm. om at kigge på Dell og HP og matche specs op ... min
mavefornemmelse er at det kommer ud på ca. det samme .. måske PC'en er
et par % eller 10 billigere ... i indkøb. Hvis du kigger på TCO så
bliver det en mere kompleks affære ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 13:03

> [...]
> mavefornemmelse er at det kommer ud på ca. det samme .. måske PC'en er
> et par % eller 10 billigere ... i indkøb. Hvis du kigger på TCO så

Jeg ruster mig til en påstand om 15-20%.

De gange jeg har undersøgt sagen, var der ingen forskel på Pro-dukterne.

Derimod købte jeg en Acer til 4.500 der bankede min iBook til en hel
del mere.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-11-08 13:14

> Jeg ruster mig til en påstand om 15-20%.
>
> De gange jeg har undersøgt sagen, var der ingen forskel på Pro-dukterne.
>
> Derimod købte jeg en Acer til 4.500 der bankede min iBook til en hel
> del mere.

med de samme specs ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 13:22

> med de samme specs ?

Acer blev valgt på en lidt anden måde. Jeg så på min kones brugsmønster,
og valgte Aceren derefter. Stillet ved siden af hinanden var Aceren og
IBook'en svære at skelne fra hinanden i ydelse. Meget meget subjektivt
selvfølgelig.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 04-11-08 16:52

> [...]
> og valgte Aceren derefter. Stillet ved siden af hinanden var Aceren og
> IBook'en svære at skelne fra hinanden i ydelse. Meget meget subjektivt

Så subjektivt, at specifikationerne er så langt fra hinanden, at ingen
sammenligning er mulig, måske

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-11-08 13:07

Flemming Rubini skrev den 04-11-2008 12:42:

> MacBook Pro og en en tilsvarende PC high-end.

Husk at tage højde for kabinetstyrken - det der unibåddy giver en del
styrke uden vægt.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 13:13

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Husk at tage højde for kabinetstyrken - det der unibåddy giver en del
> styrke uden vægt.

God idé. Det havde jeg ikke nævnt.

Jeg er selv tilbageholdende med det som feature, da man kan frygte at
kondenseringsproblemerne, kan blive for store i forhold til
komponenttætheden som er stærkt stigende. Du ved statiske gnister.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 04-11-08 17:00

> [...]
> kondenseringsproblemerne, kan blive for store i forhold til
> komponenttætheden som er stærkt stigende. Du ved statiske gnister.

Ihh, du milde?

Svarer det til at forbinde den overliggende knastaksel med hypokonderen
for at opnå en højere volumen?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 17:35

> Ihh, du milde?
>
> Svarer det til at forbinde den overliggende knastaksel med hypokonderen
> for at opnå en højere volumen?

Det kræver en meget syg mand for at forstå den slags

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 04-11-08 17:38

> Det kræver en meget syg mand for at forstå den slags

Har vi sådanne i gruppen?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-11-08 18:26

> Har vi sådanne i gruppen?

For en sikkerheds skyld kunne vi ikke aftale at vi vaske hænder før vi
afsender nyhedsopslag?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 04-11-08 23:42

Morten Lind skrev:

> Har vi sådanne i gruppen?

Næh, for vi har en huslæge i gruppen der holder den slags fra døren.

Iøvrigt tror jeg godt man kan få meget højere volumen - det kommer bare
an på HVILKEN del af hypokonderen man forbinder med knastakslen...

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-08 00:25

> Næh, for vi har en huslæge i gruppen der holder den slags fra døren.
>
> Iøvrigt tror jeg godt man kan få meget højere volumen - det kommer bare
> an på HVILKEN del af hypokonderen man forbinder med knastakslen...

Hvorfor ser jeg pludselig nogle billeder for mig, som jeg er meget ked
af at se?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-08 02:13

On 2008-11-05 00:25:13 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Hvorfor ser jeg pludselig nogle billeder for mig, som jeg er meget ked
> af at se?

På macroumers var der en enten link til eller direkte sammenligning
mellem de helt nye mac proer og tilsvarende PCer..
Udgangspunktet der, var dog rå hardware og performance på
sammenlignelige filer.
Mener at mac vandt en del, og PC vandt andet.
Som noget nyt kunne de nye (!?!) mac proer pakke mpeg4 h264 ud i
hardware, hvilket gjorde dem stærke på dette område, mens PCerne - vist
nok - var hurtigere på andre områder

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 05:52

<ecozyz> wrote:

> [...]
> Som noget nyt kunne de nye (!?!) mac proer pakke mpeg4 h264 ud i
> hardware, hvilket gjorde dem stærke på dette område, mens PCerne - vist

on my way, ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 05:52

> Hvorfor ser jeg pludselig nogle billeder for mig, som jeg er meget ked
> af at se?

Du har aldrig haft lyst til at bygge en Hot Rod

(Vyldt sidespring: http://oplysning.nu/2007/09/ og hør den tankevækkende
podcast om Seksualitetens historie hvor Michel Foucault har begået en
Darwin, til trøst for de af os der altid sidder og bygger Hot Rods )

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-11-08 08:37

Henrik Münster skrev:

> Hvorfor ser jeg pludselig nogle billeder for mig, som jeg er meget ked
> af at se?

Ingen anelse. Vask venligst din fantasi med sæbe ;)

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-02-09 15:02

> Hvorfor ser jeg pludselig nogle billeder for mig, som jeg er meget ked
> af at se?

Fordi du har den meget uheldige kombination af fantasi+humor - måske endda
sort humor?

- Mikael

Fra : 012008fr@gmail.com

Dato : 05-11-08 06:07

On 4 Nov., 12:34, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:
> Har nogen et godt link til sammenligning af prisen mellem en Mac og en
> PC?
>
> --
> Venlig hilsen
> Flemming Rubini

Opfølgning: her er et link
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=589290&highlight=comparison+mac+pc
der diskutere en masse gode PC'ere som klare vindere til grafisk
virksomhed, pga. manglende adressering af 8 GB og den blanke skærm på
Pro-modellerne.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 14:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Har nogen et godt link til sammenligning af prisen mellem en Mac og en
> PC?

Så har jeg selv lavet et hurtigt match:

Dell Precision M6400 sat overfor MacBook Pro, henh. 22.500,- og 14.000,-
kr.

Er der løwn eller wa?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-08 15:21

> [...]

> Så har jeg selv lavet et hurtigt match:
>
> Dell Precision M6400 sat overfor MacBook Pro, henh. 22.500,- og 14.000,-

Nu er en M6400 en 17" ... en 17" MacBook Pro koster ca. 19k incl. moms

Men det er jo ikke bare et spm. om processor hastighed og hvor meget ram
du kan klemme i den .. det handler f.eks. også om batterilevetid og en
masse andre ting som gør at det er hundesvært at sammenligne ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 16:26

> [...]
> du kan klemme i den .. det handler f.eks. også om batterilevetid og en
> masse andre ting som gør at det er hundesvært at sammenligne ..

Ups.
22.500 overfor 19.500 så.
Men, du har da ret. Man skal være grundig, det bliver lidt i bidder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-08 16:31

> Ups.
> 22.500 overfor 19.500 så.
> Men, du har da ret. Man skal være grundig, det bliver lidt i bidder.

men for de 22.500 får du mulighed for 2 harddiske .. 16gb ram... quad
core etc. etc. .. men så skal du leve med windows ... jeg ved godt hvad
jeg vil vælge .....

/thomas

Fra : 012008fr@gmail.com

Dato : 07-11-08 13:19

On 4 Nov., 12:34, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:
> Har nogen et godt link til sammenligning af prisen mellem en Mac og en
> PC?

MacBook Pro vs. HP Pavilion dv5-1196eo
14.000 vs. 9.000

eller

Early 2008 MacBook Pro vs. HP Pavilion dv5-1196eo

Efter prut: 10.500 vs. 9.000

Jeg er ved at skrive på et detaljeret regneark, der sammenligner
ovenstående. Kender du et bedre match?
Min foreløbige konklusion er, at det er rimeligt at tale om en
prisforskel på 5.000 kr i favør til PC. Men hvis man sammenligner med
den forrige Mac model, bliver prisen irrelevant, for de samme
specifikationer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 23:19

<012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> prisforskel på 5.000 kr i favør til PC. Men hvis man sammenligner med
> den forrige Mac model, bliver prisen irrelevant, for de samme

Alene den tid man skal bruge for at sammenlige HP's 400 millarder
forskellige modeller som kun afskiller sig marginalt er penge bedre
givet ud på en købe en MacBook Pro ... hvad fanden har de forestillet
sig ?

Derudover så har den model du nævner kun HDMI og VGA .. dvs. den f.eks.
ikke kan drive et 30" display ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-11-08 07:58

> [...]
> forskellige modeller som kun afskiller sig marginalt er penge bedre
> givet ud på en købe en MacBook Pro ... hvad fanden har de forestillet

Nu er det en grundig person, der forventer et mindstemål belæg for
min påstand om at han er bedre tjent med en MBP.

> Derudover så har den model du nævner kun HDMI og VGA .. dvs. den f.eks.
> ikke kan drive et 30" display ...

30" halløjsa kan en MBP virkelig klare det? Jeg har en Dell 2005FPW, 21"
og jeg skal lige love for grafikkortet er af en langt bedre kvalitet i
en MBP end i en iBook.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 08:56

> [...]
>
> 30" halløjsa kan en MBP virkelig klare det? Jeg har en Dell 2005FPW, 21"
> og jeg skal lige love for grafikkortet er af en langt bedre kvalitet i

ja ... og de nye MacBook kan faktisk også ...

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 14-11-08 02:53

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Har nogen et godt link til sammenligning af prisen mellem en Mac og en
> PC?

Jeg kan give mit eksempel, da jeg byggede en PC til Linux i sommers.
Kort fortalt:

Til lavere pris end den mindste iMac fik jeg en maskine bestykket bedre
end den største 24" iMac , skærm inklusive. (Hvad min arbejdstil var
værd skal jeg ikek gisne om. :)

Hvis jeg prøvede at bestykke den største iMac 24" på Apple Store på
samme måde som den maskine jeg havde bygget, endte jeg med en
prisforskel på Mac og PC på over 100%.

Husk nu at jeg bruger Ubuntu linux og ikek det der Windåse-nonsens. Det
bør man holde sig fra, specielt Vista-udgaven.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-08 06:56

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> [...]
>
> Husk nu at jeg bruger Ubuntu linux og ikek det der Windåse-nonsens. Det
> bør man holde sig fra, specielt Vista-udgaven.

Nu kan man jo slet ikke sammenligne byg-selv og "mærkevare" Byg selv vil
_altid_ være billigere. Hvor lang tid har du brugt på at hhv. at købe og
beslutte delene og samle dem bagefter ?

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 02:03

> Nu kan man jo slet ikke sammenligne byg-selv og "mærkevare" Byg selv vil
> _altid_ være billigere. Hvor lang tid har du brugt på at hhv. at købe og
> beslutte delene og samle dem bagefter ?

Beslutningen om tingene tog en del tid skal det siges, men det vil jeg
så tilføje også kan gøre i "baghovedet" når man sidder på jobbet. :)

Samlingen af komponenterne, alt inklusive tog mig og en kammerat ca. 1
times let arbejde.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-11-08 19:18

Peter BP skrev:

> [...]
>
> Hvis jeg prøvede at bestykke den største iMac 24" på Apple Store på
> samme måde som den maskine jeg havde bygget, endte jeg med en

Bestykke? Fik du bygget det hele ind i skærmen eller i en kasse ved
siden af, og hvor meget larmer den?

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 02:03

> Bestykke? Fik du bygget det hele ind i skærmen eller i en kasse ved
> siden af, og hvor meget larmer den?

Ikek larmer, men den giver den velkendt blæsersummen fra 12 cm blæser i
PSU og front. Har dog koblet frontblæseren fra, da den støjede mere end
resten af kassens blæsere!

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-11-08 09:00

Peter BP skrev:

> Ikek larmer, men den giver den velkendt blæsersummen fra 12 cm blæser i
> PSU og front. Har dog koblet frontblæseren fra, da den støjede mere end
> resten af kassens blæsere!

Når du ikke bygger det hele ind i skærmen er det jo ikke sammenlignelige
specifikationer. En iMac giver jo netop friheden for den der larmekasse...

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 19:10

> Når du ikke bygger det hele ind i skærmen er det jo ikke sammenlignelige
> specifikationer. En iMac giver jo netop friheden for den der larmekasse...

Sålænge CPu og grafikkort ikek belastes, ja.

Min søster har en iMac og når der spilles computerspil, som belaster
begge af ovenstående er blæserstøjen markant. Det er den også hvis
screensaveren er slået til, og når denne går i gang (Quartz Extreme
aflæsser grafikskalering til grafikkortet).

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-11-08 10:34

> Nu kan man jo slet ikke sammenligne byg-selv og "mærkevare" Byg selv vil
> _altid_ være billigere. Hvor lang tid har du brugt på at hhv. at købe og
> beslutte delene og samle dem bagefter ?

De mindste Dell maskiner er nu ret billige. Du får ikke meget byg selv
til 3500. Typisk er temperaturstyring mm. også bedre integreret i
færdigvarer fremfor hjemmesnedkereret udstyr.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-08 10:42

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> De mindste Dell maskiner er nu ret billige. Du får ikke meget byg selv
> til 3500. Typisk er temperaturstyring mm. også bedre integreret i
> færdigvarer fremfor hjemmesnedkereret udstyr.

klart .. men de billige Dell er jo som regel noget skrammel .. og
sammenligner du jo ikke på samme vilkår ..

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 02:03

> klart .. men de billige Dell er jo som regel noget skrammel .. og
> sammenligner du jo ikke på samme vilkår ..
>
> /thomas

Tjek B-J-Trading. Der får du PC'er til under 2000 kr. Meget skrabede,
ja, men de fungerer og indbefatter 2 års reklamationsret.