Hvorfor OSX er bedre end Windows XP/VISTA/~
Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 03-11-08 12:10

I ved jeg har evnen til at være objektivt kritisk overfor styresystemer
og deres evner? Det ved i da ikke?

Men når alt er heglet igennem så står øverst på skamlen-OSX!

Når du går ned i Windows/XP/VISTA/7's værktøjskælder, så er der alt
værktøj i hele verden! Men når du skal arbejde med det så mangler du
arbejdsbænken, skruetvingen, høvlebænken,-og pludselig taber du en hammer
over tæerne. Og så går lyset ud i kælderen og du må op og finde en pære.

Når du går ned i værktøjskælderen på OSX, så ser du næsten alt verdens
værktøj. Ikke helt så meget som i den anden kælder. Men der er
arbejdsbænk, skruetvinge og høvlebænk.
Lyset går aldrig ud. Du sætter dig og får arbejdet gjort på en behagelig
måde. På Windowssiden er du ikke nået længere end til at lede efter den
manglende pære.

Der er jo det med værktøj at det aldrig er det mest kryptiske af slagsen
man er mest glad for. En hammer er et godt værktøj. En mand jeg kendte
havde lavet et rigtig flot logo til et politisk parti.
Hvad har du brugt spurgte jeg? "Paint"! var svaret.)) Det illustrerer
tydeligt at det enkle værktøj fik arbejdet gjort.

I går ville jeg lave en video og lægge den op på Youtube. Jeg startede i
Windows 7 med Nero Vision. Først blev videoen for stor! Den må ikke være
over 100 MB.
Så ville jeg lave den mindre. Redigeringsværktøjerne var primitive med
iMove i tanke. Resultatet var ikke helt tilfredsstillende, fyldt med
kompromiser. Så gik programmet ned igen og igen!
Jeg havde brugt timer uden at komme en meter!
Så startede jeg et jomfrueligt OSX Leopard op på samme MacBook.
iMovie '06 var sagen. Der blev klippet og klistret og sat lydeffekter og
menuer på så man kunne græde af glæde ovenpå Windows-forsøget! Videoen
blev færdiggjort i Apple iTunes m4v-format(der var forvarsel om
filstørrelsen!) og røg lige op på Youtube.

Resultatet var langt bedre på en tiendedel af den tid som var spildt på
Windowsplatformen!

-
Hilsen
Jens

Fra : John

Dato : 03-11-08 12:29

[CUT]
> [...]
> filstørrelsen!) og røg lige op på Youtube.
>
> Resultatet var langt bedre på en tiendedel af den tid som var spildt på

Du KAN altså heller ikke drage så forhastede konklusioner når du bruger
Windows 7 - det er en beta - ja, det kan vel knapt nok kaldes en beta endnu,
så det er forventeligt, at den ikke fungere! Brug XP istedet og noget
software som er beregnet til videoredigering - så vidt jeg ved er Nero
brændersoftware som har fået alt muligt popsmart puttet oveni.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 03-11-08 13:42

Den 03.11.2008 kl. 12:29 skrev John <hgg23@gmail.remove.com>:

> [...]
> software som er beregnet til videoredigering - så vidt jeg ved er Nero
> brændersoftware som har fået alt muligt popsmart puttet oveni.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hej John.
Min konklusion er ikke forhastet. Jeg har arbejdet med XP i mange år og
med Vista et halvt års tid. W7 har jeg kun et par dages erfaring i.

Nu er det specielt film og video jeg interesserer mig for. Jeg har et
High Definition videokamera som leverer 25 MB i sekundet til
videoredigeringsprogrammet i HDV.
Og spørgsmålene og udfordringerne melder sig når den video skal gøres
færdig i 1920 x 1080! Så skal man vælge et udgangsformat!
Det er vigtigt at videoprogrammet ikke "kvæles" i de store filer, fryser
og/eller går ned. Det presser maskinen til det yderste! Jo lettere
programmet er jo hurtigere kan man få en renderet fil på sin harddisk og
så er man et skridt videre.

På Windows kan man opleve en palet af måder det kan gå galt på. Det
sikreste har været at bruge Movie Maker. Nu har W7 fjernet Movie Maker!
den er pist væk! Den kommer ikke tilbage!
Nero vision er det fremmeligste videoredigeringsprogram på
Windows-platformen. Når folk sad med et JVC-videokam med .mod-filer, hvem
var så den første og eneste der kunne klare dem?-Nero Vision!
Hvem er det første program der kan redigere i .m2ts-filer(Blu-Ray)? Nero
Vision! Nero Vision står på udviklingens forkant! Programmet er enkelt,
men Nero kan!

Det er ikke et spørgsmål om at "det kan lade sig gøre i XP" -alt kan lade
sig gøre. Det er et spørgsmål om at JEG er mere produktiv på min Mac. Mac
går ALDRIG-ned!

De videoredigeringsprogrammer den er født med-iMovie '06 og iMovie '08 er
i en klasse og brugervenlighed du ikke finder på andre platforme.
Du bliver hjulpet fra import af rå film til eksport og distribution. I
iMove '08 kan du lægge resultatet op på youTube fra selve videoprogrammet.
(Der er vist dukket noget tilsvarende op til Windows, jeg husker det ikke
nøjagtigt.) Men på Mac har det været der siden iMovie '08.

XP-Vista-og W7, er alt sammen den samme Windows. Du kan sammenligne det
med en lagkage:
XP er en lagkage med to bunde, creme og flødeskum. Vista er den samme
lagkage med 5 bunde- og W7 er samme lagkage med 3 bunde.

Pynten på lagkagerne er forskellig. Men det er den samme lagkage, de samme
bunde der ligger til grund.
Windowskernen er ens.
Når man spiser dem får man flødeskum på næsen!

Men man bør være multikulturel i vore dage, så man kan få brug for begge
platforme.
Når jeg skal "Blu-Ray" så er det til nu kun Vista der dur. Min nyeste
maskine er en HP Pavillion med Vista. Vista synes mig klart bedre end W7
iøvrigt!
Jeg kan lide de to ekstra "lagkagebunde" Der er mere højde på kagen!

Nu er du jo til XP Så prøv lige at se XP køre samtidig med Mac OSX hvor du
kan afvikle programmer i begge to samtidig!!:
http://www.luen.dk/xp_or_mac.mov
(Du kal nok bruge QuickTime for at se filmen)

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 22:22

Jens "Lyrik" Bech skrev:

> Nu er du jo til XP Så prøv lige at se XP køre samtidig med Mac OSX hvor
> du kan afvikle programmer i begge to samtidig!!:
> http://www.luen.dk/xp_or_mac.mov

Jeg står for at skulle lave en screencast i stil med dem du har lavet,
og jeg har tidligere brugt Jing til den slags (det var ok), men nu vil
jeg egentlig gerne have muligheden for at redigere i den bagefter - fx
med iMovie. Mit spørgsmål er så hvilket program du bruger til at fange
skærmfilmen med, da kvaliteten er ganske fin? :)

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 10-11-08 14:42

On Sat, 08 Nov 2008 22:22:18 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
> med iMovie. Mit spørgsmål er så hvilket program du bruger til at fange
> skærmfilmen med, da kvaliteten er ganske fin? :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Programmet hedder "Screnflow" og der ville vokse hår ud på min tunge inden
jeg blev færdig med at prise det! Det har mig bekendt ikke sin lige!
Du optager 2! Videospor, du kan redigere i video i begge spor, du kan
indsætte "trylleeffekter". Selve programmet er som et "iMovie" Det koster
99$ skal du lige vide, men det har ingen konkurrenter.:
http://www.flip4mac.com/screenflow.htm

--
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 12:17

Jens "Lyrik" Bech skrev den 10-11-2008 14:42:

> [...]
> indsætte "trylleeffekter". Selve programmet er som et "iMovie" Det
> koster 99$ skal du lige vide, men det har ingen konkurrenter.:

Tak skal du have. Jeg har hentet det, og kigger på det snarest.

Hvis prøveudgaven kun har vandmærke men ikke er begrænset på andre
måder, kan jeg sagtens leve med det :)

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 14:53

Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> indsætte "trylleeffekter". Selve programmet er som et "iMovie" Det koster
> 99$ skal du lige vide, men det har ingen konkurrenter.:

Mac OS X, 10.5 only. Egentligt underligt?

M.

Fra : Lyrik

Dato : 11-11-08 19:56

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Mac OS X, 10.5 only. Egentligt underligt?
Ja og netop det er den væsentligste grund til at jeg ikke længere bruger
Tiger!

MvH
Jens