Mobileme
Fra : J.K.Arning

Dato : 02-11-08 13:55

Jeg har fyret min hosted exchange løsning pga. den dårlige
understøttelse i OS X helt generelt.

Derefter er jeg så flyttet ind på min Mobileme demo konto der udløber
først i januar og sidder så og spekulerer over om jeg vil ofre de 79
USD til den tid.

Mail fungerer fint

iCal fungerer fint men kan ikke synkronisere med min symbian tlf., der
kommer nok en iPhone til men ikke lige de næste par måneder, er der er
løsning på vej til symbian?

iDisk er fikst nok men hvorfor skal jeg kopiere de ting jeg vil have
synkroniseret ud over i en lokal kopi af iDisk, kunne jeg forpokker da
ikke bare specificere at den skal holde f.eks. min Dokument folder
synkroniseret? Nu ender jeg med at skulle holde styr på 2 lokale
udgaver af f.eks. dokumenter. Er det smart?

Generelt syntes jeg den dokumentation der er til iDisk er meget tynd,
ja faktisk til mobileme som sådan. Findes der guider til brugere som
ikke er teknik forskrækket?

Mulighed for eget domæne, nah .. ikke ordentligt understøttet i forhold
til a records, men er også en ligegyldig detalje.

Jeg bruger Mozy.com til daglig backup af alt det væsentlige på maskinen
så sikkerheden er på plads, det er ikke det jeg skal bruge iDisk til.

Webside, er det Appels egne tools og kun dem? Kan jeg uploade med FTP?
PHP? SQL?

Ja jeg ved det ikke, tanken med mobileme er god men der mangler noget.
Er i tilfredse?

--
I think Smithers picked me because of my motivational skills. Everyone
says they have to work a lot harder when I'm around.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-08 19:37

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> iCal fungerer fint men kan ikke synkronisere med min symbian tlf., der
> kommer nok en iPhone til men ikke lige de næste par måneder, er der er
> løsning på vej til symbian?

Jeg har da læst, at man kan synkronisere Symbian series 60 telefoner,
hvis man installerer software til det på telefonen, men jeg ved ikke
noget nærmere om Symbian.

> [...]
> synkroniseret? Nu ender jeg med at skulle holde styr på 2 lokale
> udgaver af f.eks. dokumenter. Er det smart?

Jeg ved ikke helt, hvad du mener. Man kan da bare åbne iDisk som en
mappe og trække emner til og fra den. Skyldes det, du beskriver, at du
har valgt, at der skal være en kopi af iDisk på computeren? Hvis du selv
har valgt det, kan du vel dårligt tillade dig at brokke dig over det.
Omvendt er det jo den eneste metode til at få synkroniseret sin iDisk
løbende og automatisk. Hvorfor har du så ikke bare dine dokumenter
liggende i den lokale iDisk-kopi? Det er vel lige så godt som at have
dem i en anden mappe. Igen er det jo dig selv, der vælger at have dine
dokumenter i en anden mappe, så du skal kopiere dem over i iDisk-kopien
på din harddisk, før de bliver synkroniseret med iDisk.

> Generelt syntes jeg den dokumentation der er til iDisk er meget tynd,
> ja faktisk til mobileme som sådan. Findes der guider til brugere som
> ikke er teknik forskrækket?

Sådan er det jo efterhånden. Der følger stort set ingen manualer med
mere. Alt er elektronisk og temmelig kortfattet. Personligt har jeg ofte
mere ud af at læse artikler på nettet eller elektroniske bøger. Der
findes f.eks. en Take Control of MobileMed fra TidBITS.

> [...]
> så sikkerheden er på plads, det er ikke det jeg skal bruge iDisk til.
>
> Webside, er det Appels egne tools og kun dem? Kan jeg uploade med FTP?

Aner det ikke. Kan du ikke bare trække dokumenterne over i Finder? Det
behøver vel ikke være så avanceret.

> Ja jeg ved det ikke, tanken med mobileme er god men der mangler noget.
> Er i tilfredse?

Jeg er såmænd meget godt tilfreds. Det kører bare i baggrunden og
fungerer fint til mit brug. Jeg tror dog ikke, at mit brug er videre
avanceret. Der er sikkert andre løsninger, der kan mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-11-08 22:55

On 2008-11-02 19:36:41 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> dokumenter i en anden mappe, så du skal kopiere dem over i iDisk-kopien
> på din harddisk, før de bliver synkroniseret med iDisk.

Jeg ved ikke hvorfor Henrik, men du tager det her brandt for alvorligt,
det virker som om den mindste kritik af Appel bliver en personlig sag
for dig, hvad jeg kan tillade mig eller ej vedkommer på ingen måde dig.
Kan du ikke svare på et indlæg uden at blive personlig så undlad
venligst helt at gøre det.

Jeg kritiserer at den funktion, i iDisk, der automatisk kan
synkronisere filer, kræver at jeg lokalt skal vedligeholde 2 kopier af
mine filer. At jeg så kan bruge den lokale iDisk kopi til at opbevare
mine filer i er meget muligt, men det er ikke tanken med f.eks.
dokument folderen i første omgang. Hvis jeg følger den løsning og på et
senere tidspunkt f.eks. logger ud af mobileme i systemindstillingerne
vil f.eks. min Dokumentfolder forsvinde på stedet, er det smart?

Det havde været væsentligt nemmere, fiksere og hensigsmæssigt hvis man
kunne have defineret i iDisk sync opsætningen at den og den folder
skulle synkroniseres. Appel har ikke fået implementeret denne funktion
ordentligt, sådan er det bare.

Det er hvad jeg skriver og intet andet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-08 23:06

> [...]

> kunne have defineret i iDisk sync opsætningen at den og den folder
> skulle synkroniseres. Appel har ikke fået implementeret denne funktion

Du kan bruge et værktøj som f.eks. Syncronise X Plus til at synce mapper
på hhv. iDisk og din maskine(r) iDisk er ikke normalt ment som
automatisk synkronisering.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-08 23:34

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Jeg ved ikke hvorfor Henrik, men du tager det her brandt for alvorligt,

Den her gruppe er mit pusterum fra al det fis og ballade, min hverdag er
fyldt med. Jeg forsøger derfor altid at være alvorlig her.

> [...]
> for dig, hvad jeg kan tillade mig eller ej vedkommer på ingen måde dig.
> Kan du ikke svare på et indlæg uden at blive personlig så undlad

Herregud, vær dog lidt selvironisk. "Jeg har bedt min computer om at
have en kopi af iDisk liggende, og nu kan jeg ikke se det fornuftige i,
at der er en kopi". Det er da meget komisk. Som jeg skrev, var jeg ikke
sikker på, om jeg havde forstået dig rigtigt. Det synes jeg da, jeg tog
forbehold for.

> [...]
> senere tidspunkt f.eks. logger ud af mobileme i systemindstillingerne
> vil f.eks. min Dokumentfolder forsvinde på stedet, er det smart?

Så vidt jeg kan se, skal man aktivt gøre noget for det. Muligheden for
at have en kopi af iDisk liggende er netop lavet for, at man kan arbejde
med iDisk, når computeren ikke har forbindelse med internettet. Der er
altså tale om relle dokumenter i rigtige mapper, der ligger på
harddisken. Jeg kan ikke forestille mig, at det er mere usikkert end at
have sine dokumenter liggende i andre mapper.

> [...]
> kunne have defineret i iDisk sync opsætningen at den og den folder
> skulle synkroniseres. Appel har ikke fået implementeret denne funktion

Det har du da ret i, at det kunne være smart. Jeg kan bare forestille
mig nogle tekniske problemer. Det kræver jo computerkraft og belaster
netværket, når data skal synkroniseres frem og tilbage hele tiden. Bare
se på de problemer, der har været med Time Machine og MobileMe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-11-08 08:16

Henrik Münster skrev:

> [...]
> netværket, når data skal synkroniseres frem og tilbage hele tiden. Bare
> se på de problemer, der har været med Time Machine og MobileMe.

To-vejs synkronisering er som udgangspunkt ret bøvlet at få på plads.
Firmaer kan leve af at finde ud af det :)

Mht til at spare på netværkstrafikken på bekostning af CPU-kraft, er
"rsync" et rigtigt godt eksempel på noget der hopper på tungen for at
undgå at overføre unødvendig information. Tror faktisk der var både
specialer og phd-opgaver i emnet for dem der har lavet det.