Noter og huskeliste på iPhone
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-08 18:39

Vi har før diskuteret, hvorfor noter og huskeliste ikke bliver
synkroniseret til iPhone via MobileMe. Det har bl.a. irriteret mig, da
jeg ellers ofte har skrevet huskeseddel i iCal. Nu sad jeg lidt og læste
lidt i TidBITS' nye bog "Take Control of MobileMe" af Joe Kissell. Han
henviste til en artikel, han har skreve om noter og huskelister i Mail.
Jeg har aldrig selv brugt det, men man kan rent faktisk lave noter og
huskelister i Mail. Gør man det, ser det ud til, at de bliver
synkroniseret med MobileMe, og dermed dukker de op på ens iPhone i en
postkasse i Mail. På den måde kan man altså synkronisere noter og
huskelister uden at have et tredjepartsprogram.

<http://www.macworld.com/article/134122/2008/06/workingmac2507.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 19:25

> [...]
> postkasse i Mail. På den måde kan man altså synkronisere noter og
> huskelister uden at have et tredjepartsprogram.

Jeg vil så gøre opmærksom på endnu en mulighed.

FileMaker Pro.

FMTouch er kommet til iPhone og iPod Touch. Det er FileMaker Pro til
iPhone OS, og der er vel at mærke tale om i hvert fald en slags fuld
FMP, idet der understøttes master-details.

Der synkroniseres med FileMaker Pro på ens Mac, og det skal
tilsyneladende foregå over WiFi eller 3G. Der skal dog dannes en speciel
fil fra FMP, som kun FileMaker Pro 9 Advanced kan danne - men jeg har da
programmet.

Jeg har købt FMTouch, installeret det, og det er lykkedes mig at få
databasestrukturen over. Det er endnu ikke lykkedes mig at få dataene
med over, men jeg har heller ikke undersøgt alt til bunds.

===

Jeg har så set på dit forslag, som er ganske udmærket. Det virker dog
tilsyneladende kun fra Mac'en, og selv om to-dos kommer i sin egen mappe
[Apple Mail To Do] på iPhone, dukker notet kun op i indbox'en, der jo
ellers helst skal være - tom. I hvert fald efter at e-mailene er blevet
'sorteret'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-08 21:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg vil så gøre opmærksom på endnu en mulighed.
>
> FileMaker Pro.

Det er vist desværre en lidt dyr mulighed, hvis man ikke lige har
FileMaker i forvejen. Lidt avanceret er den vist også.

> [...]
> [Apple Mail To Do] på iPhone, dukker notet kun op i indbox'en, der jo
> ellers helst skal være - tom. I hvert fald efter at e-mailene er blevet

Måske ville det hjælpe, hvis du gik ind i indstillinger til Mail under
Konti og fravalgte "Opbevar noter i indbakken"
Jeg er selv kun lige blevet opmærksom på muligheden, så jeg har slet
ikke haft tid til at bruge det ordentligt. Umiddelbart virker noget
bedst. Man kan lave lister og alt muligt i noterne.
Du har i øvrigt givet mig lidt dårlig samvittighed med
indboksen. Der er vist 4.000 e-mail i min.

<http://www.macworld.com/article/133950/2008/06/emptyinbox1.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-08 03:45

> Det er vist desværre en lidt dyr mulighed, hvis man ikke lige har
> FileMaker i forvejen. Lidt avanceret er den vist også.

Jeg har så købt FileMaker Pro 9 Advanced ...

> Måske ville det hjælpe, hvis du gik ind i indstillinger til Mail under
> Konti og fravalgte "Opbevar noter i indbakken"

Ja, minsandten, Den /kunne/ være bedre end den metode jeg så lagde an
på, nemlig at lave en ekstra mappe på MobileMe, 'Noter', og en regel der
automatisk flytter noterne over på den mappe.

Det kræver så at fjernelsen af det angivne hak medfører, at man på anden
måde får noterne over på sin iPhone, som det er tilfældet med to-do
lister. Det vil vise sig [jeg er i gang med forsøget].

> [...]
> Du har i øvrigt givet mig lidt dårlig samvittighed med
> indboksen. Der er vist 4.000 e-mail i min.

Ja, dem skal man sortere, og for mange af de modtagne mails kan man gøre
det automatisk, gennem Mails regler. Andre skal behandles 'manuelt'.

Betragt enhver mail i Inbox som en fejlanbringelse. Er en mail vigtig
/og/ uspecificeret kan man køre den over i en mappe man kan kalde
'Vigtigt'; den kan jo så også ligge på MobileMe. Fordelene er store ved
IMAP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-08 13:55

> [...]

> måde får noterne over på sin iPhone, som det er tilfældet med to-do
> lister. Det vil vise sig [jeg er i gang med forsøget].

Jeg synes, at noterne fungerer rigtig godt. Man kan lave lister i
noterne, hvilket er beskrevet i den artikel, jeg henviste til. De er
flot formateret, når de kommer over på iPhone, og de ser også pæne ud i
Mail.
Det er knap så elegant med huskelisten (to-do). Huskelisterne i
iCal kan ikke overføres. Man skal begynde at oprette huskelisteemner
(to-do emner) i Mail. Så oprettes der en serverbaseret kalender, der
hedder Kalender, som også dukker op i iCal. Man kan herefter omdøbe den.
Jeg har kaldt min Huskeliste, for jeg vil ikke bruge den til andet. Når
den kalender er oprettet, kan man godt oprette huskelisteemner i iCal.
Så længe de er oprettet i den serverbaserede kalender, bliver de
overført til iPhone, når man synkroniserer med MobileMe.
For nye læsere vil jeg lige give URL'et til artiklen igen:

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-08 18:44

> [...]
> noterne, hvilket er beskrevet i den artikel, jeg henviste til. De er
> flot formateret, når de kommer over på iPhone, og de ser også pæne ud i

Hvordan får du dem over på iPhone? Der fremkommer i hvert fald ikke
automatisk nogen 'Notes' i Mail, og ej heller ser jeg dem komme i
Noter-programmet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-08 20:08

> Hvordan får du dem over på iPhone? Der fremkommer i hvert fald ikke
> automatisk nogen 'Notes' i Mail, og ej heller ser jeg dem komme i
> Noter-programmet.

Notes er jo i Mail. Det er jo det, hele den artikel, jeg har henvist
til, handler om. Med Noter-programmet mener du vel det program, der
hedder Huskesedler på dansk. Det med de små stickies. Det har ikke noget
med det her at gøre. I værktøjslinien i Mail er der et menupunkt til
Note og til Huskeliste. Måsk har du fjernet dem, hvis du har tilpasset
værktøjslinien. Det er her, man skal oprette noter og huskelister.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-08 20:12

> [...]
> Note og til Huskeliste. Måsk har du fjernet dem, hvis du har tilpasset
> værktøjslinien. Det er her, man skal oprette noter og huskelister.

Notes er ikke i Mail - på iPhone. Kun på Mac'erne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-08 20:23

> Notes er ikke i Mail - på iPhone. Kun på Mac'erne.

Jooh, det skulle de da gerne være. Hvis du læser den artikel, jeg har
henvist til, kan du se, at Mail gemmer Notes i en hemmelig postkasse.
Den dukker op på iPhone. Når jeg ser listen over postkasser på min
iPhone, er der en, der hedder Notes. Har du ikke sådan en? På min iPhone
ser listen over postkasser sådan ud:

Indbakke
Udkast
Sendt
Papirkurv
Apple Mail To Do
Junk
Notes
og herefter mine private postkasser, som jeg selv har oprettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-08 23:02

> Den dukker op på iPhone. Når jeg ser listen over postkasser på min
> iPhone, er der en, der hedder Notes. Har du ikke sådan en

Den er dukket op - også på min Leopard Server, men endnu ikke på min
MacBook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-08 23:34

> Den er dukket op - også på min Leopard Server, men endnu ikke på min
> MacBook.

Du har da også så mange computere! Er der et punkt, der hedder
Påmindelser, ude i spalten til venstre i Mail på din MacBook? Det er jo
under det, noter og huskeliste står, som du vel har set på dine andre
computere. På mit eksemplar af Mail var det punkt væk, men det dukkede
op, da jeg klikkede på en af knapperne med hhv. Note eller Huskeliste i
værktøjslinien. Prøv evt. at gøre det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-08 06:35

> [...]
> computere. På mit eksemplar af Mail var det punkt væk, men det dukkede
> op, da jeg klikkede på en af knapperne med hhv. Note eller Huskeliste i

mangler under »MobileMe« på Leopard, men som er til stede på Leopard
Server og iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-08 19:11

> mangler under »MobileMe« på Leopard, men som er til stede på Leopard
> Server og iPhone.

Jeg har det modsatte problem. Efter Mail har været lukket, var punktet
"Påmindelser" væk. Jeg kunne aktivere det ved at klikke på Note og/eller
Huskeliste. Min enlige note dukkede fint op, men huskelisten (To-do
emnerne) var væk. Jeg har nu flyttet rundt på nogle IMAP-postkasser, så
den er ved opdatere. Måske er det derfor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-08 20:53

> [...]
> emnerne) var væk. Jeg har nu flyttet rundt på nogle IMAP-postkasser, så
> den er ved opdatere. Måske er det derfor.

Vi får se ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 11:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vi får se ...

Nu har jeg eksperimenteret lige mere med Noter og Huskeliste i Mail.
Enormt stabilt er det ikke, men måske skal systemet lige i gang. Jeg
synes, noter fungerer bedst. Jeg har fundet en smart funktion. Laver man
en note med en række punkter, man skal huske, kan man lave den om til en
huskeliste med afkrydsningpunkter. Hvis Markøren blinker på en linie i
en note, kan man klikke på knappen Huskeliste i værktøjslinien i Mail.
Så bliver den linie lavet om til et punkt i en huskeliste. Der dukker en
afkrydsningsboks op, og punktet dukker også op i huskelisten i iCal. Det
er vældig smart og ser ud til at fungere stabilt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 15:16

> [...]
> afkrydsningsboks op, og punktet dukker også op i huskelisten i iCal. Det
> er vældig smart og ser ud til at fungere stabilt.

Åh, ja. Til venstre står der 'Huskeliste', ikke 'Huskelister'. Og så kan
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 04-11-08 15:51

Hæ, hæ....sjov tråd - nu har Henrik fem gange henvist til en bestemt
artikel - det virker som om, kun Henrik har læst den

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-08 16:10

Morten Lind skrev den 04-11-2008 15:51:

> Hæ, hæ....sjov tråd - nu har Henrik fem gange henvist til en bestemt
> artikel - det virker som om, kun Henrik har læst den

Kunne du ikke læse den, og gøre ham glad?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-11-08 16:22

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Kunne du ikke læse den, og gøre ham glad?

Har skimmet den

M.