Indsætte stillbilleder i QT-film
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-10-08 00:12

Jeg synes ikke, at jeg kan finde en tydelig vejledning på følgende i QT
Pro-hjælp:

I en lille film skal jeg forskellige steder indsætte et eller flere
jpg-billeder, der skal vises nogle sekunder, før filmen går videre.

Jeg ville gerne inkludere nogle billedskifteffekter, som man gør det i
Keynote (eller PowerPoint).

Jeg har prøvet at bygge billedsekvenserne op i Keynote og gemme som
film. Men jeg kan ikke finde en tilfredsstillende måde at foretage
sammenkædningen på.

Den færdige film skal kunne gemmes på en Windowsmaskine.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-08 13:42

"Ove Steen Smidt" <ossmidt@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> I en lille film skal jeg forskellige steder indsætte et eller flere
> jpg-billeder, der skal vises nogle sekunder, før filmen går videre.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Oh! Lærde mand!
Som mangeårig Macintosh-bruger har du måske hørt om iMovie '08?
Den kan blande film og billeder sammen og du kan bruge overgange imellem det
hele. Varighederne på billedfremvisning kan også vælges.
Den færdige film kan du eksportere i mangt et format. Windows spiller alt!

Hilsen
Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-10-08 16:07

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> hele. Varighederne på billedfremvisning kan også vælges.
> Den færdige film kan du eksportere i mangt et format. Windows spiller alt!

Åja åja ja Såmænd. Jeg var blot aldeles fikseret på QT Pro, siden det nu
var dette program, der af sig selv åbnede filmen. Jeg har hidtil kun
tænkt på iMovie som filmfremviser. Jeg glæder mig rigtig meget til at gå
igang med at lære programmet at kende som værktøj. Hjerteligt tak.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-10-08 17:21

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> tænkt på iMovie som filmfremviser. Jeg glæder mig rigtig meget til at gå
> igang med at lære programmet at kende som værktøj. Hjerteligt tak.

Jeg har leget lidt med sagen. Det ser ud til, at QT-film først skal
gemmes i et andet format for at kunne importeres. Jeg har pøvet med mp4.
Så kommer der til at stå en reklame for Flip4Mac hen over billedet.

Forslag til format?

Og hvad er det så for noget pjat, at man skal lægge sine billeder over i
iPhoto-mappen (som jeg slet ikke bruger) for at kunne hente dem ind i
filmen?

Når jeg opretter et projekt, kan jeg åbenbart ikke selv bestemme, hvor
det skal gemmes. Det tog mig lidt tid at opdage, at der findes en
projektmappe.

iMovie er vist et udmærket værktøj, men også et eksempel på, at Apple
ved bedre end jeg selv, hvordan mit liv skal indrettes.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-08 18:38

Den 30.10.2008 kl. 17:20 skrev Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>:

> [...]
>
> iMovie er vist et udmærket værktøj, men også et eksempel på, at Apple
> ved bedre end jeg selv, hvordan mit liv skal indrettes.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis bare "pjat" var den eneste vanskellighed der møder dig i dette
projekt, så havde du endnu grund til at smile!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Oh lærde ven!

iMovie har aldrig været en filmfremviser. Den har altid været et
videoredigeringsprogram!
Dette beviser at du lever i fantasiens verden hvor du tror at vide noget,
som du aldrig har prøvet down to the nitty-gritty. Du har drømt at iMovie
var et afspillerprogram. Du har aldrig!-klikket to gange på ikonen!

Og nu kommer vi til at du skal sluge den blå pille! Spørgsmålet er:"Hvad
er Quicktime Pro?" Spis den blå pille og opdag det. Eller spis den røde
pille(plejer at være skolelæreres yndlingspille)-og livet går videre som
det plejer-iMovie er igen et "afspillerprogram" og QuickTime Pro er en
"videocodek for skolelærere!"
"Glup!!"-OK du tog den blå pille!

QuickTime er ikke et codek, det er et program. De film den spiller og
spytter ud har efternavnet ".mov" Mov er heller ikke et codek. Mov er en
container,. Du kan se den som en "Fjällræven" rygsæk hvor mange slags
forskellige fim kan proppes ned. Uden på rygsækken står "MOV!"

Så allerførst spørger jeg dig:"Når du tager filmen op af rygsækken og
kigger på den, hvilket codec står der så på filmen?"
Stråmand:"Hvordan ta'r jeg filmen op af rygsækken?"
Svar: Det gør du ved at gå op i menuen "Vindue"(QTime) og gå ned i "Vis
filminfo"

Men nu falder din verden sammen! For meddelelsen fra "Flip4Mac" fortæller
mig at codec'et er wmv! Det har jeg betalt 1300,-kroner for at købe så jeg
kan omkonvertere og eksportere i formatet på en Mac. Det er et Microsoft
proprietary format, platdansk oversat til "Proprietærformat,"-med en
gammel gårdejer i tanke.- men som i virkeligheden betyder
mærkevareformat-ejermandsformat!

Det du skal gøre er at lukke din Macmaskine. Så skal de originale film,
som ikke har været igennem QuickTime,- og som derfor ikke! Har fået
containerformatet mov lægges ind på en Windows PC hvor Movie Maker som
befinder sig i programmappen(hvor du måske heller aldrig har
været)-residerer.
De originale film skal ind i Movie Maker.. Her kan du tilføje billeder til
filmen og klippe og klistre og gøre den færdig.

Er de alle blevet brændemærket i Macmaskinen med endelsen .mov, så skal de
konverteres til noget andet. Det kan som regel gøres gratis ved at søge på
"mov to avi" for eksempel.
Når de er konverteret så kan de bruges i movie maker i windows og gøres
færdig der.
De kan også tilbageføres på Mac og importeres i iMovie. Og nej de skal
ikke ligge et bestemt sted, men du skal Bruge menuen Arkiv og gå helt ned
i importer film. Så kan du klikke dig rundt på hele maskinen og importere.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-10-08 19:36

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> i importer film. Så kan du klikke dig rundt på hele maskinen og importere.

Tak for forelæsningen. Jeg går videre med sagen. (Troede at blå piller
var til noget helt andet).
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-08 19:53

> Tak for forelæsningen. Jeg går videre med sagen. (Troede at blå piller
> var til noget helt andet).
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lyt til et godt råd! Find en af dine elever som har forstand på
videokonvertering og redigering og lad ham lave det!

MvH
Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-10-08 00:11

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Lyt til et godt råd! Find en af dine elever som har forstand på
> videokonvertering og redigering og lad ham lave det!

Du har tilsyneladende meget ringe forventninger til min intelligens og
opfattelsesevne og vælger at gøre dig lystig på min bekostning.

Hvorfor ikke bare svare ganske kort på det stillede spørgsmål, hvis du
altså evner at utrykke dig uden omsvøb, der gør forklaringen ekstra
sværr at gennemskue for min middelmådige intelligens?

Jeg kan oplyse, at jeg foreløbig har fået filmen importeret i iMovie
uden problemer. Flip4Mac-reklamen er fjernet ved at betale for et
registreringsnummer. (296,24 kr.)

Ved du, hvordan man sætter fotos ind i filmen med iMovie? Jeg vil gerne
have et foto sat ind foran det importerede filmorløb. Jeg kan ikke se,
at det står i hjælpemenuen. Svar venligst uden brug af perfide
fornærmelser.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-08 03:28

Den 31.10.2008 kl. 00:11 skrev Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>:

> [...]
> have et foto sat ind foran det importerede filmorløb. Jeg kan ikke se,
> at det står i hjælpemenuen. Svar venligst uden brug af perfide
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
OK du har investeret i wmv! Så skal du dæleme have forklaringen med det
vuns!:
http://www.luen.dk/fotofilm.mov
Og tag ikke fejl, jeg holder meget af dig!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-10-08 17:53

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> vuns!:
> http://www.luen.dk/fotofilm.mov
> Og tag ikke fejl, jeg holder meget af dig!

Du holder af mig. OK. Så går jeg ud fra det.

Jeg har ikke investeret (brugt penge på) wmv.

Jeg troede, du ville lære mig at bruge iMovie. Man lærer næppe
programmet at kende til bunds på en aften. Men jeg vil gerne bruge noget
af weekenden på at nå lidt videre. Nu kalder imidlertid aftensmåltidet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-11-08 11:39

Da den kære, kloge herr Lyrik har anbefalet mig at bruge iMovie, har jeg
ændret spørgsmålet til dette program.

jeg kan læse i vejledningen, hvordan man indsætter stillbilleder mellem
to klip. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man indsætter dem foran det
forreste klip.

Jeg kan se, at man i Keynotte kan gemme i et format, som iMovie kan
læse. Jeg tænker på, om det smarteste ville være at oprette sine
stillbilledsekvenser i Keynote og føre dem over i sin film.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 01-11-08 12:09

> Da den k�re, kloge herr Lyrik har anbefalet mig at bruge iMovie, har jeg
> �ndret sp�rgsm�let til dette program.
>
> jeg kan l�se i vejledningen, hvordan man inds�tter stillbilleder mellem
> to klip. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man inds�tter dem foran det
> forreste klip.
>
> Jeg kan se, at man i Keynotte kan gemme i et format, som iMovie kan
> l�se. Jeg t�nker p�, om det smarteste ville v�re at oprette sine
> stillbilledsekvenser i Keynote og f�re dem over i sin film.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad sker der. You are kidding me. Hvad laver du med mit tegnsaet.

Fra : Lyrik

Dato : 01-11-08 12:32

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> "Ove Steen Smidt" <ossmidt@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvad sker der. You are kidding me. Hvad laver du med mit tegnsaet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nu er det klaret igen. Mit tastatursprrog var simpelt hen forsvundet. Det er
nok ikke din skyld. Men den film jeg lavede til dig i mit tidligere indlæg
viser faktisk et stilbillede lagt før første klip.
Når du trækker et foto ind foroven i iMovie, så bliver det til et 4
sekunders(kan indstilles) videoklip.
Dette gfotoklip kan naturligvis placeres hvor somhelst.

Hilsen
jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-11-08 19:12

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> sekunders(kan indstilles) videoklip.
> Dette gfotoklip kan naturligvis placeres hvor somhelst.

Og når du skriver "foroven", mener du så det vindue, hvor der står "træk
medier hertil for at oprette et nyt projekt"?

Se, jeg opdager lige nu, at jeg har ldet mig forvire af de foskellige
vinduer. Når man importerer en film, lægger den sig i det nederste
aflange vindue, hvor man ikke kan flytte rundt på inholdet.

Nu har jeg trukket billeder til det øverste vindue til venstre. Her kan
jeg flytte rundt på tingene og trække den importerede film ind. - Jeg er
kommet lidt videre nu.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 01-11-08 20:08

> [...]
>
> Nu har jeg trukket billeder til det øverste vindue til venstre. Her kan
> jeg flytte rundt på tingene og trække den importerede film ind. - Jeg er
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Konceptet i programmet er at filmene kommer ind forneden. Så klipper man
stumper ud forneden og smider stumperne op til venstre foroven. Her kan man
arrangere dem og redigere yderligere i dem. Man kan tilføje tekster og lyd.
Baggrundslyd og lyd på selve klippene.
Læg mørke til at du også kan skifte til "avanceret menu" så får du flere
muligheder.
Fotos placeres på samme sted foroven til venstre som man kan betragte som en
palet hvor du "blander dine farver" Når du er færdig går du til "Del" og
vælger udgangsformatet. Du gemmer også selve projektet med den "færdige
palet" Du kan så igen vende tilbage til det og finpudse efter et stykke tid
når du har fundet ud af at der lige skal files lidt mere og klippes noget
ud, eller tilføjes noget nyt.

Hilsen
Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-11-08 11:35

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> når du har fundet ud af at der lige skal files lidt mere og klippes noget

Ja, nogenlunde så langt er jeg faktisk nået i går. Jeg har delt filmen
op, sat billederne ind, hvor de skulle være og bestemt, hvorlænge de
skulle vises. Jeg har sat overgangseffekter ind ved slutningen af
billedvisningen. Jeg har også skrevet tekster ind i filmn og bestemt,
hvor længe de skulle vises.

I et enkelt tilfælde ik jeg ikke delt filmen på præcis det rette
tidspunkt. Et sekund eller to blev så klippet ud og flyttet om på den
anden side af billedet. Her står det nu som en selvstændig del. Jeg ikke
få kommandoen "Sæt klip sammen" til at virke. Det er i mine øjne uklart
beskrevet i vejledningen. I praksis gør det ikke noget, at er er en
opdeling. Men principielt vil jeg da gerne havde det kædet sammen.

Til orientering er filmen en optagelse af en 2. klasse, der spiller
avantgardistisk musik, de selv har komponeret i fire grupper ud fra
selvproducerede abstrakte billeder. Disse billeder skal klippes ind i
filmen, hvor eleverne fortæller om dem. Den fædige film skal kunne ses
på Forældreintra.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 02-11-08 12:07

> [...]
> beskrevet i vejledningen. I praksis gør det ikke noget, at er er en
> opdeling. Men principielt vil jeg da gerne havde det kædet sammen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle selvstændige klip bliver en del af en samlet filmstrimmel.
Den færdige film afslører ikke hvor mange "stumper" den er sammensat af.

> [...]
> selvproducerede abstrakte billeder. Disse billeder skal klippes ind i
> filmen, hvor eleverne fortæller om dem. Den fædige film skal kunne ses
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Smid det på Youtube og vis det for verden! iMovie kan smide det op for dig,
når du har registreret dig/klassen med en "konto(gratis)"Der kan i løbende
følge med i hvor mange der ser det verden over. det vil også tilfredsstille
2008-niveauet for performance.
Et klip jeg lavde på Youtube med forskellen på at forbinde en Playstation 3
(PS3) med komponentkabler vs. HDMI kabel har fået over 10.000 seere!!!
Det er jo næsten som en mindre biograffilm!!))

PS. Du slipper for arbejdet med at putte det på "skolenettet" Jeg vil også
gerne se det!

MvH
Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-11-08 15:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> biograffilm!!))
>
> PS. Du slipper for arbejdet med at putte det på "skolenettet" Jeg vil også

En lærer kan ikke uden videre offentliggøre optagelser med sine 8 årige
elever. Det kræver en underskrift fra samtlige forældre.

Interesserede fagfæller kan læse lidt om arbejdsformen her:
http://www.musikpaatvaers.dk/tvrfaglig_stafet.6 -- Venlig hilsen Ove
Steen Smidt http://www.ovesteensmidt.dk/

Fra : Morten Lind

Dato : 02-11-08 17:06

> [...]

> selvproducerede abstrakte billeder. Disse billeder skal klippes ind i
> filmen, hvor eleverne fortæller om dem. Den fædige film skal kunne ses

Kære Ove - den empati og entusiasme, du besidder og indeholder, findes
(snart) ikke mere.

Der findes gode kræfter i foreningen MacBruger -
<http://www.macbruger.dk> -, der arbejder seriøst med film og video, og
som er villige til at dele ud af deres viden.

Ellers må du sende materialet til mig med en projektbeskrivelse, og så
må jeg prøve at hjælpe.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-11-08 22:14

> [...]
> som er villige til at dele ud af deres viden.
>
> Ellers må du sende materialet til mig med en projektbeskrivelse, og så

Tak. Men nu nåede jeg faktisk i mål. Jeg ser kun frem til en lejlighed
til at opdage noget mere af programmet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-08 01:33

> Tak. Men nu nåede jeg faktisk i mål. Jeg ser kun frem til en lejlighed
> til at opdage noget mere af programmet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis du har opgraderet fra "Tiger" så ligger der en tidligere iMovie ´06 i
programmappen. Den er mere avanceret end den nye iMovie '08.
Man får gerne lavet flere faciliteter i videoen end med '08.

Hvis du ikke har opgraderet fra Tiger og derfor ikke har den, så kan du
downloade den gratis herfra:
http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

Det er et lækkert videoprogram.

MvH
Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-11-08 17:13

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Man får gerne lavet flere faciliteter i videoen end med '08.
>
> Hvis du ikke har opgraderet fra Tiger og derfor ikke har den, så kan du

Den gamle version mere avanceret end den nye? Er det et faktum eller
noget, du synes?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-11-08 14:05

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
>
> jeg kan læse i vejledningen, hvordan man indsætter stillbilleder mellem
> to klip. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man indsætter dem foran det

Bare et skud fra hoften. Kan du ikke lave et snydeklip forrest,
indsætte de der billeder imellem dem, og så fjerne snydeklippet?

Jeg rodede lidt med iMovie 08 indtil jeg fandt ud af jeg skulle hente
forrige udgave for at eksportere til DV over firewire, og det så da ud
som om det var ret nemt at flytte rundt på klip.

Fra : Jens\"Lyrik\" Bech

Dato : 05-11-08 21:24

Den 05.11.2008 kl. 17:12 skrev Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>:

> Den gamle version mere avanceret end den nye? Er det et faktum eller
> noget, du synes?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er ikke et politisk standpunkt jeg skal forfægte.

Du har to versioner i stedet for en.
De er vidt forskellige! Det er ikke en opgradering '08 det er et helt
andet program.
06 har sine egne templates. Den har sine egne videoeffekter til at
anbringe på filmklip, den har sine egne lydeffekter og meget andet. Ud
over det kan man tilkøbe en masse til den.

Den kunne også videreføre en video til iDVD som en del af sit
udgangsformat. det kan den anden også, men den kan ikke serve filmen til
iMovie, det foregår på anden vis.

Men du har 2 vidt forskellige programmer, dan dig din egen mening. Jeg
bruger begge to.
Lyden ligger anderledes. Man kan få en lang streg igennem lyden som man
kan hive op og ned i så man forstærker og formindsker lyden visuelt.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!