FONA
Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 16:29

Ved køb i FONA så gælder vel Apples to-årige garanti?

Jeg er interesseret i en af de udgåede modeller.
Kan man risikere at batteriet står hurtigt af? Hvem dækker så?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 17:21

Flemming Rubini wrote:
> Ved køb i FONA så gælder vel Apples to-årige garanti?
>
> Jeg er interesseret i en af de udgåede modeller.
> Kan man risikere at batteriet står hurtigt af? Hvem dækker så?

Uanset hvor du køber i Danmark, er det den normale forbrugerlovgivning,
der gælder - altså 12mdr. garanti + 12mdr. reklamationsret.

Hos både Fona og Apple kan du købe en all-risk forsikring, der dækker
_alt_ i forsikringsperioden. - Jeg købte en sådan, da jeg købte min
MacPro, så på den er der i alt 5 års total garanti/forsikring.

Mht. batteri, - så skal den vel altid indleveres hos sælger, hvis den
sådan bare lige står af... All-risk forsikringer dækker også døde
batterier...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-08 17:32

> [...]
>
> Mht. batteri, - så skal den vel altid indleveres hos sælger, hvis den
> sådan bare lige står af... All-risk forsikringer dækker også døde

Lige netop på batterier har Apple faktisk 2 års garanti .. dvs. 2 år
eller 300 charge cycles ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 17:38

> Lige netop på batterier har Apple faktisk 2 års garanti .. dvs. 2 år
> eller 300 charge cycles ..

Ah namme nam dab dah da dah bab

Flemming Rubini

Fra : Autocadster

Dato : 28-10-08 19:40

Erik Richard Sørensen tastede følgende:

> Uanset hvor du køber i Danmark, er det den normale forbrugerlovgivning, der
> gælder - altså 12mdr. garanti + 12mdr. reklamationsret.

Øh ikke bare et års garanti sådan uden nærmere forklaring, for
umiddelbart er der kun 6mdr. fuld garanti

Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng. I købeloven
optræder tilmed en såkaldt "formodningsregel", der ligner garantien til
forveksling. Her er i korthed hvad begreberne dækker:

Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage
til forhandleren, hvis varen går i stykker. Hvis varen havde en fejl,
da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller
få fejlen repareret. I udgangspunktet er det forbrugeren, som vælger
mellem ombytning eller reparation (se detaljerne i vores råd om
købeloven).

Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det
et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder
så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at
butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at
slippe for at reparere/ombytte den.

Formodningsregel: I købeloven er der en såkaldt "formodningsregel". Den
betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de
første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til
stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og
mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan
ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og
hvor hurtigt den kan repareres.

Autocadster / 2620

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 20:31

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> [...]
> mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan
> ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og

Det er da pudsigt så ofte ikke er præcis nok med den slags.

Tak for præciseringen.

Apple tilbyder et års begrænset garanti, kalder de det.
<http://www.apple.com/legal/warranty/>

Flemming Rubini