MacSoup, Mail, og gmail.
Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 09:10

Hvordan sætter man MacSoup i forbindelse med smtp.gmail.com? Eller
alternativt får den til at bruge Mail?

Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 27-10-08 09:28

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Hvordan sætter man MacSoup i forbindelse med smtp.gmail.com?

Preferences>Accounts>Edit>SMTP

> Eller alternativt får den til at bruge Mail?

Kan den ikke. Heldigvis bruger jeg Eudora, den eneste eksterne
maileditor den kan bruge

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-08 09:54

Flemming Rubini skrev den 27-10-2008 09:10:
> Hvordan sætter man MacSoup i forbindelse med smtp.gmail.com? Eller

Sende post?

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=13287

Bemærk man SKAL køre krypteret for udgående post.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 09:59

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Sende post?
>
> http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=13287
>
> Bemærk man SKAL køre krypteret for udgående post.

og her hopper kæden nemlig af .. for MacSOUP kan så vidt jeg kan lure
ikke finde ud af smtps ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-08 10:18

Thomas von Hassel skrev den 27-10-2008 09:59:

> og her hopper kæden nemlig af .. for MacSOUP kan så vidt jeg kan lure
> ikke finde ud af smtps ...

Der er altid noget i vejen når familien skal i skoven.

Et andet alternativ er at få sat postsystemet op på din egen maskine,
kun tillade forbindelser fra den selv, og så bruge DEN som smtp-server.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 10:21

> [...]

> Et andet alternativ er at få sat postsystemet op på din egen maskine,
> kun tillade forbindelser fra den selv, og så bruge DEN som smtp-server.

puha .. ikke noget jeg vil anbefale hvem som helst at give sig i kast
med :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-08 12:56

Thomas von Hassel skrev den 27-10-2008 10:20:

> puha .. ikke noget jeg vil anbefale hvem som helst at give sig i kast
> med :)

Pjat med dig, det giver grå hår mellem tænderne.

Det kunne sikkert nok ordnes med en "ret her og her" vejledning til
postfix :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 13:23

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Pjat med dig, det giver grå hår mellem tænderne.
>
> Det kunne sikkert nok ordnes med en "ret her og her" vejledning til
> postfix :)

ja .. sikkert .. men min filosofi har nu altid været at gøre ting med så
lidt sejlgarn og gaffa tape som muligt .. især for alm. "dødelige"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 10:31

> [...]

> Et andet alternativ er at få sat postsystemet op på din egen maskine,
> kun tillade forbindelser fra den selv, og så bruge DEN som smtp-server.

kan du grave en tunnel?

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-08 10:52

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> kan du grave en tunnel?

Jeg tror ikke at du er klar over hvad Thorbjørn taler om. Nemlig at
sætte din egen maskine op som mailserver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 10:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg tror ikke at du er klar over hvad Thorbjørn taler om. Nemlig at
> sætte din egen maskine op som mailserver.

Jo det gjorde jeg nu godt nok, men jeg gik straks videre med et forslag
om at kompensere for SSL til gmail som ikke kan klares fra MacSoup, men
måske vha. en tunnel. Men indrømmet jeg er på tynd is.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-08 12:59

Flemming Rubini skrev den 27-10-2008 10:58:

> Jo det gjorde jeg nu godt nok, men jeg gik straks videre med et forslag
> om at kompensere for SSL til gmail som ikke kan klares fra MacSoup, men
> måske vha. en tunnel. Men indrømmet jeg er på tynd is.

Du skal egentlig bare have en smtp-server som kan lide dig. Alt det
andet er bare hoppen på tungen.

Har du ikke en IT-ansvarlig du kan bestikke med passende mængder
etellerandet?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 13:49

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du skal egentlig bare have en smtp-server som kan lide dig. Alt det
> andet er bare hoppen på tungen.

Ok.

> Har du ikke en IT-ansvarlig du kan bestikke med passende mængder
> etellerandet?

Bonita, espresso, pizza bene? Det tror jeg ikke hun forstår alligevel

Jeg bruger alligevel kun privat udstyr til den slags.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-10-08 17:57

Flemming Rubini skrev:

> Ok.

Derfor den du allerede har på din maskine

> Bonita, espresso, pizza bene? Det tror jeg ikke hun forstår alligevel

"Smukke pige, kaffe?, Pizza?" - kan godt høre du let vil kunne begå dig
som sydlandsk charmør!

> Jeg bruger alligevel kun privat udstyr til den slags.

Pizza eller espresso?

Jeg går naturligvis ud fra det ikke er "Smukke Pige" vi snakker om

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-08 12:57

Flemming Rubini skrev den 27-10-2008 10:30:

> kan du grave en tunnel?

Mig? Hvorhen? Med hvad? Hvorfor?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 13:49

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Mig? Hvorhen? Med hvad? Hvorfor?

Jeg faldt over denne metode:

"MacSOUP doesn't support SSL, but on Mac OS X this is relatively easy to
add using stunnel."

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-10-08 17:58

Flemming Rubini skrev:

> Jeg faldt over denne metode:
>
> "MacSOUP doesn't support SSL, but on Mac OS X this is relatively easy to
> add using stunnel."

Bemærk ordet "relatively". Det er mere Gaffa og tyggegummi end du kan lide.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-08 10:48

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Hvordan sætter man MacSoup i forbindelse med smtp.gmail.com? Eller
> alternativt får den til at bruge Mail?

Brug Mail direkte - og abonnerer så på MobileMe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 11:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Brug Mail direkte - og abonnerer så på MobileMe ...

Tænk jeg havde aldrig forestillet mig dig med en iPhone. Men nu skal
tekniske spørgsmål gennem en iPhonesi

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-08 12:04

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tænk jeg havde aldrig forestillet mig dig med en iPhone.

Min Palm Treo synkroniserede kun dårligt med mine Mac'er ...

> Men nu skal tekniske spørgsmål gennem en iPhonesi

Fordi jeg nævner MobileMe? Faciliteten er da også glimrende til at
synkronisere mellem forskellige datamater, hvad enten det er Mac eller
Win.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 12:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Fordi jeg nævner MobileMe? Faciliteten er da også glimrende til at
> synkronisere mellem forskellige datamater, hvad enten det er Mac eller
> Win.

Den fungerer glimrende, det var da rart at høre.

Og 619,- kr. om året, tjah det er vel ikke urimeligt.

Men på den anden side får man de samme faciliteter hos gmail for 0,- kr.
(i modsætning til 1.200 kr. for os begge), hvilket jeg pt. sætter meget
pris på.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-08 13:09

> [...]

> Men på den anden side får man de samme faciliteter hos gmail for 0,- kr.
> (i modsætning til 1.200 kr. for os begge), hvilket jeg pt. sætter meget

Der er andre faciliteter end mail i MobileMe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 13:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der er andre faciliteter end mail i MobileMe ...

øh, der er andre faciliteter end mail i en gmail/google-konto.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-08 23:17

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

Få en familiekonto. Den koster kun kr. 939,- om året. I har vel ikke
begge brug for 20 GB plads.

> øh, der er andre faciliteter end mail i en gmail/google-konto.

Bl.a. en SMTP-server, du ikke kan bruge
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 00:46

> Bl.a. en SMTP-server, du ikke kan bruge

Tak for informationen. Det kunne da være man skulla afprøve det igennem
med fruen. Men mine forsøg med gmail/google faldt ikke så heldigt ud,
selvom man kan dele dokumenter, kalender, billeder etc., atså
fuldstændigt det samme som på MobileMe.

Det er kun i MacSoup man ikke uden videre kan opæstte SMTP til gmail, da
MacSoup ikke understøtter SSL.

Hvad har du gjort?

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 05:52

> Få en familiekonto. Den koster kun kr. 939,- om året. I har vel ikke
> begge brug for 20 GB plads.

Fungerer det også godt i blandet miljø? Fruen har PC og jeg Mac.
Under alle omstændigheder er jeg ved at afprøve det.
Det er meget langsomt i forhold til gmail/google men det er måske kun i
begyndelsen?

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-08 06:16

> [...]
> Under alle omstændigheder er jeg ved at afprøve det.
> Det er meget langsomt i forhold til gmail/google men det er måske kun i

Det kommer an på, hvad du vil. MobileMe er bl.a. en e-mail-adresse.
Hvordan kan den være langsom? Det er også et web-interface til mail og
kalender. Det fungerer fint på min pc henne på arbejdet. OK, det kan
godt være lidt langsomt, når skærmbilledet opdaterer, men min pc henne
på arbejdet er også ekstremt gammel og langsom. Den er heller ikke til
at arbejde på som sådan, men bare til min e-mail. Selve arbejdet laver
jeg på arbejdsstationerne, der viser røntgenbilleder osv.
I hvert fald er det jo godt, at man kan få et prøveabonnement
gratis, så man kan se, hvordan det fungerer for en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 15:19

> Det kommer an på, hvad du vil. MobileMe er bl.a. en e-mail-adresse.
> Hvordan kan den være langsom?

Undskyld mig, jeg var lidt for hurtig, for gmail/google bruger da også
lidt tid på at skifte fra kalender til mail og vice versa

> I hvert fald er det jo godt, at man kan få et prøveabonnement
> gratis, så man kan se, hvordan det fungerer for en.

Helt bestemt!

I en hurtig, og sikkert ikke fejlfri sammenligning af de to miljøer, så
har me.com den fordel at synkronisering er mere gennemført, og google
har sovet i timen.

Faciliteter hos me.com og hos gmail.com:

me.com gmail.com
Ja Kalender Ja
Ja Mail Ja
Ja Adressebog Ja
Ja Netværksdrev Ja
Nej(?) Dokumentdeling Ja
Ja (Max 1 Mb) Fotomappe Ja
Nej Læseredskab Ja
Nej Gratis Ja
Ja Sømløst integrering Nej (delvist. Planlagt)
med Outlook

Flemming Rubini