Gratis office suite til os x?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-08 10:51

Findes der andet end Office 08 som er værd at smide på maskinen? Jeg
synes at open office er så gumtetung at arbejde med (i hvert fald på
pc) og ordbøgerne virker lidt efter hvordan vinden blæser. Desuden ser
dokumenter lavet i OO ikke 100% ens ud i MS office

Kører på en MDD'er, så det er ikke verdens hurtigste maskine jeg har,
hvilket skal tages med i betragtningen. Mine krav er: DK ordbog,
autofuldførelse (selv lære ord som i OO), kompatibilitet (alle på mit
studie bruger wintendo'er), skal ikke kræve alt muligt andet gejl
installeret for at virke (X11)

Nogen bud?

Lige nu har jeg Office 08 installeret, men efter en update til 12.1.3,
loader den kun autoupdater -> den finder ikke flere updates, og så kan
jeg ikke gøre andet end at trykke afslut programmet i menuen

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-08 11:00

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> [...]
> autofuldførelse (selv lære ord som i OO), kompatibilitet (alle på mit
> studie bruger wintendo'er), skal ikke kræve alt muligt andet gejl

og du har prøvet den nye OpenOffice ?

/thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-08 11:13

On 2008-10-23 12:00:28 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> og du har prøvet den nye OpenOffice ?
>
> /thomas

hvor ny er den?
--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 11:18

On 23/10/08 12.12, Thomas Schreiber wrote:

> hvor ny er den?

Den er vist ca. en måned gammel:
http://download.openoffice.org/other.html#en-US

Jeg har ret gode erfaringer med den.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-08 11:43

On 2008-10-23 12:17:47 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Den er vist ca. en måned gammel:
> http://download.openoffice.org/other.html#en-US
>
> Jeg har ret gode erfaringer med den.

Jeg har hentet version 3.0 RC 4 på engelsk, men den taler DK og retter
ord pr default, meget smart

Det vil jeg prøve for en tid.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-08 13:37

Peter Farsinsen wrote:

> Den er vist ca. en måned gammel:
> http://download.openoffice.org/other.html#en-US
>
> Jeg har ret gode erfaringer med den.

Ja, men som jeg skriver, så bemærk, det endnu kun er Intel-versionen,
der er kommet på dansk...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 11:19

On 23/10/08 11.50, Thomas Schreiber wrote:

> Lige nu har jeg Office 08 installeret, men efter en update til 12.1.3,
> loader den kun autoupdater -> den finder ikke flere updates, og så kan
> jeg ikke gøre andet end at trykke afslut programmet i menuen

Du kan prøve den her ad:

http://www.microsoft.com/mac/help.mspx?target=dcae186d-57fa-4718-a06d-81cde168e5131033&clr=99-4-0&ep=11&CTT=Category&MODE=pv&locale=en-US&usid=72af72fa-839d-40cf-b0f5-d63bbf4c9d94

;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-08 13:34

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> og ordbøgerne virker lidt efter hvordan vinden blæser. Desuden ser
> dokumenter lavet i OO ikke 100% ens ud i MS office

Øh? - Ja, hvis du kører med X11 vrsionen af OOo, men prøv den nye native
OpenOffice 3.0. Desværre er den endelige version endnu ikke kommet på
dansk til hverken PPC Mac, men du kan hente den, der hedder
OOo_3.0.0rc4PowerPC_da
http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc4/OOo_3.0.0rc4_MacOSXPowerPC_install_da.dmg

Der er ikke den store forskel på den og så den endelige version. - Jeg
er dog blevet gjort opmærksom på, at der _kan_ være en fejl i OOo
Calc/regnearket, som gør, at nogle beregninger ikke kan foretages, eller
kalkuleres forkert. Fejlen er rapporteret til OOo og det forventes, at
det bliver rettet med ver. 3.0.1

> [...]
> autofuldførelse (selv lære ord som i OO), kompatibilitet (alle på mit
> studie bruger wintendo'er), skal ikke kræve alt muligt andet gejl

Jeg kører selv med en 3.0.0rc4 på både min MDD og Quicksilver, og det
kører faktisk ret hurtigt - også sammenlignet med MSO....

> Nogen bud?

Udover Openoffice? - hm... der er jo selvfølgelig også Neooffice, men
hvis du synes OOo er langsom, så er NeoOffice en forædt skovsnegl ved
siden af. - især på ikke-Intel maskiner.

http://www.neooffice.org/neojava/en/maindownload.php
patch 2.2.5p2
http://www.neooffice.org/neojava/en/patch.php
dansk og andre sprogpakker med ordbogssæt
http://www.neooffice.org/neojava/en/langpackdownload.php

Men hvis det kun er tekstbehandling, du skal bruge + evt. regneark, så
kunne et alternativ være MarinerPak 1. den består af MarinerWrite 3.8.x
og MarinerCalc 5.5.x med fuld integration af begge i hinanden, samt
fuldt Excel kompatibilitet i regneark og fuld word X/2000/3003/2004/2008
kompatibilitet gennem .doc og RTF format

Programmrne er på engelsk, men der findes danske ordbogssæt, der virker
på både Write og Calc. ordbogssæt er gratis, men virker kun på den købte
version. der er ikke auto-adding af ord.

http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=12
http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=14

> Lige nu har jeg Office 08 installeret, men efter en update til 12.1.3,
> loader den kun autoupdater -> den finder ikke flere updates, og så kan
> jeg ikke gøre andet end at trykke afslut programmet i menuen

Nå - én mere..-( - Der er mange, der har oplevet det samme på især PPC
Macs. selv synes jeg, MSWord er blevet noget hurtigere... - Men prøv at
afinstallere det hele - inkl. mappen 'Microsoft user Data i
dokumentmappen, alle indstillinger og mapper m.m. fra
users/library/preferences og geninstaller såfra grunden.

mvh. Erik Richrd

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 14:15

On 23/10/08 14.34, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> dokumentmappen, alle indstillinger og mapper m.m. fra
> users/library/preferences og geninstaller såfra grunden.

Det er ikke nødvendigt for at løse problemet.

Den konkrete løsning kan jeg ikke lige huske, men man skal slette én
eller to filer. Jeg har gjort det på flere Macs.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Finn Gruwier Larsen

Dato : 23-10-08 19:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> OpenOffice 3.0. Desværre er den endelige version endnu ikke kommet på
> dansk til hverken PPC Mac, men du kan hente den, der hedder

Man kan hente den danske udgave af OpenOffice 3 til Mac/Intel på den
danske OpenOffice-hjemmeside:

http://da.openoffice.org/

Hvis I vil have dansk OpenOffice/Mac til andre hardwareplatforme, eller
i øvrigt har ris, ros og spørgsmål vedr. kontorpakken, så tilmeld jer
postlisterne sammesteds og brug forummet:

http://www.oooforum.dk

Mvh.

Finn
OpenOffice Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-08 20:56

Finn Gruwier Larsen wrote:

> [...]
> i øvrigt har ris, ros og spørgsmål vedr. kontorpakken, så tilmeld jer
> postlisterne sammesteds og brug forummet:

Men stadig kun Intel versionen - ingen PowerPC ver. 3.0.0.

mvh. Erik Richard

Fra : Finn Gruwier Larsen

Dato : 23-10-08 21:11

Erik Richard Sørensen skrev:

> Men stadig kun Intel versionen - ingen PowerPC ver. 3.0.0.
>
> mvh. Erik Richard

Nej, og den kommer heller ikke, hvis ingen får at vide, at der er
efterspørgsel efter den Det er en af grundene til at jeg foreslår,
at man melder sig til på postlisterne, bruger forummet etc.

Muligvis kan man komme omkring på problemet på følgende måde:

1. Download og installer OpenOffice 3 PowerPC i en anden sprogversion,
f. eks. svensk (matrix over OS/hardware- og sprogversioner findes her:
http://download.openoffice.org/other.html)

2. Installer en dansk sprogpakke

3. Vælg dansk i brugerfladen via indstillinger

Desværre ved jeg ikke hvor man kan finde en dansk sprogpakke til Mac.

Mvh. Finn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-08 21:37

Finn Gruwier Larsen wrote:

> Nej, og den kommer heller ikke, hvis ingen får at vide, at der er
> efterspørgsel efter den Det er en af grundene til at jeg foreslår,
> at man melder sig til på postlisterne, bruger forummet etc.

Det er jo ikke bare den danske... Der er pt. hellr ingen engelsk PPC
version. - Men svensk er der, tysk er der, ja selv brasiliansk-portugisisk.

Jeg véd, der er rigtig mange, der gerne vil have en PPC ver. - om det så
kun var på engelsk. - Personligt foretrækker jeg faktisk engelsk fremfor
dansk...

> [...]
>
> 3. Vælg dansk i brugerfladen via indstillinger
>
> Desværre ved jeg ikke hvor man kan finde en dansk sprogpakke til Mac.

Det download site, du henviser til er fulde versioner af de pt.
tilgængelige færdige pakker fra 2.4.0 til 3.0.0.

Den eneste umiddelbare løsning, jeg kan se, er at downloade den danske
ver. 3.0.0rc4 PowerPC og så åbne pakken og flytte 'da.lproj' fra den
over i en anden version - fx. den svenske eller tyske, og så herfra slå
den regionale (se.lproj/de.lproj osv) .lproj pakke fra.

Der er jo ikke den store forskel på 3.0.0 og 3.0.0rc4... - og vil man
ikke / tør ikke bøvle med det, så brug 3.0.0rc4 istedet for...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-08 07:52

On 2008-10-23 22:37:11 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det er jo ikke bare den danske... Der er pt. hellr ingen engelsk PPC
> version. - Men svensk er der, tysk er der, ja selv
> brasiliansk-portugisis k.

Jo det er der nu.
> [...]

> Jeg véd, der er rigtig mange, der gerne vil have en PPC ver. - om det s
> å kun var på engelsk. - Personligt foretrækker jeg faktisk engelsk frem

Enig!

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 08:01

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Jo det er der nu.
> http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc4/

det er stadig en rc version .. ikke final

/thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-08 08:15

On 2008-10-24 09:00:41 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det er stadig en rc version .. ikke final
>

> /thomas

I know, men en RC er stadig bedre end intet ift. PPC udgaven.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-10-08 08:52

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Jo det er der nu.
> http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc4/

Tak og det kører pænt på PPC 1,2 GHz G4.
Men programmet og stavekontrollen er ind imellem enige om hver at tage
45% af CPU-kraften, og så kan man sidde og vente på en dropdownliste,
men det gik over og jeg har ikke set fejlen igen. En indholdsfortegnelse
lavede den på et sekund, på to sider. Pænt meget hurigere end jeg
nogensinde før har set fra den kant. Og helt uproblematisk at bladre i
et 200 siders dokument, hurtig rundt. Dette her forventer jeg mig meget
af.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 13:02

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> nogensinde før har set fra den kant. Og helt uproblematisk at bladre i
> et 200 siders dokument, hurtig rundt. Dette her forventer jeg mig meget

Ja, - jeg kører den på en MDD dual 1ghz, og det går faktisk rimelig
stærkt..-) - klart hurtigere end MSOffice 2008...

Jeg er dog blevet gjort opmærksom på fra anden side, at der er en grim
fejl i regnearket ved fx. indsættelse af visse referencer, kan man
risikere, at den laver fejlberegninger, så det er en god idé at checke
hver enkelt beregning, inden man bruger et færdigt regneark. - Fejlen er
i både rc1, 2, 3, 4 og final 3.0.0. - Fejlen er rapporteret til
Openoffice.org teamet. Desuden reduceres fejlraten, hvis man husker at
slå fuld VBA support til i indstillinger.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-10-08 16:40

> Desuden reduceres fejlraten, hvis man husker at
> slå fuld VBA support til i indstillinger

Det eneste jeg kan finde er:

Indstillinger -> Indlæs/gem -> VBA-egenskaber

hvor man kan vælge Indlæs/gem Basic-kode, hvilket er valgt fra start.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 16:54

Flemming Rubini wrote:

> Det eneste jeg kan finde er:
>
> Indstillinger -> Indlæs/gem -> VBA-egenskaber
>
> hvor man kan vælge Indlæs/gem Basic-kode, hvilket er valgt fra start.

Er alle felter - også for 'Save original basic code' markeret? - der
skal være flueben i alle 7 felter. I næste indstillingsfelt 'Microsoft
Office, skal der være flueben i alle 8 felter - altså både 'Load and
convert...' og 'Convert and save...'.

Og under 'OpenOffice.org' -> 'security' -> 'Macro security' sætter du
'security level' til 'High'.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-10-08 17:04

> [...]
> skal være flueben i alle 7 felter. I næste indstillingsfelt 'Microsoft
> Office, skal der være flueben i alle 8 felter - altså både 'Load and

De er ikke sat. Jeg har nu sat allt otte. Har du noget skriv du kan
henvise til?

> Og under 'OpenOffice.org' -> 'security' -> 'Macro security' sætter du
> 'security level' til 'High'.

Det står den til.

Tak.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 17:17

Flemming Rubini wrote:

> De er ikke sat. Jeg har nu sat allt otte. Har du noget skriv du kan
> henvise til?

Ikke udover at jeg har et par Excel ark med noget makrostyring på. Der
var problemer med dem, inden jeg slog det til, men de forsvandt efter,
fuld VBA styring blev aktiveret.

> Det står den til.

OK, det er standard...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 12:53

Thomas Schreiber wrote:

> Jo det er der nu.
> http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc4/

Ja, men ikke den endelige ver. 3.0.0... rc4 = 'release candidate 4'

Men som for den danske rc4, så er der ikke den store forskel på 3.0.0 og
3.0.0rc4.

mvh. Erik Richard

Fra : isteen

Dato : 25-10-08 10:36

> [...]

> loader den kun autoupdater -> den finder ikke flere updates, og så kan
> jeg ikke gøre andet end at trykke afslut programmet i menuen

Måske lidt sent at svare, men jeg har altid foretrukket NeoOffice til
Mac
http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php
--
http://isteen.wordpress.com