Antivirusprogrammer
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-10-08 11:41

Jeg gider ikke diskutere relevansen af at køre den slags programmer.

Jeg gider heller ikke diskutere om det hedder virus eller malware eller
trojanske heste.

Men jeg kunne godt tænke mig nogle bud på - såfremt man har besluttet
sig for at anskaffe sig antivirus-software - hvilke der er mest
anbefalelsesværdige.

Jeg er umiddelbart faldet over disse:

Symantec Norton AntiVirus 11.0 til Macintosh
Intego VirusBarrier - Mac Antivirus Software
iAntiVirus - Free AntiVirus for Mac
Sophos Anti-Virus for Mac OS X
ClamXav
MacScan - Mac Antispyware from SecureMac

Er der flere?

Er der nogle der har erfaringer med disse?

Eller meninger om dem?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : isteen

Dato : 22-10-08 12:08

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> MacScan - Mac Antispyware from SecureMac
>
> Er der flere?
>
> Er der nogle der har erfaringer med disse?

Jeg har installeret iAntivirus - mest fordi en nyhed gjorde mig
opmærksom på programmet...og fordi det er gratis.
Jeg går ud fra det virker godt nok, men jeg kan jo ikke vide den slags -
for programmet har ikke nogensinde fundet noget skidt på min maskine.
Update virker fint.
Som regel har jeg lukket programmet ned, det er kun ved genstart af
maskinen det dukker op.
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-08 12:16

> [...]

> MacScan - Mac Antispyware from SecureMac
>
> Er der flere?
>
> Er der nogle der har erfaringer med disse?

Der er også McAfee VirusScan v. 8

Jeg vil holde mig fra Intego som jeg har sat lave noget forfærdeligt rod
især hvis du har ting liggende på en filserver.

Hold dig til enten Norton eller McAfee.

Du kan se hvad macworld synes om Norton her:

<http://www.macworld.com/article/134302/2008/07/nav11.html?t=205>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-08 14:36

Stig Leerbeck wrote:
> Jeg gider ikke diskutere relevansen af at køre den slags programmer.
>
> Jeg gider heller ikke diskutere om det hedder virus eller malware eller
> trojanske heste.

Enig!

> Men jeg kunne godt tænke mig nogle bud på - såfremt man har besluttet
> sig for at anskaffe sig antivirus-software - hvilke der er mest
> anbefalelsesværdige.

Enig! - Og uanset om der findes Mac malware/virus, så er man med til at
undgå evt. videresendelse af PC vira ved at beskytte sig selv.!

> Jeg er umiddelbart faldet over disse:
>
> Symantec Norton AntiVirus 11.0 til Macintosh

NAV er godt, - SÅLÆNGE du KUN installerer NAV og ikke noget af al det
andet revl og krat, der følger med som fx. Personal Firewall, Net
Security osv.. Det har tidl. været nævnt, at NAV kan sløve systemet ned.
Det er ikke min erfaring, hvis man nøjes med NAV, men det sløver ad en
vis ting til, hvis hele Internet Security pakken installeres. scanner
fint både IMaP og POP3 mailboxes.

> Intego VirusBarrier - Mac Antivirus Software

God og rimelig hurtig, men halvdyr. VB sløver ikke en Mac. Kan have
problemer med IMAP mailboxes, men ikke med POP3.

> iAntiVirus - Free AntiVirus for Mac

Elendigt program.! - Kan finde på at sige, der er virus, selvom der
ikke er det. Kan fx. ikke scanne mailboxes.

> Sophos Anti-Virus for Mac OS X

Acceptabelt program, men så heller ikke mere. Programmet er vildt
opreklameret. er upålidelig ved scanning af mailboxes.

> ClamXav

Effektiv og pålidelig. Kan scanne både IMaP og POP3, - hvis man husker
at installere selve den virus engine, der ligger i 'content'. Desværre
har ClamXAV stadig en fejl, hvis den bruges med dansk GUI, og vi kan
stadig ikke finde ud af hvorfor. så slå alle de øvrige sprog fra
undtagen engelsk, så kører den som lyn og torden.

> MacScan - Mac Antispyware from SecureMac

Hm, siger mig intet overhovedet. Har aldrig hørt om den...

> Er der flere?

Ja! - Den bedste af alle antivirusprogrammer - Avast! - er nu også
kommet til Mac, og har man samtidig en PC, kan man købe en fællespakke
med licenser til begge og spare ca. 50-60%. Til PC er Avast Home gratis
for private, men det er den desværre ikke til Mac. - Jeg har spurgt dem,
og de svarede, at pt. ville der ikke komme en gratisversion til private.

Avast! er hurtig - nok det hurtigste antivirusprogram overhovedet. Ingen
tab af CPU ydelse, ingen tab af performance osv.. scanner alle typer af
mailboxes på både internet og intranet - trådløse som cabled.

60-dages gratis prøvepakke

og så er der jo også McAfee VirusScan (hed førhen Virex), men jeg vil på
det kraftigste advare mod at bruge den på Mac. Der er overhovedet ingen
scanning/beskyttelse af mailboxe og internet. Det forsvandt med ver.
7.5. desuden er den så langsom og CPU krævende, at det er en gru!

Så en konklusion må være, at kører du kun Mac, så vil ClamXAV være nok,
men har du et netværk med noget blandet PC+Mac+Linux, vil jeg anbefale
Avast!. Avast! har nemlig også den fordel, at den kan gå ind og scanne i
et netværk og scanne tilsluttede computere og netværksdiske.

mvh. Erik Richard