momsperioder
Fra : per

Dato : 24-07-01 19:41

Når nu momsperioden slutter, skal de fakturer man har sendt men ikke
fået penge ind på, skrives ind i momsperioden på nogen måde, eller
skal jeg kun regne med de kr. der er kommet ind på de fakturer der er
udsendt.

Min revisor har aldrig gjort indsigelser.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-07-01 20:03

per wrote:

> [...]
> udsendt.
>
> Min revisor har aldrig gjort indsigelser.

Mod hvad ? - hvad har han tjekket ?

Men det er "faktura" datoen, der er afgørende for momsperiode,
både for dem du modtager, og dem du sender.
Det vil sige - datoen der er angivet på selve fakturaen som
udskrivningsdato.
Og det behøver ikke at være det samme som skatteperiode.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : per

Dato : 24-07-01 22:16

On Tue, 24 Jul 2001 21:02:47 +0200, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>udskrivningsdato.
>Og det behøver ikke at være det samme som skatteperiode.

Alså skal jeg ofte betale moms, på noget jeg ikke har modtaget penge
for endnu.. Burde en revisor ikke have oplyst dette, eller skal man
selv vide det.??

Så er det vel noget med at holde lidt igen med at udskrive fakturer
lige inden momsudløb.

Hvad sker der så når jeg ikke har været opmærksom på dette før nu?

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-07-01 22:41

per wrote:

> Hvad sker der så når jeg ikke har været opmærksom på dette før nu?

Vel ikke andet, end at du gør det rigtig fremover

Og held og lykke med at få nogen skrevet, det er mere vigtig

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 25-07-01 00:32

>Per skrev:
>Alså skal jeg ofte betale moms, på noget >jeg ikke har modtaget penge
>for endnu..

Så vidt jeg husker, lavede man for en del år siden en undtagelse, hvor man
kunne betale moms efter betalingsdato.

Der er ingen af vores kunder der bruger det, men med de korte frister med
momsafregning, bør man (jeg) nok lige få set efter om denne regel fortsat
gælder. Hvis den gør, skal man dog være opmærksom på, at det gælder både for
salg og for køb, og man kunne ikke det ene kvartal/halvår gøre det ene og
det næste det andet - man bandt sig til reglen.

Mvh. Jørgen

Fra : MWH

Dato : 26-07-01 12:15

Yup.

> Så vidt jeg husker, lavede man for en del år siden en undtagelse, hvor
> man kunne betale moms efter betalingsdato.

Sidst jeg snakkede med told&skat skal man betale om man har fået pengene
eller ej.
Hvis det så viser sig at man ikke kan kradse pengene ud af debitor så kan
man få momsen tilbageført.

Fra : per

Dato : 26-07-01 18:21

On Thu, 26 Jul 2001 13:15:12 +0200, "MWH" <mwh@nospamsysrq.dk> wrote:

>Yup.

Jeg har lidt svært at se hvorfor det skal være sådan.

For mit vedkommende, vill det være lettere på den anden måde, at jeg
betaler for de beløb der er indgået.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-07-01 20:31

per wrote:

> Jeg har lidt svært at se hvorfor det skal være sådan.
>
> For mit vedkommende, vill det være lettere på den anden måde, at jeg
> betaler for de beløb der er indgået.

Desværre, der er intet krav til lovgivningen om at den skal være
"nem", det er simpelthen et krav, at du følger fakturadato.

Du kan selv tjekke det under http://www.toldskat.dk

Og Jørgen's ide med betalingstidspunkt har desværre aldrig været
praktiseret i de områder, jeg har arbejdet

Meeeeen, så har vi jo haft andre muligheder (Mors)

Fra : Guan Yang

Dato : 05-08-01 21:25

"J?gen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message news:<3b5e058b$0$4883$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
> salg og for køb, og man kunne ikke det ene kvartal/halvår gøre det ene og
> det næste det andet - man bandt sig til reglen.

I England har de et system kaldet 'cash accounting'. Er det det samme
som det du beskriver, og findes det også i Danmark?

Cash accounting går ud på at man betaler moms når (i den momsperiode)
fakturaen bliver betalt, ikke i den momsperiode fakturaen bliver
skrevet. Det kan bruges af virksomheder med en omsætning på mindre end
£350.000. (Til sammenligning kan nævnes at man i England ikke skal
momsregistreres før omsætningen når £54.000.)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-08-01 21:37

Guan Yang wrote:

> I England har de et system kaldet 'cash accounting'. Er det det samme
> som det du beskriver, og findes det også i Danmark?

Det findes ikke i danmark.

Fra : Lars Gosvig

Dato : 24-08-01 17:37

Jeg må jo blande mig efter en laaaang sommerferie.

Udgangspunkt: Moms skal betales i den momsperiode varen/ydelsen er leveret
eller den periode faktura er udstedt eller den periode betaling er modtaget.
For at gøre det lidt enkelt, så er det altså den "handling" som kommer
"først" som udløser pligten til at betale salgsmomsen.

T&S kan efter ansøgning tillade, at salgsmomsen betales på
betalingstidpunktet. Men det er med den betingelse, at kommer betaling ikke
ved udløbet af betalingsfristen - ja så skal momsen betales alligevel. Det
er jo ik' den rene gavebod. Som regel har kunden (hvis det er en
virksomhed) jo allerede fratrukket momsen som købsmoms.

/Lars
Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B6DAE53.E7AD9E2E@post1.tele.dk...

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-08-01 17:59

Lars Gosvig wrote:

> [...]
> er jo ik' den rene gavebod. Som regel har kunden (hvis det er en
> virksomhed) jo allerede fratrukket momsen som købsmoms.

Velkommen tilbage

Kan du give en ref. til den bestemmelse ?

Da vi normalt laver betalingsbogføring, kunne det betyde en del for
likviditeten.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-07-01 05:55

Hej Per

Det problem havde jeg osse indtil jeg satte betalingsfristen ned til 14
dage. Siden da har pengene været i hus før momsen skal afregnes.

Men hvis problemet er at dine kunder ikke overholder fristerne, hjælper det
selvfølhelig ikke meget. Her kan nogle strengere betingelser for sen
betaling måske hjælpe. Husk at sådanne betingelser (mora-rente, gebyr etc.)
skal angives på fakturaen. Man kan ikke kommer efterfølgende og kræve gebyr
uden at have varslet det.

Mvh Ebbe

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-07-01 09:47

In <3b5ffbfc$0$3240$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, on 07/26/2001
at 01:15 PM, "MWH" <mwh@nospamsysrq.dk> said:

> [...]

>eller ej.
>Hvis det så viser sig at man ikke kan kradse pengene ud af debitor så kan

Ja, men man skal SVJV kunne dokumentere at man har ydet en tilstrækkelig
indsats for at få pengene før man kan få lov til at afskrive fordringen.

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-07-01 10:37

Knud Berggreen wrote:

> Ja, men man skal SVJV kunne dokumentere at man har ydet en tilstrækkelig
> indsats for at få pengene før man kan få lov til at afskrive fordringen.

Der er en udtømmende vejledning ved www.toldskat.dk, der beskriver
de nødvendige krav, der skal være opfyldt.

Fra : per

Dato : 29-07-01 17:53

On Sat, 28 Jul 2001 11:36:42 +0200, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Der er en udtømmende vejledning ved www.toldskat.dk, der beskriver

Det er jo en hel lovsamling man skal igang med. og hvad skal man lige
søge under,
/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-07-01 18:56

per wrote:

> On Sat, 28 Jul 2001 11:36:42 +0200, Erik G Christensen

> Det er jo en hel lovsamling man skal igang med. og hvad skal man lige
> søge under,

Svjh under erhverv -> vejledninger , mener der er kommet en ny sidste år.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 29-07-01 19:58

"per" skrev:

> Det er jo en hel lovsamling man skal igang med. og hvad skal man lige
> søge under,

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=108163 er din ven.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes