Lysstofrør i armatur
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-10-08 21:16

Hej!

Hvornår kom lysstofrør frem i de der aflange hvide kasser med klar front?

Har lige set Flammen og Citronen, og der hang sådan et fint 1m
lysstofrør i et armatur som lignede en hvid plastickasse med
gennemsigtig front på en prik.

Filmen foregår i 1944 ;)

Det kunne selvfølgelig være en metalkasse med glaslåg, meeeeen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Elmand

Dato : 14-10-08 22:04

> [...]
>
> Filmen foregår i 1944 ;)
>
> Det kunne selvfølgelig være en metalkasse med glaslåg, meeeeen.

Jeg kom i lærer i 55 og der var der lysrør.- Jeg kan ovenikøbet huske modeller
installeret
i jævnstrømsinstallationer. Her var det således at lysstyrken vandrede ned
gennem røret således at det var helt slukket i den ene ende og lyste normalt i
den anden. Så vendte man
strømmen med en omskifter og så vandrede lyset i løbet af nogle tiner ned i den
anden ende.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Armand

Dato : 14-10-08 23:13

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
>
> Har lige set Flammen og Citronen, og der hang sådan et fint 1m
> lysstofrør i et armatur som lignede en hvid plastickasse med

Tænk på alle gangsterfilmene fra forbudstidens USA og visualisér alle
neon-reklamerne!
Neon-reklamer eller lysstofrør er ét fedt, det er samme pricip -
Reklamerne er bare mere omstændige at fremstille (á bukkede glasrør)
hvor lysstofrør er en fast meter-vare.
Jég er ikke i tvivl om at der vár neon-rør på markedet under
krigen/besættelsen :-|

--
Armand.

Fra : Elmand

Dato : 15-10-08 09:33

> [...]
> fast meter-vare.
> Jég er ikke i tvivl om at der vár neon-rør på markedet under

Der er stor forskel på på neonrør og lysrør selvom "folket" tit betegner
lysstofrør som
neonrør.
Neonrør er Højspænding 4-6 tusinde volt og extrem farlig.
Lysstofrør er lavspænding 110 -230 volt.
Det er rigtigt, som du anfører at neonreklamer var kendt også i 30erne.
Jeg skal prøve ved lejlighed at finde ud af hvornår lysrør egentlig kom frem .

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Bent E.

Dato : 15-10-08 13:22

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> gennemsigtig front på en prik.
>
> Filmen foregår i 1944 ;)
>
> Det kunne selvfølgelig være en metalkasse med glaslåg, meeeeen.

Jeg kom i lære i 51.
Så vidt jeg husker, oplevede vi det som noget nymodens, og jeg tror
at vi i "mit" firma var nogle af de første der installerede lysrør.
Ikke 100 % sikker.
Lyset var altid blåligt, og man lignede "Døden fra Lübeck" i det lys.

Bent E.

---
avast! Antivirus: Udgaende besked er ren.
Virus Database (VPS): 081014-0, 14-10-2008
Testet: 15-10-2008 14:24:30