Dagens MAC event - tanker (og spoiler hvis~
Fra : Bruno

Dato : 14-10-08 18:58

Hvad blev der af det nye revolutionerede der skulle forrykke hele markedet?

Ingen 10"-11"-12" model, ingen ny revolutionerede Mini og ej heller en
no-fuss low-price model til og få endnu flere på Mac vognen. End ikke
blu ray :-/

Lidt optimering af de nuværende typer er selvfølgelig fint, men ikke
rigtig så spændende som en udvidelse ind på andre produkt områder.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 19:43

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
>
> Lidt optimering af de nuværende typer er selvfølgelig fint, men ikke
> rigtig så spændende som en udvidelse ind på andre produkt områder.

Det ved jeg nu ikke ... bærbare med 2 x GPU ... og masser af CPU op til
2.8 Ghz ... fed ny måde at fabrikere dem på, masser af fine nye idér ...
synes det er solid upgrade. BluRay giver ingen mening: a: fordi apple
sælger HD film og tv serier via iTunes, b: det er ikke ret udbredt endnu
... og det er dyrt for apple at impementerer.

Det samme med mini notes .. det er et niche produkt. Og en opdateret
mini kan de stadig komme med på næste tirsdag ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 19:49

Bruno wrote:
> [...]
>
> Lidt optimering af de nuværende typer er selvfølgelig fint, men ikke
> rigtig så spændende som en udvidelse ind på andre produkt områder.

Der er da et par nye MacBook og MacBook Pro, men det er da lidt af et
tilbageskridt, at de dropper firewire på ikke-Pro modellerne, - og da
slet ikke nu, hvor de andre producenter af bærbare er ved at have FW som
standard på alle modeller.

http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/macbook?mco=MTI3ODU1NQ

Det gør det ikke nemmere for fx. mig at anbefale en MB til nuværende Mac
brugere, når de efterhånden alle har eksternt Firewire udstyr, og jeg
skal heller ikke selv have en sådan, da jeg kun har Fw udstyr....!

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 14-10-08 23:38

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

Bruno wrote:
> [...]

brugere, når de efterhånden alle har eksternt Firewire udstyr, og jeg
skal heller ikke selv have en sådan, da jeg kun har Fw udstyr....!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad er meningen med at droppe firewire? En masse videokameraer bliver
hjemløse, firewirediske kommer på USB-pension! Og sig mig, jeg kan ikke
se noget DVD-drev? Har de sparet det væk også? Hvordan kan man spille på de
nye spillevenlige grafikkort uden DVD-drev?

De må sigte efter unge studerende, med en let maskine og en USB stick til
notater. Der er jo snart ikke meget andet tilbage?

MvH
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 00:04

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> se noget DVD-drev? Har de sparet det væk også? Hvordan kan man spille på de
> nye spillevenlige grafikkort uden DVD-drev?

Rolig, rolig. Det sidder bagtil på højre side, hvor det også har siddet
på tidligere modeller. Hvad FireWire angår, så undrer jeg mig også lidt.
På den anden side har man kunnet se på iPod og iPhone, at Apple har
erkendt nederlaget og er gået væk fra FireWire og over mod USB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 00:44

Henrik Münster wrote:

> [...]
> På den anden side har man kunnet se på iPod og iPhone, at Apple har
> erkendt nederlaget og er gået væk fra FireWire og over mod USB.

og det gjorde de, inden stort set alle andre producenter af bærbare blev
forsynet med FW. - og man skal heller ikke glemme her, at antallet af
iPod brugere er temmelig meget højere end antallet af Mac brugere. -
Sagt på en anden måde, så er iPods en 'general tool for anyone', -
selvom det vil vi jo som Mac brugere jo nok også hævde om vore maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 14:15

> [...]
> Sagt på en anden måde, så er iPods en 'general tool for anyone', -
> selvom det vil vi jo som Mac brugere jo nok også hævde om vore maskiner.

Jeg er altså ikke så sikker på, at FireWire går sin sejrsgang verden
over. Jeg tror aldrig, jeg har mødt et almindeligt menneske, der vidste,
hvad det er. Når jeg går nede i Fona og Merlin og ser på computerudstyr,
er det til USB det hele. Jeg kan ikke huske, at jeg har set en ekstern
harddisk til FireWire hos en af disse forhandlere, hvor almindelige
mennesker kommer.
Selv når jeg køber en ekstern harddisk på internettet hos en
forhandler, hvor det mest er nørder, der handler, skal jeg lede længe
for at finde en med FireWire. Udvalget er ret lille, og priserne er
betydeligt højere. Man kan jo også se her i gruppen, hvordan folk, der
ikke er så Mac-vante, efterlyser trådløst netværk og alt muligt andet
udstyr til USB-porten. USB er bare den port, folk kender, hvor udvalget
er størst, og hvor priserne er lavest.
Som nævnt er iPod jo også skiftet fra at være ren FireWire over
at være valgfri til nu at være ren USB. Det kan da kun være fordi, Apple
har erkendt, at det er det, folk vil have. Det var simpelthen for bøvlet
at få folk til at sætte FireWire-kort i deres pc, som de skulle i
starten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 14:25

> [...]
> er det til USB det hele. Jeg kan ikke huske, at jeg har set en ekstern
> harddisk til FireWire hos en af disse forhandlere, hvor almindelige

Det er derfor jeg siger .. Apple ser det som et Pro produkt ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 14:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er det til USB det hele. Jeg kan ikke huske, at jeg har set en ekstern
> harddisk til FireWire hos en af disse forhandlere, hvor almindelige

Hvad forretninger som Fona og Merlin har/ikke har, siger ikke en pind
om, hvad der bruges. Det siger kun noget om, at de hellere vil sælge
noget billigt ustabilt bras. - det er muligt, jeg er lidt hård, men det
er ikke desto mindre et faktum, at meget af det noname dimseri, der kan
købes i de butikker end ikke overholder iEC normerne!

Og som jeg har skrevet, så kan man næsten ikke få en HP, Acer, Asus,
toshiba, Fujitsu-Siemens bærbar _uden_ firewire. Og fx. har samtlige af
HPs nyere Core2Duo og quadCore stationære også Firewire som onboard
standard.

Jeg véd heller ikke, om min omgangskreds er særlig speciel, men næsten
ingen af dem, jeg kender, nøjes med USB. Stort set alle har FW400 på
deres maskiner, og nogle endda FW800, og det uanset om de er Mac eller
PC brugere!

> [...]
> ikke er så Mac-vante, efterlyser trådløst netværk og alt muligt andet
> udstyr til USB-porten. USB er bare den port, folk kender, hvor udvalget

- så vil jeg vove den påstand, du ikke kigger de rigtige steder. - Prøv
fx. at checke MidtDatas sider med eksterne bokse. - De har masser af FW,
men deet er jo også halv- og helprof udstyr.

> [...]
> har erkendt, at det er det, folk vil have. Det var simpelthen for bøvlet
> at få folk til at sætte FireWire-kort i deres pc, som de skulle i

Mig bekendt har der kun været 1 model udelukkende med FW, 1 med FW+USB,
og elelrs er resten USB. - og hvor mange Mac brugere er også iPod
brugere? - Af alle de Mac brugere, jeg personligt kender, er der kun
_1_, der har en iPod, men adskillige PC brugere. - Men det koster
rimelig meget, hvis du både skal have FW og USB chips i mikro-formater,
som der bruges i en iPod, - og selve iPod er jo bare blevet mindre og
mindre, så der rent fysisk heller ikke er for meget plads at give af. -
Selv en mini-FW stik + tilhørende chip kræver ca. 20x15x8mm og koster
vel omk. 6-700kr. mere at implementere i en iPod. iPod kabinettet skal
jo også være længere eller bredere - afhængig af, hvor stikket placeres.
- Ville du fx. give 2000kr. for en iPod med FW, hvis/når du kan nøjes
med fx. 1400kr.? - næppe...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 23:38

> [...]
> er ikke desto mindre et faktum, at meget af det noname dimseri, der kan
> købes i de butikker end ikke overholder iEC normerne!

Nu er vi inde på noget forretnings-teori. Butikker sælger jo det, de kan
sælge. Det er jo det, folk vil have. På den anden side køber folk det,
der kan fås i butikkerne. Om det er kunderne eller butikkerne, der
bestemmer mest, tør jeg ikke sige. I virkeligheden er det vel et
samspil. I hvert fald møder jeg aldrig andet end USB ude i livet.

> [...]
> ingen af dem, jeg kender, nøjes med USB. Stort set alle har FW400 på
> deres maskiner, og nogle endda FW800, og det uanset om de er Mac eller

Jeg har lige spurgt min kone. Hun anede ikke, hvad FireWire er, men hun
kender udmærket USB.

> [...]
> jo også være længere eller bredere - afhængig af, hvor stikket placeres.
> - Ville du fx. give 2000kr. for en iPod med FW, hvis/når du kan nøjes

Alle har da en iPod Selv jeg, der stort set aldrig bruger den.
Jeg kan ikke huske alle de forskellige iPod-modeller, der har været, og
jeg gider ikke lige slå dem op. I hvert fald startede Apple med at ville
tvinge PC-brugere til at skaffe FireWire-kort, hvis de ville bruge iPod.
Alle Mac havde det jo. Det måtte man så åbenbart sande var umuligt, så
man lavede iPod, der kunne bruges med USB på pc'er og FireWire på Mac.
Siden droppede man helt FireWire, og du har sikkert ret i, at det
skyldes plads og pris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 06:05

> [...]
> På den anden side har man kunnet se på iPod og iPhone, at Apple har
> erkendt nederlaget og er gået væk fra FireWire og over mod USB.

Ifølge Apple er FireWire en "pro" feature, derfor er den stadig på
MacBook Pro, MacPro (og iMac's)

don't panic!

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 00:37

Lyrik wrote:

> Hvad er meningen med at droppe firewire? En masse videokameraer bliver
> hjemløse,

Ja, men det er åbenbart 'fremtiden', selvom efterhånden alle véd, at FW
er både hurtigere og mere stabil... - Fx. har jeg FW400 hhv. FW800 på
mine 5 maskiner. Hertil har jeg 9x ekst. FW diske og 3x ekst. CD/DVD
brændere, hvoraf kun 2 harddiske også har USB. - Det vil godt nok blive
noget af en udskrivning, hvis bare kabinetter skal skiftes. - Åh,
forresten, der er da også en hel-dyr FW hub, der så skal skiftes...

Mht. videokameraer, så er det vist efterhånden kun de bedre mærker og
modeller, der har FW. - alle de nye og billige videokameraer til flash
kort er alle med USB 2.0HS. - Jeg var faktisk ved at købe et sådant på
QXL - bare for at prøve, men opgav, da buddene kom over 350kr.. - det
var en erhvervssælger, der solgte flere i et og samme bud, og jeg blev
hele tiden budt over af en bestemt, der havde låst sig til hele partiet,
- så opgav jeg..-)

> firewirediske kommer på USB-pension!

Tjaoe.... endnu kan man da købe en FW<->USB 2 konverter, men de er ikke
billige...

> Og sig mig, jeg kanikke se noget DVD-drev? Har de sparet
> det væk også? Hvordan kan man spille på de nye spillevenlige
> grafikkort uden DVD-drev?

Såvidt jeg kan se på billedet, er det bare en sprække i højre side, når
man (selvfølgelig) sidder med sine ti fingre placeret i den korrekte
håndplacering efter 10-fingersystemet.

> De må sigte efter unge studerende, med en let maskine og en USB stick
> til notater. Der er jo snart ikke meget andet tilbage?

Jeg kan kun se _ÉN_ eneste grund til, at Apple nu 'forbereder' os på ren
USB, og det er, at de meget snart regner med, at USB 3 er så
færdigudviklet, at det meget snart kommer i 'almindelig handel'...
Rygterne vil vide, at USB 3 er fuldt så hurtig som FW800 og fuldt ud
lige så stabil. - Men det er komplet tosset og ulogisk, nu hvor næsten
alle andre producenter 'goes Firewire'..-(!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-10-08 00:55

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, men det er åbenbart 'fremtiden', selvom efterhånden alle véd, at FW
> er både hurtigere og mere stabil... - Fx. har jeg FW400 hhv. FW800 på

USB er fint stabil. Ellers ville Apple vel ikke bruge det til deres iPods?

> [...]
> noget af en udskrivning, hvis bare kabinetter skal skiftes. - Ã…h,
> forresten, der er da også en hel-dyr FW hub, der så skal skiftes...

Du beholder da vel bare maskiner og isenkram som du alligevel nok ville
gøre. Næste gang køber du vel en netværksharddisk i stedet? Så skulle
du kunne slippe for den slags problemer.

Diskene bliver alligevel så hurtige at du nok køber en ny, så skal du
bare have en med USB-stik - de er også så billige at du kan få to for
hvad en firewire koster.

> Tjaoe.... endnu kan man da købe en FW<->USB 2 konverter, men de er ikke
> billige...

Det er da ikke supersmart. Hvorfor i alverden vil du det?

Hvorfor siger du det? 99.9% af nye ting er til USB - det er dejligt
nemt. Mængden af Mac-drivere er så desværre ret begrænset.

> [...]
> lige så stabil. - Men det er komplet tosset og ulogisk, nu hvor næsten
> alle andre producenter 'goes Firewire'..-(!

Tjah, lad os se hvad der sker. Det er ganske interssant at se hvad der
nu vil ske.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-10-08 11:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> USB er fint stabil. Ellers ville Apple vel ikke bruge det til deres iPods?

Problemet er ikke så meget en enkelt iPod, men kommer når man sætter
flere enheder til. - Groft sagt 'routes' et USB signal, så der kun
foregår transport, når der er plads, så hvis du fx. samtidig sidder og
scanner, mens du overfører til en HD, brænder osv., vil signalmængden gå
kraftigt ned på USB porten. Det hjælper lidt, hvis det er stabiliserede
USB kredse, men det er de færreste onboard USB chips, der kan håndtere
det...

> Du beholder da vel bare maskiner og isenkram som du alligevel nok ville
> gøre. Næste gang køber du vel en netværksharddisk i stedet? Så skulle
> du kunne slippe for den slags problemer.

så skal det dælme godt nok være en stor én af slagsen. - Pt. har jeg
eksterne diske på i alt omk. 3,5tb + de diske, der kører som backup på
systemdiskene...

> Diskene bliver alligevel så hurtige at du nok køber en ny, så skal du
> bare have en med USB-stik - de er også så billige at du kan få to for
> hvad en firewire koster.

Ikke efter at fx. Weiland nu har sænket priserne på deres FW kabinetter
så langt ned som 159kr. - samme pris som deres USB kabinetter...

> Det er da ikke supersmart. Hvorfor i alverden vil du det?

Det har jeg heller ikke sagt, jeg ville, - bare at det er en mulighed...

> Hvorfor siger du det? 99.9% af nye ting er til USB - det er dejligt
> nemt. Mængden af Mac-drivere er så desværre ret begrænset.

Bortset fra, det ikke er mig, der skrev det, så er det da ikke rigtig, -
og da slet ikke på verdensplan, hvor der er flere og flere producenter
af bærbare og tilbehør, der vælger FW. - du kan fx. i dag ikke få en
Acer, HP/Compaq, Fujitsu-Siemens, Toshiba, Sony m.fl. bærbar, der ikke
har FW400 OG USB 2.0HS. - At så vores lille andedam ikke markedsfører FW
komponenter, men er så fikseret på USB, så det er til at græmmes over,
er en anden sag. - Fx. har ca. 35% af alle Mercury kabinetter kun FW,
andre ca. 35% FW+USB og 25% kun USB, - resten - ca. 5% har så en
kombination af eSAT+USB eller eSATA+FW. Og kun _1_ model fra NewerTech
har USB - resten har FW + USB og eSATA. MacAlly har både USB og FW, - og
sådan kan du blive ved...

> Tjah, lad os se hvad der sker. Det er ganske interssant at se hvad der
> nu vil ske.

Tja, jeg tror det bliver USB 3 + måske en eSATA connector, der bliver
fremtiden, hvis man ikke vil satse på FW. - Hverken USB 3 eller eSATA er
jo routede signaler, men 100% separate og stabiliserede kredsløb...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-10-08 11:42

> [...]

> kraftigt ned på USB porten. Det hjælper lidt, hvis det er stabiliserede
> USB kredse, men det er de færreste onboard USB chips, der kan håndtere

Nåh, på den måde, jamen det er vel ikke noget problem da du har flere
USB-porte :D

Jeg tror ganske enkelt ikke problemet er så stort i praksis.

´

> så skal det dælme godt nok være en stor én af slagsen. - Pt. har jeg
> eksterne diske på i alt omk. 3,5tb + de diske, der kører som backup på
> systemdiskene...

Og? Et tårn med diske og netværksadgang, så er du i luften.

Du skal ikke være så gammeldags og sige "NEJ, DET VIL JEG ALTSÅ IKKE"
til alting :)

> Ikke efter at fx. Weiland nu har sænket priserne på deres FW kabinetter
> så langt ned som 159kr. - samme pris som deres USB kabinetter...

Og HVORFOR tror du så det? Det er da fordi de er ved at udgå

> Tja, jeg tror det bliver USB 3 + måske en eSATA connector, der bliver
> fremtiden, hvis man ikke vil satse på FW. - Hverken USB 3 eller eSATA er
> jo routede signaler, men 100% separate og stabiliserede kredsløb...

Æh, det sidste gav ikke rigtigt mening, men jeg er spændt på at se hvad
det der eSATA giver. Jeg købte jo den der timemachinebackupdims, og der
er eSATAstik i, hvilket MacBook'en ikke har.

Den tid den glæde :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 11:48

> [...]
> det der eSATA giver. Jeg købte jo den der timemachinebackupdims, og der
> er eSATAstik i, hvilket MacBook'en ikke har.

det han nok mener er at USB er afhængig af maskinens CPU, mens FireWire
har en dedikeret controller ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-10-08 11:53

Thomas von Hassel skrev:

> det han nok mener er at USB er afhængig af maskinens CPU, mens FireWire
> har en dedikeret controller ..

Det afhænger vist af USB-typen. Jeg havde en IBM arbejdsmaskine engang
hvor man kunne SE at den spillede musik via USB pga cpubelastningen.
Det er så heldigvis blevet bedre siden.

Moderne netkort laver også en hel del selv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 13:05

> Det afhænger vist af USB-typen. Jeg havde en IBM arbejdsmaskine engang
> hvor man kunne SE at den spillede musik via USB pga cpubelastningen.
> Det er så heldigvis blevet bedre siden.

nok en funktion af at CPU er blevet så meget hurtigere .. så jo
hurtigere maskine, jo mindre vil det spille en rolle ... under normalt
brug. .. jeg har ikke noget problem med USB, lige bortset fra at der
ikke er noget der hedder USB Target disk mode .. *Suk*

> Moderne netkort laver også en hel del selv.

TCP offload engine ... god ting hvis man skal lave f.eks. ting med iSCSI

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 22:38

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> brug. .. jeg har ikke noget problem med USB, lige bortset fra at der
> ikke er noget der hedder USB Target disk mode .. *Suk*

Det er nok fordi USB kabler ikke er symmetriske som Firewirekabler er at
man har undladt det. Det er faktisk min hovedanke mod USB som det er
designet, men man kunne jo sagtens have lavet det sådan at den OPFØRTE
sig som en USB-disk men at man skulle lave et lille trick med en USB-hub
før det virkede.

Det har jeg lavet med en lille programmerbar dims med USB i engang.

> TCP offload engine ... god ting hvis man skal lave f.eks. ting med iSCSI

Det er god gammeldags mainframetankegang der nu er ved at komme ud på
skrivebordene :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-08 20:35

> det han nok mener er at USB er afhængig af maskinens CPU, mens FireWire
> har en dedikeret controller ..

Ikke kun det, firewire kan håndtere asynkrone overførsler samt prioritering
af båndbrede mellem devices.

Det sådanne ting man gerne vil betale mange penge for hvis man har behovet.
Jeg vil dog mene at det ikke er et behov man har i privaten.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : saxjax

Dato : 16-10-08 04:01

On 14 Okt., 20:48, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jeg er helt enig i at det er skørt ikke at have en FW port, og hvorfor
droppe fw 400 i mbp så der kun er en fw port at gøre godt med. den er
brugt af lydkortet og så skal resten sættes derefter. eller kan man
optage på en trådløs extern harddisk??
jeg troede at jeg skulle have en ny computer men det bliver desværre
ikke endnu.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-08 15:32

saxjax wrote:
> [...]
> optage på en trådløs extern harddisk??
> jeg troede at jeg skulle have en ny computer men det bliver desværre

Hm, man kunne jo forestille sig, at de nye MB ville være kompatible med
en TimeCapsule. - er den det, kan man jo godt optage via trådløs.

Men ellers vil jeg da anbefale, at du netop køber en ny MB nu, sålænge
der stadig er nogle af dem med Firewire...

Og har du brug for mere end de FW tilsl., der er på de nuværende MB, så
kan jeg varmt anbefale en Belkin FW hub. Jeg købte en 6-ports til 349kr.
på AppleStore, og det er genialt. - Man behøver ikke tænde for alle
diske, hvis man nu skal bruge nr. 5. - Nu nøjes jeg med at tænde nr. 5
og bruge det, jeg skal bruge...

Nu skriver du ikke, hvilket lydkort, du har, men jeg kunne jo gætte på
et M-Audio FW kort? Alternativt kunne du jo udskifte dit lydkort til en
uSB ver., men det vil jeg fraråde, da de ikke er så hurtige og stabile
som FW ver. af samme.

Så du skal nok over i enten den store MB nu eller vente og så senere
købe en MBP...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-08 21:49

saxjax <saxjax@saxjax.dk> wrote:

> [...]
> droppe fw 400 i mbp så der kun er en fw port at gøre godt med. den er
> brugt af lydkortet og så skal resten sættes derefter. eller kan man

Sålænge du ikke skal have gang imere end 63stk FW enheder er én port
tilstrækkeligt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-08 15:30

> [...]

> optage på en trådløs extern harddisk??
> jeg troede at jeg skulle have en ny computer men det bliver desværre

For nu at leve op til mit ry som gammel idiot, vil jeg gerne opfordre
dig til at give dig til kende. Dét gør vi nemlig i denne gruppe, altså
præsenterer os og quoter med navn

På forhånd tak

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 19:52

Bruno <x@c.d> wrote:

> Hvad blev der af det nye revolutionerede der skulle forrykke hele markedet?

Var vi blevet lovet det?

> [...]
>
> Lidt optimering af de nuværende typer er selvfølgelig fint, men ikke
> rigtig så spændende som en udvidelse ind på andre produkt områder.

Jamen har du set den nye glasskærm, hvor det flotte, blanke glas
fortsætter ud over den sorte kant ligesom på en iMac? Og den større
pegeplade i glas, som man klikker direkte på i stedet for en knap? Nu
har folk brokket sig over, at der kun er én museknap længe nok, så nu er
der slet ikke nogen. Der er kommet bedre grafik i MacBook og MacBook
Air. Sidstnævnte er blevet hurtigere og har fået en betydeligt større
harddisk. Der er kommet nyd Cinema Display med indbygget iSight og
oplader til den bærbare. Jeg kunne blive ved og ved, men mit tastatur
tåler ikke alt det mundvand. Jeg vil fortsætte med at læse om alle de
gode nyheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 19:58

> Var vi blevet lovet det?

nej, men hype maskinen lever sit eget liv ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 20:15

> nej, men hype maskinen lever sit eget liv ...

Der er vel ikke mere hype, end folk gør det til. Faktisk er det mere den
evindelige gentagelse af påstanden om hype, der gør det til hype, end
egentlig hype. Jeg har altid syntes, det er noget journalister opfinder
for at latterliggøre Apple og os Mac-brugere. Jeg læser nyheder og
rygter og danner mig min egen mening. Det kan alle selvstændigt tænkende
væsener vel.

P.S. Vi har bare SÅ meget en sort MacBook til salg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 20:21

> [...]
> for at latterliggøre Apple og os Mac-brugere. Jeg læser nyheder og
> rygter og danner mig min egen mening. Det kan alle selvstændigt tænkende

Det er det jeg mener .. det er jo ikke Apple der fremmaner alle de
mærkelige produkter som så ikke kommer ... det er gadget blogs og mac
rygte sites hvis historier af en eller anden grund kommer til at flyde
op til mainstream presse ...

> P.S. Vi har bare SÅ meget en sort MacBook til salg.

hehhe ... held og lykke ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-08 21:29

On 2008-10-14 21:21:08 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> mærkelige produkter som så ikke kommer ... det er gadget blogs og mac
> rygte sites hvis historier af en eller anden grund kommer til at flyde

Jeg synes i den grad at der manglede high end udstyr..
Håbede på en 17 tommer. ( med dual quadcore !!)
Den kom ikke, hvilket kunne lugte af at den først kommer op til
årsskiftet, om nogen sinde.
Deres nye "top modeller" er - set herfra blot heftige ( bevares )
opgraderinger af eksisterende maskiner, der stadig maxer ud ved 1440
px, eller pinlige 1280 px i opløsning, og dermed er uinteressante for
hele det professionelle videomiljø, da vi altså arbejder i 1920 x 1080.

Bevares jeg kan købe snart to år gammel teknik, forbandet dyrt, hvis
jeg går efter den eksisterende 17 tommer.
Desværre er teknikken i den nu så "gammel", at det nærmest er
"idiotisk" at købe en maskine, der bliver opgraderet om 2-3 mnd.

Med andre ord.
Apples nye(?) fokus er et større "konsument" salg, hvilket er fint for
omsætningen, men trist for de mennesker der insisterer på at betale
"dyrt" for state of the art teknik.

Som "proff bruger" der forventer det "ultimative" ( og mac fanatiker )
er jeg og alle der laver musik, video og foto på bærbare nødt til at
vente på opgraderingen af en nu snart flere år gammel maskine..

Slutteligt i forhold til deres "valg" at det nu kun er muligt at købe
en bærbar mac med glossy skærm.
Gad vide om det er fordi de tjener flest penge, eller fordi bruger af
macudstyr bare elsker reflektioner når de arbejder med billder....
tja, det handler nok om penge..

Når det er sagt, var der masser af godt nyt til "mellemsegmentet", der
får sig en rasende hurtig maskine til all round brug, der kan moteres
en skærm på, når der skal arbejdes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 21:41

f<ecozyz> wrote:

> Bevares jeg kan købe snart to år gammel teknik, forbandet dyrt, hvis
> jeg går efter den eksisterende 17 tommer.

øh, 2.5 GHz Core 2 Duo er da ikke 2 år gammel teknik ? Men jo, en update
op 17" vil være rart ..

> Når det er sagt, var der masser af godt nyt til "mellemsegmentet", der
> får sig en rasende hurtig maskine til all round brug, der kan moteres
> en skærm på, når der skal arbejdes.

Er det ikke det man gør normalt ? .. altså sætter en "rigtig" skærm til
når man skal arbejde for alvor .. både mht. opløsning, farver, ergonomi
er en bærbar da aldrig optimal ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 22:43

ecozyz wrote:
> Jeg synes i den grad at der manglede high end udstyr..
> Håbede på en 17 tommer. ( med dual quadcore !!)

17" er for stor vi har ikke nogen brugere der gider slæbe på dem. 15" +
en stor skærm på pinden er den løsning vores brugere fortrækker.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 22:45

<ecozyz> wrote:

> [...]

Jeg ville skam heller ikke modsige dig. Tværtimod.

Tak. Min kone sagde dog lige, at hun syntes, vi skulle beholde den. Jeg
ved ikke, om vores yngste så skal arve den. Vi kan jo alligevel ikke få
ret meget for den.

> [...]
> px, eller pinlige 1280 px i opløsning, og dermed er uinteressante for
> hele det professionelle videomiljø, da vi altså arbejder i 1920 x 1080.

Synes du da ikke, at bogstaver, ikoner osv. er rigeligt små på de
eksisterende bærbare? Hvis man får større opløsning, så bliver tingene
bare endnu mindre. Jeg kender mange, der synes, det har svært ved at se
tingene, som de er nu. De bliver dejligt, når vi får skalerbare
styresystemer.

> [...]
> Desværre er teknikken i den nu så "gammel", at det nærmest er
> "idiotisk" at købe en maskine, der bliver opgraderet om 2-3 mnd.

Hvor meget er der egentlig sket med 17" modellen? Den har stadig den
gamle ramme om skærmen og det gamle kabinet. Jeg syntes heller ikke, der
var nævnt en 17" model undervejs. Jeg læste først om den bagefter. Det
er helt tydeligt, at det ikke er lykkedes at opgradere den endnu. Der er
jo meget, der skal falde på plads, når man skal konstruere og begynde at
producere en ny model. Måske kunne nogle underleverandører ikke følge
med, eller der er opstået uforudsete problemer. Du har nok ret i, at det
vil være dumt at købe en 17" nu, hvis man kan vente. Hvis man da ikke
gerne vil have den matte skærm

> [...]
> er jeg og alle der laver musik, video og foto på bærbare nødt til at
> vente på opgraderingen af en nu snart flere år gammel maskine..

Eller også mener de, man skal købe en Mac Pro, hvis man er professionel.
Ellers berører du et af de største problemer, når man skal drive et
firma. At vælge at lave de rigtige produkter. Det er meget svært, og der
er mange firmaer, der har knækket halsen på at lave de forkerte
produkter på det forkerte tidspunkt. Apple er jo også i et dilemma. Skal
de satse på billige computere til masserne eller dyre computere til de
professionelle. Folk er jo altid utilfredse og vil have de dobbelte til
den halve pris, hvis man spørger dem. Det er ikke let.

> [...]
> Gad vide om det er fordi de tjener flest penge, eller fordi bruger af
> macudstyr bare elsker reflektioner når de arbejder med billder....

Jeg kan nu meget godt lide den glossy skærm. Ting, der skinner, er nu
flotte

> Når det er sagt, var der masser af godt nyt til "mellemsegmentet", der
> får sig en rasende hurtig maskine til all round brug, der kan moteres
> en skærm på, når der skal arbejdes.

Og så gør det heller ikke så meget med den lave opløsning, du nævnte,
hvis man kan klare sig med en ekstern skærm til det seriøse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 23:14

Henrik Münster skrev:

> Tak. Min kone sagde dog lige, at hun syntes, vi skulle beholde den. Jeg
> ved ikke, om vores yngste så skal arve den. Vi kan jo alligevel ikke få
> ret meget for den.

Jeg vil godt bytte den med TO iMac G3'ere :) SÃ¥ lige reklamefilmen med
den nye MacBook - det er altså utroligt så gode Apple er til at sælge varen.

> [...]
> bare endnu mindre. Jeg kender mange, der synes, det har svært ved at se
> tingene, som de er nu. De bliver dejligt, når vi får skalerbare

Jeg synes faktisk den her 13" skærm er rigtig god til mig - jeg er godt
tilfreds. Skriftstørrelsen kan også være mindre end under Windows, ved
ikke hvorfor.

> [...]
> med, eller der er opstået uforudsete problemer. Du har nok ret i, at det
> vil være dumt at købe en 17" nu, hvis man kan vente. Hvis man da ikke

Jeg tror ganske enkelt de har vurderet at markedet er størst for
MacBook'en og at det derfor er der de har sat ind først.

Bemærk også at den mindste model af MacBook stadig er hvid - jeg tror de
skal have tømt nogen lagre først.

> Eller også mener de, man skal købe en Mac Pro, hvis man er professionel.

Her er jeg enig. Ønsker man rå kraft skal man have en stationær. At de
så ikke har lavet noget nemt så man kan bruge en bærbar som satelit er
så noget der kommer en dag måske.

Den nye MacBook Pro ser rigtig fin ud. Den gad jeg godt arbejde på til
daglig :)

> Og så gør det heller ikke så meget med den lave opløsning, du nævnte,
> hvis man kan klare sig med en ekstern skærm til det seriøse.

Spørgsmålet er hvor stor en skærm man kan koble på - man kan jo få
eksterne adaptere som splitter et videosignal over flere skærme.

Se fx Matrox Graphics eXpansion Module TripleHead2Go Digital Edition som
understøtter 3 x 1680 x 1050

Det ville jeg gerne have :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 23:29

> Jeg vil godt bytte den med TO iMac G3'ere :) Så lige reklamefilmen med
> den nye MacBook - det er altså utroligt så gode Apple er til at sælge varen.

Ellers tak. Vi har lige foræret en væk. Min svigerinde har endda lige
smidt en væk, men den var også begyndt at lugte mærkeligt.

> Jeg synes faktisk den her 13" skærm er rigtig god til mig - jeg er godt
> tilfreds. Skriftstørrelsen kan også være mindre end under Windows, ved
> ikke hvorfor.

Min kone er ikke så glad for sin. Hun synes, skærmen er for lille. Nu
bruger hun også eksternt tastatur, og så kommer den jo lidt længere væk.
Hendes gamle iBook havde 14" skærm og lavere opløsning, så jeg forstår
hende godt. Hun har fået en mindre skærm og meget mindre bogstaver.

> Bemærk også at den mindste model af MacBook stadig er hvid - jeg tror de
> skal have tømt nogen lagre først.

Det så jeg godt. Rart at de gør noget for at holde brugtpriserne nede

> [...]
> eksterne adaptere som splitter et videosignal over flere skærme.
>
> Se fx Matrox Graphics eXpansion Module TripleHead2Go Digital Edition som

Det kræver et ret stort skrivebord. Jeg kunne klare mig fint med en LED
Cinema Display. [Savle]
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-10-08 10:40

Henrik Münster skrev:

> Ellers tak. Vi har lige foræret en væk. Min svigerinde har endda lige
> smidt en væk, men den var også begyndt at lugte mærkeligt.

Klogt. SÃ¥ er den nok ved at eksplodere.

> [...]
> Hendes gamle iBook havde 14" skærm og lavere opløsning, så jeg forstår
> hende godt. Hun har fået en mindre skærm og meget mindre bogstaver.

Jeg mener ikke eksternt tastatur skal bruges uden ekstern skærm.
Hvorfor bruger hun ikke bare det? Jeg er fint tilfreds med den som den
er uden begge dele :)

> Det så jeg godt. Rart at de gør noget for at holde brugtpriserne nede

Mener du ikke oppe? Jeg opretholder tilbuddet om TO g3'ere for din
MacBook :)

> Det kræver et ret stort skrivebord. Jeg kunne klare mig fint med en LED
> Cinema Display. [Savle]

Kun een? Det er da derfor man har vægplads!

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 14:15

> Jeg mener ikke eksternt tastatur skal bruges uden ekstern skærm.
> Hvorfor bruger hun ikke bare det? Jeg er fint tilfreds med den som den
> er uden begge dele :)

Du er ikke gift, kan jeg høre
Det er vist noget med, at hendes skrivebord står inde i stuen. Så er det
pænest, man lige kan klappe compueteren sammen, så der ikke er noget,
der stikker op. Jeg er godt klar over, at det ikke er ideelt rent
ergonomisk. Jeg har foreslået alt muligt med ekstern skærm, en stand
eller endda en iMac. Måske skulle jeg foreslå, at hun lader være med at
bruge det eksterne tastatur. Da jeg sad og skrev mit foregående indlæg
sad jeg faktisk også og kom i tvivl om, hvorfor hun bruger et eksternt
tastatur. Det var vist noget med, at hun gerne ville have en rigtig mus,
og det ligesom hører lidt sammen med et tastatur.

> Mener du ikke oppe? Jeg opretholder tilbuddet om TO g3'ere for din
> MacBook :)

Nej da. Når man kan få en helt ny MacBook til kr. 7.300,-, så skal vores
brugte MacBook med næsten de samme specifikationer naturligvis koste en
hel del mindre. Den kostede kr. 12.000,- som ny. Det minder lidt om, da
min bilhandler for nylig glad fortalte mig, at de satte priserne kr.
20.000,- ned. Så kunne jeg jo regne ud, at den pris, han ville give for
min brugte, faldt tilsvarende. Nu er vores bils nypris efterhånden
faldet kr. 60.000,- i pris, siden vi købte den. Når vi skal sælge vores
bil, ser man naturligvis på, hvad den model koster i dag. De 60.000,-
skal derfor lægges oveni det almindelige værditab. Jeg overvejer at
grave et stort hul i haven og begynde at skovle penge ned i det. Det er
i hvert fald en bedre forretning

> Kun een? Det er da derfor man har vægplads!

På en måde synes jeg, det er rarest med en enkelt skærm frem for flere.
Jeg glemmer tit, hvilket program der er aktivt. Når jeg f.eks. vil lukke
et vindue med æble-W, så lukker jeg vinduet i et forkert program. Det
kan godt være lidt overraskende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-10-08 14:39

Henrik Münster skrev:

> Du er ikke gift, kan jeg høre

Næh, men har skam været. Det man skal ind til er om det er "sådan vil
jeg have det" eller "det er vistnok det jeg tror der er bedst".
Sidstnævnte kan man gøre noget ved.

> Det er vist noget med, at hendes skrivebord står inde i stuen. Så er det
> pænest, man lige kan klappe compueteren sammen, så der ikke er noget,
> der stikker op. Jeg er godt klar over, at det ikke er ideelt rent

Men det må godt stikke ud? Sådan et tastatur må da flyde en del. Det
er da en kæmpefordel man bare kan pakke den bærbare sammen, og så
eventuelt dække rodebunken med en hvid dug og en piedestal til en
blomstervase i midten.

> [...]
> tastatur. Det var vist noget med, at hun gerne ville have en rigtig mus,
> og det ligesom hører lidt sammen med et tastatur.

Det gør det da ikke. Man kan sagtens have en ekstern mus uden tastatur.
Det er bare dig der er gået amok i en købsrus da du blev sendt i byen
efter det.

Personligt synes jeg stadig Logitechs pilotmus er uovertruffen, men jeg
må indrømme at den lille rullekugle i Mighty Mousen fristede. Jeg er
dog mere tilhænger af en trackpad fordi den ligesom hænger fast uden
kabler, og jeg er HELT vild med det med de to fingre for at rulle i
stedet for at flytte musen. Der har de ramt plet.

> Nej da. Når man kan få en helt ny MacBook til kr. 7.300,-, så skal vores
> brugte MacBook med næsten de samme specifikationer naturligvis koste en
> hel del mindre. Den kostede kr. 12.000,- som ny. Det minder lidt om, da

Æh, jeg forstår ikke helt din logiske tankegang, men det er der nok en
grund til. Computere er nok det eneste der taber værdi i samme tempo
som en bil (procentvis).

> [...]
> skal derfor lægges oveni det almindelige værditab. Jeg overvejer at
> grave et stort hul i haven og begynde at skovle penge ned i det. Det er

Ser du, du har muligvis tabt penge men du har også haft en bil at køre
i. Hvis du nu er så pengefikseret kunne du købe et elektrisk løbehjul
og spare MASSER af penge - du kunne også lufte cyklen istedet.

> [...]
> Jeg glemmer tit, hvilket program der er aktivt. NÃ¥r jeg f.eks. vil lukke
> et vindue med æble-W, så lukker jeg vinduet i et forkert program. Det

Det er derfor der er en skygge. Den er endda fremhævet så svagtseende
midaldrende som os lettere kan finde den.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 23:38

> Næh, men har skam været. Det man skal ind til er om det er "sådan vil
> jeg have det" eller "det er vistnok det jeg tror der er bedst".
> Sidstnævnte kan man gøre noget ved.

Jeg anede ikke, at konens vilje kunne gadueres. Du kender godt tv-serien
"Fint skal det være" (Keeping up appearances), ikke?

> [...]
> er da en kæmpefordel man bare kan pakke den bærbare sammen, og så
> eventuelt dække rodebunken med en hvid dug og en piedestal til en

Apples trådløse tastatur er da meget lille og elegant. Jeg er ved at
tale med hende om at finde en bedre indretning af hendes arbejdsplads.
Hun kan godt selv se, at hun ikke sidder godt. Vi køber jo ikke bare et
komplet sæt med bærbar computer, tastatur, mus og skærm på én gang. Vi
er trods alt lidt økonomisk bevidste. Vi flytter rundt på de forskellige
dele og arver dem af hinanden her i familien, efterhånden som ældre
udstyr bliver skiftet ud med nyt. På den måde kan tingene udvikle sig
langsomt hen imod noget, der ikke er så hensigtsmæssigt.
Faktisk er der ikke rigtig nogen af os, der kan forstå, hvorfor
min kone bruger et eksternt tastatur. Det er bare ligesom noget, der er
sket. Jeg selv har computeren løftet op på en stand, og så har jeg et
eksternt tastatur på en hylde under bordet. Det giver en god løsning
rent ergonomisk. Nå ja, så har jeg også en ekstern skærm. Endelig er det
en ret god måde at beskytte den bærbare computer mod spildt kaffe og
andre væsker. Jeg græder mig ikke i søvn over et ødelagt tastatur til
kr. 250,-. Det er noget andet med en MacBook Pro til kr. 18.000,-.

> Det gør det da ikke. Man kan sagtens have en ekstern mus uden tastatur.
> Det er bare dig der er gået amok i en købsrus da du blev sendt i byen
> efter det.

Sikkert, men musen er nu meget ældre end tastaturet. Faktisk er det
Apples første trådløse med bare en enkelt knap og ikke andet. Den er hun
fint tilfreds med, selv om jeg har foreslået en nyere.

> [...]
> kabler, og jeg er HELT vild med det med de to fingre for at rulle i
> stedet for at flytte musen. Der har de ramt plet.

Det er sådan noget, Apple bare er gode til.

> Æh, jeg forstår ikke helt din logiske tankegang, men det er der nok en
> grund til. Computere er nok det eneste der taber værdi i samme tempo
> som en bil (procentvis).

Jeg forstår ikke din, eller også taler vi forbi hinanden. Brugtværdien
afhænger da af prisen på et tilsvarende nyt produkt. Hvis vi som
eksempel siger, at jeg køber en bærbar computer til kr. 12.000,-. Nogen
tid senere vil jeg sælge den. Hvis præcis den samme computer stadig
koster kr. 12.000,-, kan jeg måske få kr. 8.000,- eller endda kr.
9.000,- for min brugte computer. Hvis der derimod er kommet nye
modeller, så en computer med samme specifikationer som min brugte nu kun
koster kr. 8.000,-, så bliver det nok lidt svært at få de samme kr.
8.000,- for den. Jeg kan nok højst få kr. 5.000,-.
Vi kan også sige, at jeg køber en ny bil til kr. 300.000,-. Hvis
jeg vil sælge den efter to år, og den samme model stadig sælges og
stadig koster kr. 300.000,- kan jeg måske få kr. 200.000,- for min bil.
Hvis importøren derimod har været utilfreds med salget og sat prisen kr.
30.000,- ned, og en omlægning af afgifterne har sænket prisen yderligere
kr. 20.000,-, så koster min bil som ny pludselig kun kr. 250.000,-. Så
kan jeg sandelig ikke få kr. 200.000,- for min brugte mere. Så er vi
måske nede i nærheden af kr. 150.000,-.
På den måde vil faldende pris for det nye produkt få værdien af
det brugte produkt til at falde mere. Det er derfor, computere taber
værdi så hurtigt. Det har også været nævnt, når politikere taler om at
fjerne de høje afgifter på biler. Hvis nye biler pludselig falder til
det halve, vil folks biler jo falde tilsvarende i værdi på
brugtmarkedet. Dels synes bilejerne jo ikke, det er så sjovt, at deres
investerings værdi bliver halveret, dels er der pludselig ikke sikkerhed
for de lån, folk har optaget i bilerne. Det vil være et rent kaos.

> Ser du, du har muligvis tabt penge men du har også haft en bil at køre
> i. Hvis du nu er så pengefikseret kunne du købe et elektrisk løbehjul
> og spare MASSER af penge - du kunne også lufte cyklen istedet.

Jeg kan garantere dig for, at jeg ikke er pengefikseret. Jeg har lige
fra jeg var ung valgt at føle mig rig. Sådan set er vi jo alle rige her
i landet. Vi har tag over hovedet, bakteriefrit vand i hanerne, og
kommer vi i nød, er hjælpen kun et telefonopkald borte. Det er ikke alle
her på jorden, der har det så godt. Det er lidt ligesom at sige, at
glasset er halvt fuldt i stedet for halvt tomt. Jeg kender nogle, der
hele livet føler sig fattige og kun tænker på at tjene mere. Sådan har
de det, selv om de faktisk tjener ret godt. Så vil jeg hellere vende det
om og se på de ressourcer, jeg har, og glæde mig over dem. Jeg ved godt,
at nu er jeg etableret med villa osv., men jeg har også været ung og
boet på et kollegieværelse på 12 kvm. Selv dengang gik jeg ikke og følte
mig fattig. Hvis man er økonomisk fornuftig, kan man som regel godt have
overskud. Jeg ved naturligvis godt, at der er nogle stakler, der ikke
har det let her i livet, men de fleste her i landet har det nu ganske
godt, hvis de selv vil.

> Det er derfor der er en skygge. Den er endda fremhævet så svagtseende
> midaldrende som os lettere kan finde den.

Okay okay, men det beskytter ikke mod tanketorsk, som jeg er mester i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 09:09

Henrik Münster skrev:

> Jeg anede ikke, at konens vilje kunne gadueres. Du kender godt tv-serien
> "Fint skal det være" (Keeping up appearances), ikke?

Selvfølgelig kan den det. Det er nemmest med naturvidenskabeligt
højtuddannede - der kan man tale til deres logiske sans, og den synes så
det er så pinligt hvis man ikke er logisk, at den overbeviser resten af
systemet.

Jo jeg kender skam fint Mrs Bucket. Du er så hendes mand? Eller præsten?

> [...]
> udstyr bliver skiftet ud med nyt. På den måde kan tingene udvikle sig
> langsomt hen imod noget, der ikke er så hensigtsmæssigt.

Jojo, "jamen så sætter jeg mig bare ind i stuen"... Og så kører møllen.

Du må dressere hende til at kunne sidde på en malkeskammel med den
bærbare på skødet. Så er hun nemmest at flytte rundt på i det lille hjem.

> [...]
> andre væsker. Jeg græder mig ikke i søvn over et ødelagt tastatur til
> kr. 250,-. Det er noget andet med en MacBook Pro til kr. 18.000,-.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor i køber bærbare hvis I alligevel laver
sådan et større tamtam ud af hvor de skal stå. Nå, det er der nok en
god grund til.

> [...]
> det brugte produkt til at falde mere. Det er derfor, computere taber
> værdi så hurtigt. Det har også været nævnt, når politikere taler om at

Jeg tror faktisk markedet er ved at stabilisere sig. Grunden er den
enkelte at processorene ikke bliver hurtigere mere men får flere kerner.
Gevinsten ved en ny maskine rent hastighedsmæssigt er derfor
begrænset, og maskinerne kan køre de nye ting og er stadigvæk interessante.

Bemærk også at Vistas gejl kræver et godt grafikkort (hvor muren ikke er
nået endnu) og ikke en hurtig CPU.

> [...]
> investerings værdi bliver halveret, dels er der pludselig ikke sikkerhed
> for de lån, folk har optaget i bilerne. Det vil være et rent kaos.

En gradueret fjernelse over 10 år kan alle vel forholde sig til. Men
det er typisk at man ikke skal ryste grundlaget for en eksisterende
praksis som politiker.

> Jeg kan garantere dig for, at jeg ikke er pengefikseret. Jeg har lige
> fra jeg var ung valgt at føle mig rig. Sådan set er vi jo alle rige her

Sidder man og piver over værditab så ER man da pengefikseret. Ellers
var man jo ligeglad

> Okay okay, men det beskytter ikke mod tanketorsk, som jeg er mester i.

Du er målgruppen for en ny dialogboks der hedder "Du har valgt at lukke
et vindue. Sikker? Ja/Nej/Fortryd"?

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-08 00:32

> [...]
> højtuddannede - der kan man tale til deres logiske sans, og den synes så
> det er så pinligt hvis man ikke er logisk, at den overbeviser resten af

Her scorer min kone heldigvis højt. Hun er en højt estimeret forsker,
der har publiceret i de største tidskrifter. Hun har nærmest mere logisk
sans end mig, hvis det siger så meget.

> Jo jeg kender skam fint Mrs Bucket. Du er så hendes mand? Eller præsten?

Hendes mand, selvfølgelig Min kone har ry for at være bestemt, men
hun er heldigvis retfærdig og rimelig. Jeg har trods alt selv valgt
hende.
Jeg havde engang en kollega med en skrap kone. Hvis vi havde
lidt bøvl med vagterne i julen, påsken eller på andre ubehagelige
tidspunkter, og jeg ikke rigtig kunne få fri de dage, jeg gerne ville,
så skulle jeg bare antyde, at det var min kone, der havde krævet det. Så
vendte han nærmest vrangen ud på sig selv for at få det hele til at
passe, så jeg fik fri. Han var tydeligvis vant til, at det ikke var så
godt, hvis konen ikke fik sin vilje. Det var naturligvis sødt af ham, og
jeg misbrugte det heller ikke.

> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor i køber bærbare hvis I alligevel laver
> sådan et større tamtam ud af hvor de skal stå. Nå, det er der nok en
> god grund til.

Vi skal jævnligt have dem med rundt. Lige nu sidder jeg f.eks. hos mine
forældre i Hellerup. Men da vi bruger dem dagligt, bruges de nok mindst
90% af tiden som stationære. Foruden ture ud af huset, er det smart at
kunne tage computeren ind til kaffebordet for at vise gæsterne
feriebilleder eller lige kunne krybe op i sofahjørnet med computeren,
hvis man har lyst til det en dag. Den varmer dejligt
Jeg har været alle overvejelser igennem. Vi føler begge, at vi
har brug for en bærbar. Alternativet er at have både en stationær og en
bærbar. Det vil dels være dyrere, og det vil være meget mere besværligt
at holde to computere opdaterede og synkroniserede. Og skulle vi begge
så have en stationær og en bærbar? Vores hjem ligner næsten en Apple
Store i forvejen. Skulle vi have to iMac mere stående?
I stedet for at købe en billig bærbar og en mellemstor stationær
Mac valgte jeg at købe en rigtig lækker bærbar. Når computeren nu også
er min hobby, så er det da lækkert at have en forholdsvis ny og
veludstyret MacBook Pro. Jeg har indrettet en god arbejdsplads
derhjemme. Problemet er mere min kone, der ikke vil have en masse
dominerende udstyr sat op. Nu prøver vi at give hende min 15" MacBook
Pro og se, om hun ikke bedre kan med den skærm end med hendes nuværende
MacBook.

> [...]
> Gevinsten ved en ny maskine rent hastighedsmæssigt er derfor
> begrænset, og maskinerne kan køre de nye ting og er stadigvæk interessante.

Det er jo dejligt, hvis det betyder, at vores computere ikke bliver
forældet så hurtigt.

> Sidder man og piver over værditab så ER man da pengefikseret. Ellers
> var man jo ligeglad

Jeg er ked af, hvis du har fået det indtryk. Jeg er bestemt ikke
pengefikseret. Jeg har valgt at sætte tæring efter næring, så der altid
er lidt reserver. På den måde skal man ikke se sådan på småpenge, og man
kan slappe meget mere af. Måske lage jeg tonen lidt forkert, fordi det
er mit indtryk, at mange netop piver over den slags. Jeg regnede derfor
med, at de ville forstå mig. I øvrigt kan man vel godt ærgre sig over at
miste penge uden at pive eller være pengefikseret. Vi ærgrer os vel alle
lidt over det og vil helst undgå at miste penge. Sådan har du det vel
også?

> Du er målgruppen for en ny dialogboks der hedder "Du har valgt at lukke
> et vindue. Sikker? Ja/Nej/Fortryd"?

Helt sikkert. Hvor slår man det til?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 17-10-08 13:25

> Helt sikkert. Hvor slår man det til?

Windows?

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-08 15:40

> [...]
> investerings værdi bliver halveret, dels er der pludselig ikke sikkerhed
> for de lån, folk har optaget i bilerne. Det vil være et rent kaos.

Det er nemlig fuldstændigt rigtigt, Henrik - bortset fra, at en normal,
dagligdags brugsbil s´gu´ da ikke er, aldrig har været og aldrig kan
blive et investeringsobjekt.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-08 16:27

> Det er nemlig fuldstændigt rigtigt, Henrik - bortset fra, at en normal,
> dagligdags brugsbil s´gu´ da ikke er, aldrig har været og aldrig kan
> blive et investeringsobjekt.

Jeg er helt med på, at en bil ikke er et investeringsobjekt. Man vil
altid tabe penge på en bil. Jeg mener bare, at der er forskel på, om man
taber kr. 50.000,-, 100.000,- eller 200.000,-. På den anden side, så er
jeg ved at komme lidt i tvivl i disse tider. Faktisk holder vores bil
værdien langt bedre end aktierne i min kapitalpension
Nå, det går nok alt sammen. Man skal ikke bekymre sig for meget
om penge. Det bliver man bare syg af. Jeg abonnerede en kort overgang på
en amerikansk podcast om dårlige investeringer. Jeg forstod ikke så
meget af de, for den handlede om amerikanske banker og den slags, men
den var meget underholdende. Hver afsnit sluttede på denne måde (frit
efter hukommelsen):

"And remember, that the best thing you can do for your money is not
worry too much.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-08 17:51

> Faktisk holder vores bil
> værdien langt bedre end aktierne i min kapitalpension

Ups Hmm..så du har både kapitalpension og arbejdsmarkedpension?

Det bliver rart for Jer

Yep - i øjet

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-08 21:45

> Ups Hmm..så du har både kapitalpension og arbejdsmarkedpension?
>
> Det bliver rart for Jer

Det har du vel ret i. Egentlig har jeg slet ikke tænkt så langt. Indeni
føler man sig jo ofte yngre, end man egentlig er. Jeg kan da godt se, at
jeg efterhånden er over halvvejs til pensionen. Utrolig som tiden går.
En af mine ældre kolleger fortalte mig for nylig, at man får en masse
penge til overs, når børnene flytter hjemmefra. Børn er faktisk dyre i
drift, og han sagde, at de virkelig kunne mærke det på deres økonomi.
Jeg kan måske ligefrem se frem til et liv i sus og dus, når jeg bliver
ældre
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-10-08 22:55

Henrik Münster skrev:

> Jeg kan måske ligefrem se frem til et liv i sus og dus, når jeg bliver
> ældre

Bare vent til fruen opdager hun har råd til en Air :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-10-08 17:03

Morten Lind skrev:

> Det er nemlig fuldstændigt rigtigt, Henrik - bortset fra, at en normal,
> dagligdags brugsbil s´gu´ da ikke er, aldrig har været og aldrig kan
> blive et investeringsobjekt.

Næh, men det ændrer jo ikke på at hvis man har bilen som sikkerhed for
et lån, er man pludselig teknisk insolvent hvis bilen daler brat i
værdi. Det er ikke SÅ rart igen :(

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-08 18:14

> Næh, men det ændrer jo ikke på at hvis man har bilen som sikkerhed for
> et lån, er man pludselig teknisk insolvent hvis bilen daler brat i
> værdi. Det er ikke SÅ rart igen :(

Hmm.....i mine velmagtsdage kunne man altså ikke stille en bil som
sikkerhed for nogetsomhelst, men med de forskruede, tomme værdier
generelt in mente undrer det mig da ikke, om man kan det nu, tsk,
tsk......der er s´gu´ ikke noget at sige til, at bankerne krakker, hæ.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-08 21:45

> [...]
> generelt in mente undrer det mig da ikke, om man kan det nu, tsk,
> tsk......der er s´gu´ ikke noget at sige til, at bankerne krakker, hæ.

Det er helt almindeligt at stille bilen som sikkerhed for et billån. FDM
påpegede også engang, at med de langfristede lån på 7-8 år, som ofte
bruges, er bilen faktisk mindre værd end restgælden efter nogle år. Hvis
bilen så bliver totalskadet, kan forsikringspengene ikke dække gælden
til banken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-10-08 07:48

Morten Lind skrev:

> [...]
> generelt in mente undrer det mig da ikke, om man kan det nu, tsk,
> tsk......der er s´gu´ ikke noget at sige til, at bankerne krakker, hæ.

Kunsten er jo at hitte ud af hvad ting er værd, og det er hvad man kan
blive enige om.

Hvorfor er dine penge i banken fx noget værd? Tænk hvis du boede i
Zimbabwe - der er inflationen ved at ødelægge hele landet...

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-08 15:22

> [...]
>
> Hvorfor er dine penge i banken fx noget værd? Tænk hvis du boede i
> Zimbabwe - der er inflationen ved at ødelægge hele landet...

Ja, måske burde man gå tilbage til den oprindelige ekvivalent, guld.

Situationen i Afrika er en anden og en temmelig meget mere speget, og
dén hører vist ikke hjemme her

Jeg har nemlig en konspirationsteori og tænk, om vor stakkels gruppe
skulle udsættes for den

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-10-08 19:38

Morten Lind skrev:
> Situationen i Afrika er en anden og en temmelig meget mere speget, og
> dén hører vist ikke hjemme her
>
> Jeg har nemlig en konspirationsteori og tænk, om vor stakkels gruppe
> skulle udsættes for den

Pjat, lad høre. Du skriver jo på en mac, og så går det nok

Men er det ikke meget simpelt - der mangler penge i statskassen (Ã¥rsagen
ufortalt) og så trykker man bare nogen flere?

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-08 15:38

> Pjat, lad høre. Du skriver jo på en mac, og så går det nok
>
> Men er det ikke meget simpelt - der mangler penge i statskassen (årsagen
> ufortalt) og så trykker man bare nogen flere?

Tænkte nu ikke så meget på inflation, mere på den generelle behandling
og opfattelse af kontinentet, uhadadadada.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-12-08 18:18

Morten Lind skrev:

> Tænkte nu ikke så meget på inflation, mere på den generelle behandling
> og opfattelse af kontinentet, uhadadadada.

Tjah. Afrika er stort, og jeg blev mindet om at der er store variationer i

http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html

Prøv at se den hvis du ikke har gjort det før. Det er fascinerende.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-08 18:27

http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you
_ve_ever_seen.html

> Prøv at se den hvis du ikke har gjort det før. Det er fascinerende.

Yep - skide verden, suk

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 23:48

> Jeg vil godt bytte den med TO iMac G3'ere :) SÃ¥ lige reklamefilmen med
> den nye MacBook - det er altså utroligt så gode Apple er til at sælge varen.

iGet faktoren... jeg ved allerede hvilke brugere de i de kommende dag
bestiller en ny macbook.

Den kunne fint dække mit behov bortset fra den manglende firewire, firewire
er rar når man skal slukke en ildebrand og ikke lige har et patch til en
netboot server. 15"'eren er lige lovlig stor når man slæber den frem og
tilbage hver dag.

Tasturet og trackpad'en fra Air'en er meget lækker. IMHO er det det
bedste tastatur der kan købes for penge.

> Bemærk også at den mindste model af MacBook stadig er hvid - jeg tror de
> skal have tømt nogen lagre først.:

Jeg tror det har noget med prisen at gøre, det nye kainet og skærm har
gjort den ny macbook væsenlig dyere end de gamle modeller. De billige
macbooks sælger rigtigt godt og den hvide er nu blevet endnu billigere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-08 15:50

<ecozyz> wrote:

> [...]
> px, eller pinlige 1280 px i opløsning, og dermed er uinteressante for
> hele det professionelle videomiljø, da vi altså arbejder i 1920 x 1080.

1920 x 1200 må da være den laveste professionelle standard?

> [...]
> er jeg og alle der laver musik, video og foto på bærbare nødt til at
> vente på opgraderingen af en nu snart flere år gammel maskine..

Nåeh....jamen, hvorfor benytter du dog en bærbar til den slags ting?

> Slutteligt i forhold til deres "valg" at det nu kun er muligt at købe
> en bærbar mac med glossy skærm.

Tror da, dit ønske er en MacPro & en 24"/30" skærm.....?

M.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-08 00:28

On 2008-10-20 16:49:46 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> 1920 x 1200 må da være den laveste professionelle standard?
Tja.. en stor del af verdens broadcastere/ video produktions miljø
arbejder i noget der hedder 1080 x 1920 ( HD TV), så at der er lidt
plads i bunden er da fint, men betyder ikke det store. ( tror
forskellen er at TV er 16:9 mens computerskærme er 16:10)

> Nåeh....jamen, hvorfor benytter du dog en bærbar til den slags ting?
den er såmænd også blot mest tænkt til kontor arbejde, lettere
videoredigering, og lidt musik snedkeri.. ( fcp grov klip/edl proxy
arbejde og præ-mix af 30-60 kanaler )

> Tror da, dit ønske er en MacPro & en 24"/30" skærm.....?
Det er skam også den jeg bruger når der skal regnes en smule.. jeg har
bare flere skærme i stedet for en enkelt...

> M.

Har fået rodet mig en smule igennem nettet, og kan se at den/se
quadcore CPU jeg håbede på, for tiden koster 1000 dollars mere stykket
(ved tusind styks) end dem der kom i de nye macs så den kommer nok ikke
ind i en bærbar mac forløbig..
Nogle "tror" ( forventer) at det sker 2-3 kvartal næste år.. ( quadcore)

Så jeg ender nok med den nu "gamle" 2,5-2,6ghz 17 tommer..
Synes nemlig ikke så godt om designet på de nye maskiner, og vil ikke
have en glossy skærm..

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-08 15:40

> [...]
> væsener vel.
>
> P.S. Vi har bare SÅ meget en sort MacBook til salg.

Hæ - det er da også dét, han siger

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-08 15:43

> P.S. Vi har bare SÅ meget en sort MacBook til salg.

Som skal koste...?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-08 22:08

> Som skal koste...?

Sikken mange, der er interesserede
Jeg har spurgt, min kone, og hun synes, den skal gå i arv til børnene.
Den er måske lidt fin til det, men den skal også kunne bruges som
reserve for os voksne, hvis en af vores computere går i stykker. Det
ligger jo også lidt i baghovedet, at vi alligevel ikke rigtig kan få
noget for den. Den er fra januar 2007, og vi gav kr. 12.000,- for den
plus kr. 1.200,- for 2 GB RAM (det var dyrere dengang), og så er der
vist en 4 årig forsikring fra Merlin til kr. 2.200,-.
I dag koster en hvid MacBook, der bortset fra RAM har præcis de
samme specifikationer, kun kr. 7.300,-. Det vil en evt. køber
naturligvis bruge som argument i en prisforhandling. Jeg kan regne ud,
at det vil være helt håbløst at håbe at få bare kr. 5.000,- for den. Vi
er vel nede på højst kr. 4.000,-. Og det gælder vel kun, hvis vi lade en
10.5 licens følge med. Det skulle såmænd ikke undre mig, om det vil være
svært at få kr. 4.000,-. Hvis vi er helt dernede, så vil vi hellere
beholde computeren i familien. Det er trods alt rarest, hvis alle vores
computere er tidssvarende og kan køre de nyeste styresystemer og har de
nyeste standarder af trådløst netværk, stik etc.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-08 03:27

> [...]
> computere er tidssvarende og kan køre de nyeste styresystemer og har de
> nyeste standarder af trådløst netværk, stik etc.

Det forstår jeg godt

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-10-08 07:54

On 20/10/08 23.08, Henrik Münster wrote:

> [...]
> er vel nede på højst kr. 4.000,-. Og det gælder vel kun, hvis vi lade en
> 10.5 licens følge med. Det skulle såmænd ikke undre mig, om det vil være

Prisen på MacBooks er urimelig høj (jeg har lige selv haglet markedet
igennem). Specielt de sorte synes sælgere at mene, er guld værd, med
priser helt op mod 10.000,-

Jeg endte med at købe en MBP fra mid. 2007 der er langt bedre bestykket
end en sort MB, men sidstnævnte ville ha' kostet mig det samme.

Ergo ... hvis du /vil/ sælge, så tror jeg sagtens, du kan få mere end 4000,-

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 14-10-08 23:02

[SnipSnapSnude]

Utilfreds med at de standardiserer glossy display - virker useriøst, men
den må jo ses i praksis.

Troede man var tættere på 500 GB diske som mulighed i MBP's...

Og de må da snart komme over 4 GB RAM, men OK det kan de fleste vel
klare sig med (inkl. undertegnede)

Til gengæld synes jeg boostet op på 2,8 GHz er pænt stort og ikke så
dyrt som vanligt. Normalt ville det aldrig trække for mig, men i det her
tilfælde ville jeg være varm på den hurtige model...

Hmm - ved ikke hvor fedt det bliver ikke at have museknap - har aldrig
fundet det anvendeligt at tappe på trackpaden

699,- for en Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter for at få min
lille søde 30" koblet på - hrmpf! Og tilsyneladende nu to stik der skal
sættes i.

Og så synes jeg det er en nedgang i æstetisk henseende med mixede farver
og tastaturet skal i hvert fald prøves før det er godkendt.

Nu ville jeg altid købe Pro model, men det er da - som andre skriver -
godnat at fjerne firewire i de små modeller.

Men det glæder mig at Apple bliver ved med at gå efter at lave den mest
solide bærbare hardware!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 23:18

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Troede man var tættere på 500 GB diske som mulighed i MBP's...

250 GB må være nok for de fleste

> Og de må da snart komme over 4 GB RAM, men OK det kan de fleste vel
> klare sig med (inkl. undertegnede)

Det tror jeg også. Jeg kan ikke mærke forskel på 2 og 4 GB til mit brug.

> Til gengæld synes jeg boostet op på 2,8 GHz er pænt stort og ikke så
> dyrt som vanligt. Normalt ville det aldrig trække for mig, men i det her
> tilfælde ville jeg være varm på den hurtige model...

Mener du virkelig det? 20% højere pris for 10% hurtigere processor!
Umiddelbart tvivler jeg på, at man kan mærke det, da resten af
computeren er uændret, men måske har du ret. Det kunne være sjovt at se
en test.

> Hmm - ved ikke hvor fedt det bliver ikke at have museknap - har aldrig
> fundet det anvendeligt at tappe på trackpaden

Nej, det bliver spændende. Jeg har også normalt slået det fra.

> 699,- for en Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter for at få min
> lille søde 30" koblet på - hrmpf! Og tilsyneladende nu to stik der skal
> sættes i.

Er det andet stik ikke et USB-stik til USB-hub'et i din skærm?

> Nu ville jeg altid købe Pro model, men det er da - som andre skriver -
> godnat at fjerne firewire i de små modeller.

Og de har fjernet FireWire 400 i MacBook Pro. Heldigvis har man i årevis
kunnet se, hvilken vej det gik, så jeg har sørget for at købe eksterne
harddiske med både FireWire 400 og USB 2.

> Men det glæder mig at Apple bliver ved med at gå efter at lave den mest
> solide bærbare hardware!

Og det bliver skønt at få magnetlås ligesom på MacBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 14-10-08 23:33

> 250 GB må være nok for de fleste

Bigger _IS_ better!, men jeg overlever da med 200 GB nu. men den slags
flytter sig hele tiden...

> [...]
> Umiddelbart tvivler jeg på, at man kan mærke det, da resten af
> computeren er uændret, men måske har du ret. Det kunne være sjovt at se

Bedre end de sædvanlige proportioner. Men bortset fra topmodellen, kan
man ikks ige hastigehden den rykker sig ret meget i GHZ, men andre ting
spiller så ind...

> Nej, det bliver spændende. Jeg har også normalt slået det fra.

> Er det andet stik ikke et USB-stik til USB-hub'et i din skærm?

Det må det være jo, men et mindre stik har vel ingen skrue-anordninger
hvilket er et klart minus?!

> Og de har fjernet FireWire 400 i MacBook Pro. Heldigvis har man i årevis
> kunnet se, hvilken vej det gik, så jeg har sørget for at købe eksterne
> harddiske med både FireWire 400 og USB 2.

Slemt nok til at jeg ikke vil anbefale folk med "eksterne behov" at købe
MB.

> Og det bliver skønt at få magnetlås ligesom på MacBook.

Ikke med?!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 00:04

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Bedre end de sædvanlige proportioner. Men bortset fra topmodellen, kan
> man ikks ige hastigehden den rykker sig ret meget i GHZ, men andre ting
> spiller så ind...

Men du mener altså, at det kan betale sig at købe den hurtige processor?
Jeg er nemlig altid i tvivl.

> Det må det være jo, men et mindre stik har vel ingen skrue-anordninger
> hvilket er et klart minus?!

USB-stik har jo aldrig skruer. Hvad har du gjort hidtil for at forbinde
USB-hubbet i din skærm med computeren? Har man ikke altid brugt USB?

> Ikke med?!

Låget på MacBook bliver bare holdt lukket med en magnet. Så slipper man
for at fumle efter en skjult knap, der løsner en låsemekanisme, der som
regel bliver slap og mister sin virkning med årene. Min gamle TiBook
sprang således op så let som ingenting. I praksis er det rigtig dejligt
med magnetlåsen. Man skal ikke give låget et ekstra tryk for at lukke
det, og man skal ikke bruge en knap, som jeg synes er svær at finde på
en MacBook Pro, for at åbne det. Man skal nok have prøvet det, for at
værdsætte det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 23:55

> 250 GB må være nok for de fleste

> Det tror jeg også. Jeg kan ikke mærke forskel på 2 og 4 GB til mit brug.

Til CS3 eller hvis man har behov for at have en vmware session i luften
er 4GB vejen frem, disk i/o er dog stadig et problem på bærbare når der
skal virtualiseres eller for den sags scannes for virus. Disken i en
macbook er er helt til grin i den samenhæng.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 23:53

> [...]
> den må jo ses i praksis.
>
> Troede man var tættere på 500 GB diske som mulighed i MBP's...

de er 12mm, ikke 9,5. 500GB er fint til privatbrugeren, men i en
virksomhed er det skruen uden ende. Alt for meget bras der ikke kan vere
på serverene og iøvrigt ikke har nogen beretigelse på en
arbejdscomputer.

> Og de må da snart komme over 4 GB RAM, men OK det kan de fleste vel
> klare sig med (inkl. undertegnede)

Hvad vil du bruge 8GB til med det nuværende programmel?

> [...]
>
> Og så synes jeg det er en nedgang i æstetisk henseende med mixede farver
> og tastaturet skal i hvert fald prøves før det er godkendt.

Tasturet er intet mindre end fremragende.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 15-10-08 08:08

> [...]
> virksomhed er det skruen uden ende. Alt for meget bras der ikke kan vere
> på serverene og iøvrigt ikke har nogen beretigelse på en

Nej korrekt. Og det var så den tekniske frorklaring - så man kan ikke
engang sætte dem i selv...

> Hvad vil du bruge 8GB til med det nuværende programmel?

Folk der bruger photoshop, 3D eller FCP kan vidst ikke få nok?! Men de
sidder vel ikke primært på bærbare. Mit indtryk at det begrænser
swap-filer og dermed giver hastighed. Jeg bruger ikke nogen store
programmer men bruger meget hukommelse. I et naturligt workflow kan jeg
godt nå op på at have 15-20 programmer åbne

> Tasturet er intet mindre end fremragende.

Hvordan har du dog kunnet nå at teste det?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-08 14:51

On 2008-10-15 09:07:56 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> godt nå op på at have 15-20 programmer åbne

> Hvordan har du dog kunnet nå at teste det?

Jeg havde håbet på en 17 tommers quadcore 3Ghz med 8-32GB ram og 1333 FSB
fordi
Nogle arbejder nemlig i FCP på den bærbare ( dog mest på en stationær)
hvor swapfiler på 5-10GB slet ikke er ualmindelige. ( specielt når HDV
og SD video ikke er godt nok)
Nogle laver musik i logic og bruger samples 2-5GB er ganske almindeligt
Nogle laver billeder i høj opløsning, 2-5GB er slet ikke ualmindeligt
Nogle laver Quark jobs, 2-5GB er slet ikke ualmindeligt..
I den sammenhæng havde en heftig bærbar været på sin plads..

Fra : Esben

Dato : 19-10-08 18:42

<ecozyz> wrote:

> [...]
> Nogle laver Quark jobs, 2-5GB er slet ikke ualmindeligt..
> I den sammenhæng havde en heftig bærbar været på sin plads..

Nej, jeg synes også det virker lidt tyndt - men jeg plejer aldrig at
købe den første udgave af en ny model - for mange fejl der dukker op...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-08 18:31

<ecozyz> wrote:

> [...]
> Nogle laver Quark jobs, 2-5GB er slet ikke ualmindeligt..
> I den sammenhæng havde en heftig bærbar været på sin plads..

Vi har talt om det tidligere, og jeg mener stadig, at de ting, du
nævner, laver man s´gu´ da ikke på en bærbar......det ender da med, at I
vil ha´, at man skal kunne alt det, du nævner, på en iPhone,
tsk...(sorry, don´t push ).

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-08 20:48

> Folk der bruger photoshop, 3D eller FCP kan vidst ikke få nok?! Men de
> sidder vel ikke primært på bærbare.

Photoshop på Mac OS X kan ikke alokere mere end 3.1GB ram. Det gældr
såvel CS3 som CS4 og snow lopard kommer ikke til at ændre på det.
Ã…rsagen er at Photoshop er skrevet i Carbon. Apple har annuleret den
forventede release af 64bit Carbon.

Vil du have mere memory til photoshop er der ingen vej uden om Windows 64bit.

Til FCP kan man ganske rigtigt ikke få nok ram, men med en bærbar render
du ind i en disk i/o flaskehals længe før du løber tør for ram med 4GB.

> Mit indtryk at det begrænser
> swap-filer og dermed giver hastighed. Jeg bruger ikke nogen store
> programmer men bruger meget hukommelse. I et naturligt workflow kan jeg
> godt nå op på at have 15-20 programmer åbne

ls -l /var/vm/

hvormeget swap tror du egenlig du bruger?

> Hvordan har du dog kunnet nå at teste det?

Det er identisk med det på Macbook Air'en og meget lig Apples nuværende
eksterne og den sort/hvide macbook. Copywriterne elsker dem.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 19-10-08 18:42

> Det er identisk med det på Macbook Air'en og meget lig Apples nuværende
> eksterne og den sort/hvide macbook. Copywriterne elsker dem.

OK det var det jeg frygtede - det er om ikke andet meget æstetisk
utilfredsstillende jeg synes det ligner legetøj. Men man kna jo vende
sig til meget - også hvad angår tastegangen.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 22:35

Bruno skrev:
> [...]
>
> Ingen 10"-11"-12" model, ingen ny revolutionerede Mini og ej heller en
> no-fuss low-price model til og få endnu flere på Mac vognen. End ikke

BlueRay er da henrivende ligegyldigt, er det ikke?

Indkalder man til et Notebookpressemøde, må man da ligesom forvente det
er det det drejer sig om. Jeg synes faktisk det er ret afgørende at de
har fået en produktionsmetode på plads der kan give - hvad var det - et
halvt kilogram mindre bare sådan vupti. Så kan man godt leve med den
større skærm hvis maskinen er let nok. Ikke sandt?

Mht lowendmarkedet, tror jeg profitten er for lav til det er
interessant. Det vil også fjerne lidt af det elitære skær der er over
en Mac alt andet lige.

> Lidt optimering af de nuværende typer er selvfølgelig fint, men ikke
> rigtig så spændende som en udvidelse ind på andre produkt områder.

Apple tjener penge på deres nuværende produktlinier, og bliver ved med
det (gør de egnetlig det med Xserve?). Det skal man altså ikke kimse
af, og det kræver den slags tiltag for at blive VED med det og gøre
aktionærerne glade.

Ville du selv købe nogen af de produkter du efterlyser?