Er Boot Camp-assistenten nødvendig?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-10-08 08:21

Burde det ikke være nok at formatere en partition til FAT32, køre
WinXP-installationen og foretage en fuld formatering til NTFS (eller
evt. FAT32) for at kunne boote til WinXP på en Intel Mac, eller gør
Boot Camp-assistenten et eller andet specielt ved disken?

Grunden til jeg spørger er, at jeg nu for tredje gang har forsøgt at
installere WinXP på en partition, som blot er formateret til FAT32
fra Mac OS 10.5.5, hvorefter den er fuld formateret til NTFS med
WinXP cden, men hver gang ender det i manglende hal.dll, når der
skal bootes første gang til WinXP.

Alle de løsninger om manglende hal.dll, jeg har fundet på nettet
hidtil, har slået fejl, så der må åbenbart mangle et eller andet
vigtigt på den disk, siden XP ikke kan boote.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 08:26

> [...]
> hidtil, har slået fejl, så der må åbenbart mangle et eller andet
> vigtigt på den disk, siden XP ikke kan boote.

Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI firmware så
XP kan boote ? ... blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er
nemmere og det virker.

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-10-08 10:02

Thomas von Hassel skrev:

> Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI
> firmware så XP kan boote ? ...

Noget tyder på det, for efter en tur med Boot Camp-assistenten og
endnu en Windows-installation, kan den nu boote til Windows.

> blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er nemmere og
> det virker.

Hvad nu hvis man slet ikke ønsker at køre OS X på maskinen? Så kunne
man selvfølgelig bare boote på OS X-dvden og køre assistenten derfra,
men det ville unægtelig være nemmere blot at oprette og formatere ens
disk med WinXP-cden, synes jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 10:07

> [...]
> man selvfølgelig bare boote på OS X-dvden og køre assistenten derfra,
> men det ville unægtelig være nemmere blot at oprette og formatere ens

Du kan ikke køre den fra DVD'en ... men teoretisk burde du kunne slette
OS X partitionen fra XP installeren ... men hvem vil dog det ;)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 20-10-08 20:00

> Du kan ikke køre den fra DVD'en ... men teoretisk burde du kunne slette
> OS X partitionen fra XP installeren ... men hvem vil dog det ;)

TDC anskaffede i hvert fald 200 MBP for køre ren Vista på dem - hvordan
dem der leverede maskinerne gjorde ved jeg så ikke lige.

Men OK nu var talen på XP og ikke Vista...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-08 20:05

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> TDC anskaffede i hvert fald 200 MBP for køre ren Vista på dem - hvordan
> dem der leverede maskinerne gjorde ved jeg så ikke lige.
>
> Men OK nu var talen på XP og ikke Vista...

Same difference .. men jeg vil nu gerne have en minimal OS X install til
f.eks fireware upgrades, fejlsøgning etc.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 11:33

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> man selvfølgelig bare boote på OS X-dvden og køre assistenten derfra,
> men det ville unægtelig være nemmere blot at oprette og formatere ens

Nu er XP-cd'en cirka 7 år ældre end din Mac og har ikke nogen BIOS
hvilket XP gerne vil have. Det vil derfor ikke være urimeligt at
forvente at der skal gøres noget ekstra for at det virker.

Vil du have en PC så køb dog en PC.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 11:36

> [...]
> hvilket XP gerne vil have. Det vil derfor ikke være urimeligt at
> forvente at der skal gøres noget ekstra for at det virker.

det er tit det nemmeste ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 12:08

Thomas von Hassel wrote:

> Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI firmware så
> XP kan boote ? ... blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er
> nemmere og det virker.

Der bliver ihvertfald installeret nogle BootCamp .ini, .dl og .dll filer
i XP, så den er åbenbart nødvendig... - Desuden er der jo også en
'Bootcamp for Windows' tilgængelig på apples hjemmeside...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 06:50

> Der bliver ihvertfald installeret nogle BootCamp .ini, .dl og .dll filer
> i XP, så den er åbenbart nødvendig...

De installeres i Windows, efter at denne er installeres. De installeres
når man sætter Leopard-dvd'en i, for at sikre at nødvendige drivere er
der.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-10-08 12:39

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Vil du have en PC så køb dog en PC.

Det havde jeg også gjort dengang, hvis jeg havde vist, at den i den
nærmeste fremtid skulle bruges til at køre Windows på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 13:07

Thomas G. Madsen skrev:

> Det havde jeg også gjort dengang, hvis jeg havde vist, at den i den
> nærmeste fremtid skulle bruges til at køre Windows på.

Tjah, ikke sådan når ledelsen ikke fortæller indkøb at de overvejer at
blive købt. Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred
og ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre
Windows på.

Hvorfor ikke bare bruge Boot Camp disken først som sidst og få det
overstået - det jeg har hørt er at en Mac kører XP ok.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 13:10

> [...]
> blive købt. Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred
> og ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre

Det var mit spm .. hvad er der der pinedød og absolut skal køre under
windows ?

> Hvorfor ikke bare bruge Boot Camp disken først som sidst og få det
> overstået - det jeg har hørt er at en Mac kører XP ok.

Det kører fint ... og hvis du lader din mac partition være så lille som
muligt (tror det er ca. 6 GB) så generer den jo ingen i det daglige ..

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-10-08 14:15

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred og
> ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre
> Windows på.

De programmer vi bruger til bookning, bliver der stort set ikke
udviklet på på Mac-siden desværre og vi er strikket sådan sammen at
også grafikerne booker. Derfor er det nemmeste, at de sidder på
Windows frem for OS X. Adobe-programmerne er jo alligevel identiske
på de to platforme. Der bliver blot noget bøvl med tastaturgenveje
for en stund.

Skulle jeg bestemme, så blev vi på Mac OS, men det er jeg ikke herre
over (længere).

> Hvorfor ikke bare bruge Boot Camp disken først som sidst og få det
> overstået - det jeg har hørt er at en Mac kører XP ok.

Det har jeg jo så også gjort ved MacProen på min egen pind, men
forsøgte for sjov skyld at gøre det uden Boot Camp-assistenten på en
anden identisk Mac i huset. Det gik så bare ikke. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 14-10-08 14:21

> [...]
> udviklet på på Mac-siden desværre og vi er strikket sådan sammen at
> også grafikerne booker. Derfor er det nemmeste, at de sidder på

Hvorfor ikke begge deler, enten via Parallels/Fusion eller via Remote
Desktop? Dette har dere sikkert vurdert og forkastet - jeg har ingen ide
om at jeg bringer til torgs noe dere ikke har tenkt på! - men jeg undres
altså?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 14:49

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Windows frem for OS X. Adobe-programmerne er jo alligevel identiske
> på de to platforme. Der bliver blot noget bøvl med tastaturgenveje

Jeg kender ikke begrebet "bookning" (ud over i betegnelsen at ønske at
få puttet "noget" på en lastbil). Hvad dækker det hos jer? At der
ønskes X spaltemillimeter?

> Skulle jeg bestemme, så blev vi på Mac OS, men det er jeg ikke herre
> over (længere).

Ikke sådan at sælge sin sjæl for penge hver måned. Pyt, fordelen ved
ikke at bestemme er som bekendt at man ikke har ansvar.

> Det har jeg jo så også gjort ved MacProen på min egen pind, men
> forsøgte for sjov skyld at gøre det uden Boot Camp-assistenten på en
> anden identisk Mac i huset. Det gik så bare ikke. :)

Du banker også hovedet ind i forefaldende murværk for sjovs skyld :)

Du fik ikke Fusion til at fungere tilfredsstillende? Det ville jeg mene
var den optimale løsning for jer stakler.

Fra : Jon

Dato : 14-10-08 16:31

> Jeg kender ikke begrebet "bookning" (ud over i betegnelsen at ønske at
> få puttet "noget" på en lastbil). Hvad dækker det hos jer? At der
> ønskes X spaltemillimeter?

Vil tro det betyr omtrent det samme som "registrering" eller
"bestilling", altså det du f.eks. gjør når du "booker" en flybillett.
Med andre ord leser jeg Thomas slik at grafikerne også tar imot
bestillinger og registrer dem, og at det systemet de bruker, krever
Windows (mange salgs- og bookingsystemer gjør det).

I tillegg har de visst brukt Windows-virtualisering m/Fusion (el
Parallels?) eller Remote Desktop før, men corporate policy sier
tydeligvis nå noe annet. (Se Thomas' siste post.)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-08 22:04

Look what the cat dragged in -
=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:

Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
hvad du skriver?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 22:14

Axel Hammerschmidt skrev:
> Look what the cat dragged in -
> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>
> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
> hvad du skriver?

Æh, det er sårn noget MIME-indkodning som faktisk burde være standard i
moderne programmer. Jeg prøver at fjerne ø'et og se om det hjælper?

Kan du læse resten?

/Thorbjørn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 22:44

> Æh, det er sårn noget MIME-indkodning som faktisk burde være standard i
> moderne programmer. Jeg prøver at fjerne ø'et og se om det hjælper?
>
> Kan du læse resten?

Jeg var ikke alene

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 22:50

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg var ikke alene

Men du TURDE ikke sige noget! Kylling!!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 22:40

> Look what the cat dragged in -
> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>
> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
> hvad du skriver?

Thorbjørnen er blevet moderne - jeg har nydt mit martyrium et par dage
og instaleret en server for at løse hans problem

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 23:04

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Thorbjørnen er blevet moderne - jeg har nydt mit martyrium et par dage
> og instaleret en server for at løse hans problem

Jeg har bare installeret seneste nye version af Thunderbird og har
iøvrigt vistnok ikke pillet ved noget.

UTF-8 er vejen frem! Opgrader!

(Og det var kun dig der havde problemer med brødteksten, det her er
emnelinien!)

Men pudsigt iøvrigt, har prøvet tin kort, vi blev aldrig gode venner.
Nu overvejer jeg at bruge Gnus igen :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 23:39

> Jeg har bare installeret seneste nye version af Thunderbird og har
> iøvrigt vistnok ikke pillet ved noget.
>
> UTF-8 er vejen frem! Opgrader!

did that, hvis jeg bliver spanket for at sende i UTF8 vil jeg i al
fremtid henvise til dig.

> (Og det var kun dig der havde problemer med brødteksten, det her er
> emnelinien!)
> Men pudsigt iøvrigt, har prøvet tin kort, vi blev aldrig gode venner.

hvoffe ikke?

> Nu overvejer jeg at bruge Gnus igen :)

du savner din shell?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-10-08 00:49

> did that, hvis jeg bliver spanket for at sende i UTF8 vil jeg i al
> fremtid henvise til dig.

Det skal du være velkommen til. Jeg vil gå ud fra at jeg kan lire et
halvtimes foredrag af om tegnsætkonverteringsproblemer og at de gode,
gamle dage kun var gode fordi vi ikke vidste bedre (og hvis jeg har godt
med tid kan jeg diske op med skrækhistorier om EBCDIC ude fra det
virkelige liv), og at Unicode er ganske fantastisk og alting. At så
UTF-8 ikke er supersmart, er det dog "Godt Nok(TM)" til at kunne bruges,
og at det bør man gøre.

Er modsta... øh.. modtageren ikke mør endnu, tager vi hele
XML-reklamemøllen oveni, og så tror jeg sagen er bøf.

> hvoffe ikke?

Det kan jeg ikke huske. Det har nok været i "nn" tiden - intet slog nn.

> du savner din shell?

Nøh, jeg har bare brugt den i årevis, jeg kender dens særheder og den
passer mit sindelag godt. Da jeg nu har fået fast hjemmebase på min
Mac, er det oplagt at køre AquaEmacs med Gnus i. Det gør jeg nok LIGE
efter jeg har fikset min signatur... eller nowet.

Jeg tror det viser hvor meget verden har ændret sig at det ikke er Emacs
men Eclipse der er det jeg skal have til at virke NU :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-08 20:13

> [...]
>
> Jeg tror det viser hvor meget verden har ændret sig at det ikke er Emacs
> men Eclipse der er det jeg skal have til at virke NU :)

Nu du er i gang kan du så ikke hælpe IBM med at fixe deres Eclipse
basserede Notes 8.5 ?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 08:33

> Nu du er i gang kan du så ikke hælpe IBM med at fixe deres Eclipse
> basserede Notes 8.5 ?

Næh, vi kører stadig Notes 5. Nu dog heldigvis uden post.

Hvad er der nu galt udover det ikke er Outlook?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-08 21:12

> Næh, vi kører stadig Notes 5. Nu dog heldigvis uden post.
>
> Hvad er der nu galt udover det ikke er Outlook?

Eclipse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 15:50

> Eclipse.

Nænæ, du tænker på platformen. Tro mig, det er fikst at man kan ploppe
moduler ind som ikke træder hinanden over tæerne. Og Java er gåååt.

Men det er nu meget enkelt - så længe IBM vil have penge for
grundudgaven af Lotus Notes så bliver det aldrig allemandseje, men de
kan heller ikke sælge guld til halv pris så det er så nemt...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-08 18:20

> Nænæ, du tænker på platformen. Tro mig, det er fikst at man kan ploppe
> moduler ind som ikke træder hinanden over tæerne. Og Java er gåååt.

Lad mig specificere, udgaven bruger sin egen JVM (eclipse) istedet for
Suns certificerede JVM til heholdsvis Apple's eller MS's OS'er. Den er
/lidt/ sjov.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-10-08 12:28

> Lad mig specificere, udgaven bruger sin egen JVM (eclipse) istedet for
> Suns certificerede JVM til heholdsvis Apple's eller MS's OS'er. Den er
> /lidt/ sjov.

Eclipse er ikke JVM'en, men platformen (GUI'dimser og sårn). Så det du
siger er at IBM har lagt deres J9 JVM ved? Det er da interessant - jeg
samler på den slags :)

Kan du uddybe "lidt sjov"?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-10-08 23:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det har nok været i "nn" tiden - intet slog nn.

Den skulle efter sigende også kunne køre under OS X, så du kan da bare
installere nn igen.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 09:15

Lars Kongshøj skrev:

> Den skulle efter sigende også kunne køre under OS X, så du kan da bare
> installere nn igen.

NÃ¥ja, plan der :)))

Det lyder som et godt projekt på en regnvejsdag!

(Men så kommer Morten nok efter mig med tegnsæt og det der er værre :( )

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-10-08 10:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> (Men så kommer Morten nok efter mig med tegnsæt og det der er værre :( )

Det er intet problem - det er open source, så det kan du jo bare fixe...

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 18:27

Lars Kongshøj skrev:

> Det er intet problem - det er open source, så det kan du jo bare fixe...

Nåja. Fik iøvrigt nn i luften efter lidt fedten med config.h (det er
rent retro-80'agtigt uden configure med venner) men kan se fingrene har
glemt tasterne. NÃ¥, det kommer nok.

Jeg er ret spændt på om det overhovedet forstår MIME - whee.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-10-08 18:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Fik iøvrigt nn i luften efter lidt fedten med config.h

Du snyder jo:

Jeg prøvede også at oversætte nn. Men jeg kan ikke få det til at virke.
Jeg har efter bedste evne forsøgt at rette config.h til, så den kører
med nntp - ikke lokalt newsspool. Men den brokker sig over en manglende
fil ved navn MASTER - er det noget du stødte på? Så vidt jeg kunne finde
ud af bruges denne fil ifm. lokalt newsspool.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 18:58

Lars Kongshøj skrev:

> Du snyder jo:

Øh, skrev jeg jeg var skiftet? Bare at jeg fik den i luften.

> [...]
> fil ved navn MASTER - er det noget du stødte på? Så vidt jeg kunne finde
> ud af bruges denne fil ifm. lokalt newsspool.

Hmmm, rettede filnavnet på der hvor den ledte efter newsserveren til en
fil jeg kunne skrive til, og ploppede "news.sunsite.dk" ind i det. Jeg
kan høre nn er for gammelt til dig :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-10-08 20:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Hmmm, rettede filnavnet på der hvor den ledte efter newsserveren til en
> fil jeg kunne skrive til, og ploppede "news.sunsite.dk" ind i det. Jeg
> kan høre nn er for gammelt til dig :)

Det gjorde jeg også, også lavede efter bedste evne kun nntp-support i
config.h - men den forsøger åbenbart alligevel at finde et lokalt newsspool.

Du må gerne sende mig din config.h hvis du gider...

Jeg læste i øvrigt news med nn det meste af halvfemserne.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 20:53

Lars Kongshøj skrev:

> Det gjorde jeg også, også lavede efter bedste evne kun nntp-support i
> config.h - men den forsøger åbenbart alligevel at finde et lokalt
> newsspool.

Det gør den vist altid. Det skal den bare tampes til ikek at ville.
Deeeeet er en ommer :)

> Du må gerne sende mig din config.h hvis du gider...

Mind mig om det når jeg siger at nu virker det :)

> Jeg læste i øvrigt news med nn det meste af halvfemserne.

Og SÅ sagde de at du godt måtte lave noget studierelevant?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-10-08 21:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Mind mig om det når jeg siger at nu virker det :)

Nåeh, man bryder hulkende sammen og tilstår! Jeg skal holde øje med dine
headere

> Og SÅ sagde de at du godt måtte lave noget studierelevant?

Det kan man godt kalde det. Jeg begyndte at arbejde (og lærte noget helt
andet og mindre teoretisk end på DIKU). Efterhånden droppede jeg så at
læse news med nn på DIKUs computere...

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 21:45

Lars Kongshøj skrev:

> Nåeh, man bryder hulkende sammen og tilstår! Jeg skal holde øje med dine
> headere

Tilstår ingenting. Vil bare ikke give dig noget jeg ikke selv har
færdigtestet. Ellers er den nok i fink eller noget.

Det kan også godt være det bare bliver Gnus igen. Kan også godt være
det bare forbliver Thunderbird. Nu får vi se :D

> Det kan man godt kalde det. Jeg begyndte at arbejde (og lærte noget helt
> andet og mindre teoretisk end på DIKU). Efterhånden droppede jeg så at
> læse news med nn på DIKUs computere...

Arbejde - uf. Alt det fritid man kommer til at mangle.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-08 21:14

> NÃ¥ja, plan der :)))
>
> Det lyder som et godt projekt på en regnvejsdag!
>
> (Men så kommer Morten nok efter mig med tegnsæt og det der er værre :( )

Jeg skal nok straffen den med UTF8, UTF16, 8bit headdere, QP og andre ækle
sager den ikke kan lide.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-10-08 15:03

Jon skrev:

> Hvorfor ikke begge deler, enten via Parallels/Fusion eller via
> Remote Desktop?

Sådan kørte vi faktisk før, vi blev købt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-10-08 08:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg kender ikke begrebet "bookning" (ud over i betegnelsen at
> ønske at få puttet "noget" på en lastbil). Hvad dækker det hos
> jer? At der ønskes X spaltemillimeter?

Som Jon så rigtigt skriver, så handler det om registrering eller
bestilling af ordrer, men også til fakturering, da det snakker sammen
med Navision. Vi bruger et system, som tidligere kaldtes MPress og nu
Cross Advertising. Det bruges også til selve produktionen af siderne
vha. plug-ins til InDesign eller Quark og selvstændige programmer til
dummylægning og rubrikombrydning.

<http://www.tietoenator.com/default.asp?path=1,93,16080,124,16836,16522,23300>
Det bruger størstedelen af den danske og svenske avisbranche i dag,
hvilket IMHO også er hovedårsagen til, at så mange af dem er skiftet
til Windows.

> Ikke sådan at sælge sin sjæl for penge hver måned.

Nope.

> Pyt, fordelen ved ikke at bestemme er som bekendt at man ikke
> har ansvar.

Præcis. Sådan har jeg med tiden også valgt at se på det.

> Du banker også hovedet ind i forefaldende murværk for sjovs
> skyld :)

Det har du ret i, men det sker af og til, at man lærer noget nyt
ved den handling :)

> Du fik ikke Fusion til at fungere tilfredsstillende? Det ville
> jeg mene var den optimale løsning for jer stakler.

Jeg synes ikke at specielt Adobe-programmerne kører så hurtigt på
en Virtual Machine, som de gør, hvis man booter direkte til
Windows, så derfor foretrækker jeg det sidste, når vi skifter hele
produktionen over til Windows. Vi kører stadig Mac OS X og har kun to
Intel-macs, som kan køre Windows, så snart bliver resten skiftet ud
til pcer undtagen de to Intel-macs forstås.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 22:55

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Cross Advertising. Det bruges også til selve produktionen af siderne
> vha. plug-ins til InDesign eller Quark og selvstændige programmer til

Det lyder svært :) Så er det sikkert sjovt :D

> [...]
> Det bruger størstedelen af den danske og svenske avisbranche i dag,
> hvilket IMHO også er hovedårsagen til, at så mange af dem er skiftet

Det var en interessant udmelding. Jeg har tidligere perifert haft
kontakt med CCI her i Ã…rhus, som netop havde avisprogrammer som
speciale, men har af omveje hørt at det ikke gik så godt for tiden.

Har du en holdning til Tietorenator produktet og dets konkurrenter?

> Det har du ret i, men det sker af og til, at man lærer noget nyt
> ved den handling :)

At man skal vælge bindingsværk frem for armeret beton?

> [...]
> Windows, så derfor foretrækker jeg det sidste, når vi skifter hele
> produktionen over til Windows. Vi kører stadig Mac OS X og har kun to

Spurgte I vmware om de havde nogen gode tip til en god og betalende
kunde? Det kunne være det hjalp :)

> Intel-macs, som kan køre Windows, så snart bliver resten skiftet ud
> til pcer undtagen de to Intel-macs forstås.

Okie, du lader lige ord falde når det er? Kan være knægtens Mac skal
opgraderes...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-08 18:22

> Spurgte I vmware om de havde nogen gode tip til en god og betalende
> kunde? Det kunne være det hjalp :)

Umidelbart vil jeg mene man bør køre vm'enfra egen disk.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-10-08 19:35

On Thu, 16 Oct 2008 23:55:23 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
>speciale, men har af omveje hørt at det ikke gik så godt for tiden.
>
>Har du en holdning til Tietorenator produktet og dets konkurrenter?

Det har jeg. Vi har været igennem det samme som Thomas er i gang med nu.
Vi brugte før et system lavet specielt til os:
http://www.4ever-software.dk/

Tietoenators avissystem er et tilbageskridt i forhold til det vi havde
før, men da vi er fussioneret med en større virksomhed skal vi
selvfølgelig have samme system i hele bladhuset.

Så vidt jeg ved havde Tietoenator lovet at systemet kunne køre på Mac.
Det kunne det også, men der opstod nogle problemer med at brugerne
skulle have administratorrettigheder på serverne før det virkede, og det
forbød IT-afdelingen. Vi var faktisk i gang med et kursus på Mac, som i
sidste øjeblik blev ændret til PC.

Det var G5 computerer vi havde, og de blev skiftet ud til nogle HP

Tietoenator er udmærket til det det er lavet til: Aviser. Det startede
som et svensk system til at opsætte og ombryde små rubrikannoncer, og er
siden udvidet. Det er også bagdelen ved systemet. Det håndterer fint
alle ordrer i salgsafdeling og administration; foruden almindelige
rubrikannoncer uden grafik, dvs. Indesign-dokumentet. Når det kommer til
lænkede grafikfiler skal vi selv MANUELT huske at flytte dem til en
fælles server (og huske at tjekke om alle lænker er opdaterede), ellers
er det umuligt at rette korrektur senere.
Vores tidligere system arkiverede både Indesign dok. + alle lænker, og
håndterede det hele når der kom korrekturrettelser.

Hos os har vi også lokalradio og lokaltv, og Tietoenator kan ikke
håndtere radio- og tv-spot. Det er en ulempe da det så bliver besværligt
at booke en jobannonce til både avis og radio.

Vores avis bliver udgivet i 3 udgaver med flere sider som er fælles,
blot på forskellig plads. Det gamle system kunne selv oprette alle
siderne og flytte dem til andre udgaver på andre placeringer, og
samtidig ændre pagina og dato automatisk. Det kan Tietoenator ikke.

CCI kender jeg ikke.

Bortset fra det, så har jeg næsten vænnet mig til Tietoenator Cross
advertising. Indesign CS2 på Windows XP går dog ned 4-8 gange om dagen.
Det skete ikke på Mac, og jeg tror det er pga. alle de extensions
Tietoenator har installeret i Indesign.

Hvis Thomas læser med vil jeg sige "God fornøjelse"

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-10-08 13:25

Kurt Brixen skrev:

> Det har jeg. Vi har været igennem det samme som Thomas er i gang med nu.
> Vi brugte før et system lavet specielt til os:
> http://www.4ever-software.dk/

Ligner en lille hyggelig hjemmebiks :) Det må fornemmes anderledes at
bruge end et eller andet amerikansk program tilpasset af indere og
oversat af svenskere bosat i Irland.

> Det var G5 computerer vi havde, og de blev skiftet ud til nogle HP

Kondolerer. Det lyder ikke som om det var topprioritet at det kørte på
Mac. Dumme dem.

> lænkede grafikfiler skal vi selv MANUELT huske at flytte dem til en
> fælles server (og huske at tjekke om alle lænker er opdaterede), ellers
> er det umuligt at rette korrektur senere.

Gah. I skal bestille at få nogen af kerneudviklerne til at komme og
arbejde med som føl en dag. SÅ skal I bare se hvor hurtigt
programrettelserne kommer bagefter.

> Hos os har vi også lokalradio og lokaltv, og Tietoenator kan ikke
> håndtere radio- og tv-spot. Det er en ulempe da det så bliver besværligt
> at booke en jobannonce til både avis og radio.

Typisk. Hertil min verden går. Udveksling af data mellem progrmamer er
altid noget bøvl - her er det nemmere med sårn nogen mennesker - de er
lidt mere fleksible end de andre.

> Hvis Thomas læser med vil jeg sige "God fornøjelse"

Godt det var en sød smiley og ikke en grum. Det er aldrig rart at
skulle skifte undervognen ud på en kørende bil

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-08 22:16

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> Tietoenator er udmærket til det det er lavet til: Aviser.

Nu kan jeg ikke lade være med at spørge: Hvordan udtales det? Og hvad
betyder det? Tie betyder slips, og toe betyder tå. Eller tie betyder at
binde og to betyder til. Skal man binde noget til en enator?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-08 22:17

> Nu kan jeg ikke lade være med at spørge: Hvordan udtales det? Og hvad
> betyder det? Tie betyder slips, og toe betyder tå. Eller tie betyder at
> binde og to betyder til. Skal man binde noget til en enator?

Det er finsk .. det burde være svar nok ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-08 23:00

> Det er finsk .. det burde være svar nok ;)

Selvfølgelig. Jeg kunne ikke lige placere det. Tak.

<http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietoenator>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-10-08 14:35

Thomas G. Madsen skrev:

> Adobe-programmerne er jo alligevel identiske på de to platforme.
> Der bliver blot noget bøvl med tastaturgenveje for en stund.

Men der kommer tilsyneladende flere udfordringer.

Hvis der under OS X er mountet et netværksdrev, som f.eks. hedder
'Aviser', så vil Adobe InDesign lave et link til en fil på det drev,
som kan se sådan her ud:

Aviser:Lokalbladet:2006:Uge23:Annoncemateriale_LB_23_06:elboe:
brdr.elboe.eps

Det link vil bare ikke fungere i InDesign til Windows, fordi linket
skal se sådan her ud: \\ip-adresse-på-server\Aviser\Aviser\
Lokalbladet\2006\Uge23\Annoncemateriale_LB_23_06\elboe\brdr.elboe.eps

Det bliver "spændende" at få ca. 23.000 InDesign-dokumenter
opdateret, så lænkerne passer...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 06:50

> Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI firmware så
> XP kan boote ? ... blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er
> nemmere og det virker.

Da jeg første gang, på Tiger, installerede Windows, brugte jeg Boot
Camp. Men installerede ellers som sædvanligt, idet jeg dog fjernede et
par små partitions. Jeg kunne derefter ikke bruge BootCamp til at ændre
partitionens størrelse, så jeg har altid ment at Windows kunne
installeres uden Boot Camp. Men det kan da godt være at man 'første
gang' skal bruge det til opgradering af EFI.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-10-08 08:36

Kurt Brixen skrev:

> Tietoenators avissystem er et tilbageskridt i forhold til det vi
> havde før, men da vi er fussioneret med en større virksomhed
> skal vi selvfølgelig have samme system i hele bladhuset.

I vores tilfælde var det ikke et tilbageskridt, da vi i 2006 købte
deres avissystem (dengang af CRMedia, som varetog salg og support
for Tietoenator, hvilket de desværre ikke gør mere). Det gjorde mange
ting lettere for os og mange ting sværere, men alt i alt lettede det
arbejdet for mange af os. Specielt for bogholderen og sælgerne.

> Så vidt jeg ved havde Tietoenator lovet at systemet kunne køre
> på Mac.

Da vi købte det i starten af 2006, blev vi lovet, at der ville komme
en version af MBooker, som kunne køre "native" på OS X til sommer.
Vi gik naturligvis ud fra, at det var sommeren 2006, men det viste
sig ikke at være tilfældet, for den er først kommet i 2008, og den
skal der desværre betales ret store summer for.

Det kræver også en opgradering af Oracle-databasen til version 10,
hvor vi i dag kører version 9, så det er ikke noget man bare lige
gør en fredag eftermiddag.

Min personlige holdning er, at vi burde få den opgradering gratis,
når man dels tænker på, hvad vi blev lovet i 2006, men også når man
ser på, hvor mange penge maintenance-aftalen koster om året, og
hvor lidt man reelt får for den, men det får vi tilsyneladende ikke
overtalt Tietoenator til.

> Det kunne det også, men der opstod nogle problemer med at
> brugerne skulle have administratorrettigheder på serverne før
> det virkede, og det forbød IT-afdelingen.

Vores brugere har kun almindelig brugeradgang på serveren (Win2003
Server) og det har ikke givet problemer. Derimod så skal dem, som
kører Windows-klienter være logget på en administratorkonto på deres
egen maskine, for ellers kan MBase ikke logge på Oracle-databasen på
serveren. Det er jeg knap så begejstret for.

Vores sælgere og bogholderi har været på Windows fra starten af, men
da vores grafikere også har kundekontakt og booker, har grafikerne
kørt Mbooker på Classic under OS X, og det har ikke været en dans på
roser, skulle jeg hilse og sige.

Derfor valgte jeg sidste år at købe et par Intel-maskiner fra Apple,
som så kører Fusion, så der er mulighed for at booke på Windows og
producere på OS X, hvilket kører langt bedre end at bøvle med
Classic, men nu er der så besluttet fra højere sted, at vi skal over
på Windows produktionsmæssigt også.

> Vi var faktisk i gang med et kursus på Mac, som i sidste øjeblik
> blev ændret til PC.

Surt :(

> Det var G5 computerer vi havde, og de blev skiftet ud til nogle
> HP

Argh! Vi kommer til at køre noget Fujitsu/Siemens-halløj.

> [...]
> korrektur senere. Vores tidligere system arkiverede både
> Indesign dok. + alle lænker, og håndterede det hele når der kom

Ovenstående forstår jeg så til gengæld ikke. Vi bruger MProd til
produktionen kombineret med InEntry til InDesign. Når vi producerer
en annonce i InDesign bliver der, takket være InEntry, automatisk
genereret et InDesign-dokument, et JPEG-billede (til dummylægning)
samt en PDF til tryk. Som standard bliver der også lavet en EPS,
som bruges til placering på den færdige side til tryk, men da jeg
ønskede at placere PDF-filer i stedet for EPS, blev det ændret, så
vi heldigvis slap for det forældede EPS-halløj.

Når vi ønsker at ændre en annonce, finder vi den i MProd, klikker
på 'Ændre', går over i InDesign og vælger 'Hent Annonce' i InEntry.
Så bliver annoncen hentet og kan derefter rettes og gemmes igen med
InEntry.

Det eneste vi halter bagefter i er ombrydning af tekst. Det gør vi
stadig manuelt i InDesign, når annoncerne er placeret på siderne
med InPageBuilder, som også er et InDesign-plugin, men det ændrer
sig snart, for planen er, at vi skal over på Saxo i forbindelse med
fusioneringen. Saxo er efter sigende lige kommet i en version 6, som
er kompatibel med InDesign. Det bliver nok endnu en stor omvæltning
at komme over på det.

> Hos os har vi også lokalradio og lokaltv, og Tietoenator kan
> ikke håndtere radio- og tv-spot. Det er en ulempe da det så
> bliver besværligt at booke en jobannonce til både avis og radio.

Det kørte jeg også andre aviser brokke sig over på det sidste
brugergruppemøde hos Tietoenator. Der blev nævnt noget om, at de
arbejder på sagen, men lad os nu se. Jeg tør ikke at holde vejret
indtil det sker i hvert tilfælde. :)

> [...]
> oprette alle siderne og flytte dem til andre udgaver på andre
> placeringer, og samtidig ændre pagina og dato automatisk. Det

Nej, det er den ikke gearet til.

> CCI kender jeg ikke.

Heller ikke her.

> [...]
> gange om dagen. Det skete ikke på Mac, og jeg tror det er pga.
> alle de extensions Tietoenator har installeret i Indesign.

Føj for den da! Jeg håber ikke, at vi kommer til at opleve det
samme :/

> Hvis Thomas læser med vil jeg sige "God fornøjelse"

Jo tak. Jeg bævrer allerede i spænding!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-10-08 09:31

On Mon, 20 Oct 2008 09:35:35 +0200, "Thomas G. Madsen"

> [...]
>på 'Ændre', går over i InDesign og vælger 'Hent Annonce' i InEntry.
>Så bliver annoncen hentet og kan derefter rettes og gemmes igen med

Hvad så hvis der skal et nyt billede ind i annoncen, som du har liggende
lokalt?

Jeg prøver om jeg kan forklare det du ikke forstår.
Det er nøjagtig samme måde vi producerer på som I gør, bortset fra at vi
bruger den EPS, der bliver lavet automatisk.
Før havde vi alle annoncer liggende på en X-server, og når en annonce
skulle ændres, trykkede vi Hent i Annoncesystemet (det gamle). Så blev
hele mappen med alle lænker hentet til vores egen Mac, vi rettede
annoncen og evt. nye billeder blev lagt i annoncens mappe. Når vi
trykkede Gem i Annoncesystemet, blev hele mappen lagt tilbage på
serveren, hvor den erstattede den gamle.

I MProd og InEntry er der ikke noget der håndterer lænket grafik. Det
skal vi selv gøre. Hvis vi skal sætte et billede mere ind i en annonce,
skal vi selv sørge for at få det billede lagt ud på serveren.

Jeg bruger funktionen "Kopier sammenlænkninger til..." i Lænke paletten.
og vælger den server hvor vi skal gemme lænkerne.

> [...]
>fusioneringen. Saxo er efter sigende lige kommet i en version 6, som
>er kompatibel med InDesign. Det bliver nok endnu en stor omvæltning

Vi har brugt Saxo og Indesign siden CS2.

>Føj for den da! Jeg håber ikke, at vi kommer til at opleve det
>samme :/

Jeg strammede den måske lidt Det er sjældent det er 8 gange, men 4
nedbrud har jeg næsten hver dag. I fredags gik den endda ned 2 gange
mens jeg arbejdede med en PDF i Acrobat. Dvs. Indesign stod i baggrunden
og gik ned.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-10-08 14:54

Kurt Brixen skrev:

> Hvad så hvis der skal et nyt billede ind i annoncen, som du har
> liggende lokalt?

Vi gemmer ikke noget lokalt på klientmaskinerne. Det bliver gemt
direkte på en server, som vi alle har adgang til.

Godt nok så ved jeg, at Adobe ikke anbefaler, at man gemmer
direkte på en server fra deres programmer, men alternativet er
simpelthen for bøvlet i et flerbrugermiljø, hvor alle skal have
adgang til de samme filer, synes jeg.

> Det er nøjagtig samme måde vi producerer på som I gør, bortset
> fra at vi bruger den EPS, der bliver lavet automatisk.

Ok.

> [...]
> annoncens mappe. Når vi trykkede Gem i Annoncesystemet, blev
> hele mappen lagt tilbage på serveren, hvor den erstattede den

Det var smart og sådan noget skal også automatiseres, når man
arbejder lokalt.

Forresten så glemte jeg tidligere at nævne et program, eller
rettere en suite af programmer, som vi fik demonstreret på det
sidste brugergruppemøde hos Tietoenator. Det hedder Cross Content,
og du kan læse mere om det her:
<http://www.tietoenator.cz/en/default.asp?path=25361;25381;25514;25552;25567;29139;29141>

Specielt Cross-image så meget interessant ud, og som du ser, så er
der også et lyd og video-modul, som jeg dog ikke kender ret meget
til, så jeg ved ikke, om det kan løse jeres behov. Jeg ved heller
ikke hvordan Cross-image har det med, at man arbejder lokalt. Mit
gæt er, at der skal arbejdes op imod en server, men det så rigtig
smart ud, at det kunne holde styr på billeder og logoer, og så var
det lynende hurtigt.

I øvrigt så kræver Cross Content at man kører med version 6.0 af
MProd osv. Altså, den opgradering, som jeg nævnede tidligere.

> I MProd og InEntry er der ikke noget der håndterer lænket
> grafik. Det skal vi selv gøre. Hvis vi skal sætte et billede
> mere ind i en annonce, skal vi selv sørge for at få det billede
> lagt ud på serveren.

Det er rigtigt, men det gør jo så ikke noget i vores tilfælde, fordi
vi gemmer direkte på serveren.

> Jeg bruger funktionen "Kopier sammenlænkninger til..." i Lænke
> paletten. og vælger den server hvor vi skal gemme lænkerne.

Det er en fin funktion. Den har jeg også brugt da vi skiftede fra
den gamle OS X Server til Win2003.

> Vi har brugt Saxo og Indesign siden CS2.

Er I ellers tilfredse med Saxo?

> Jeg strammede den måske lidt

Overdrivelse fremmer forståelsen ;)

> [...]
> hver dag. I fredags gik den endda ned 2 gange mens jeg arbejdede
> med en PDF i Acrobat. Dvs. Indesign stod i baggrunden og gik

Så går det sjove af det.

--
Hilsen
Madsen