Goodbye Micros**t!!!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 01:15

Endelig.... Så er OpenOffice 3.0.0 frigivet! - Og det er goodbye forever
til MS Office!!!

http://openoffice.org/

Foreløbig er det kun Intel versioner, der er tilgængelig i US engelsk,
dansk og svensk. Norsk - bokmål/nynorsk - endnu ikke frigivet...

Men deres main download server er pt. ikke tilgængelig, så de opdaterer
nok på livet løs. http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/

En meget, meget hurtig test...
OOo 3.0 er lynhamrende hurtig - ca. dobbelt så hurtig som MSO2008 i
opstart fra scratch. - Åbning af eksisterende filer er også ca. dobbelt
så hurtig som MSO2008.

Tilsyneladende har de også fået styr på de varierende linieafstande fra
3.0rc4 og til den endelige version.

Tilsyneladende fungerer VBA rigtig godt ved åbning af Excel dokumenter
fra MSO2003/2007 til Windows.

Macrostyring i både tekst- og regneark fungerer rigtig fint - også med
dokumenter skrevet i MSO2003/2007 til windows og MSO2004/2008 til Mac.

Et par små anker... Tilsyneladende er det stadig ikke mulig at slå
startmanageren fra, og den centrerer stadig på skærmen og kan ikke
'låse' brugervalgt skærmplacering. Og de små felter i den nederste
dokumentramme er stadig statiske og ikke dynamiske, så de gøres
større/mindre, når man trækker i resize mærket, så nogle af
informationerne omk. zoom og størrelse forsvinder, hvis man resizer til
kun at vise ét dokumentside i 100% A4 i portrætindstilling.

Med hensyn til at undgå startmanageren, hvis man stort set kun bruger
OOo Writer, så har jeg lavet en template med præcis de indstillinger,
jeg vil bruge og gemt den som 'OpenOffice Writer.ott' og lagt den i
template mappen og derefter trukket ikonet til docken. Det virker 100%,
som det skal, og nyt dokument kommeer op som 'untitled'. - Jeg bruger US
engelsk version.

mvh. Erik Richard

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 14-10-08 01:34

On Oct 14, 2:14 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> OOo 3.0 er lynhamrende hurtig - ca. dobbelt så hurtig som MSO2008 i
> opstart fra scratch. - Åbning af eksisterende filer er også ca. dobbelt

Office 2008 er faktisk tregere enn Office 2004 på min Mac Pro , selv
om 2004 måtte emuleres via Rosetta. Det er rett og slett utrolig. Jeg
synes dog ikke Open Office var "lynende" kjapp. Det frøs også første
gang jeg kjørte programmet og jeg måtte ta tvungen avslutning. Etter
det har det fungert bra (jeg har dog bare testet kjapt i noen
minutter).

Men alt i alt er dette svært velkomment. Veldig bra. Slik jeg ser det
skroter jeg forhåpentligvis Microsoft til neste år (det er ikke basert
på hat, det er basert på at de lager produkter som jeg ikke mener
holder mål til en stiv pris). Som med Windows, kanskje?

Slik jeg forstår det vil også SnowLeopard (SL) skrote Carbon som MS
Office er skrevet i. Dette vil antakelig kreve at MS må skrive en ny
versjon av Office i Cocoa. Jeg tviler på at dette kommer i 2009,
samtidig med SL. Altså vil, så vidt jeg vet pr dags dato, ikke Office
2008 klare å kjøre på SL.

Men Pages, TextEdit og OpenOffice vil fungere og vil gjøre at
filutveksling med Windows/Office vil gå brat. Dessuten har MS sagt at
de skal støtte odf, samt at de har fått godkjent sitt eget format som
en standard, altså vil det være mulig for andre, som f.eks Apple å
implementere støtte i fremtidige produkter.

Jeg er dessverre også avhengig av full Exchange-support, men også her
vil det ikke være noe problem, da Apple har sagt at de fullt ut vil
støtte dette i SL - og det fungerer visst svært bra på iPhone
allerede.

Er det virkelig noen grunn til å *ikke* kjøpe en Mac det neste året
hvis du skal ha ny maskin? Hvis Windows 7 viser seg å bli bra, eller
Linux slår til med noe som er minst like bra som OSX, vil du jo
fortsatt ha gjort en bra deal. Jeg synes dog det ser ut som Apple nå
gjør mye rett.

DT

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 08:45

<d.t.antonsen@usit.uio.no> wrote:

> Slik jeg forstår det vil også SnowLeopard (SL) skrote Carbon som MS
> Office er skrevet i.

Det er der ingen der ved endnu .. det er rygter og spekulationer... de
fleste ser det blot som et tegn på at udviklerne skal koncentrere sig om
cocoa .. det er også der der kommer fuld support for 64bit og alle de
andre spændene nyheder i Snow Leopard (Grand Central, og OpenCL)

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-10-08 08:53

d.t.antonsen@usit.uio.no skreiv:

> [...]
> hvis du skal ha ny maskin? Hvis Windows 7 viser seg å bli bra, eller
> Linux slår til med noe som er minst like bra som OSX, vil du jo

det er vel en drøss folk som mener *nux er vel så bra som OS X allerede.

Jeg synes dog det ser ut som Apple nå
> gjør mye rett.

at de velger å renskrive OS-et og luke ut en drøss med cruft uten å
legge til en haug mer eller mindre unyttige gadgets sier sitt.

støtten for Exchange er vel omtrent det eneste du merker på overflaten.
slikt virker tillitvekkende på meg i alle fall.

Fra : Jon

Dato : 14-10-08 09:42

Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> wrote:

> [...]
>
> støtten for Exchange er vel omtrent det eneste du merker på overflaten.
> slikt virker tillitvekkende på meg i alle fall.

Ahem. OT følger: Hvis du som nordmann skal følge opp et innlegg fra en
annen nordmann i en tråd som er startet av en danske og opprinnelig gikk
både i d.e.m. og i n.i.o.m.d., så er det vel ikke spesielt taktisk å
kutte oppfølgingen nettopp til niomd?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-10-08 11:09

Jon skreiv:

> [...]
> annen nordmann i en tråd som er startet av en danske og opprinnelig gikk
> både i d.e.m. og i n.i.o.m.d., så er det vel ikke spesielt taktisk å

Sorry Mac. ISP-en min tillater ikke at jeg sender til flere grupper
samtidig.

Fra : Jon

Dato : 14-10-08 09:42

> [...]

> vil det ikke være noe problem, da Apple har sagt at de fullt ut vil
> støtte dette i SL - og det fungerer visst svært bra på iPhone

Jeg er ellers godt fornøyd med å bruke Exchanges webgrensesnitt til mye,
inkludert tidsplanlegging og kontaktadministrasjon. Stygg, men kjapp -
og funker. (Dessverre synes jeg .Macs tilsvarende er treg og ustabil,
selv om den unektelig ser mye bedre ut.)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 12:44

> [...]
> gang jeg kjørte programmet og jeg måtte ta tvungen avslutning. Etter
> det har det fungert bra (jeg har dog bare testet kjapt i noen

At OOo 3.0 frøs kan skyldes, du har haft en ældre X11 version af OOo
installeret. OOo forsøger først at koble til en allerede eksisterende
OpenOffice mappe i Application Support og til evt. eksisterende
indstillingsfiler i indstillingsmappen.

Det er derfor en god idé frøst at slette evt. eksisterende
X11/Openoffice mapper i AS og indstillingsfiler. - OK en opstart vil så
godt nok vare lidt længre, da OOo lige skal have bygget skriftdatabasen
op og reg. i OOo Registry. - Men derefter vil OOo være klart hurtigere -
især end MSO2008.

Jeg har ikke MSO2004 på min MacPro - kun på min QuickSilver dual 1,8ghz,
men dér har jeg jo af gode grunde endnu ikke prøvet den endelige
version, men OOo 3.0rc4 er hurtigere end MSO2004 på min QS, så jeg vil
tro, det bliver noget lignende, når PPC ver. af OOo3.0 kommer til download.

> [...]
> på hat, det er basert på at de lager produkter som jeg ikke mener
> holder mål til en stiv pris). Som med Windows, kanskje?

Efter min mening er MSWord 5.1a stadig det bedste MS produkt til Mac,
men derfra er det bare gået tilbage og blevet værre og værre og dyrere
og dyrere...

> [...]
> versjon av Office i Cocoa. Jeg tviler på at dette kommer i 2009,
> samtidig med SL. Altså vil, så vidt jeg vet pr dags dato, ikke Office

Det er kun rygter. Men skulle det blive tilfældet, så vil mere end
halvdelen af al software til Mac blive ubrugeligt, og det vil nok ikke
være et smart træk af Apple - endnu...

> [...]
> en standard, altså vil det være mulig for andre, som f.eks Apple å
> implementere støtte i fremtidige produkter.

Det sidste, jeg har hørt, er, at MS netop _ikke_ vil implementere ODF
som format i MSOffice, men kun lave en slags 'plugin', der skulle kunne
åbne/konvertere ODF filer. Og som landet liggr lige nu, er jeg mest
tilbøjelig til at tro, der ikke foreløbig kommer ODF i MSO.

> [...]
> vil det ikke være noe problem, da Apple har sagt at de fullt ut vil
> støtte dette i SL - og det fungerer visst svært bra på iPhone

Hm, tja... hvis du skal have fuld Exchange tilgang, så kan du jo ikke
'nøjes' med entourage, - hvis du ellers tør bruge det program.

> [...]
> Linux slår til med noe som er minst like bra som OSX, vil du jo
> fortsatt ha gjort en bra deal. Jeg synes dog det ser ut som Apple nå

Såvidt jeg kan se, så er både Ubuntu, Debian og RedHat allerede nået
langt forbi både Vista og betaversionen af windows Seven, - så nej, der
er ingen grund til ikke at købe en Mac længere..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-10-08 13:46

Erik Richard Sørensen skreiv:

> Såvidt jeg kan se, så er både Ubuntu, Debian og RedHat allerede nået
> langt forbi både Vista og betaversionen af windows Seven, - så nej, der
> er ingen grund til ikke at købe en Mac længere..-))

det var dette evinnelige argumentet med pris da.

for min del har jeg innfunnet meg med at en Mac koster mer penger enn en
PC og lagt opp livet mitt deretter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-08 13:50

Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> wrote:

> for min del har jeg innfunnet meg med at en Mac koster mer penger enn en
> PC og lagt opp livet mitt deretter.

Det kan du heller ikke sige så firkantet. Kan være en mac koster mere i
anskaffelse, men er billigere at holde kørende og holder måske også
længere ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-10-08 14:57

Thomas von Hassel skreiv:

> Det kan du heller ikke sige så firkantet. Kan være en mac koster mere i
> anskaffelse, men er billigere at holde kørende og holder måske også
> længere ...

det var just precist det jeg ville fram til, men jeg nådde visst ikkke
frem ;)

Fra : d.t.antonsen@usit.ui~

Dato : 14-10-08 07:14

On Oct 14, 1:43 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er kun rygter. Men skulle det blive tilfældet, så vil mere end
> halvdelen af al software til Mac blive ubrugeligt, og det vil nok ikke

Apple har lenge sagt til utviklere at for full tilgang til alle
goodies må man skrote carbon. I 2006 sa de at de klart at 64Bit var
fremtiden for Apple (og Leopard økte 64-Bit-støtten). I 2007 på WWDC
sa de at Carbon *ikke* ville får 64bit-støtte og hintet kraftig om at
nå er det på tide å begynne å droppe Carbon. På WWDC i 2008
presenterte de så SnowLeopard, som skal være ferdig sommeren 2009.
Altså har de hele veien hatt ganske klare signaler på at Cocoa/64-bit
er veien å gå. Noen programmer vil kanskje måtte portes til Cocoa pga
SnowLeopard, men jeg tror ikke antall carbon-prorammer i dag er så mye
som 50%. Små programmer bør uansett ha rimelig med tid på seg til å
klare overgangen - det er fortsatt et års tid igjen - og det er vel
Adobe og Microsoft som er de to store som "sliter". Hvor hard Adobe og
MS jobber akkurat nå, vet de bare selv, men Adobe CS-pakkene og MS
Office alene er jo som to operativsystemer å regne i antall linjer
kode.

Jeg har sagt dette før og jeg sier det igjen. Kan SnowLeoaprd være det
som blr gjennombruddet for Apple?

De seiler jo i medvind, får full exchange-støtte, jobber hardt med
integrasjon mot Active Directory, har ingen problemer med utveksling
av de fleste filer (inklusive MS Office-filer), blir fullt ut 64bit
(med full 32-bit støtte) og det gjør mye rett hardware og OS-messig.
Leopard er ikke perfekt, men må likevel kunne kalles en stor suksess.
Før SnowLeopard slippes vil det være mange alternativer til MS Office
og Adobe CS-pakkene - jeg har også hørt noen rykter om spennende ting
på vei.

Apple har dessuten den luksusen nå at de kan satse på forbedring foran
nye funksjoner (selv om støtte for ZFS, 64bit-støtten, all
rekompileringen, full omskriving av Quicktime og exchange er relativt
heftig i seg selv), mens Microsoft sliter med å få gitt ut en stor
Servicepack til Vista som de kaller windows 7.

Noe som kan skje er jo at Microsoft fortsetter å slite med Windows og
at SnowLeopard klarer seg bra uten MS Office. Adobe vil nok falle på
plass - etter hvert. Kanskje våren 2010?

Men når det er sagt - vi vet lite, eller ingenting om SnowLeopard pr i
dag. Det er godt mulig de både beholder PPC og Carbon-støtte. Det er
helt greit det også :)

DT

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 16:05

> [...]
> MS jobber akkurat nå, vet de bare selv, men Adobe CS-pakkene og MS
> Office alene er jo som to operativsystemer å regne i antall linjer

Hm, de sidste developerværktøjer, jeg fik fra apple til Leopard
indeholder faktisk stadig carbonværktøjer '...for Intel only
deveopment', så mon ikke, der bliver en forholdsvis blød overgang -
måske i form af noget i retning af Rosetta, så man fx. stadig vil kunne
bruge sin gamle AWKS 6.2.9 eller sin gamle CS 1.x/2.x pakke?

> Jeg har sagt dette før og jeg sier det igjen. Kan SnowLeoaprd være det
> som blr gjennombruddet for Apple?

Som jeg ser det, er det Leopard, der blev det store gennembrud, men
SnowLeopard kan da godt være det system, der virkelig slår Apple fast
som en af de helt store og fremtidssikre systemer.

> [...]
> Før SnowLeopard slippes vil det være mange alternativer til MS Office
> og Adobe CS-pakkene - jeg har også hørt noen rykter om spennende ting
> på vei.

Der findes alternativer til MSOffice, ja, men da stort set ikke noget
brugbart alternativ til Adobe på det grafiske område... - Gimp?
Inkscape? Seashore? - der er ingen af dem, der bare kommer i nærheden af
CD pakkerne.

På lyd- og videoområderne er det noget helt andet. Her er der masser af
alternativer... ProTools, BIAS, LogicPro/Express, Amadeus Pro,
Ableton/Avid, FinalCut osv.osv., men samlede integrerede AV løsninger
findes stort set ikke overhovedet - hverken til carbon eller cocoa...

> [...]
> heftig i seg selv), mens Microsoft sliter med å få gitt ut en stor
> Servicepack til Vista som de kaller windows 7.

Hvis Micorsoft virkelig koncentrerede sig om -udvikling_ af software og
ikke med alle midler stort set kun satser på markedsandel, så ville der
være noget at komme efter hos dem. Men som det er nu, sender de halve og
kvarte løsninger på markedet og bruger deres 'image' til at bekæmpe alle
andre med alle mulige mere eller fine midler.

> Noe som kan skje er jo at Microsoft fortsetter å slite med Windows og
> at SnowLeopard klarer seg bra uten MS Office.

Med de nye tiltag som OpenOffice og tildels også Neooffice og det mere
eller mindre formaliserede samarbejde mellem de to og SUN MicroSystems,
skal Apple nok klare sig uden MSoffice...

> Adobe vil nok falle på plass - etter hvert. Kanskje våren 2010?

Adobe skal nok følge med. - De sidder jo på vel omk. 70-80% af al
grafisk software, så for dem vil det blive en katastrofe, hvis de ikke
følger udviklingen.

> Men når det er sagt - vi vet lite, eller ingenting om SnowLeopard pr i
> dag. Det er godt mulig de både beholder PPC og Carbon-støtte. Det er
> helt greit det også :)

Jeg håber, SnowLeopard stadig vil understøtte både PPC og Carbon, -
ellers vil det blive en temmelig dyr udskrivning for mig, og to af mine
maskiner vil blive stort set værdiløse - både som brugs- og testmaskiner....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 16:26

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> kvarte løsninger på markedet og bruger deres 'image' til at bekæmpe alle
> andre med alle mulige mere eller fine midler.

Microsoft HAR markedsandelen. Hele manøvren går bare på at beholde den
så guldgåsen bliver ved med at lægge æg.

Derudover er de bare kapitalister - det højeste mål er at gafle gysser ind.

> [...]
> ellers vil det blive en temmelig dyr udskrivning for mig, og to af mine
> maskiner vil blive stort set værdiløse - både som brugs- og

Æh, er du den Erik som forsvarede OS 9 brugere med næb og klør? Det er
det samme - bare med PowerPC :) Du må skynde dig at sælge ud af
testmaskinerne inden de falder drastisk i pris

Desuden tror jeg det bliver så tungt at danse med at PowerPC maskinerne
ikke er kraftige nok (og Morten er velkommen til at modbevise :)

Iøvrigt har jeg konstateret et sted i Leopard hvor den ikke kører så
godt - hvis en Windowsserver forsvinder uden at blive korrekt afmonteret
kan man ligesågodt forberede en genstart...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 14-10-08 16:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Microsoft HAR markedsandelen. Hele manøvren går bare på at beholde den
> så guldgåsen bliver ved med at lægge æg.
>
> Derudover er de bare kapitalister - det højeste mål er at gafle gysser ind.

Ja, men på hvilken måde har de fået den markedsandel? - tyveri, svindel,
bedrag, underbetaling, dumpning, nepotisme, korruption... you name it!

> Æh, er du den Erik som forsvarede OS 9 brugere med næb og klør? Det er
> det samme - bare med PowerPC :)

Ja, og det gør jeg stadig. Set på et, er Os 9.x det mest fuldendte
system, der nogensinde er lavet til en computer.

> Du må skynde dig at sælge ud af testmaskinerne inden
> de falder drastisk i pris

Det har jeg dælme ikke råd til nu...

> Desuden tror jeg det bliver så tungt at danse med at PowerPC maskinerne
> ikke er kraftige nok (og Morten er velkommen til at modbevise :)

Det sagde man også om Leopard, at den ville køre elendig på de ældre G4
maskiner, men jeg kan godt garantere for, at 'katten' spinner som en
drøm på både en dual 1ghz MDD og ikke mindst på min dual 1,8ghz. - Jeg
har målt lidt på nogle processer i hhv. 10.4.11 og 10.5.5 - begge clean
installs, og jeg kan godt sige, at jeg blev noget overrasket. Leopard er
ca. 30% hurtigere i forhold til 10.4.11 til samme proces, - åbning,
rendering og arkivering af en ca. 18gb RAW Audio lydfil i Amadeus Pro,
gemt som 320kbps AAC!

> Iøvrigt har jeg konstateret et sted i Leopard hvor den ikke kører så
> godt - hvis en Windowsserver forsvinder uden at blive korrekt afmonteret
> kan man ligesågodt forberede en genstart...

Hm, har du prøvet at gå til menuen 'Gå' -> 'Opret forbindelse til
server'? - Du skal _IKKE_ vælge serverens IP eller navn fra listen, men
indtaste IP adressen manuelt og derefter klikke på 'Opret forbindelse'.
- Det er ikke nok at markere den i sidebaren og klikke på connect
knappen øverst til højre. - Det er samme problem med nogle ældre
PowerMac PCI Os 9.x maskiner. - Det er af og til sket, at jeg har 'tabt'
min PM 9600 eller en Acer bærbar med XPPro (nej, ikke min egen), og så
har det altid været nok blot at indtaste IP manuelt og oprette ny
forbindelse...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 20:51

> Iøvrigt har jeg konstateret et sted i Leopard hvor den ikke kører så
> godt - hvis en Windowsserver forsvinder uden at blive korrekt afmonteret
> kan man ligesågodt forberede en genstart...

Hvad er /dit/ problem, Authentication eller Mountpoint?

Jeg har på jobbet problemet med kun en enkelt 2K3 server der står en
slags ingenmandsland når jeg kører smb imod den. Mod de øvrige windos servere,
der står på veldefinerede net har jeg ikke problemet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-10-08 21:14

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvad er /dit/ problem, Authentication eller Mountpoint?

MIT problem er bare at hvis serveren af en eller anden grund
"forsvinder" og ikke svarer mere eller nowet, så opgiver OS X ikke at
snakke med den. Nogensinde.

Jeg rodede med at kopiere via FireWire fra en XP home, hvor serveren
forsvandt (nok pga dårlig firewire driver på XP'en) og OS X'en ville
slet ikke indse at den ikke kom igen. Det var via IP-nummer og ikke navn.

Iøvrigt er det ret fikst med Bonjour på XP - maskinerne er meget nemmere
at holde styr på når de dukker op i local-domænet.

> Jeg har på jobbet problemet med kun en enkelt 2K3 server der står en
> slags ingenmandsland når jeg kører smb imod den. Mod de øvrige windos servere,
> der står på veldefinerede net har jeg ikke problemet.

Så prøv du at pille netkablet ud mens du flytter filer - lad høre om
resultatet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 22:39

> MIT problem er bare at hvis serveren af en eller anden grund
> "forsvinder" og ikke svarer mere eller nowet, så opgiver OS X ikke at
> snakke med den. Nogensinde.

Ã…hr jo, tolmodighed. Mac OS X bryder sig ikke om ting der undlader at
svare igen. På min egen maskine sætter jeg altid timeout reconnect antal
ned. desværre for brugerne er det så bumlet og skal gøres i userspace
hvilket betyder jeg ikke ulejliger dem med sådanne løsninger.

Mit problem er som sagt en server der str i et ingemandsland
(tilfældigvis der hvor vi har vores sw reposetory). 10.5's smb klient
kan bestemt ikke lide hvis den taber forbindelsen til netop den server.
PÃ¥ 10.4 og under XP er den rimelig ligeglad.

> [...]
> at holde styr på når de dukker op i local-domænet.

> Så prøv du at pille netkablet ud mens du flytter filer - lad høre om

been there, done that. Man har vel altid en shell åben så man kan nuke
hvad nukes skal.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 23:04

> Ã…hr jo, tolmodighed. Mac OS X bryder sig ikke om ting der undlader at

Tålmodighed? Æh, snakker vi dage her eller hvad. Der var en kopiering
igang, og den stod da nogen timer inden jeg opgav det sidste håb om at
den selv ville opdage at den i den anden ende altså var hjernedød. Nænej.

> Mit problem er som sagt en server der str i et ingemandsland
> (tilfældigvis der hvor vi har vores sw reposetory). 10.5's smb klient

Softwarerepository i DMZ? Æh, er DET smart? Nå, det er det sikkert,
men jeg undrer mig da.

> been there, done that. Man har vel altid en shell åben så man kan nuke
> hvad nukes skal.

Kan du pille netkabler ud med en kommando? Jeg er imponeret :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-08 18:16

> Tålmodighed? Æh, snakker vi dage her eller hvad. Der var en kopiering
> igang, og den stod da nogen timer inden jeg opgav det sidste håb om at
> den selv ville opdage at den i den anden ende altså var hjernedød. Nænej.

du prøvede ikke at kaste kill -9 efter udvalgte pid'er?

> Softwarerepository i DMZ? Æh, er DET smart? Nå, det er det sikkert,
> men jeg undrer mig da.

Det er ikke en DMZ til inderneded men mellem to kompaniers netværk. Alt
skal have lagt statiske router ind for at kunne hitte de rette veje. De
er en del af samme koncern men vil ikke vide af hinanden, det kan til
tider være lidt besværligt for os.

> Kan du pille netkabler ud med en kommando? Jeg er imponeret :)

PÃ¥ din ASUS router er det noget i stil med "ifdown en0"

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 17-10-08 19:50

> På din ASUS router er det noget i stil med "ifdown en0"

Bekreftes. Man kommer ikke nærmere å nappe ut kabler.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 20:52

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> du prøvede ikke at kaste kill -9 efter udvalgte pid'er?

Næh, gad jeg ikke. Skal man kille, er det hurtigere at genstarte.

> [...]
> skal have lagt statiske router ind for at kunne hitte de rette veje. De
> er en del af samme koncern men vil ikke vide af hinanden, det kan til

"Alt skal have statiske adresser ind"? Hvad er det for noget
netværksklyt der? Suk Suk. Klask dem og henvis gerne til mig...

> PÃ¥ din ASUS router er det noget i stil med "ifdown en0"

Det er vel principielt ikke det samme? At serveren forsvinder i den
ANDEN ende modsvarer vel ikke at man klipper lokalt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 20:46

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> ellers vil det blive en temmelig dyr udskrivning for mig, og to af mine
> maskiner vil blive stort set værdiløse - både som brugs- og testmaskiner....

Hvorfor værdiløse, der er ingen der tvinger dig til at bruge et nyt OS.

iøvrigt er der ikke så meget at rafle om: 10.6 bliver Intel 64bit only.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 14-10-08 16:05

Fra : N/A

Dato : 14-10-08 16:05

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 14-10-08 16:45

> [...]
> template mappen og derefter trukket ikonet til docken. Det virker 100%,
> som det skal, og nyt dokument kommeer op som 'untitled'. - Jeg bruger US

Hej Richard

Jeg ved ikke helt om jeg deler din begejstring. Selvom jeg ikke er
udpræget fan af Microsoft som sådan, så er jeg nu ikke utilfreds med
Office 2008. Jeg har benyttet Openoffice med stor fornøjelse på min
Windows PC. Faktisk kører det super godt. Men jeg har aldrig synes
openoffice kørte ret godt på min Macbook: Det starter langsomt op,
wordspelling tager tid at initiere, det lukker ofte ned med mærkelige
fejl mv. Jeg har brugt Office 2008 for Mac siden det kom ud, og har ikke
haft nogle problemer indtil nu. Eneste anke er den grafiske brugerflade
som jeg finder er lidt for legoklods agtig (store duplo klodser).

Der findes næppe det perfekte system?

Note: Jeg er ansat ved Århus universitet. Universitetet har Campus
licens til Microsofts programmer og er derfor gratis for alle (!)
ansatte og studerende. Der kan downloades fra universitetets servere og
installationsnøgle følger med. Licensen koster ikke universitetet noget,
det er en service Microsoft stiller til rådighed. Selvfølgelig fordi de
regner med man fortsætter med at bruge og købe det efter man er færdig
ved universitetet - men for os er det voldsomt praktisk med samme
platform for alle.

Hilsen Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 18:26

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> haft nogle problemer indtil nu. Eneste anke er den grafiske brugerflade
> som jeg finder er lidt for legoklods agtig (store duplo klodser).

Hm, - det har jeg endnu aldrig oplevet med den nye native OS X 3.x Aqua
version. Derimod var/er der en del problemer med X11 ver. af OOo. Og jeg
vil absolut ikke kalde Aqua ver. for langsom - slet ikke på min MacPro.
- Her starter den op på ca. 10 sek. fra scratch og 5 sek., hvis jeg
starter en template fra docken!

Jeg har også MSO2008. - fik den endda før den overhovedet kom til
danmark, og den har ikke givet andet end problemer med cross-plstform og
multi-lingual dokumenter. Og der er også problemer med den interne
Office database, hvor den melder fejl hele tiden. - Det sidste er dog
blevet bedre med den seneste opd. fra MS.

Men du skal her tænke på, at I jo på universitetet sidder med nogle
ganske få ret ensartede dokumentformater, der først og fremmest er
skrevet i MsO eller i MSO kompatible formater som RTF, DOC, DOCX og PDF.
- Men går du til dokumenter, der indeholder multi-lingual text, så kan
jeg godt garantere dig for, at du får problemer med MSO - uanset om det
er Mac eller Windows versioner.!

På min XPPro bruger jeg først og fremmest StarOffice 8 (nyeste ver.),
som jeg var heldig at få som en gave. Jeg nåede ikke at få OpenOffice
3.x på den, da min XP disk stod af, og jeg har endnu ikke fået nyt
installeret. Jeg har ikke bemærket den store forskel i hastigheden på
Staroffice 8, som svarer nogenlunde til OOo 3.x og så OOo 3.0rc4 på min
MacPro/OS X 10.5.5. Er de forskel, så er det til Openoffices fordel...

> Der findes næppe det perfekte system?

Nope, noone is perfect.

> [...]
> regner med man fortsætter med at bruge og købe det efter man er færdig
> ved universitetet - men for os er det voldsomt praktisk med samme

Ja, og det er bl.a. det, jeg mener med korruption og nepotisme, som jeg
skriver det i et andet indlæg. Jeg tror godt, jeg kan garantere for, at
der næppe ville være mange på Uni, der overhovedet gad bruge MSO, hvis
ikke de fik den gratis! - Og når de stkkels studenter (og personale,
lærere m.m.) først er blevet tvængs tilvænnet, så er det svært at komme
væk igen... - Lidt ironi og sarkasme, men med en stor del sandhed -
deværre...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 17:02

> Endelig.... Så er OpenOffice 3.0.0 frigivet! - Og det er goodbye forever
> til MS Office!!!
>
> http://openoffice.org/

Det var da dejligt. Jeg bruger det godt nok mest, når andre sender mig
dokumenter skrevet i MS Office, men det sker trods alt ikke helt
sjældent. Hidtil har jeg mest brugt NeoOffice, da der var mere enkelt at
installere og mere Mac-agtigt at bruge. Betyder det her så et farvel til
NeoOffice? Den har vel ikke nogen fordele nu?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-08 18:47

Henrik Münster wrote:

> [...]
> dokumenter skrevet i MS Office, men det sker trods alt ikke helt
> sjældent. Hidtil har jeg mest brugt NeoOffice, da der var mere enkelt at

Bortset fra, at NeoOffice skulle installeres via en installer. -
Openoffice 3.0 er selvinstallerende - bare træk den i 'Programmer', så
installerer den sig selv...

> Betyder det her så et farvel til NeoOffice?
> Den har vel ikke nogen fordele nu?

Tja, jeg véd det ikke, men jeg tror det. - alene det, at NeoOffice
primært er baseret på brugen af Java, gør den jo noget tungere at
arbejde med, mens OOo 3.0 er ren cocoa med Java implementering. Og gider
du ikke Java - eller ikke har brug for det, - ja, så slår du det bare fra...

mvh. Erik Richard