Backup software a'la Norton Ghost ?
Fra : Autocadster

Dato : 12-10-08 20:00

Findes der et backup program a'la Norton Ghost, men bare til OSX ?

Det skal kunne tage et komplet image af en partition

Autocadster / 2620

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 20:07

Autocadster skrev:
> Findes der et backup program a'la Norton Ghost, men bare til OSX ?
>
> Det skal kunne tage et komplet image af en partition

Diskværktøj kan.

Hvilken opgave er det du gerne vil løse? Det kan nemlig være Time
Machine er en bedre angrebsvinkel.

Fra : Autocadster

Dato : 12-10-08 20:16

Thorbjørn Ravn Andersen forklarede:

> Diskværktøj kan.
>
> Hvilken opgave er det du gerne vil løse? Det kan nemlig være Time Machine
> er en bedre angrebsvinkel.

Det var for altid at have en komplet backup af installation på en
ekstern disk eller dvd'ere, feks. i tilfælde af hd død eller lign :/

Autocadster / 2620

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 21:07

Autocadster skrev:

> Det var for altid at have en komplet backup af installation på en
> ekstern disk eller dvd'ere, feks. i tilfælde af hd død eller lign :/

Hvorfor så ikke bruge Time Machine. Den kan endda genskabe det som det
var ved sidste backup og ikke bare dengang maskinen var jomfruelig.

Fra : Autocadster

Dato : 12-10-08 21:19

Thorbjørn Ravn Andersen sendte dette med sin computer:

> Hvorfor så ikke bruge Time Machine. Den kan endda genskabe det som det var
> ved sidste backup og ikke bare dengang maskinen var jomfruelig.

Ok, vil det sige at hvis nu uheldet er ude og min system disk den dør,
så kan jeg installere en ny og så genskabe fra TM ?

Autocadster / 2620

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 22:01

Autocadster skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen sendte dette med sin computer:

> Ok, vil det sige at hvis nu uheldet er ude og min system disk den dør,
> så kan jeg installere en ny og så genskabe fra TM ?

Rygtet siger at man efter at have geninstalleret systemet fra de
medfølgende DVD'ere kan tilkoble en eksisterende Time Machine disk, og
få genetableret derfra.

Jeg har heldigvis været forskånet selv indtil videre.

Nu har jeg kørt med Time MAchine i 14 dage oder so med næsten fuld disk
og jævnlig pillen ved virtuelle diskbilleder, og hastigheden den fylder
disken op med er så beskeden at jeg er særdeles godt tilfreds. JEg blev
tilrådet at købe en let udskiftelig harddisk, og så skifte den
indimlellem og lægge den gamle i skuffen et sted. Det er et godt råd
jeg har tænkt mig at følge :)

Fra : Karl Antz

Dato : 12-10-08 22:02

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen sendte dette med sin computer:

> Ok, vil det sige at hvis nu uheldet er ude og min system disk den dør,
> så kan jeg installere en ny og så genskabe fra TM ?

yup - jeg gjorde det fornylig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 22:46

On 2008-10-12 22:19:07 +0200, Autocadster <autocadster@gmail.com> said:

> Ok, vil det sige at hvis nu uheldet er ude og min system disk den dør,
> så kan jeg installere en ny og så genskabe fra TM ?

Ja men det tager en krig.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 23:11

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Ja men det tager en krig.

Hvilken slags krig? En 7-dages eller 100-Ã¥rs krig?

Det er jo interessant hvis man skal vælge den "rigtigste" angrebsvinkel
på at ploppe en større disk i.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-08 18:09

> Hvilken slags krig? En 7-dages eller 100-Ã¥rs krig?
>
> Det er jo interessant hvis man skal vælge den "rigtigste" angrebsvinkel
> på at ploppe en større disk i.

GW BUsh vil kalde det en lynkrig med kolatoral skabde: aka det tog mig
knapt to døgn at retablere en 300GB disk på en G5'ere (med to identiske
SATA diske)

Med en block kopiering tager den slags ikke mange minutter. Jeg kan
restore et 10GB ASR image over 1Gbit netværk på 5-7 minutter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-10-08 20:30

> [...]
>
> Med en block kopiering tager den slags ikke mange minutter. Jeg kan
> restore et 10GB ASR image over 1Gbit netværk på 5-7 minutter.

Jeg klonede en 320 GB disk over på en iMac G5 over USB2 på 10 timer med
SuperDuper. Det havde nok været hurtigere at klone over på en FireWire
harddisk først, inden jeg skiftede disken i iMac'en. Sådan noget opdager
man først bagefter.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 20:47

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Jeg klonede en 320 GB disk over på en iMac G5 over USB2 på 10 timer med

Kvalitet af USB-kabinetter svinger meget. Jeg har set samme disk
leverer fra 3 Mb/s til 30 Mb/s afhængig af hvilket kabinet det sad i (og
maskinen i den anden endes drivere)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-10-08 10:08

> Kvalitet af USB-kabinetter svinger meget. Jeg har set samme disk
> leverer fra 3 Mb/s til 30 Mb/s afhængig af hvilket kabinet det sad i (og
> maskinen i den anden endes drivere)

Det er en USB drive dock af samme slags som du selv har købt.

Ved overførsel af store filer med træk og slip i Finder og målt med
Aktivitetsovervågning, har jeg fået følgende hastigheder:

Drive dock -> iMac G5 : 9,7 MB/s
iMac G5 -> Drive dock : 8,3 MB/s
Drive dock -> Penryn iMac : 37 MB/s
Penryn iMac -> Drive dock : 27,4 MB/s

Jeg har set væsentlig højere USB hastigheder på den iMac G5 med et ældre
PATA kabinet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-08 22:42

Niels Jørgen Kruse wrote:

> [...]
> SuperDuper. Det havde nok været hurtigere at klone over på en FireWire
> harddisk først, inden jeg skiftede disken i iMac'en. Sådan noget opdager

Hm, med Backuplist+ 6.1 tog en kloning af en 320gb disk til et FW400
drev 1:38 timer. - booted fra FW disken og en tilbagekloning tog 2:11
timer, - og SAMTLIGE indstillinger var som på den opr. interne disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-08 12:39

> [...]
> SuperDuper. Det havde nok været hurtigere at klone over på en FireWire
> harddisk først, inden jeg skiftede disken i iMac'en. Sådan noget opdager

Hvis du lavede filkopiering og ikke blokkopiering af en disk med OS og
mange andre små filer kan jeg ikke tro det havde være hurtigere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-10-08 18:29

> Hvis du lavede filkopiering og ikke blokkopiering af en disk med OS og
> mange andre små filer kan jeg ikke tro det havde være hurtigere.

Den iMac er sat på græs som EyeTV maskine, så det er mest filer på 3-5
GB der fylder. Der er ikke Fink på maskinen, som tager en evighed at
kopiere file for fil.

Jeg har haft for mange oplevelser med Diskværktøjs restore, der endte
med en fejlmelding efter timers kopiering. SuperDuper virker hver gang.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 21:02

> GW BUsh vil kalde det en lynkrig med kolatoral skabde: aka det tog mig
> knapt to døgn at retablere en 300GB disk på en G5'ere (med to identiske
> SATA diske)

Æh, det var længe. Med Time Machine?? Føj føj.

> Med en block kopiering tager den slags ikke mange minutter. Jeg kan
> restore et 10GB ASR image over 1Gbit netværk på 5-7 minutter.

Nåja, du har de der kraftværktøjer så man kan lave nogen smartere ting
undervejs. Jeg rodede lidt med Acronis under Windows - de har en XP
drivert så den kan boote og arbejde mens den genetablerer - så hiver den
det ud den skal bruge efterhånden og tager så resten når systemet falder
til ro. Det er ret fikst.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-08 12:48

> Æh, det var længe. Med Time Machine?? Føj føj.

jeps

> [...]
> drivert så den kan boote og arbejde mens den genetablerer - så hiver den
> det ud den skal bruge efterhånden og tager så resten når systemet falder

så smarte værktøjer har jeg ikke pt.

Eneste krafværktøj er netboot serveren. Imaging og tilbageskrivning
forgår med asr.
Der findes så en række frontends som kan lette imageing og
tilbageskrivnings processen. Det mest kendte er netrestore men vi
anvender Deploystudio.

Hemligheden bag at det går så hurtigt er at jeg inden da har genereret
en r/w image som er blevet konverteret til r/o, dernæst til compressed
og til slut er gjort gjort klart til asr restore.

Over 100Mbit netværk tager det samme image ca 2-3 gange så langt tid at
restore. (hvilket stadig er hurtigt)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-08 22:16

Autocadster wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen forklarede:

> Det var for altid at have en komplet backup af installation på en
> ekstern disk eller dvd'ere, feks. i tilfælde af hd død eller lign :/

Den her med 'Rigtige mænd...osv.'... Nogle vil foretrække den indbyggede
timeMachine til det brug. Den laver en identisk kopi + at den også laver
incremental backups i det interval, du sætter den til.

- Andre - inkl. mig - vil foretrække et andet og ofte lidt bedre
program. Jeg bruger selv et program, der hedder 'Backuplist+ 6.1'
(freeware), og det kører rigtig godt. Den kan både lave alm. kopieer,
kopier til image filer og ikke mindst en fuld bootable klon backup. -
Jeg kører den 1 gang om dagen, så er man da næsten 100% sikker på ikke
at miste noget.

backuplist+ 6.1 - backup utility (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671

Vælg en ekstern Firewire disk fremfor USB. Det er både hurtigere og mere
sikker end USB - især hvis uheldet skulle være ude og man bliver
nødsaget til at boote fra den eksterne disk, - så er FW altså hurtigere
end USB. - Og i og med, det er en klon, så er det jo bare at starte
programmet fra den bootede eksterne disk og vælge den interne som
'modtager' og den eksterne som 'afsender', - så kloner den tilbage i
præcis den orden, som var på den interne disk.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 22:45

On 2008-10-12 20:59:43 +0200, Autocadster <autocadster@gmail.com> said:

> Findes der et backup program a'la Norton Ghost, men bare til OSX ?
>
> Det skal kunne tage et komplet image af en partition

Den slags er indbygget i Mac OS X. diskutil, asr, ditto. Apples GUI
frontend er Diskværktøj men der fines en lang række 3 parts frontends
til diskutil, asr og ditto.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 16:27

On 2008-10-12 20:59:43 +0200, Autocadster <autocadster@gmail.com> said:

> Findes der et backup program a'la Norton Ghost, men bare til OSX ?
>
> Det skal kunne tage et komplet image af en partition

Carbon Copy Cloner eller SuperDuper