MS Windows
briani 27239
Problem med Acrobat reader & Adobe acrobat
Fra : René

Dato : 08-10-08 20:27

Hejsa!

Jeg har et problem efter jeg har installeret Adobe Acrobat 4.0 (ja en gammel
udgave, som jeg lige havde liggende.. men havde brug for lige at samle flere
sider ind i et pdf dokument)

Kort så har jeg en win XP pro maskine som havde installeret Acrobat reader
version 8.1 mener jeg, og da jeg så fik behov for at sætte ekstra sider ind
tog jeg min "gamle" indkøbte adobe acrobat 4.0 og installerede den på
maskinen, og det køre perfekt.
Jeg har fortalt computeren at den skal bruge acrobat reader 8.1 til at åbne
pdf filer, og det virker også fint når jeg dobbeltklikker på filen feks fra
skrivebordet...

Men når jeg åbner en pdf fil direkte fra outlook ekspress eller klikker på
et link fra internet explorer som skal åbne en pdf fil vil den åbne filen i
adobe acrobat 4.0 hvor kan jeg ændre det sådan at når jeg klikker på pdf
links eller vil åbne fra outlook ekspress så åbner den i nyeste acrobat
reader 8.1?

Håber der er nogle med nogle gode tips, på forhånd tak

Hilsen
René

Fra : Max

Dato : 08-10-08 20:32

Hej René

> Håber der er nogle med nogle gode tips, på forhånd tak

Det håber jeg også, har kæmpet med samme problem i
årevis, dog er det med en AcroBat 5.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-10-08 21:25

René skrev:

> [...]
> adobe acrobat 4.0 hvor kan jeg ændre det sådan at når jeg klikker på pdf
> links eller vil åbne fra outlook ekspress så åbner den i nyeste acrobat

Jeg har oplevet det samme med Adobe Acrobat 5 og Adobe Reader 8 på XP
Home. På min nuværende pc med Vista har jeg endnu ikke forsøgt at
installere Adobe Acrobat 5.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : René

Dato : 09-10-08 09:49

Det virker da pudsigt der er flere som har problemet men ikke løsningen.

Bedste lead jeg fandt var inde i kontrolpaneler -> filtyper herinde har jeg
fjernet alt som pegede på acrobat 4.0, og det funger fortsat på pcen nå bare
jeg klikker direkte på filen så åbnes den i nyeste acrobat reader... men
åbner jeg et pdf link fra IE 7, eller via OE 6 så vælger den fortsat at åbne
i Acrobat 4.0.. hvor finder de deres indstillinger for hjælpeprogrammer?

/René

Fra : Per

Dato : 09-10-08 18:33

René wrote:
> [...]
> acrobat reader... men åbner jeg et pdf link fra IE 7, eller via OE 6
> så vælger den fortsat at åbne i Acrobat 4.0.. hvor finder de deres

Hej Rene´!

Jeg vil foreslå en anden løsning.

Afinstaller acrobat reader og installer foxit reader istedet for.

Den fylder minimalt og er langt hurtigere en acrobat til pdf. filer

se her: http://www.pcworld.dk/download/77/1493

mvh. Per

Fra : Jørgen

Dato : 12-10-08 22:48

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har oplevet det samme med Adobe Acrobat 5 og Adobe Reader 8 på XP Home. På min
> nuværende pc med Vista har jeg endnu ikke forsøgt at installere Adobe Acrobat 5.

Jeg mener at have læst, at den ikke skulle være kompatibel med Vista,
men det er da muligt jeg husker fejl.
Det var helt tilbage da Vista udkom, at nogle var sure over at Adobe
ikke ville udgive opdateringer til gamle programmer, men krævede, at
folk købte en nyere udgave der var kompatibel med Vista.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 12-10-08 09:38

René wrote:
> [...]
> åbner den i nyeste acrobat reader 8.1?
>
> Håber der er nogle med nogle gode tips, på forhånd tak

Jeg kender problematikken den ene løsning jeg fandt frem til var:
- at slette begge adobe-produkter
- rense med ccleaner
- installerer den gamle acrobat gå til indstilliger og slå alt hvad der
hedder webview og update fra
- herefter installeres den nye reader (8'eren) - det går helt galt hvis man
bruger 9'eren
- højreklik på en pdf og sig nu "åben med" den gamle acrobat. Den spørger om
den skal være standard program hvortil der svares nej.
- og nu burde det virke, så alt hvad du åbner gøres med readeren og hvis du
vil åbne noget med den gamle, så skal der højre klikkes og vælges "åben med"

Ovenstående kan bruges hvis du VIL beholde den gamle, for der findes en
ganske nemt og gratis alternativ:
- at slette begge adobe-produkter
- rense med ccleaner
- installere foxit reader eller adobe reader
- installere pdfcreator [1]
- når du så vil lave en pdf på almindeligvis så burger du den printer som
pdfcreator installere, og når du vil samle flere pdf'ere så følger du denne
vejledning[2].

Det er gratis og så har du ikke flere adobeudgaver der driller hinanden...

[1]
http://www.pdfforge.org/

[2]
http://www.iha.dk/Adobe-pdf-fletning-6079.aspx

--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : René

Dato : 13-10-08 08:57

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:48f1ad46$0$11581$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> [...]
> du vil åbne noget med den gamle, så skal der højre klikkes og vælges "åben

Hejsa Torben!

Tak for tippet, jeg prøvede og kørte cc cleaner tjekkede at hverken computer
eller mail program kendte til pdf filer, så installerede jeg adobe 4.0
slettede alle henvisininger til pdf filer inde i mappeindstillinger tjekkede
at computeren ikke kunne kende pdf filer, installerede den nye reader 9.0 og
fortalte den at den altid skulle åbne pdf filer med reader 9.0 og efter
genstart kunne mailprogrammet genkende pdffiler igen.. desværre vil den
fortsat åbne pdf filer i acrobat 4.0 og ikke i reader 9.0 som den er blevet
bedt om og det er kun i IE og OE problemet er alle andre steder hvis jeg
klikker på en pdf fil åbnes den i reader 9.0 som computeren også er fortalt.

Det er lidt mystisk... den eneste grund til jeg egentligt skal bruge acrobat
4.0 er der kan jeg samle 2 pdffiler feks fra en større indskanning hvor
kopimaskinen feks klipper dokumentet op i 2 filer pga størrelsen... så hvis
der er alternative programmer hvor man kan samle sider i hører jeg gerne om
det.. for så ryger acrobat 4.0 i skralderen.

Hilsen
René

Fra : René

Dato : 13-10-08 10:02

Jamen så fandt jeg endelig løsningen..... efter lidt roden med tingende så
jeg at både acrobat 4.0 og reader 9 lå i samme hovedmappe "adobe" så jeg
flyttede hele acrobat 4.0 ud af denne mappe til sin egen acrobat 4.0 mappe
inde i programmappen så lærte jeg påny computeren at pdffilerne de _skulle_
åbnes med reader 9.0 og herefter åbner pdf filer fra IE og OE i reader 9.0.

skal jeg bruge acrobat 4.0 skal jeg blot manuelt åbne programmet.

Så løsningen viste sig at være rimeligt simpel alligevel, de skal bare ikke
ligge i samme hovedmappe.. nu håber jeg ikke problemet genopstår efter
genstart

Hilsen
René

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 13-10-08 10:12

René wrote:

> [...]
> størrelsen... så hvis der er alternative programmer hvor man kan
> samle sider i hører jeg gerne om det.. for så ryger acrobat 4.0 i

Jeg har som sagt været inde alt det der og det var netop det med at få den
til at åbne i IE der gav det største problem - og det er ikke andet end
besvær...

Jeg tror jeg vil dele det her op i et par sektioner.

1. Hvad jeg selv ville gøre...
- Slette begge adobe både reader'en og acrobaten
- rense registeringsdatabasen med ccleaner og genstarte(bare for at være
sikker) - http://www.ccleaner.com/
- installere Foxit Reader - http://www.foxitsoftware.com/ (den fylder ikke
så meget og arbejder hurtigere end adobes)
- installere PDFcreator - http://www.pdfforge.org/
- når du så har en stor pdf fra kopimaskinen så ville jeg åbne denne med
foxit og faktisk printe en ny pdf af en pdf. Derved benytte muligheden for
at samle flere pdf'ere som beskrevet her:
http://www.iha.dk/Adobe-pdf-fletning-6079.aspx
- jeg ved godt at det ikke er den bedste løsning, men den vil med garenti
virke hver gang - om størrelsen(kB) eller kvaliten(dpi) af den oprindelige
pdf bliver forringet (da man kører den igennem en printer mere) ved jeg
ikke, men hvis det kun går ud over størrelsen og ikke kvaliteten, så ville
jeg nok vælge denne løsning hvergang, da det umiddelbart lyder som om at det
ikke er flere hundrede dokumenter vi snakker om - der med sagt, så kan det
jo være ligegyldigt om den fylder et par mb mere de par gang - bare det
virker og er nemt.
PS
Jeg lavede lige en test i PDFcreator, man kan faktisk trække filerne ind det
kalder "PDF Print monitor" og derefter flytte på dem som man vil - men reelt
set så gør printer den egentligt bare en pdf af en pdf.

2. Hvad du kunne gøre hvis du vil beholde acrobat 4'eren og adobe reader...
- følge den vejledning jeg skrev tidligere og denne gang bruge adobe 8 -
ikke 9 - min erfaring er at 9'eren giver flere problemer - du kan hente
8'eren her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
- måske endda rense registeringsdatabasen når begge er lagt ind
- det burde virke - men tryk på burde

3. Hvis du bare vil have et program der kan samle pdf'ere...
- slet acrobat 4
- rens registeringsdatabasen for evt. efterladenskaber
- hent og installér PDFsam: http://www.pdfsam.org/ - det er ikke synderligt
brugervenligt, men det virker
- mangler du en pdf-printer(mener ikke er følger en med PDFsam), så vil jeg
igen anbefale PDFcreator

Generelt ville jeg nok gå til ind i indstillingerne i Adobe Reader og
Acrobat og deaktivere alt hvad der hedder opdatering - så er man sikker på
at der ikke pludseligt kommer en opdatering der ødelægger denne magiske
sammensætning.

Til en anden gang så prøv http://www.osalt.com/ der kan man søge på: adobe
acrobat 8 - så popper der et opensource alternativ frem - derefter er det
bare på nettet og finde de vejledninger man har brug for.

Det var lidt af en smøre - heldigvis havde jeg alle links lige ved hånden,
da jeg var det hele igennem på mit arbejde for en uge siden
Netop når man skal have en evt. skrivelse el. lign. lagt sammen med en pdf
der er skannet på kopimaskinen.

Du må gerne skrive hvad du finder ud af - det kunne bliver interessant.

Fra : René

Dato : 16-10-08 10:14

jamen efter sidste løsning kørte det... lige indtil jeg var så "dum" at
reparere reader 9.0 installationen pga mailprogrammet blev ved med at spørge
hvilket program den skulle åbne filerne med (mod tidligere hvor den altid
tog acrobat 4.0)... efter reperationen startede Outlook med at bruge acrobat
4.0 igen.. dog brugte IE reader 9.0... nåmen jeg installerede foxit reader
og nu bruger OE den til at åbne pdf filer så nu er det sådan det er ;)

Hilsen
René