Fuge døre og vinduer
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-10-08 16:40

Min leverandør anbefaler efter sit sidste kursus hos Rockwool at nøjes
med den udvendige fuge i mørtel, og siger også at det er let at lave.

Jeg havde den opfattelse at der skulle en (damp)tæt fuge til indvendigt
i lighed med dampspærren andre steder.

Hvad er meningen her på bjerget?

--
Niels

Fra : Djæar Ar

Dato : 08-10-08 18:07

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev:
>Min leverandør anbefaler efter sit
> [...]

Hej Niels

Det er ikke nogen god ide at lave en ikke åndbar fuge, da du
risikerer at der dannes kondens ved karmen.
Så den er go´ nok.

Hilsen Djæar

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Lystfiskeri i Sydgrønland

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-10-08 18:40

Djæar Ar (slet LY3CQ) skrev:

> Det er ikke nogen god ide at lave en ikke åndbar fuge, da du
> risikerer at der dannes kondens ved karmen.
> Så den er go´ nok.

Alle tiders! Det sparer jo en del arbejde (som der ellers er nok af).

--
Niels

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-10-08 11:09

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Alle tiders! Det sparer jo en del arbejde (som der ellers er nok af).

Hvad vil du så lave indvendig? Der må ikke kunne komme varm luft mellem
karm/væg indefra, da det så vil kondensere i isoleringen omkring vinduet =
råd i karmen.

Diffusionsåben fuge udvendig og tæt indvendig.

- Martin

Fra : Jacob Andersen

Dato : 09-10-08 18:26

> [...]
> råd i karmen.
>
> Diffusionsåben fuge udvendig og tæt indvendig.

Enig. Men man kunne jo ringe til Rockwool, de har vist en hotline. Så kan de
forklare sig.

Mvh
Jacob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-10-08 20:34

Martin Petersen skrev:

> [...]
> = råd i karmen.
>
> Diffusionsåben fuge udvendig og tæt indvendig.

Grunden til mit spørgsmål var nu også skepsis overfor
vinduesleverandørens påstand. Min foreløbige accept af løsningen skyldes
selvfølgelig at fugten kan undslippe via den diffusionsåbne udvendige
fuge. Kondensering vil typisk finde sted på en tæt membran.

Iflg. vinduesmanden skulle der bare lukkes med lister indvendigt.

--
Niels

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-10-08 07:18

> [...]
> påstand. Min foreløbige accept af løsningen skyldes selvfølgelig at fugten
> kan undslippe via den diffusionsåbne udvendige fuge. Kondensering vil

Kondensering finder sted der hvor varm luft møder kold. Typisk midt i
isoleringen..

- Martin

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-10-08 08:58

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> typisk finde sted på en tæt membran.
>
> Iflg. vinduesmanden skulle der bare lukkes med lister indvendigt.

Grunden til at nogen mener at denne løsning dur, er en formodning om at i et
murstenshus vil murstene omkring vindueshullet kunne transportere den
kondenserede fugt bort fra isoleringen. Det er ikke en formodning som jeg
stoler helt på, så jeg er i gang med at fuge indvendigt også.

Mvh
Jacob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-10-08 09:57

Jacob Andersen skrev:

> [...]
> den kondenserede fugt bort fra isoleringen. Det er ikke en formodning
> som jeg stoler helt på, så jeg er i gang med at fuge indvendigt også.

Noget kunne nu tyde på at det er korrekt. Jeg har skiftet to
skydedørspartier som har siddet siden 72 uden indvendig fuge. De gamle
karme fejlede ingenting.

--
Niels

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-10-08 04:42

On 9 Okt., 12:09, "Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk>
wrote:

> Diffusionsåben fuge udvendig og tæt indvendig.

Og hvilke fuger er så det ene og det andet? Nu har jeg set på mange
fugemasser efter hånden, og på inden af dem står der om de er åbne
eller lukkede. På de fleste står der bare til fugning af vinduer og
døre indvendig OG udvendigt.

Fx en helt alm. plastfugemasse gætter jeg til er lukket?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-10-08 13:47

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> døre indvendig OG udvendigt.
>
> Fx en helt alm. plastfugemasse gætter jeg til er lukket?

Det er derfor jeg vælger 'den gode gamle' mørtelfuge udvendigt. Den ved
jeg er diffusionsåben, og som sagt var der ingen problemer i karmene jeg
har afmonteret efter 30 års tjeneste. På et tidspunkt var der mange der
kvajede sig helt med tætte fuger udvendigt, og så går det i hvert fald galt.

Det var den eventuelle indvendige jeg var mest interesseret i at
diskutere i denne tråd. Jeg har stor sympati for idéen om at gøre huset
tæt, men i praksis nytter det måske ikke så meget med et hus fra
56/61/72 alligevel. Hvis dampspærre alle andre steder var intakt ville
en detalje som de indvendige fuger måske spille en rolle, men ellers er
det måske bedre at slippe lidt damp ud langs vinduerne i stedet

Når producenterne ikke angiver noget på fugemasse til vinduer går jeg ud
fra at der i dag er tale om diffusionsåbne typer. To af den slags giver
formentlig en udmærket lufttæthed, som er det man gerne vil opnå.

--
Niels

Fra : N/A

Dato : 11-10-08 13:47

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-10-08 19:22

Niels P Sønderskov skrev:
> [...]
> med den udvendige fuge i mørtel, og siger også at det er let at lave.
>
> Jeg havde den opfattelse at der skulle en (damp)tæt fuge til indvendigt

Jeg må desværre konstatere at min leverandør er lægmand og amatør:
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/varmeisolering/klimaskermens-lufttethed/artikel-i-forsk25-myte-at-huset-skal-kunne-ande
Det er selvfølgelig en myte at huset skal være utæt, og derfor skal der
tætnes med fuger indvendigt.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-10-08 20:12

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
>
> Det er selvfølgelig en myte at huset skal være utæt, og derfor skal der

På den anden side findes der undtagelser, hvor ettrinsfuger kan
benyttes:
http://personale.vitusbering.dk/jsg/Undervisningsmateriale/BYGNINGSKONSTRUKTION/FUGER/FACADEFUGER-E03.pdf

--
Niels