Knække .pdf-filer
Fra : Mich Ottosen

Dato : 04-10-08 22:11

Jeg har ofte brug for at trække tekst ud af pdf.filer, som jeg får
tilsendt. Disse filer kommer fra nogle samarbejdspartnere, der har for
vane at gemme deres færdigtbearbejdede doumenter som .pdf, i den mening,
at nu er de færdige, og nu skal der ikke (kunne) ændres noget i dem. Det
er jo sådan set en meget fornuftig arbejdsdisciplin. Lokalt, men når de
sende dem til mig, er det jo mig der står med aben.
Hidtil har jeg knækket dem med Adobe Acrobat (v. 4 på min gamle tiBook
med OS9/Classic - som jeg fyrer op under en gang imellem). Men Acrobat
er holdt op med at virke.
Jeg har ikke rigtig lyst til at smide flere penge efter Adobe, så mit
spørgsmål er: findes der noget freeware/shareware, der kan trække
tekster ud af en .pdf-fil (som redigerbar tekst)? Til Tiger på en
MacBook.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jon

Dato : 04-10-08 22:19

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> findes der noget freeware/shareware, der kan trække
> tekster ud af en .pdf-fil (som redigerbar tekst)? Til Tiger på en
> MacBook.

Hva er galt med Preview? Følger med alle Macer - helt gratis i den
forstand at det ikke koster ekstra. Jeg har bare sjekket det nå i
Leopard, men dette kunne da Tiger-versjonen også, såfremt ikke PDF'en
kun er et lagret bilde i pikselformat. (Scannet tekst kan f.eks. ofte
være det. Da må man i så fall ha en OCR-pakke, men det ville gjelde med
Acrobat også.)
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Mich Ottosen

Dato : 04-10-08 22:52

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> kun er et lagret bilde i pikselformat. (Scannet tekst kan f.eks. ofte
> være det. Da må man i så fall ha en OCR-pakke, men det ville gjelde med

Tak for dit svar. Preview er det "Billedfremviser" på et dansk system? I
så fald er den ikke meget bevendt, jeg kan kun trække et "billedudsnit"
ud af teksten på en (tilfældig valgt) .pdf.
I gamle (nu ikke-virkende) Acrobat kunne jeg sætte en cursor (markør) og
bare kopiere en valgt tekst over i TextEdit f.eks., det dén funktion,
jeg savner.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-08 23:47

Mich Ottosen wrote:

> [...]
> I gamle (nu ikke-virkende) Acrobat kunne jeg sætte en cursor (markør) og
> bare kopiere en valgt tekst over i TextEdit f.eks., det dén funktion,

Hent AdobeReader 9.0. I indstillingerne kan du sætte den til at vise
markør/cursor i read-only tekster, markere et afsnit og kopiere dem til
clipboard/skuffe og sætte ind i andre dokumenter.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/107

- Og ellers - hvis du har Adobe Creative Suite 1.x, 2.x eller 3.x, kan
Acrobat 6.x, 7.x eller 8.x gøre det samme... - Acrobat kan endda editere
i selve PDF filen og gemme i samme fil igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-10-08 15:29

> [...]
> markør/cursor i read-only tekster, markere et afsnit og kopiere dem til
> clipboard/skuffe og sætte ind i andre dokumenter.

Tak for svar, den er på vej ned til MacBooken.

> - Og ellers - hvis du har Adobe Creative Suite 1.x, 2.x eller 3.x, kan
> Acrobat 6.x, 7.x eller 8.x gøre det samme... - Acrobat kan endda editere
> i selve PDF filen og gemme i samme fil igen...

Det har jeg ikke, så den ovenfor nævnte må gøre arbejdet.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-08 18:46

On 2008-10-05 16:28:33 +0200, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Tak for svar, den er på vej ned til MacBooken.

Adobe Reader 8.0 og 9.0 er ikke en optimal løsninger, det er ganske
vist muligt at markere tekst i et PDF-dokument og kopiere den over i et
alm tekst-dokument, men man kommer efterfølgende på et meget stort
arbejde, da alle linier afsluttes med et hårdt linieskift.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-08 19:46

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> tekst-dokument, men man kommer efterfølgende på et meget stort arbejde,
> da alle linier afsluttes med et hårdt linieskift.

?? - Ikke hos mig... hverken i OpenOffice 3.x, NisusWriter Pro,
AppleWorks eller MSWord 2004/2008. - Jeg véd ikke, hvad den fx. gør i
Pages, da jeg ikke bruger det bras..

mvh. Erik richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-08 21:00

On 2008-10-05 20:45:49 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> ?? - Ikke hos mig... hverken i OpenOffice 3.x, NisusWriter Pro,
> AppleWorks eller MSWord 2004/2008. - Jeg véd ikke, hvad den fx. gør i
> Pages, da jeg ikke bruger det bras..

Jeg paster teksten fra et PDF-dokument ind i TekstEdit, og der kommer
de hårde linieskift, og jeg har lige testet i Pages, og der kommer de
også.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-08 21:11

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg paster teksten fra et PDF-dokument ind i TekstEdit, og der kommer de
> hårde linieskift, og jeg har lige testet i Pages, og der kommer de også.

Hm, det forstår jeg ikke... Godt nok bruge jeg mest Acrobat 6.x Pro, og
her kan man jo stille linebreaks til LR, LF eller LR+LF. - Og både AWKS
og OOo kører automatisk LR+LF, hvis man ikke ændrer på det - hhv. via
AppleScript eller indst. i OOo, NWP detekterer automatisk mellem alle
tre, og det samme gør Word, hvis man ikke ændrer på det i
indstillingerne. - Jeg har ikke prøvet i TextEdit, da jeg helst undgår
det program til kopiering/indsætning, da al formattering forsvinder
uanset, hvad man kopierer fra/til...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-08 22:31

On 2008-10-05 22:11:11 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Jeg har ikke prøvet i TextEdit, da jeg helst undgå r det program til
> kopiering/indsætning, da al formattering forsvinder uanset, hvad man
> kopierer fra/til...

Hmm... TekstEdit bevarer font, bold, kursiv, o.s.v. og det er rigeligt
til mig, man kan dog godt fjerne alle formateringer ved at vælge
"Konverter til alm tekst" i "Format" menuen, og det er faktisk en meget
nyttig funktion...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-08 23:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> til mig, man kan dog godt fjerne alle formateringer ved at vælge
> "Konverter til alm tekst" i "Format" menuen, og det er faktisk en meget

Hm, det synes jeg ikke altid, den gør. - Men nu bruger jeg jo en del
tekst med forskellige skrifttyper og textencoding / skriftsæt - fx.
græsk, hebraisk, arabisk, japanskog kinesisk - i samme dokument. - her
er TextEdit ikke god at arbejde med. - Ikke for det, men jeg kan ikke
forstå alle de sprog - desværre, men jeg bruger det i forb. med test af
div. tekstbehandlingsprogrammer.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-10-08 21:49

> ?? - Ikke hos mig... hverken i OpenOffice 3.x, NisusWriter Pro,
> AppleWorks eller MSWord 2004/2008. - Jeg véd ikke, hvad den fx. gør i
> Pages, da jeg ikke bruger det bras..
>
> mvh. Erik richard

Det sker heller ikke for. Har lige prøvet med Textedit, Pages og Word.
Hverken hårdt linieskift eller afsnitskift.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-08 22:24

On 2008-10-05 22:48:42 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Det sker heller ikke for. Har lige prøvet med Textedit, Pages og Word.
> Hverken hårdt linieskift eller afsnitskift.

Hmm... det handler muligvis om hvordan PDF-filen er lavet, prøv at
hente denne PDF-fil -
http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/5C62AC52-8867-466F-86B4-226CE30A8939/13769/naturen_maa_gerne.pdf
- og gå så til side 3, og prøv om I kan kopiere teksten over i
TekstEdit uden at der kommer hårde linieskift.

Fra : N/A

Dato : 05-10-08 23:38

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 05-10-08 23:38

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hm, - tekst fra den fil kan overhovedet ikke kopieres korrekt til nogen
> former for TB programmer uden at det kommer til at stå som i en single
> kolonne på ca. halvdelen af en sidebredde. - Jeg prøvede det i Abiword,
> TextEdit, AWKS, NWP og OOo 3....
>
> For mig at se, er teksten 'låst' til LR linebreaks, dvs., at selv om
> programmet er sat til LR+LF, vil den indsatte tekst altid vises i LR.
>
> Hvis jeg sætter fx. OOo 3 til at vise usynlige karakterer, indsættes der
> et '..⁋' efterfulgt af tom plads og ikke '―', '=⧵' eller 'P=' efterfulgt
> af tom plads på resten af linien.

Argh.! forkert kode 'P=' skal selvfølgelig være '=D'

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 08:45

On 2008-10-06 00:37:35 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> d:
> Word.

> A8939/13769/naturen_maa_gerne.pdf
> over i

> ngle
> i Abiword,

> om

> ¦ttes der
> µ' eller 'P=' efterfulgt
>
> Argh.! forkert kode 'P=' skal selvfølgelig være '=D'

> r at kunne vise de

> std. 15p

> mvh. Erik Richard

Hej Erik, kan du ikke lige overveje hvad og hvordan du citerer, jeg kan
ikke finde hoved og hale i ovenstående...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-08 14:26

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hej Erik, kan du ikke lige overveje hvad og hvordan du citerer, jeg kan
> ikke finde hoved og hale i ovenstående...

Det skyldes, at du ikke har fulgt den Unicode UTF-8 kodning, jeg var
nødt til at sætte ind for at vise de korrekte symboler.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 15:31

On 2008-10-06 15:26:25 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det skyldes, at du ikke har fulgt den Unicode UTF-8 kodning, jeg var
> nødt til at sætte ind for at vise de korrekte symboler.

Nej... det er dit citat-rod der gør, at jeg ikke kan se hvad du svarer
og besvarer...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 08:46

On 2008-10-06 00:28:48 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Gad vide, hvilket program, der er brugt til at lave den PDF fil med. -
> Acrobat er det ihvertfald ikke... - Kunne godt være Word2003 eller
> Word2007...

Brochuren er med garanti lavet i et sideombrydningsprogram.

Fra : N/A

Dato : 06-10-08 14:30

Fra : N/A

Dato : 06-10-08 14:30

Fra : N/A

Dato : 06-10-08 14:30

Fra : Jon

Dato : 05-10-08 07:13

> [...]

> så fald er den ikke meget bevendt, jeg kan kun trække et "billedudsnit"
> ud af teksten på en (tilfældig valgt) .pdf.

Jeg trodde ikke disse programmene skiftet navn? Ikonet ser ut som to
fotos med en typograflupe ofer hjørnet. Uansett: I Preview på Leopard -
men jeg trodde altså også det gjaldt Tiger - kan man gjøre nettopp det
du beskriver under:

> I gamle (nu ikke-virkende) Acrobat kunne jeg sætte en cursor (markør) og
> bare kopiere en valgt tekst over i TextEdit f.eks., det dén funktion,
> jeg savner.

Nøyaktig hva jeg mener. Da må jeg finne et Tiger-system og sjekke der.

ELlers har Erik selfølgelig rett i at Reader gjør det samme, men det er
også et mye større og tyngre program - og svært mye langsommere. Det
eneste jeg bruker det til er å sette sammen flere PDF'er etter hverandre
til en fil og kunne rotere individuelle sider - der har den vært
sterkere enn Preview. Til gjengjeld har Preview fantastisk god og hurtig
indeksering og søk i tekst i PDF-filer. Det er uunværlig for meg.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-10-08 09:57

Jon skrev:

> eneste jeg bruker det til er å sette sammen flere PDF'er etter hverandre
> til en fil og kunne rotere individuelle sider - der har den vært
> sterkere enn Preview. Til gjengjeld har Preview fantastisk god og hurtig

Jeg synes jeg så at man kunne indsætte sider i 10.5 Preview. Måske kan
den det du skal bruge nu?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-10-08 10:35

Hvad skete der med Mike Oldfield?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-10-08 11:16

Morten Lind skrev:

> Hvad skete der med Mike Oldfield?
>
> M.

Ingenting. Har bare ikke fået sat signatur op på Mac'en.

Det kommer nok engang.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-10-08 17:24

> Ingenting. Har bare ikke fået sat signatur op på Mac'en.
>
> Det kommer nok engang.

Godt - blev helt nervøs, brr....

M.

Fra : Jon

Dato : 05-10-08 13:05

> Jeg synes jeg så at man kunne indsætte sider i 10.5 Preview. Måske kan
> den det du skal bruge nu?

Takk. Det skal jeg teste neste gang jeg har behov for det!

Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-10-08 15:29

> [...]

> fotos med en typograflupe ofer hjørnet. Uansett: I Preview på Leopard -
> men jeg trodde altså også det gjaldt Tiger - kan man gjøre nettopp det

Det _er_ Billedfremviser. Og der er indstillinger, men du har nok ret
m.h.t. nogle filer er lavet som "billeder". Jeg i hvert fald nogle
stykker fra en grafiker. Dem kan jeg ikke hente tekst ud af - når de
åbner får jeg ikke mulighedem for at vælge markøren/cursoren.

> Nøyaktig hva jeg mener. Da må jeg finne et Tiger-system og sjekke der.

Du behøver ikke tjekke det. Se ovenfor.

> [...]
> sterkere enn Preview. Til gjengjeld har Preview fantastisk god og hurtig
> indeksering og søk i tekst i PDF-filer. Det er uunværlig for meg.

Den indeksering må jeg vist lige få til at virke, det er en god
funktion.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jon

Dato : 05-10-08 16:34

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Den indeksering må jeg vist lige få til at virke, det er en god
> funktion.

Et hvilket som helst PDF-dokument som inneholder tekst og åpner, vil bli
indeksert når du startet å taste inn søketekst i søkefeltet oppe til
høyre i hodet. Dersom dokumentet er stort, vil den stoppe noen få
sekunder mens den indekserer, og deretter er alle søk, også i svært
store dokumenter, nærmest øyeblikkelig.

Fra : Jon

Dato : 05-10-08 19:29

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Et hvilket som helst PDF-dokument som inneholder tekst og åpner,

Jeg vet heller ikke hva det betyr.
Kutt etter "tekst"...
Sorry.

Fra : Palle

Dato : 05-10-08 08:09

In article <1iob8r2.1o0gs7ory1e68N%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) wrote:

> Tak for dit svar. Preview er det "Billedfremviser" på et dansk system? I
> så fald er den ikke meget bevendt, jeg kan kun trække et "billedudsnit"
> ud af teksten på en (tilfældig valgt) .pdf.

Preview er jo ikke kun en billedfremviser.

HAr lige testet med et pdf dokument iøvrigt, og kunne den videre markere
dele af en tekst (som jeg iøvrigt selv havde scannet ind), og copy/paste
det til et andet dokument.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:19

On 2008-10-04 23:52:28 +0200, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> [...]
> I gamle (nu ikke-virkende) Acrobat kunne jeg sætte en cursor (markør) og
> bare kopiere en valgt tekst over i TextEdit f.eks., det dén funktion,

Du er sikker på at de PDF'er du modtager ikke indeholder bitmap
billeder istedet for text?
Du er sikker på at PDF'erne ikke er beskyttet så du ikke kan kopiere
text fra dem?

Preview kan godt markere og kopiere text i en pdf såfremt pdf'en
indeholder text og denne ikke er kopibeskyttet?
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels

Dato : 06-10-08 03:19

> Gad vide, hvilket program, der er brugt til at lave den PDF fil med. -
> Acrobat er det ihvertfald ikke... - Kunne godt være Word2003 eller
> Word2007...
>
> mvh. Erik Richard

Det er - ifølge dokumentets "Properties" - Adobe InDesign CS2.

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-08 14:30

Niels wrote:

> Det er - ifølge dokumentets "Properties" - Adobe InDesign CS2.

Det burde jeg have checket. - Men det siger også, at der kun er brugt
LR og ikke LR+LF eller LF linebreaks, og det forklarer også hvorfor
teksten ikke fylder linierne korrekt ud, når kopieret tekst indsættes i
et TB program. - InDesign kan kun bruge LR.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 06-10-08 14:30

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-10-08 08:23

> [...]

> spørgsmål er: findes der noget freeware/shareware, der kan trække
> tekster ud af en .pdf-fil (som redigerbar tekst)? Til Tiger på en

prøv om

<http://www.smileonmymac.com/PDFpen/index.html>

kan bruges ..

/thomas