/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Max bådstørrelse
Fra : Kim Gomez


Dato : 28-09-08 10:14

Hej NG

Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen form
for beviser.

På forhånd tak

mvh

Kim



 
 
Carsten Jensen (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 28-09-08 11:08

Den Sun, 28 Sep 2008 11:13:55 +0200 skrev Kim Gomez:
> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen
> form for beviser.

15 meter lang.

Mvh

Carsten

Ukendt (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-08 18:42


- hvis det er en sejlbåd ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Carsten Jensen" <jensen@duer.ikke.dk> wrote in message
news:48df5792$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Sun, 28 Sep 2008 11:13:55 +0200 skrev Kim Gomez:
>> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen
>> form for beviser.
>
> 15 meter lang.
>
> Mvh
>
> Carsten


claus b.p. (28-09-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 28-09-08 22:44


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48dfc1e4$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
> - hvis det er en sejlbåd ....
>
Også hvis det er en motorbåd da!

Kun må den ikke være planende.

Mvh. Claus



Ukendt (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-08 23:18

Man kan også læse om en del regler for fritidssejlads her:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48dfc1e4$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
> - hvis det er en sejlbåd ....
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "Carsten Jensen" <jensen@duer.ikke.dk> wrote in message
> news:48df5792$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Sun, 28 Sep 2008 11:13:55 +0200 skrev Kim Gomez:
>>> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen
>>> form for beviser.
>>
>> 15 meter lang.
>>
>> Mvh
>>
>> Carsten
>



Carsten Jensen (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 28-09-08 20:49

Den Sun, 28 Sep 2008 19:41:54 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> - hvis det er en sejlbåd ....

Må man da sejle større både, hvis det ikke er en sejlbåd?

Mvh

Carsten

Torben - Sirius (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Torben - Sirius


Dato : 28-09-08 22:28

Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter. ?

Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius


"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:48df4aa0$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen form
> for beviser.
>
> På forhånd tak
>
> mvh
>
> Kim
>



Ukendt (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-08 22:47

Ja... for sejlbåde med lille motorkraft er det kun længden (15m) der er
afgørende. Tidligere var det tonnage (et mystisk udtænkt rumfangsmål) der
blev målt i ton, men det blev ændret til længden for nogle år siden.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> wrote in message
news:48dff6de$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter. ?
>
> Hilsen
> Torben
> Pd 57 Sirius
>
>
> "Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
> news:48df4aa0$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej NG
>>
>> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen form
>> for beviser.
>>
>> På forhånd tak
>>
>> mvh
>>
>> Kim
>>
>
>


Ukendt (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-08 23:03

"Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
news:48dff6de$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter. ?
>
> Hilsen
> Torben
> Pd 57 Sirius
>
Såvidt mig bekendt er vægtgrænsen afløst af en begrænsning på bådens
oal.

Se f.eks. nedenstående "Cut&Paste" fra Dansk Sejlunions hjemmeside:

http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20Danmark/Regler/Generelle%20regler.aspx

som bla. giver følgende information om sejlads i Danmark
(som følger en helt præcis definition, som jeg ikke kan huske ...):

Generelle regler
Regler som er fælles for fritidsfartøjer og erhvervsskibe.
Lov om skibes besætning

Loven omtaler i paragraf 4 at førere i skibe over 20 BRT (nu ændret til
15 meter oal) skal have en skibsfører som har Y-3

Bekendtgørelse om instruktion af nymønstrede søfarende.

Bekendtgørelsen pålægger skibets fører at sikre at alle
besætningsmedlemmer hyrede eller frivillige får en grundlægende
sikkerhedsinstruks om hvad der skal gøøres i forbindelse med fx brand,
mand over bord og andre ulykker. Ligeledes skal besætningen instrueres
i, hvorledes man undgår forurening med skibgenereret affald.

Søloven § om skibsføreren

Denne lov siger naturligvis især på på hvilke forholdsregler man skal
tage , når man beskæftiger sig med kommerciel sejlads. Men § 131, som om
taler førerens forpligtigelser, gælder også føreren af et fritidsfartøj.

§ 131. Skibsføreren skal, inden rejsen begynder, sørge for, at skibet er
i sødygtig stand, herunder at det er tilstrækkeligt bemandet,
provianteret og udrustet og i forsvarlig stand til modtagelse,
befordring og opbevaring af ladningen. Skibsføreren skal påse, at
ladningen bliver behørigt stuvet, at skibet ikke bliver overlastet, og
at dets stabilitet er betryggende, ligesom denne skal påse, at lugerne
bliver forsvarligt lukket og skalket, medmindre forholdene tillader
andet.

Stk. 2. Under rejsen skal skibsføreren gøre, hvad der står i den
pågældendes magt for at holde skibet i sødygtig stand. Er skibet
grundstødt, eller er der i øvrigt sket noget, der kan antages at have
medført skade, skal skibsføreren undersøge, om skibet stadig er
sødygtigt.

* samt lidt om redningsveste:

Siden 1992 har det været lov i Danmark, at mindre fritidsfartøjer skal
have rednings- eller svømmeveste ombord svarende til minimum det antal
personer, som er ombord i skibet.

Redningsvestene skal være typegodkendte (SOLAS, CE eller DVN).

Vestene skal anvendes i henhold til den instruks, som følger med vesten.
Dette betyder, at man skal have veste, som passer til den enkelte person
mht vægt. Man skal især være opmærskom på at have passende børneveste,
hvis der er børn ombord.

De instrukser, som følger med rednings- og svømmeveste, er efterhånden
blevet ret komplicerede. Man kan få stor hjælp af at læse Søsportens
Sikkerhedsråds pjece om redningsveste. Pjecen giver også råd om
selvoppustelige redningsveste.

* og så lidt om speedbådskortet:

I 1999 blev der indført krav om obligatorisk uddannelse af førere af
visse mindre fartøjer under 15 meter. Dette skete på baggrund af en
række meget uheldige ulykker, hvor der havde været invovlveret
hurtiggående både (speedbåde).

Da man fra lovgivernes side ønskede at stille specielle krav til førere
af speedbåde, var den første og sværeste opgave at definere en speedbåd.

Søfartsstyrelsens definition kom til at omhandle to elementer:
1. Båden skal være konstrueret til at plane, hvilket defineres i §1 stk
4 i bekendtgørelsen.
2. Båden motorkraft målt i KWH overstiger kvadratet på bådens længde +3

Hvis en båd efter ovenstående krav kan defineres som en speedbåd skal
man erhverve speedbådsførerbeviset, før man må sejle med speedbåd.
Endvidere stiller man krav om, at føreren skal være fyldt 16 år.

* og så lidt om alkohol:

Den 1. april 2006 trådte der nye regler i kraft om en fast
promillegrænse til søs. Ændringerne får umidelbart konsekvenser for
førere og besætninger på skibe over 15 meter, planende speedbåde samt
vandscootere og lignende. for denne gruppe gælder en promillegrænse på
0,50.
For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man er
påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld
betryggende vis.

Reglerne omfatter naturligvis fartøjets fører, men også personer som har
væsentlig betydning for sikkerheden ombord. Reglerne gælder ikke, når
skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads.

For sejlads i udlandet gælder særlige regler. Kig f.eks. her:

http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet.aspx

Undskyld den lange mail, men jeg synes det kan være relevant med en
lille opfrisker af de mest almindelige regler for os, der nyder at
færdes til søs ...
og mon ikke flertallet af os der følger med i denne gruppe, må betegnes
som skibsførere?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



Ukendt (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-09-08 23:41

Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom det
blev målt i ton), men et rummål.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:48dfff0c$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
> news:48dff6de$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter. ?
>>
>> Hilsen
>> Torben
>> Pd 57 Sirius
>>
> Såvidt mig bekendt er vægtgrænsen afløst af en begrænsning på bådens oal.
>
> Se f.eks. nedenstående "Cut&Paste" fra Dansk Sejlunions hjemmeside:
>
> http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20Danmark/Regler/Generelle%20regler.aspx
>
> som bla. giver følgende information om sejlads i Danmark
> (som følger en helt præcis definition, som jeg ikke kan huske ...):
>
> Generelle regler
> Regler som er fælles for fritidsfartøjer og erhvervsskibe.
> Lov om skibes besætning
>
> Loven omtaler i paragraf 4 at førere i skibe over 20 BRT (nu ændret til 15
> meter oal) skal have en skibsfører som har Y-3
>
> Bekendtgørelse om instruktion af nymønstrede søfarende.
>
> Bekendtgørelsen pålægger skibets fører at sikre at alle
> besætningsmedlemmer hyrede eller frivillige får en grundlægende
> sikkerhedsinstruks om hvad der skal gøøres i forbindelse med fx brand,
> mand over bord og andre ulykker. Ligeledes skal besætningen instrueres i,
> hvorledes man undgår forurening med skibgenereret affald.
>
> Søloven § om skibsføreren
>
> Denne lov siger naturligvis især på på hvilke forholdsregler man skal tage
> , når man beskæftiger sig med kommerciel sejlads. Men § 131, som om taler
> førerens forpligtigelser, gælder også føreren af et fritidsfartøj.
>
> § 131. Skibsføreren skal, inden rejsen begynder, sørge for, at skibet er i
> sødygtig stand, herunder at det er tilstrækkeligt bemandet, provianteret
> og udrustet og i forsvarlig stand til modtagelse, befordring og opbevaring
> af ladningen. Skibsføreren skal påse, at ladningen bliver behørigt stuvet,
> at skibet ikke bliver overlastet, og at dets stabilitet er betryggende,
> ligesom denne skal påse, at lugerne bliver forsvarligt lukket og skalket,
> medmindre forholdene tillader andet.
>
> Stk. 2. Under rejsen skal skibsføreren gøre, hvad der står i den
> pågældendes magt for at holde skibet i sødygtig stand. Er skibet
> grundstødt, eller er der i øvrigt sket noget, der kan antages at have
> medført skade, skal skibsføreren undersøge, om skibet stadig er sødygtigt.
>
> * samt lidt om redningsveste:
>
> Siden 1992 har det været lov i Danmark, at mindre fritidsfartøjer skal
> have rednings- eller svømmeveste ombord svarende til minimum det antal
> personer, som er ombord i skibet.
>
> Redningsvestene skal være typegodkendte (SOLAS, CE eller DVN).
>
> Vestene skal anvendes i henhold til den instruks, som følger med vesten.
> Dette betyder, at man skal have veste, som passer til den enkelte person
> mht vægt. Man skal især være opmærskom på at have passende børneveste,
> hvis der er børn ombord.
>
> De instrukser, som følger med rednings- og svømmeveste, er efterhånden
> blevet ret komplicerede. Man kan få stor hjælp af at læse Søsportens
> Sikkerhedsråds pjece om redningsveste. Pjecen giver også råd om
> selvoppustelige redningsveste.
>
> * og så lidt om speedbådskortet:
>
> I 1999 blev der indført krav om obligatorisk uddannelse af førere af visse
> mindre fartøjer under 15 meter. Dette skete på baggrund af en række meget
> uheldige ulykker, hvor der havde været invovlveret hurtiggående både
> (speedbåde).
>
> Da man fra lovgivernes side ønskede at stille specielle krav til førere af
> speedbåde, var den første og sværeste opgave at definere en speedbåd.
>
> Søfartsstyrelsens definition kom til at omhandle to elementer:
> 1. Båden skal være konstrueret til at plane, hvilket defineres i §1 stk 4
> i bekendtgørelsen.
> 2. Båden motorkraft målt i KWH overstiger kvadratet på bådens længde +3
>
> Hvis en båd efter ovenstående krav kan defineres som en speedbåd skal man
> erhverve speedbådsførerbeviset, før man må sejle med speedbåd. Endvidere
> stiller man krav om, at føreren skal være fyldt 16 år.
>
> * og så lidt om alkohol:
>
> Den 1. april 2006 trådte der nye regler i kraft om en fast promillegrænse
> til søs. Ændringerne får umidelbart konsekvenser for førere og besætninger
> på skibe over 15 meter, planende speedbåde samt vandscootere og lignende.
> for denne gruppe gælder en promillegrænse på 0,50.
> For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man er
> påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld
> betryggende vis.
>
> Reglerne omfatter naturligvis fartøjets fører, men også personer som har
> væsentlig betydning for sikkerheden ombord. Reglerne gælder ikke, når
> skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads.
>
> For sejlads i udlandet gælder særlige regler. Kig f.eks. her:
>
> http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet.aspx
>
> Undskyld den lange mail, men jeg synes det kan være relevant med en lille
> opfrisker af de mest almindelige regler for os, der nyder at færdes til
> søs ...
> og mon ikke flertallet af os der følger med i denne gruppe, må betegnes
> som skibsførere?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>


Ukendt (29-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-08 01:36

Ja, det har du da ret i ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:48e007fa$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom
> det blev målt i ton), men et rummål.
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:48dfff0c$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
>> news:48dff6de$0$93685$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Hm er vægten så ligegyldig, hvis en sejlbåd må være op til 15 meter.
>>> ?
>>>
>>> Hilsen
>>> Torben
>>> Pd 57 Sirius
>>>
>> Såvidt mig bekendt er vægtgrænsen afløst af en begrænsning på bådens
>> oal.
>>
>> Se f.eks. nedenstående "Cut&Paste" fra Dansk Sejlunions hjemmeside:
>>
>> http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20Danmark/Regler/Generelle%20regler.aspx
>>
>> som bla. giver følgende information om sejlads i Danmark
>> (som følger en helt præcis definition, som jeg ikke kan huske ...):
>>
>> Generelle regler
>> Regler som er fælles for fritidsfartøjer og erhvervsskibe.
>> Lov om skibes besætning
>>
>> Loven omtaler i paragraf 4 at førere i skibe over 20 BRT (nu ændret
>> til 15 meter oal) skal have en skibsfører som har Y-3
>>
>> Bekendtgørelse om instruktion af nymønstrede søfarende.
>>
>> Bekendtgørelsen pålægger skibets fører at sikre at alle
>> besætningsmedlemmer hyrede eller frivillige får en grundlægende
>> sikkerhedsinstruks om hvad der skal gøøres i forbindelse med fx
>> brand, mand over bord og andre ulykker. Ligeledes skal besætningen
>> instrueres i, hvorledes man undgår forurening med skibgenereret
>> affald.
>>
>> Søloven § om skibsføreren
>>
>> Denne lov siger naturligvis især på på hvilke forholdsregler man skal
>> tage , når man beskæftiger sig med kommerciel sejlads. Men § 131, som
>> om taler førerens forpligtigelser, gælder også føreren af et
>> fritidsfartøj.
>>
>> § 131. Skibsføreren skal, inden rejsen begynder, sørge for, at skibet
>> er i sødygtig stand, herunder at det er tilstrækkeligt bemandet,
>> provianteret og udrustet og i forsvarlig stand til modtagelse,
>> befordring og opbevaring af ladningen. Skibsføreren skal påse, at
>> ladningen bliver behørigt stuvet, at skibet ikke bliver overlastet,
>> og at dets stabilitet er betryggende, ligesom denne skal påse, at
>> lugerne bliver forsvarligt lukket og skalket, medmindre forholdene
>> tillader andet.
>>
>> Stk. 2. Under rejsen skal skibsføreren gøre, hvad der står i den
>> pågældendes magt for at holde skibet i sødygtig stand. Er skibet
>> grundstødt, eller er der i øvrigt sket noget, der kan antages at have
>> medført skade, skal skibsføreren undersøge, om skibet stadig er
>> sødygtigt.
>>
>> * samt lidt om redningsveste:
>>
>> Siden 1992 har det været lov i Danmark, at mindre fritidsfartøjer
>> skal have rednings- eller svømmeveste ombord svarende til minimum det
>> antal personer, som er ombord i skibet.
>>
>> Redningsvestene skal være typegodkendte (SOLAS, CE eller DVN).
>>
>> Vestene skal anvendes i henhold til den instruks, som følger med
>> vesten. Dette betyder, at man skal have veste, som passer til den
>> enkelte person mht vægt. Man skal især være opmærskom på at have
>> passende børneveste, hvis der er børn ombord.
>>
>> De instrukser, som følger med rednings- og svømmeveste, er
>> efterhånden blevet ret komplicerede. Man kan få stor hjælp af at læse
>> Søsportens Sikkerhedsråds pjece om redningsveste. Pjecen giver også
>> råd om selvoppustelige redningsveste.
>>
>> * og så lidt om speedbådskortet:
>>
>> I 1999 blev der indført krav om obligatorisk uddannelse af førere af
>> visse mindre fartøjer under 15 meter. Dette skete på baggrund af en
>> række meget uheldige ulykker, hvor der havde været invovlveret
>> hurtiggående både (speedbåde).
>>
>> Da man fra lovgivernes side ønskede at stille specielle krav til
>> førere af speedbåde, var den første og sværeste opgave at definere en
>> speedbåd.
>>
>> Søfartsstyrelsens definition kom til at omhandle to elementer:
>> 1. Båden skal være konstrueret til at plane, hvilket defineres i §1
>> stk 4 i bekendtgørelsen.
>> 2. Båden motorkraft målt i KWH overstiger kvadratet på bådens længde
>> +3
>>
>> Hvis en båd efter ovenstående krav kan defineres som en speedbåd skal
>> man erhverve speedbådsførerbeviset, før man må sejle med speedbåd.
>> Endvidere stiller man krav om, at føreren skal være fyldt 16 år.
>>
>> * og så lidt om alkohol:
>>
>> Den 1. april 2006 trådte der nye regler i kraft om en fast
>> promillegrænse til søs. Ændringerne får umidelbart konsekvenser for
>> førere og besætninger på skibe over 15 meter, planende speedbåde samt
>> vandscootere og lignende. for denne gruppe gælder en promillegrænse
>> på 0,50.
>> For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man
>> er påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld
>> betryggende vis.
>>
>> Reglerne omfatter naturligvis fartøjets fører, men også personer som
>> har væsentlig betydning for sikkerheden ombord. Reglerne gælder ikke,
>> når skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads.
>>
>> For sejlads i udlandet gælder særlige regler. Kig f.eks. her:
>>
>> http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet.aspx
>>
>> Undskyld den lange mail, men jeg synes det kan være relevant med en
>> lille opfrisker af de mest almindelige regler for os, der nyder at
>> færdes til søs ...
>> og mon ikke flertallet af os der følger med i denne gruppe, må
>> betegnes som skibsførere?
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>
>



Specks6812 (29-09-2008)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 29-09-08 22:10

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> said in
news:48e007fa$0$90273$14726298@news.sunsite.dk:

> Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom det
> blev målt i ton), men et rummål.
>
> Bjarke
>

Ikke i ton men i Register Ton. Det kan så være Netto Register Ton eller
Brutto Register Ton.
sidstnævnte var i brug til opmåling af fritidsfartøjer indtil lovændring i
2002 (eller deromkring).

Specks6812 (29-09-2008)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 29-09-08 22:16

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> said in
news:48e007fa$0$90273$14726298@news.sunsite.dk:

> Ja... bortset fra at 20 BRT (eller 20 GT) jo ikke var vægten (selvom det
> blev målt i ton), men et rummål.
>
> Bjarke
>

Register ton angiver et skibs rumindhold, 1 register ton = 2,83 kubikmeter
= 100 engelske kubikfod.
BRT.= bruttoregisterton angiver det samlede rumindhold, medens
nettoregister ton betegner nytterummene, idet rum til brændstof,
ferskvand, maskine og kahytter er trukket fra.

Specks6812 (28-09-2008)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 28-09-08 22:48

"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> said in
news:48df4aa0$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej NG
>
> Hvad er den maksimale bådstørrelse man må sejle i Danmark uden nogen
> form for beviser.
>
> På forhånd tak
>
> mvh
>
> Kim
>
>

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1129.asp

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste