Firewall
Fra : Erling Hansen

Dato : 29-09-08 07:06

Det viser sig (uha) at jeg i lang tid - faktisk siden jeg skiftede
router til D-Link DI-713P - har kørt uden firewall!
Hvad gør jeg bedst? Henter en firewall på Versiontracker til min
MacBook, og lader iMac'en sejle i sin egen sø?
mvh
erling

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-09-08 07:18

Erling Hansen skrev:
> [...]
> Hvad gør jeg bedst? Henter en firewall på Versiontracker til min
> MacBook, og lader iMac'en sejle i sin egen sø?

OS X har firewall indbygget, så det er bare om at slå den til. Findes i
Systemindstillinger -> Sikkerhed -> Firewall.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-08 07:51

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> [...]
> Hvad gør jeg bedst? Henter en firewall på Versiontracker til min
> MacBook, og lader iMac'en sejle i sin egen sø?

2 ting ... kører du NAT, altså har du private ip numre til din maskine +
andre ting på dit netværk (192.168.0.0 eller 10.0.x.x eller lign)

Har du slået fil eller webdeling til på din(e) maskine(r) ?

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 29-09-08 09:29

Erling Hansen skrev:
> [...]
> Hvad gør jeg bedst? Henter en firewall på Versiontracker til min
> MacBook, og lader iMac'en sejle i sin egen sø?

Hej Erling.

En Wlan router uden firewall ? Næppe...

Måske har du ikke en "firewall" som sådan, men jeg tror ikke på at der
er åbent for porte udefra set normalt på den da.

Du kunne jo smutte herind og lave en portscan på dig selv, for at se om
du er i fare:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

(Ja, siden er reel nok og helt sikker)

// Per.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-08 15:23

> [...]

> Hvad gør jeg bedst? Henter en firewall på Versiontracker til min
> MacBook, og lader iMac'en sejle i sin egen sø?

Du har ingen problemer - jeg har aldrig haft OS X´s indbyggede brandvæg
slået til, fordi jeg har en oldsag af en router inden maskinerne.

Det har du jo også (altså en router), så du skal bare slappe af

jeg testede mig selv:

Your Internet connection has no Reverse DNS
Many Internet connection IP addresses are associated with a DNS machine
name. (But yours is not.) The presence of "Reverse DNS", which allows
the machine name to be retrieved from the IP address, can represent a
privacy and possible security concern for Internet consumers since it
may uniquely and persistently identify your Internet account — and
therefore you — and may disclose other information, such as your
geographic location.
When present, reverse DNS is supported by Internet service providers.
But no such lookups are possible with your current Internet connection
address (xx.xxx.xxx.xxx). That's generally a good thing.

Dét er godt nok for mig Og sikkert også for dig.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-08 15:30

> [...]
> address (xx.xxx.xxx.xxx). That's generally a good thing.
>
> Dét er godt nok for mig Og sikkert også for dig.

reverse DNS har ikke noget at sige mht. router eller ej ..

... hvis du har en router foran så kører du sandsynligvis NAT. Dermed er
dit interne netværk skjult for omverdenen .. hvis du lader være med at
åbne op for porte ind så er du nogenlunde dækket ind ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-08 15:46

> reverse DNS har ikke noget at sige mht. router eller ej ..

Det sagde jeg heller ikke

> .. hvis du har en router foran så kører du sandsynligvis NAT. Dermed er
> dit interne netværk skjult for omverdenen .. hvis du lader være med at
> åbne op for porte ind så er du nogenlunde dækket ind ...

Yep - sådan har jeg gjort siden 1997, og det skal Erling også gøre

> /thomas

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-08 15:52

> Det sagde jeg heller ikke

Det var det eneste der blev nænt i den test du har kopieret ind ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-08 16:20

> Det var det eneste der blev nænt i den test du har kopieret ind ...
>
> /thomas

Nåeh - det var dét, du tænkte på - OK - det var ikke mit
udgangspunkt....det var faktisk temmelig ligegyldigt

Teksten var mere ment til at berolige Erling

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-08 16:24

> Nåeh - det var dét, du tænkte på - OK - det var ikke mit
> udgangspunkt....det var faktisk temmelig ligegyldigt
>
> Teksten var mere ment til at berolige Erling

ok .. ja det fik jeg jo ødelagt ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-08 16:42

> ok .. ja det fik jeg jo ødelagt ;)
>
> /thomas

Så er det jo godt, at vi har højt til loftet hér, og jeg er sikker på,
Erling forstår

M.

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-09-08 02:23

> Det sagde jeg heller ikke

> Yep - sådan har jeg gjort siden 1997, og det skal Erling også gøre

> M.
og det vil jeg så også gøre, Morten.
Tak for råd (og sjælefred).
mvh
Erling

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-09-08 17:24

Morten Lind skrev:

> slået til, fordi jeg har en oldsag af en router inden maskinerne.

Er det indiskret at spørge om hvilket århundrede en router DU betegner
som en oldsag, er fra?

Kan man få rør til den mere? Friske flintesten??

Fra : Morten Lind

Dato : 30-09-08 03:45

> Er det indiskret at spørge om hvilket århundrede en router DU betegner
> som en oldsag, er fra?
>
> Kan man få rør til den mere? Friske flintesten??

Hæ, hæ - det er en Netgear RP114 - den er måske ikke helt 10 år gammel,
men det er tæt på. På dén er så ydeligere koblet en ekstrem lufthavn, så
nu kan jeg langt om længe udnytte mine to Gb-netkort, og tøserne kan
surfe trådløst i annekset, når de er på besøg.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-09-08 07:11

Morten Lind skrev:

> [...]
> nu kan jeg langt om længe udnytte mine to Gb-netkort, og tøserne kan
> surfe trådløst i annekset, når de er på besøg.

Du kan udnytte dine Gb-netkort ved at have en trådløs router på??

Æh, jeg tror ikke helt du er klar over hvor langsomt trådløst er ;)

Fra : Jon

Dato : 30-09-08 08:10

> Du kan udnytte dine Gb-netkort ved at have en trådløs router på??
>
> Æh, jeg tror ikke helt du er klar over hvor langsomt trådløst er ;)

Eller - sannsynligvis - det bredbånd det sitter på. Det skal jo ha
temmelig mange megabit (1000+, faktisk) for å komme opp i gigabit.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Lind

Dato : 30-09-08 16:51

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Eller - sannsynligvis - det bredbånd det sitter på. Det skal jo ha
> temmelig mange megabit (1000+, faktisk) for å komme opp i gigabit.

Øh......er det mig, der udtrykker mig dårligt, eller følger I ikke med i
timen?

Jeg bruger s´gu´ da ikke trådløst netværk - læs ordene, d´herrer

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-09-08 17:12

Morten Lind skrev:

> Jeg bruger s´gu´ da ikke trådløst netværk - læs ordene, d´herrer

Køb en ny bærbar med indbygget trådløst så, men selvfølgelig, den bliver
ikke så nemt væk hvis der er snor i.

Fra : Jon

Dato : 30-09-08 20:48

> Øh......er det mig, der udtrykker mig dårligt, eller følger I ikke med i
> timen?
>
> Jeg bruger s´gu´ da ikke trådløst netværk - læs ordene, d´herrer

Vel - følgende er i alle fall snublende nær å lede til den konklusjon:
"Hæ, hæ - det er en Netgear RP114 - den er måske ikke helt 10 år gammel,
men det er tæt på. På dén er så ydeligere koblet en ekstrem lufthavn, så
nu kan jeg langt om længe udnytte mine to Gb-netkort"

Det høres faktisk ut som om du sier at du skal kunne utnytte dine
gb-netkort mot en trådløs ("ekstrem lufthavn"), men jeg ser nå at det
ikke er nødt til å oppfattes slik.

Uansett: Bredbåndet ditt er sannsynglivis (!) ikke i nærheten av å kunne
mate et gb netverkskort med data hurtig nok til at det blir "utnyttet".

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-09-08 20:58

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Uansett: Bredbåndet ditt er sannsynglivis (!) ikke i nærheten av å kunne
> mate et gb netverkskort med data hurtig nok til at det blir "utnyttet".

selv hvis din forbindelse er så hurtig så kan din firewall slet ikke
følge med ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-08 03:34

> [...]

> Det høres faktisk ut som om du sier at du skal kunne utnytte dine
> gb-netkort mot en trådløs ("ekstrem lufthavn"), men jeg ser nå at det

OK, men "lufthavnen" har jo også en Gbswitch, som jeg bruger med RJ45
Gb-kabler.

> Uansett: Bredbåndet ditt er sannsynglivis (!) ikke i nærheten av å kunne
> mate et gb netverkskort med data hurtig nok til at det blir "utnyttet".

Rigtigt Jeg har 7000 ind og 1000 ud.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 06:37

Morten Lind skrev:

> Rigtigt Jeg har 7000 ind og 1000 ud.

Dårlig handel, nu har du 6000 du skal finde plads til så de ikke ligger
og flyder!

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-08 15:39

> Dårlig handel, nu har du 6000 du skal finde plads til så de ikke ligger
> og flyder!

Hvadbehager??????

M., der i hvert fald ikke forstår dén slags

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-08 15:50

> Hvadbehager??????
>
> M., der i hvert fald ikke forstår dén slags

Åh, så den lige igen. He, ja - dét er jo rigtigt nok, men de
overskydende har nu været vant til at lægge sig sammen, så jeg stoler
på, de bliver ved med det

Eller må vi jo tage andre midler i brug.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 17:05

Morten Lind skrev:

> Hvadbehager??????
>
> M., der i hvert fald ikke forstår dén slags

Morten, du burde da vide at når der er en manko så skal man finde ud af
hvad man skal gøre af dem.

Men du har måske mere sådan en HFI-relæ udgave? Hvis det der går ud
ikke nøje modsvarer det der går ind, så ryger forbindelsen?

Fra : Morten Lind

Dato : 30-09-08 16:47

> Du kan udnytte dine Gb-netkort ved at have en trådløs router på??
>
> Æh, jeg tror ikke helt du er klar over hvor langsomt trådløst er ;)

Undskyld Thorbjørn - jeg gik desværre ud fra, du vidste, hvad en ekstrem
lufthavn er for en tingest

For at hjælpe dig ud af din forvildelse, lænker jeg lige....

<http://store.apple.com/dk/product/MB053Z/A?cid=OAS-EMEA-KWG-DK_CPUACCES
SORIES-DK&fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MTMyNjY>

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-09-08 17:13

Morten Lind skrev:

> Undskyld Thorbjørn - jeg gik desværre ud fra, du vidste, hvad en ekstrem
> lufthavn er for en tingest

Det ved jeg da godt. Jeg gik bare ud fra at du - som alle andre der har
muligheden - kørte trådløst.

Jeg kan så forstå at du går ind for god gammel velgennemprøvet 80'er
teknologi!

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-08 03:37

> Det ved jeg da godt. Jeg gik bare ud fra at du - som alle andre der har
> muligheden - kørte trådløst.

Nix

> Jeg kan så forstå at du går ind for god gammel velgennemprøvet 80'er
> teknologi!

Ja, bortset fra, at der ikke var Gb filoverførsel i 80´erne

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 06:39

Morten Lind skrev:

> Nix

Du er luret, det er hvis du glemmer hvor du bor mens du er gået
hjemmefra. Så kan du bare følge ledningen hjem!

> Ja, bortset fra, at der ikke var Gb filoverførsel i 80´erne

Ork jo, det tog bare det meste af 80'erne.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-08 15:41

> Du er luret, det er hvis du glemmer hvor du bor mens du er gået
> hjemmefra. Så kan du bare følge ledningen hjem!

> Ork jo, det tog bare det meste af 80'erne.

Hæ, hæ....når jeg fatter din humor, er jeg vild med den

M.

Fra : Jon

Dato : 01-10-08 16:02

> Ja, bortset fra, at der ikke var Gb filoverførsel i 80´erne

På slutten av tiåret var de dristigste vel i gang med å eksperimentere
med 100 mbps, rundt 1990 begynte man å forstå at svitsjer var bedre enn
huber og kunne forlenge et 10 eller 100 mbps netts levetid merkbart
(10mbps er jo fortsatt egentlig plenty for kontorapplikasjoner), og midt
i 90'erne kom Cisco med parallellkoblede 100 mbps-forbindelser mellom de
store industri-svitsjene sine, og de helt store begynte å legge fiber.

jojomensann...
Noen som husker Token Ring, forresten?