/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Fyr ser fint ud - ingen varme i radiatoren~
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 12:53

Hej

Jeg har et naturgas fyr:
http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/b1/3e/00/thermocompact-vc-e-xeu-betj.pdf

og en varmtvandsbeholder:
http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/be/3e/00/vih-50-betjening.pdf

begge dele virker fint, og jeg har checket dem efter i forhold til disse 2
manualer, at alt står som det skal, og der er korrekt vandtryk osv...

Alligevel, når jeg tænder for en radioator - bliver den på ingen måde
varmere .. den forbliver kold, selv efter at have stået helt åben i flere
timer.

Jeg har prøvet at udlufte et par af radiatorene, og der var ingen luft
overhovdet.

Input?



 
 
Christian B. Andrese~ (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-09-08 05:59

On Sep 24, 1:53 pm, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg har et naturgas fyr:http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/b1/3e/00/thermocompact...
>
> og en varmtvandsbeholder:http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/be/3e/00/vih-50-betjen...
>
> begge dele virker fint, og jeg har checket dem efter i forhold til disse 2
> manualer, at alt står som det skal, og der er korrekt vandtryk osv...
>
> Alligevel, når jeg tænder for en radioator - bliver den på ingen måde
> varmere .. den forbliver kold, selv efter at have stået helt åben i flere
> timer.
>
> Jeg har prøvet at udlufte et par af radiatorene, og der var ingen luft
> overhovdet.
>
> Input?

Den lille pind (pakdåsen) som skal åbne og lukke for vandet i
thermostaten har sat sig fast.
Pil thermostaten af og bank på pinden, træk endelig ikke !!
Hopper den ikke ud skal den skiftes eller smøres med sanitetsfedt.
Den kan godt skrues af uden vandet kommer ud, der kommer kun en lille
smule ud.
Inde bagved sidder der en fjeder, vrik med den og den hopper ud. Skift
eller smør pakdåsen og skru den forsigtigt i igen og sæt thermostaten
på.
Det sker tit at de begynder at hænge over sommeren.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 13:09

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
news:05268d85-f3ab-4512-b112-c9e6868379e2@l42g2000hsc.googlegroups.com...
>
>Den lille pind (pakdåsen) som skal åbne og lukke for vandet i
>thermostaten har sat sig fast.
>Pil thermostaten af og bank på pinden, træk endelig ikke !!
>Hopper den ikke ud skal den skiftes eller smøres med sanitetsfedt.
>Den kan godt skrues af uden vandet kommer ud, der kommer kun en lille
>smule ud.
>Inde bagved sidder der en fjeder, vrik med den og den hopper ud. Skift
>eller smør pakdåsen og skru den forsigtigt i igen og sæt thermostaten
>på.
>Det sker tit at de begynder at hænge over sommeren.

Jeg har prøvet at tænde 4 forskellige radiatorer - 2 af dem var de
gammeldags uden thermostat (bare en åbne/lukke hane) så jeg tror desværre
ikke det er det i denne omgang ...



Christian B. Andrese~ (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-09-08 06:56

On Sep 24, 2:08 pm, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in messagenews:05268d85-f3ab-4512-b112-c9e6868379e2@l42g2000hsc.googlegroups.com...
>
>
>
> >Den lille pind (pakdåsen) som skal åbne og lukke for vandet i
> >thermostaten har sat sig fast.
> >Pil thermostaten af og bank på pinden, træk endelig ikke !!
> >Hopper den ikke ud skal den skiftes eller smøres med sanitetsfedt.
> >Den kan godt skrues af uden vandet kommer ud, der kommer kun en lille
> >smule ud.
> >Inde bagved sidder der en fjeder, vrik med den og den hopper ud. Skift
> >eller smør pakdåsen og skru den forsigtigt i igen og sæt thermostaten
> >på.
> >Det sker tit at de begynder at hænge over sommeren.
>
> Jeg har prøvet at tænde 4 forskellige radiatorer - 2 af dem var de
> gammeldags uden thermostat (bare en åbne/lukke hane) så jeg tror desværre
> ikke det er det i denne omgang ...

Det kan jeg godt se.
Cirkulationspumpe ?


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 13:57


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
news:fb4a4cfa-8d3f-48f8-adc4-c4e82e48c34a@e53g2000hsa.googlegroups.com...
>
> Det kan jeg godt se.
> Cirkulationspumpe ?

Jeg er selv helt blank på det område så al erfaring er velkommen - jeg skal
nok også bruge lidt hjælp til hvordan jeg checker de forksellige ting ...



Jens G (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 24-09-08 16:25

On Wed, 24 Sep 2008 14:57:27 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>
>"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
>news:fb4a4cfa-8d3f-48f8-adc4-c4e82e48c34a@e53g2000hsa.googlegroups.com...
>>
>> Det kan jeg godt se.
>> Cirkulationspumpe ?
>
>Jeg er selv helt blank på det område så al erfaring er velkommen - jeg skal
>nok også bruge lidt hjælp til hvordan jeg checker de forksellige ting ...

Der er et fremløbs- og et tilbageløbsrør på kedlen. Er de begge varme?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 19:04

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:48da5b94.907865@dtext.news.tele.dk...
>
> Der er et fremløbs- og et tilbageløbsrør på kedlen. Er de begge varme?

Ja



Anders Wegge Keller (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 24-09-08 19:46

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:

> "Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:48da5b94.907865@dtext.news.tele.dk...
>>
>> Der er et fremløbs- og et tilbageløbsrør på kedlen. Er de begge varme?
>
> Ja

Hvis de er lige varme, lyder det til at din cirkulationspumpe er gået
i stå. Hvis det er en Grundfoss, kan du skrue den store blanke skrue
af, og hjælpe pumpen igang. Og hvis det er det der er problemet,
finder du ud af hvilken A-pumpe der svarer til den du har nu, og
skifter den. Når de først sætter sig, er energiforbruget gerne så højt
at den sparede el kan betale en ny pumpe på et par år.


--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 21:00


"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m33ajpmlgb.fsf@obelix.wegge.dk...
> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:
>
> Hvis de er lige varme, lyder det til at din cirkulationspumpe er gået
> i stå. Hvis det er en Grundfoss, kan du skrue den store blanke skrue
> af, og hjælpe pumpen igang. Og hvis det er det der er problemet,
> finder du ud af hvilken A-pumpe der svarer til den du har nu, og
> skifter den. Når de først sætter sig, er energiforbruget gerne så højt
> at den sparede el kan betale en ny pumpe på et par år.

Jeg er faktisk ikke engang sikker på hvad der er cirkulationspumpen (ny
husejer)

Kan det være en af disse:

http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/3664/dsc00607pe2.jpg



Jacob Andersen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Andersen


Dato : 24-09-08 21:15

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:48da9ca8$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:m33ajpmlgb.fsf@obelix.wegge.dk...
>> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:
>>
>> Hvis de er lige varme, lyder det til at din cirkulationspumpe er gået
>> i stå. Hvis det er en Grundfoss, kan du skrue den store blanke skrue
>> af, og hjælpe pumpen igang. Og hvis det er det der er problemet,
>> finder du ud af hvilken A-pumpe der svarer til den du har nu, og
>> skifter den. Når de først sætter sig, er energiforbruget gerne så højt
>> at den sparede el kan betale en ny pumpe på et par år.
>
> Jeg er faktisk ikke engang sikker på hvad der er cirkulationspumpen (ny
> husejer)
>
> Kan det være en af disse:
>
> http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg
>
> http://img219.imageshack.us/img219/3664/dsc00607pe2.jpg
>

Næ. Prøv at søge på cirkulationspumpe på google billeder, så kan du se
hvordan sådan en karl skal se ud. Og så skal du måske overveje om du ikke
skal have hjælp af en prof.

Pumpen kan forresten godt sidde bygget sammen med fyret, dvs gemt bag kassen
der bygget uden om fyret.

Mvh
Jacob


Erik Olsen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 24-09-08 21:24

Jacob Andersen skrev:

> Pumpen kan forresten godt sidde bygget sammen med fyret, dvs gemt bag kassen
> der bygget uden om fyret.

Det er tilfældet på vores Vaillant-gasfyr.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Anders Wegge Keller (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 24-09-08 21:15

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:m33ajpmlgb.fsf@obelix.wegge.dk...
>> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:
>>
>> Hvis de er lige varme, lyder det til at din cirkulationspumpe er gået
>> i stå. Hvis det er en Grundfoss, kan du skrue den store blanke skrue
>> af, og hjælpe pumpen igang. Og hvis det er det der er problemet,
>> finder du ud af hvilken A-pumpe der svarer til den du har nu, og
>> skifter den. Når de først sætter sig, er energiforbruget gerne så højt
>> at den sparede el kan betale en ny pumpe på et par år.
>
> Jeg er faktisk ikke engang sikker på hvad der er cirkulationspumpen (ny
> husejer)
>
> Kan det være en af disse:
>
> http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg
>
> http://img219.imageshack.us/img219/3664/dsc00607pe2.jpg

Det første billede ligner en motorstyret trevejsventil, og det andet
ser ud som en vandmåler. En cirkulationspumpe ser oftest ud som
<http://www.egestal.dk/airbrush_grundfoss_ups.jpg>. Hvis ikke lige det
er en grundfoss-pumpe du har, kan den godt se anderledes ud, men
princippet holder. Altså: 2 rør og en ledning.


>

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Jan Nielsen (25-09-2008)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 25-09-08 07:23

Morten skrev:
> http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg

Hvis du følger den grå ledning fra
http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg burde du finde
det sted hvor det styres om der kommer varme ud til radiator systemet.

Men om det så lige er der man ændre på det også ...

CC (25-09-2008)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 25-09-08 22:53


"Morten" skrev i en meddelelse
>
> Kan det være en af disse:
>
> http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg
>
> http://img219.imageshack.us/img219/3664/dsc00607pe2.jpg

1. billed er en trevejsventil der blander varmt fremløbsvand fra fyret med
koldt returvand fra radiatorer, og sender det ud til radiatorene.Ventilen
styres af din temperaturstyring som du har taget et billed af. (Læs også mit
andet indlæg)

2. billed er en cirkulationspumpe, men den er ikke forbundet (der mangler en
ledning). Cirkulationspumpen har syndligvis været anvendt til at cirkulerer
varmt brugsvand til. Prøv at følge rørene og se om de ikke ender i køkken og
badeværelse.
Funktioner er, at der skal være varmt brugsvand lige så snart du åbner for
vandhanen. Lige nu skal du vente et stykke tid inden der er varmt vand i
hanerne. Du skal have nogle usædvanlige velisoleret varmtbrugsvandrør for,
at det kan svarer sig, at have den luksus, at have denne pumpen kørende.
Glem alt om den, med mindre det tager 10 min. inden der er vart vand i hanen
på 1. sal.



Christian B. Andrese~ (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-09-08 07:50

On Sep 24, 2:57 pm, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote in messagenews:fb4a4cfa-8d3f-48f8-adc4-c4e82e48c34a@e53g2000hsa.googlegroups.com...
>
>
>
> > Det kan jeg godt se.
> > Cirkulationspumpe ?
>
> Jeg er selv helt blank på det område så al erfaring er velkommen - jeg skal
> nok også bruge lidt hjælp til hvordan jeg checker de forksellige ting ...

Det kunne det godt tyde på at anlægget er enstrenget når det ikke er
termostater men bare "haner", så kan der være en hane som er lukket ?


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Jens G (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 24-09-08 16:26

On Wed, 24 Sep 2008 06:50:02 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>> Jeg er selv helt blank på det område så al erfaring er velkommen - jeg skal
>> nok også bruge lidt hjælp til hvordan jeg checker de forksellige ting ...
>
>Det kunne det godt tyde på at anlægget er enstrenget når det ikke er
>termostater men bare "haner", så kan der være en hane som er lukket ?

Hvordan skulle en lukket hane på et radiator kunne forhindre varme til
de andre radiatorer?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Jan Nielsen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 24-09-08 17:06

Morten skrev:
> Alligevel, når jeg tænder for en radioator - bliver den på ingen måde
> varmere .. den forbliver kold, selv efter at have stået helt åben i flere
> timer.
>
> Jeg har prøvet at udlufte et par af radiatorene, og der var ingen luft
> overhovdet.

Vores naturgas system har en indstilning til om det er sommer eller
vinter, måske er det sådan noget ?
Når den står til sommer laves der kun varmt (brugs) vand, hvorimod
vinter også sender varmt vand ud i radiator-systemet.

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 19:04


"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> skrev i en
meddelelse news:48da655d$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Vores naturgas system har en indstilning til om det er sommer eller
> vinter, måske er det sådan noget ?
> Når den står til sommer laves der kun varmt (brugs) vand, hvorimod vinter
> også sender varmt vand ud i radiator-systemet.

Jeg har et panel, men ingen brugsanvisning, så dette kunne godt have noget
med det at gøre ...

http://img216.imageshack.us/img216/3848/dsc00601ff1.jpg



CC (24-09-2008)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 24-09-08 18:33


"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:48da2a8a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har et naturgas fyr:
> http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/b1/3e/00/thermocompact-vc-e-xeu-betj.pdf
>
> og en varmtvandsbeholder:
> http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/be/3e/00/vih-50-betjening.pdf
>
> begge dele virker fint, og jeg har checket dem efter i forhold til disse 2
> manualer, at alt står som det skal, og der er korrekt vandtryk osv...
>
> Alligevel, når jeg tænder for en radioator - bliver den på ingen måde
> varmere .. den forbliver kold, selv efter at have stået helt åben i flere
> timer.
>
> Jeg har prøvet at udlufte et par af radiatorene, og der var ingen luft
> overhovdet.
>
I varmtvandsbeholderen manualen står noget om en knap der skal stille i pos
I for at få varme til radiatorerne har du tændt denne ?

Læs afsnittet omkring snavsamler i kedelmanualen, har du afspærringsventiler
der er lukket ?
Prøv evt. at tømme snavsfiltret.

Har du udeføler og fjernbetjeningspanel - Check om det står rigtigt. prøv at
manipulere med indstillingerne for at se om det kan tvinge varme frem.

Alternativt kan det være fremløbstermostaten i kedlen der er defekt - den
ved jeg ikke hvordan skal tjekkes.






Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 19:04


"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:48da79ee$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> I varmtvandsbeholderen manualen står noget om en knap der skal stille i
> pos I for at få varme til radiatorerne har du tændt denne ?

De er begge på "I" (tændt)

> Læs afsnittet omkring snavsamler i kedelmanualen, har du
> afspærringsventiler der er lukket ?
> Prøv evt. at tømme snavsfiltret.

Det prøver jeg lige at se på ...

> Har du udeføler og fjernbetjeningspanel - Check om det står rigtigt. prøv
> at manipulere med indstillingerne for at se om det kan tvinge varme frem.

Nej, det eneste er er, er et panel på selve fyret - og den del står der ikke
noget om i brugsanvisningen, så jeg ved ikke helt hvordan den skal stå -
billeder:

http://img524.imageshack.us/img524/5185/dsc00597wv8.jpg

http://img216.imageshack.us/img216/3848/dsc00601ff1.jpg




Erik Olsen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 24-09-08 19:29

Morten skrev:

> Nej, det eneste er er, er et panel på selve fyret - og den del står der ikke
> noget om i brugsanvisningen, så jeg ved ikke helt hvordan den skal stå -
> billeder:
>
> http://img524.imageshack.us/img524/5185/dsc00597wv8.jpg
>
> http://img216.imageshack.us/img216/3848/dsc00601ff1.jpg

Vi har et Vaillant som ligner lidt, det har blot ikke automatikpanelet
til højre. Kig på undersiden af varmtvandsbeholderen ved siden af kedlen
om der sidder to kontakter der. Hvis det ser ud som på vores, burde du
nemt kunne regne ud hvordan de skal stå.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 20:51


"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:48da86f8$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Morten skrev:
>
> Vi har et Vaillant som ligner lidt, det har blot ikke automatikpanelet til
> højre. Kig på undersiden af varmtvandsbeholderen ved siden af kedlen om
> der sidder to kontakter der. Hvis det ser ud som på vores, burde du nemt
> kunne regne ud hvordan de skal stå.

Dette er checket - der er en varmvand, og en radiator knap som begge er
slået til.



Erik Olsen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 24-09-08 21:03

Morten skrev:

> Dette er checket - der er en varmvand, og en radiator knap som begge er
> slået til.

Godt.

Har du checket at cirkulationspumpen kører? Jeg så at en anden spurgte
om det, men jeg synes ikke jeg så et svar.

En anden mulighed er at trevejsventilen er i stykker eller meget utæt.
Det er den ventil som styrer om vandflowet går til varmtvandsbeholderen
eller radiatorkradsløbet.

Har du prøvet at finde en betjeningsvejlednig for din gaskedel og
varmtvandsbeholder? Se nærmere på
http://www.vaillant.dk/Privatkunder/betjeningsvejledninger/ hvorfra
mange vejledninger kan downloades.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Morten (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 24-09-08 21:06

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:48da9d0d$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> En anden mulighed er at trevejsventilen er i stykker eller meget utæt. Det
> er den ventil som styrer om vandflowet går til varmtvandsbeholderen eller
> radiatorkradsløbet.

Nej - det er måske en af dem jeg lige har sendt billeder af (længere oppe) ?

> Har du prøvet at finde en betjeningsvejlednig for din gaskedel og
> varmtvandsbeholder?

Har gennemgået begge ja (linkede også til dem i start-indlæget)



Erik Olsen (24-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 24-09-08 21:26

Morten skrev:

> Nej - det er måske en af dem jeg lige har sendt billeder af (længere oppe) ?

Nej hvad?

http://img219.imageshack.us/img219/5356/dsc00606tf7.jpg er trevejsventilen.

Du svarede ikke på spørgsmålet om cirkulationspumpen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Auban Kõrünn (25-09-2008)
Kommentar
Fra : Auban Kõrünn


Dato : 25-09-08 04:27

Morten wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> news:48da9d0d$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> En anden mulighed er at trevejsventilen er i stykker eller meget
>> utæt. Det er den ventil som styrer om vandflowet går til
>> varmtvandsbeholderen eller radiatorkradsløbet.
>
> Nej - det er måske en af dem jeg lige har sendt billeder af (længere
> oppe) ?
>
>> Har du prøvet at finde en betjeningsvejlednig for din gaskedel og
>> varmtvandsbeholder?
>
> Har gennemgået begge ja (linkede også til dem i start-indlæget)

Er der ikke tvunget tilsyn/service på naturgasfyr for
så ville jeg kontakte en vvs mand og få ham til at
gennemgå dit gasfyr....det blir snart vinter



Erik Olsen (25-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 25-09-08 09:04

Auban Kõrünn skrev:

> Er der ikke tvunget tilsyn/service på naturgasfyr for
> så ville jeg kontakte en vvs mand og få ham til at
> gennemgå dit gasfyr....det blir snart vinter

Hvert tredje år for vores Vaillant gasfyr. VVS'eren sætter en mærkat på
indersiden af nederste låge ved kontrolbesøg.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

CC (25-09-2008)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 25-09-08 23:02

"Auban Kõrünn" skrev i en meddelelse
>
> Er der ikke tvunget tilsyn/service på naturgasfyr for
> så ville jeg kontakte en vvs mand og få ham til at
> gennemgå dit gasfyr....det blir snart vinter
>
Det er helt rigtig, at der skal finde et lovpligtigt eftersyn af
naturgasinstallationer sted "hvert år". Eftersynet skal udføres at en
"gasautorisert" VVS installatør.

"Hver år" står i anførelsestegn, da nyere kedler kun kræver eftersyn hvert
2. år.

Sluttelig kan det være en god idé at investerer i en "gasalarm". Ligner en
røgmelder med koster ca. 6-700 kr. Den kan advarer mod alle de farlige
gasser der kan slippe ud, at en en defekt installtion (Sidste år var der
vidst en ældre dame eller par, og deres barenbarn, der døde i Bagsværd pga.
CO (afbrændte gasser - der ikke kan lugtes eller smages) slap ud i huset, i
stedet for at forsvinde op igennem skorstenen)



Erik Olsen (26-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 26-09-08 17:01

CC skrev:

> Det er helt rigtig, at der skal finde et lovpligtigt eftersyn af
> naturgasinstallationer sted "hvert år". Eftersynet skal udføres at en
> "gasautorisert" VVS installatør.
>
> "Hver år" står i anførelsestegn, da nyere kedler kun kræver eftersyn hvert
> 2. år.

Op til hvert tredje år afhængigt af kedeltype.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

CC (25-09-2008)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 25-09-08 22:44

"Morten" skrev i en meddelelse >

> Nej, det eneste er er, er et panel på selve fyret - og den del står der
> ikke noget om i brugsanvisningen, så jeg ved ikke helt hvordan den skal
> stå - billeder:
>
> http://img524.imageshack.us/img524/5185/dsc00597wv8.jpg
>
> http://img216.imageshack.us/img216/3848/dsc00601ff1.jpg
>
Bïllederne viser en temperaturstyring, der er afhængig af udetemperaturen.
Den aktuelle temperaturkurve vælges med knappen 1 til 8. i dette tilfælde er
kurve 5 valgt. dvs. hvis temperaturen udenfor er 0 grader er
fremløbstemperaturen 50 grader. Er udetemperaturen -10 grader er
fremløbstemperaturen 60 grader.

Drejeknappen +4 til -4 betyder at du kan regulere temperaturkurven op til
fra +4 grader til -4 grader omkring temperaturekureven.
Hvis det er -10 grader udenfor og det blæser 10-12 m/sek er det sikkert en
god ide at vælge +4 grader.
Prøv dig frem -4 grader er god om forår og efterår, når det lige er fugten,
der skal rives ud af luften.
-4 grader spare også gas, og +4 grader øger gasforbruget.

Hele herligheden kan styres at uret (og her er måske din fejl) .
Drejeknappen står på uret dvs. at cirkulationspumpen styres af tænd og sluk
uret, som umiddelbart ser ud til at være slukket (dvs pumpen kører ikke)
"0" helt til højre er sandsynligvis slukket helt for apperatet. Halvmånen
betyder at nattemperatuen sænkes x antal grader inden for den indstillet
tid, på tænd og slukuret. Soltegnet betyder måske at der kan slukkes i
dagtimene.

Uret er et ugeur af tysk oprindelse. Bogstaverne er forkortelser for man-
til fredag med kl. indenfor dagen (2 timer pr streg)

Viserne viser den aktuelle tid (dvs at kl. nu er 2 min. i 12, da du tog
billedet). Stil viserne så klokke passer. Stil urskiven så ugedag og
omtrentlig klokkeslet passer under den sorte pil. Tænd og sluk tider vælges
ved at skubbe palerne på randskiven ind eller ud.
Virker det ikke så prøv at skrue skruen ud, og se om der sidder et batteri
inde bagved. Kik også efter et fabrikationsnavn så du kan få en rigtig
brugsanvisning.





Bent Fer (26-09-2008)
Kommentar
Fra : Bent Fer


Dato : 26-09-08 19:05





"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
news:48da8174$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:48da79ee$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> I varmtvandsbeholderen manualen står noget om en knap der skal stille i
>> pos I for at få varme til radiatorerne har du tændt denne ?
>
> De er begge på "I" (tændt)
>
>> Læs afsnittet omkring snavsamler i kedelmanualen, har du
>> afspærringsventiler der er lukket ?
>> Prøv evt. at tømme snavsfiltret.
>
> Det prøver jeg lige at se på ...
>
>> Har du udeføler og fjernbetjeningspanel - Check om det står rigtigt. prøv
>> at manipulere med indstillingerne for at se om det kan tvinge varme frem.
>
> Nej, det eneste er er, er et panel på selve fyret - og den del står der
> ikke noget om i brugsanvisningen, så jeg ved ikke helt hvordan den skal
> stå - billeder:
>
> http://img524.imageshack.us/img524/5185/dsc00597wv8.jpg
>
> http://img216.imageshack.us/img216/3848/dsc00601ff1.jpg
>


prøv at dreje knappen hen på sol symbolet, så slås uret fra og fyret kører i
normaldrift.

--
mvh
Bent Fer
>
>

CC (29-09-2008)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 29-09-08 17:04

"Morten" skrev i en meddelelse ...
>
> Jeg har et naturgas fyr:
> http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/b1/3e/00/thermocompact-vc-e-xeu-betj.pdf
>
> og en varmtvandsbeholder:
> http://www.vaillant.dk/stepone2/data/downloads/be/3e/00/vih-50-betjening.pdf
>
> begge dele virker fint, og jeg har checket dem efter i forhold til disse 2
> manualer, at alt står som det skal, og der er korrekt vandtryk osv...
>
> Alligevel, når jeg tænder for en radioator - bliver den på ingen måde
> varmere .. den forbliver kold, selv efter at have stået helt åben i flere
> timer.
>
> Jeg har prøvet at udlufte et par af radiatorene, og der var ingen luft
> overhovdet.
>
Fik du gang i det, eller tilkaldte du prof. hjælp, og hvad var der galt ?



Morten (30-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 30-09-08 17:46

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:48e0fc7c$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Fik du gang i det, eller tilkaldte du prof. hjælp, og hvad var der galt ?

Det lykkedes mig at finde cirkulationspumpen - en grundfoss, som sad inde i
fyret .. jeg har også åbnet den, og kan konstatere at den drejer rundt, så
den virker altså som den skal.

Der er et par foreslag andre steder i tråden med at rense nogle filtre osv.
som jeg endnu ikke har prøvet, men selvom at pumpen kører, kommer der stadig
ingen varme i radiatorene ...



Thomas Jensen (01-10-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 01-10-08 19:22

Det er sikkert 3-vejs ventilen som ikke skifter som den skal.
Når den får 230V skal den skifte så port A er åben til radiator kredsen.
Når den er spændings løs er port B åben til varmtvandsbeholderen.

Den varme du kan mærke på rørene til og fra kedlen er at vandet cirkulerer
igennem spiralen i varmtvandsbeholderen.

Hvis du flytter den lille metal "arm" som sidder på siden af den grå/brune
plast kasse på 3-vejs ventilen, sættes den i midter position og virker
faktisk som et T-stykke. Så vil vandet cirkulere i både radiatorkreds og
varmtvandsbeholder, men vandet cirkulerer jo den letteste vej så det meste
vil gå til varmtvandsbeholderen.

MVH Thomas - Gasfyrs teknikker.


"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
news:48e257d8$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> "CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:48e0fc7c$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Fik du gang i det, eller tilkaldte du prof. hjælp, og hvad var der galt ?
>
> Det lykkedes mig at finde cirkulationspumpen - en grundfoss, som sad inde
> i fyret .. jeg har også åbnet den, og kan konstatere at den drejer rundt,
> så den virker altså som den skal.
>
> Der er et par foreslag andre steder i tråden med at rense nogle filtre
> osv. som jeg endnu ikke har prøvet, men selvom at pumpen kører, kommer der
> stadig ingen varme i radiatorene ...
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste