Bedste lydisolering: Akryl/plexi-glas elle~
Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-09-08 18:39

Howdi,

Til forsats-vinduer til brug for lyd-isolering for gadestøj, hvad er så
bedste lydisolerings-materiale:

Akryl-/plexi-glas eller rigtigt vindues-glas?

Ekstra-spørgsmål til de ekstra-kloge:

Findes der forskellige slags akryl-/plexi-glas eller forskellige slags
vinduesglas, hvoraf en bestemt slags er _særligt_ egnet til lyd-isolering?

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 23-09-08 19:09

"Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der forskellige slags akryl-/plexi-glas eller forskellige slags
> vinduesglas, hvoraf en bestemt slags er _særligt_ egnet til lyd-isolering?

Spændende spørgsmål
Her er lidt hvad jeg fandt på nettet.
Mvh
Mads
http://www.bl-glas.dk/glas.htm

Termoruder er i sig selv lydisolerende, men man kan nedsætte
støjpåvirkningen betydeligt, hvis man anvender den rigtige konstruktion af
termoruden.
Princippet for den lydisolerende rude er at det ene glas er tykkere end det
andet. Man kan også fylde gas i hulrummet til yderligere sænkning af
decibelniveauet.
Indenfor lydruder er der igen forskellige kombinationsmuligheder.

CONTRASONOR er betegnelsen for en række af lyddæmpende glas.
Lyddæmpende ruder opbygges ved anvendelse af lamineret glas. Rudens
opbygning (glastykkelse, laminattype, glasafstand, gasfyldning) afgør
hvilken type af støj ruden dæmper bedst.
Kravet til lydniveau i et rum, graden af støjdæmpning, varierer også
med den aktivitet som skal foregå i rummet.

http://www.byggeri.dk/debat/forum_search.asp?page=40&sord=vinduer
forsatsvinduer i træ, lydisolerende Svar på dette spørgsmål » Spørgsmål:
Hej
Vi har fire vidnuer mod gaden på 3 sal på GL kongevej i KBH. Der er
plexiglas forsatsruder, men vi synes at støjen er for meget og vil gerne
udskifter disse med nye forsatsvinduer af træ.
Vi vil vælge enkelt lag glas af fx 4 mm og bruge linoliekit til tætning
omkring rammen. Lyder det fornuftigt? Eller der der andre og bedre måder at
lyddæmpe støj fra langsomt kørende tung trafik? Vi vil osse udskifte glasset
i de yderste vinduer, da det er blyindfattet. vil en udskiftning af dette
glas påvirke lydniveauet?

Svar:
I skal isætte termoglas i forsatsvinduerne.
Vi har for ganske kort tid siden fået dette arbejde udført og det har
hjulpet helt fantastisk. Nu kan vi faktisk slet ikke høre trafikken. Hele
rammen skal udskiftes og der skal tætnes omkring ramme og vindueskarm med
fugemasse. Det er ikke nogen billig løsning, men meget effektivt. Vi har
haft firmaet CANBYG i Hvidovre til at udføre arbejde.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 24-09-08 19:07

Mads Kristiansen wrote:
> "Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> skrev i en meddelelse

> Spændende spørgsmål
> Her er lidt hvad jeg fandt på nettet.

takker, men jeg syntes ikke jeg fik et helt klart svar omend svaret
sagtens kan bruges...

Er der ikke andre der ved hvad der er bedst til lydisolering som
forsatsvindue?

--->>>> plexi/akryl eller rigtigt glas?

Subjective såvel som objektive svar er gode nok...

Fra : Ivar

Dato : 26-09-08 22:10

Master Fat Bastard skrev:

> Til forsats-vinduer til brug for lyd-isolering for gadestøj, hvad er så
> bedste lydisolerings-materiale:

> Akryl-/plexi-glas eller rigtigt vindues-glas?

Hvis det er til dæmpning af lydgennemtrængning, er det vægt pr. kvm,
der
er afgørende. Altså rigtig glas er bedre end plast.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Arne Offenberg

Dato : 17-10-08 21:27

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> Hvis det er til dæmpning af lydgennemtrængning, er det vægt pr. kvm,
> der
> er afgørende. Altså rigtig glas er bedre end plast.
>

> Ivar Magnusson

Riktig!

Her er det 2 lover som bestemmer.
Den ene er masseloven, og den andre er absorbsjonsloven.
Da det faktisk er mulig å gjøre noe med begge, anbefaler jeg et vindu med
forskjellig resonansfrekvens.
Avhengig i dit normale vindu, vil jeg øke massen på dit forsatsvindu. Slik
at resonansene ikke blir liggende i samme område.
Jeg har personlig erfaring med dette, men problemet ligger i at det lett
blir kondens og støv mellom de to vinduer.

Med hilsen
Arne Offenberg