udlæs xml-fil via asp
Fra : John Sarby

Dato : 24-09-08 19:40

Hjælp.

Jeg vil gerne have udlæst data fra en xml fil via asp.
Derefter vil jeg sammenligne de titler jeg finder i xml filen -
med de titler jeg har i min database via en asp side.

Det skal skære ud i pap da jeg aldrig har arbejdet med xml.

Håber det kan løses med jeres hjælp.

MVH

John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-09-08 21:23

John Sarby wrote:

> [...]
> med de titler jeg har i min database via en asp side.
>
> Det skal skære ud i pap da jeg aldrig har arbejdet med xml.

Kan du ikke skrive lidt mere om hvad du vil ?
Hvor får du xml filen fra ?
Hvad mener du med titler, er det tagname eller ?
Post også gerne et lille eksempel på xml filen.

Jeg har en asp funktion, hvor jeg læser xml data via en XMLHTTPRequest, og
hiver det ind i en DOM, og derefter opdaterer i en Access database.

Dér kan vi nok finde noget, der måske kan bruges i dit tilfælde, men det er
bygget til den aktuelle xml.

Stig Johansen

Fra : John Sarby

Dato : 25-09-08 14:09

Hej.

Jeg sender dig info omkring mit problem.

Jeg henter de info jeg skal udtrække data fra på denne adresse:
http://xxxxxxxxxxx.com/?ListType=AllMovies&channel_user_id=100001.

Når jeg har hentet de data ser det sådan ud:(Uddrag)

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
- <playnetwork generated="12:55:2, Thu Sep 25, 2008">
- <movies>
- <movie movie_id="1" imdb_id="tt0212712">
<original_title>2046</original_title>
<movie_duration>129</movie_duration>
<production_year>2004</production_year>
<official_website>www.wkw2046.com/
- <actors>
<actor id="1">Tony Leung Chiu Wai</actor>
<actor id="2">Ziyi Zhang</actor>
<actor id="3">Li Gong</actor>
<actor id="4">Takuya Kimura</actor>
<actor id="5">Faye Wong</actor>
</actors>
- <writers>
<writer id="63">Kar Wai Wong</writer>
</writers>
- <directors>
<director id="1">Kar Wai Wong</director>
</directors>
- <producers>
<producer id="52">Block 2 Pictures</producer>
<producer id="53">China Film Co-Production Corporation</producer>
<producer id="54">Classic S.r.l.</producer>
<producer id="55">Columbia Pictures Corporation</producer>
<producer id="56">Fortissimo Films</producer>
<producer id="57">France 3 Cinéma</producer>
<producer id="58">Jet Tone Films</producer>
<producer id="59">arte France Cinéma</producer>
</producers>
- <regions>
- <region movie_region_id="574" rid="2" name="Danmark" short_name="dk">
<pub_date unix_stamp="1072825200">2003-12-31</pub_date>
<upd_date unix_stamp="1217455200">2008-07-31</upd_date>
<age_limit>0</age_limit>
<link_site />
<search_engine>2046</search_engine>
<pub_user id="1">admin</pub_user>
<upd_user id="2">pr@xxxxxx.net</upd_user>
- <categories>
<categorie id="8">Drama</categorie>
<categorie id="20">Romantik</categorie>
</categories>
- <countries>
<country id="74">Frankreich</country>
<country id="81">Germany</country>
<country id="98">Hong Kong</country>
<country id="45">Kina</country>
</countries>
- <pictures>
- <picture id="1711" type_id="1" type_name="poster">
<url>http://xxxxxxxxxxxxxxx.com/1711.jpg
<width>134</width>
<height>186</height>
<mime_type>image/jpeg</mime_type>
<type_pic id="1">poster</type_pic>
</picture>
- <picture id="1337" type_id="2" type_name="dvd_poster">
<url>http://xxxxxxxxxxxxxxxx.com/1337.jpg
<width>134</width>
<height>186</height>
<mime_type>image/jpeg</mime_type>
<type_pic id="2">dvd_poster</type_pic>
</picture>
</pictures>
- <products>
- <product product_id="575" mfid="2" name="DVD" tag_id="0">
<product_title>2046</product_title>
<description>På overfladen lever hr. Chow godt nok et ubekymret
playboy-liv. Han tumler rundt i nattelivet og finansierer sine mange kvinder
og megen alkohol ved at skrive martial art- og science fiction-historier. Men
den blide hr. Chow fra ’In the Mood for Love’ er blevet kynisk og hård. Han
knytter seksuelle forbindelser til den ene kvinde efter den anden, men
behandler dem dårligt. Når en kvinde forelsker sig i ham - som den smukke Bai
Ling (Zhang Ziyi) gør - tænder det en følelsesmæssig sadisme i ham, som
langsomt nedbryder hende. Kun hvis en kvinde ikke vil have ham, eller hvis en
kvinde minder ham om den tabte Su Lizhen, overgiver han sig til sine drømme
om den kærlighed, han faktisk hemmeligt længes efter.</description>
<premiere unix_stamp="1139526000">2006-02-10</premiere>
<pub_date unix_stamp="1072825200">2003-12-31</pub_date>
<barcode>5706102383120</barcode>
- <distributors>
<distributor id="38">DK-DVD Other Danish DVD Distributors</distributor>
</distributors>
- <clips>
- <clip clip_id="1" name="Trailer 1">
<lang_clip />
<lang_text />
<duration>0</duration>
- <files>
- <file format="flv" size="small">

<url>http://dk.clip-1.filmtrailer.com/1_1_1_1.flv?log_var=38|100001|http://ww
w.xxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene</url>
<width>160px</width>
<transfert>128kbps</transfert>
</file>
- <file format="flv" size="medium">

<url>http://dk.cxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_1_2.flv?log_var=38|100001|http://www
..sxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene</url>
<width>240px</width>
<transfert>256kbps</transfert>
</file>
- <file format="flv" size="large">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_1_3.flv?log_var=38|100001|http:
//www.xxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene
<width>320px</width>
<transfert>512kbps</transfert>
</file>
- <file format="flv" size="xlarge">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_1_4.flv?log_var=38|100001|http://www.xx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene</url>
<width>400px</width>
<transfert>1024kbps</transfert>
</file>
- <file format="mov" size="small">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_2_1.mov?log_var=38|100001|http://www
..xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene</url>
<width>160px</width>
<transfert>128kbps</transfert>
</file>
- <file format="mov" size="xlarge">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_2_4.mov?log_var=38|100001|http
://www.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene
<width>400px</width>
<transfert>1024kbps</transfert>
</file>
- <file format="wmv" size="medium">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxcom/1_1_3_2.wmv?log_var=38|100001|http:
//www.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene
<width>240px</width>
<transfert>256kbps</transfert>
</file>
- <file format="wmv" size="large">

<url>http://dk.clxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_3_3.wmv?log_var=38|100001|ht
tp://www.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene
<width>320px</width>
<transfert>512kbps</transfert>
</file>
- <file format="wmv" size="xlarge">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1_1_3_4.wmv?log_var=38|100001|http
://www.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene
<width>400px</width>
<transfert>1024kbps</transfert>
</file>
</files>
</clip>
</clips>
</product>
</products>
</region>
</regions>
</movie>
- <movie movie_id="2" imdb_id="tt0399146">
<original_title>A History of Violence</original_title>
<movie_duration>96</movie_duration>
<production_year>2005</production_year>
<official_website />
- <actors>
<actor id="6">Viggo Mortensen</actor>
<actor id="7">Maria Bello</actor>
<actor id="8">William Hurt</actor>
<actor id="9">Ed Harris</actor>
</actors>
<writers />
- <directors>
<director id="2">David Cronenberg</director>
</directors>
<producers />
- <regions>
- <region movie_region_id="676" rid="2" name="Danmark" short_name="dk">
<pub_date unix_stamp="1072825200">2003-12-31</pub_date>
<upd_date unix_stamp="1191362400">2007-10-03</upd_date>
<age_limit>15</age_limit>
<link_site />
<search_engine>A+History+of+Violence</search_engine>
<pub_user id="1">admin</pub_user>
<upd_user id="2">xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.net</upd_user>
- <categories>
<categorie id="1">Action</categorie>
<categorie id="8">Drama</categorie>
<categorie id="6">Krimi</categorie>
</categories>
- <countries>
<country id="231">USA</country>
</countries>
- <pictures>
- <picture id="1712" type_id="1" type_name="poster">
<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1712.jpg
<width>134</width>
<height>186</height>
<mime_type>image/jpeg</mime_type>
<type_pic id="1">poster</type_pic>
</picture>
- <picture id="1351" type_id="2" type_name="dvd_poster">
<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/1351.jpg
<width>134</width>
<height>186</height>
<mime_type>image/jpeg</mime_type>
<type_pic id="2">dvd_poster</type_pic>
</picture>
- <picture id="2468" type_id="11" type_name="Gallery Image">
<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2468.jpg
<width>250</width>
<height>250</height>
<mime_type>image/jpeg</mime_type>
<type_pic id="11">Gallery Image</type_pic>
</picture>
- <picture id="2738" type_id="5" type_name="Lobby Still 1">
<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2738.jpg
<width>800</width>
<height>600</height>
<mime_type>image/jpeg</mime_type>
<type_pic id="5">Lobby Still 1</type_pic>
</picture>
</pictures>
- <products>
- <product product_id="677" mfid="2" name="DVD" tag_id="0">
<product_title>A History of Violence</product_title>
<description>Restaurant-indehaveren Tom Stall lever et lykkeligt og
tilbagetrukket liv med sin kone, juristen Edie, og deres to børn i den lille
flække Millbrook, Indiana. Familiens idylliske hverdag bliver dog brutalt
forandret, da Tom en aften bliver udsat for et røverisk overfald i sin
restaurant. Men Tom nægter at overgive sig. Han mobiliserer alt mod og skyder
de to tyve for at redde både sig selv og gæsterne i restauranten. Dagen efter
er Toms billede på forsiden af alle landets aviser og nyhedsstationer, og han
bliver - meget mod sin vilje - hvirvlet ind i en sand mediestorm. Tom er alt
andet end begejstret for denne nyvundne berømmelse, og han forsøger indædt at
få sin og familiens hverdag tilbage på rette, rolige spor. Men problemerne
for Tom og hans familie tårner sig dog for alvor op, da en mystisk mand ved
navn Carl Fogarty dukker op i byen og anklager Tom for år tilbage at have
generet ham.</description>
<premiere unix_stamp="1142290800">2006-03-14</premiere>
<pub_date unix_stamp="1072825200">2003-12-31</pub_date>
<barcode>5706710214649</barcode>
- <distributors>
<distributor id="38">DK-DVD Other Danish DVD Distributors</distributor>
</distributors>
- <clips>
- <clip clip_id="2" name="Trailer 1">
<lang_clip />
<lang_text />
<duration>0</duration>
- <files>
- <file format="flv" size="small">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_1_1.flv?log_var=38|100001|http

<url>http://dk.clxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_1_2.flv?log_var=38|100001|ht

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_1_3.flv?log_var=38|100001|http

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_1_4.flv?log_var=38|100001|http

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_2_4.mov?log_var=38|100001|http
://www.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/dk/dk_embedservice/xml-feedsene
<width>400px</width>
<transfert>1024kbps</transfert>
</file>
- <file format="wmv" size="small">

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_3_1.wmv?log_var=38|100001|http

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_3_2.wmv?log_var=38|100001|http

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_3_3.wmv?log_var=38|100001|http

<url>http://dk.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.com/2_2_3_4.wmv?log_var=38|100001|http
[...]

Sådan ser det jeg modtager ud og der vil jeg gerne kunne udtrække følgende
info fra, så jeg kan opdatere min egen database med info omkring "TRAILER"

Det eneste jeg ønsker er:

<original_title>2046</original_title>
som noget jeg kan søge på - og
movie_id:

- <movie movie_id="1" imdb_id="tt0212712">

det vil jeg indsætte i min database.

Håber det er forståligt ellers må du endelig skrive igen.

På forhånd tak.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-09-08 15:23

John Sarby wrote:

> Jeg sender dig info omkring mit problem.

Ok, men vi skal lige være enige om, at du selv skal lave noget, og ikke
forventer en færdig løsning.

> Jeg henter de info jeg skal udtrække data fra på denne adresse:
> http://xxxxxxxxxxx.com/?ListType=AllMovies&channel_user_id=100001.

Der er et par muligheder.
Der er den som Jørn henviser til med at loade det direkte ind i DOM'en, og
den som jeg selv bruger(XMLHTTPRequest=>LoadXML).

Jeg kan desværre ikke huske hvorfor jeg valgte at køre via XMLHTTPRequest,
men der var et eller andet bøvl med LoadXML i DOM'en.

Metoden er ligegyldig, bare det virker, så start med at lave en funktion,
der henter xml'et ind i en XMLDOM.

> Når jeg har hentet de data ser det sådan ud:(Uddrag)
[snip]

Fint med et større uddrag, men strukturen ville være nok.
Jeg har 'renoveret' xml'et for '-' og tilføjet de manglende endtags.
(Brug vis kilde en anden gang).

> Sådan ser det jeg modtager ud og der vil jeg gerne kunne udtrække følgende
> info fra, så jeg kan opdatere min egen database med info omkring "TRAILER"

"Trailer" siger mig ikke noget i forhold til dit xml, men efter indlæsning i
xmlspy ser det(udpluk) sådan her ud:
<http://w-o-p-r.dk/images/movie.xml.png>

> Det eneste jeg ønsker er:
>
> <original_title>2046</original_title>
> som noget jeg kan søge på - og
> movie_id:
>
> - <movie movie_id="1" imdb_id="tt0212712">

Skal det forstås sådan, at det eneste du ønsker er at trække felterne:
- movie_id
- imdb_id
- original_title
ud, og ikke andet ?

> det vil jeg indsætte i min database.

Der skal vi nok bruge nogen information om felt/tabelstruktur.

Stig Johansen

Fra : John Sarby

Dato : 25-09-08 16:03

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> - original_title
> ud, og ikke andet ?

> Der skal vi nok bruge nogen information om felt/tabelstruktur.

Hej og tak.
Jeg er selvfølgelig klar over jeg selv skal lave det, men lidt hjælp til at
lave den tabel, vil jeg gerne have, da jeg ikke ved hvordan jeg skal ordne
dette.
Jeg kender ikke feltstørelserne, men kan ringe til firmaet, og spørge om
dette hvis det ønskes.
Den tabel du har lavet er super - de info der ligger er dem jeg skal bruge.
Movie_id og original_titel => det er det eneste jeg skal bruge.
original_titel vil jeg bruge til at søge i min database - finder jeg filmen i
databasen skal jeg update mit felt der hedder "TRAILER" med Movie_id.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-09-08 17:15

"John Sarby" <Playtime@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
at
> lave den tabel, vil jeg gerne have, da jeg ikke ved hvordan jeg skal ordne

Den tabel er et skærmdump af et program (xmlspy), og ikke html.

> Jeg kender ikke feltstørelserne, men kan ringe til firmaet, og spørge om
> dette hvis det ønskes.

Der er ikke rigtig noget der hedder feltstørrelser i xml.

> Den tabel du har lavet er super - de info der ligger er dem jeg skal
bruge.

Det er xmlspy, der har æren for det.

> Movie_id og original_titel => det er det eneste jeg skal bruge.

Jeg har uploadet xmlfilen, og lavet et eksempel på udtræk her:
http://w-o-p-r.dk/tips/asp/movie.extract.asp

Kildeteksten er ikke længere end at jeg kan poste den her (hold øje med
eventuelle linieskift i news klienten)
<%@ LANGUAGE = VBScript %><% Option Explicit %>
<%
Dim objXMLH
Dim objXML
Dim URLxmlfile
Dim entrylist
Dim c

URLxmlfile = "http://w-o-p-r.dk/tips/movie.xml"
Set objXMLH = Server.CreateObject("Msxml2.XMLHTTP")
objXMLH.open "get" , URLxmlfile , false
objXMLH.send null

Set objXML = Server.CreateObject("msxml2.domdocument")
objXML.LoadXML (objXMLH.responseText)

If objXML.parseError.errorCode <> 0 Then
Response.Write "Error parsing " + objXML.parseError.reason + "<br />"
End If

Set entrylist = objXML.getElementsByTagName("movie")
For c = 0 To (entrylist.length - 1)
Response.Write "film (id) = " + cStr(c) +
entrylist.item(c).getAttribute("movie_id") + _
" imdb id = " + cStr(c) +
entrylist.item(c).getAttribute("imdb_id") + _
" Original title = " +
entrylist.item(c).childnodes(0).Text + "<br/>" + "<br/>"

Next
Set objXML = nothing
Set entrylist = nothing
Set objXMLH = nothing
%>

> original_titel vil jeg bruge til at søge i min database - finder jeg
filmen i
> databasen skal jeg update mit felt der hedder "TRAILER" med Movie_id.

Ovenstående viser hvordan man kan få fat i dataene, hvis du skal have hjælp
til opdatering i database, må du skrive lidt om tabeller,struktur osv.

NB: Jeg kom i tanke om hvorfor jeg kører via XMLHTTPRequest.
Det er fordi jeg bruger noget 'semixml', der lige skal redigeres inden load.
I det her tilfælde kan du formentlig bruge Load direkte fra URL'en.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 25-09-08 20:03

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ikke rigtig noget der hedder feltstørrelser i xml.

Næhh. Og så alligevel. Det kommer jo an på om den valideres af en XSD.

Er det i øvrigt lykkedes dig, eller andre, at validere en XML fil mod en XSD
i asp?
Jeg har fundet adskillige beskrivelser og HowTo's på nettet, men det er
aldrig lykkedes mig at få kasseret en XML fil endnu.
Når bare XML'en er wellformed, får jeg ingen fejl. Heller ikke selv om der
f.eks. er strings i int-felter, eller datalængden overstiger det tilladte.

mvh
Erling

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-09-08 23:57

Erling Sørensen wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Næhh. Og så alligevel. Det kommer jo an på om den valideres af en XSD.

Ja, men i Johns tilfælde var der ikke rigtig nogle Schema referencer.

> Er det i øvrigt lykkedes dig, eller andre, at validere en XML fil mod en
> XSD i asp?

I Dephi, ja - i ASP, nej (har ikke prøvet).

> Jeg har fundet adskillige beskrivelser og HowTo's på nettet, men det er
> aldrig lykkedes mig at få kasseret en XML fil endnu.

I og med både Delphi og ASP bruger MSXML, så burde det være nogenlunde
ligetil at ASP-ficere.

> Når bare XML'en er wellformed, får jeg ingen fejl. Heller ikke selv om der
> f.eks. er strings i int-felter, eller datalængden overstiger det tilladte.

Hvis du lægger et eksempel på hhv. XML og XSD ud, så vil jeg godt prøve at
1) Finde noget på nettet (=doven)
eller hvis ikke
2) Prøve at lave noget tilsvarende i ASP.

Stig Johansen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 27-09-08 06:00

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du lægger et eksempel på hhv. XML og XSD ud, så vil jeg godt prøve at
> 1) Finde noget på nettet (=doven)
> eller hvis ikke
> 2) Prøve at lave noget tilsvarende i ASP.

Jeg vil blive rigtig glad, hvis det kunne lykkes.
Eksemplet behøver egentlig ikke være så stort.
Her er en stump XSD:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<xs:schema xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema"
elementFormDefault="qualified" attributeFormDefault="unqualified">
<xs:element name="root">
<xs:complexType>
<xs:sequence>
<xs:element name="element1" type="xs:int"/>
<xs:element name="element2" type="xs:dateTime"/>
<xs:element name="element3"/>
</xs:sequence>
</xs:complexType>
</xs:element>
</xs:schema>

Og en stump XML.
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<root xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xsi:noNamespaceSchemaLocation="xsd.xsd">
<element1>Erling</element1>
<element2>vil gerne have denne XML kasseret</element2>
</root>
Denne burde fejle i alle 3 elementer, hvilket den da også gør i f.eks.
XMLSpy.

mvh
Erling

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-08 16:10

Erling Sørensen wrote:

> Jeg vil blive rigtig glad, hvis det kunne lykkes.

Good news and bad news.

Jeg har lavet et eksempel, og lagt det op her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/validate.xml.asp>
Source code:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/validate.xml.asp.txt>

Det virker ikke - dér.
Valideringen kræver mindst en version 4, som angivet i linie 18:
Set objXSD = Server.CreateObject("msxml2.domdocument.4.0")

Det virker fint på min interne maskine, men Webhotellet(UnoEuro) har
tilsyneladende ikke den tilsvarende version installeret.

Kode, som den ligger dér, men kaldt fra min interne maskine, giver dette
output:
Error parsing The value of 'Erling' is invalid according to its data type.
The element: 'element1' has an invalid value according to its data type.
XML and XSD loaded

Du må prøve dig frem og se om du kan få det til at køre på 'where ever your
server are'.

Stig Johansen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 27-09-08 22:58

> [...]
> XML and XSD loaded
>
> Du må prøve dig frem og se om du kan få det til at køre på 'where ever

YES :)
Det fungerer bare. Tusind tak for det.
Foreløbigt har jeg kun leget med det lokalt, og jeg tror måske mit problem
har været en for gammel version af DOM på udviklings serveren (W2k). Jeg har
ikke været opmærksom på det krævede 4.0
Det bli'r dog formentlig ikke det store problem, da jeg har fuld kontrol med
de servere det drejer sig om.

Vil man gerne validere lokale filer, bruger man bare server.mappath til det.
F.eks.
URLxmlfile = Server.MapPath("example.xml")
URLxsdfile = Server.MapPath("example.xsd")
Jeg tror mit brug typisk vil være validering af lokal XML mod XSD via HTTP

mvh
Erling

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-08 05:38

Erling Sørensen wrote:

> YES :)
> Det fungerer bare. Tusind tak for det.

Velbekomme.

> Foreløbigt har jeg kun leget med det lokalt, og jeg tror måske mit problem
> har været en for gammel version af DOM på udviklings serveren (W2k).

Jeg bruger også Win2K.

> Jeg
> har ikke været opmærksom på det krævede 4.0

He - jeg er heller ikke sikker på det står så mange steder. Men da
'vi' (Delphi community) diskuterede disse ting ret intenst i 2002-2003 var
standardsvaret at opgradere til Version 4, da det først var med denne
version alle faciliteterne kom med.

Dengang lå version 4 som en lille selvstændig download fra Microsoft, så det
var bare at downloade den og køre(installere) den.

Du kan prøve at se om der stadig ligger noget download til Win2K.

> Det bli'r dog formentlig ikke det store problem, da jeg har fuld kontrol
> med de servere det drejer sig om.

Hvis det også er Win2K skal man vel også installere noget der ?.

Stig Johansen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 28-09-08 09:17

> [...]
> var bare at downloade den og køre(installere) den.
>
> Du kan prøve at se om der stadig ligger noget download til Win2K.

De må vist være denne:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=3144B72B-B4F2-46DA-B4B6-C5D7485F2B42&displaylang=en

mvh
Erling

Fra : John Sarby

Dato : 25-09-08 21:09

> [...]
> http://w-o-p-r.dk/tips/asp/movie.extract.asp
>
> Kildeteksten er ikke længere end at jeg kan poste den her (hold øje med
&gt; Dim objXMLH
&gt; Dim objXML
&gt; Dim URLxmlfile
&gt; Dim entrylist
&gt; Dim c
&gt;
&gt; URLxmlfile = "http://w-o-p-r.dk/tips/movie.xml"
&gt; Set objXMLH = Server.CreateObject("Msxml2.XMLHTTP")
&gt; objXMLH.open "get" , URLxmlfile , false
&gt; objXMLH.send null
&gt;
&gt; Set objXML = Server.CreateObject("msxml2.domdocument")
&gt; objXML.LoadXML (objXMLH.responseText)
&gt;
&gt; If objXML.parseError.errorCode <> 0 Then
&gt; Response.Write "Error parsing " + objXML.parseError.reason + "<br
/>"
&gt; End If
&gt;
&gt; Set entrylist = objXML.getElementsByTagName("movie")
&gt; For c = 0 To (entrylist.length - 1)
&gt; Response.Write "film (id) = " + cStr(c) +
&gt; entrylist.item(c).getAttribute("movie_id") + _
&gt; " imdb id = " + cStr(c) +
&gt; entrylist.item(c).getAttribute("imdb_id") + _
&gt; " Original title = " +
&gt; entrylist.item(c).childnodes(0).Text + "<br/>" + "<br/>"
&gt;
&gt; Next
&gt; Set objXML = nothing
&gt; Set entrylist = nothing
&gt; Set objXMLH = nothing
&gt; %>

> [...]
load.
> I det her tilfælde kan du formentlig bruge Load direkte fra URL'en.

Hej.

Ked af det - jeg får en http500 fejl, når jeg kører dit program.

Fra : John Sarby

Dato : 25-09-08 21:48

Hej igen.

Efter jeg har rettet lidt i koden fik jeg det til at køre.

Først fik jeg fjernet <% 'Option Explicit %> - den fejler når dette står i
koden.

Hvad betydning har det??

Så skulle jeg rette lidt i udlæsningen mit hotel kan ikke fortolke når der er
indsat linieskift. (+ _).

Men det kører nu, så tusind tak for hjælpen indtil videre.
Det kan være jeg vender tilbage hvis der er andet der driller, endnu engang tak
for jeres super hjælp.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-08 06:31

John Sarby wrote:

> Efter jeg har rettet lidt i koden fik jeg det til at køre.

Godt.

> Først fik jeg fjernet <% 'Option Explicit %> - den fejler når dette står i
> koden.

Måske jeg fik klippet i sourcen. Jeg har nogle include filer, som ikke er
relevant her, og det kan være jeg fik fjernet for meget.

> Hvad betydning har det??

Det betyder at alle variabler skal være Dim'et.
Hvis man ikke gider at Dim'e skal man bare fjerne den.
Hvis man vil undgå fejl pga. skrivefejl vil jeg anbefale at have den på.

> Så skulle jeg rette lidt i udlæsningen mit hotel kan ikke fortolke når der
> er indsat linieskift. (+ _).

Det forstår jeg ikke. _ burde være en standard continuation marker.
Jeg foretrækker personligt, at koden altid står inden for en vindues bredde
af hensyn til overskueligheden.

Stig Johansen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-09-08 21:17

On 24 Sep 2008 18:39:53 GMT, John Sarby <Playtime@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>med de titler jeg har i min database via en asp side.
>
>Det skal skære ud i pap da jeg aldrig har arbejdet med xml.

Der er et RSS-eksempel på html.dk
<url: http://www.html.dk/scripts/asp/00020/>
som viser det mest basale.
Bem.: XML'en hentes her med HTTP.

Du kan se egenskaber og metoder for Msxml.DOMDocument objektet her:
<url: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa468547.aspx>
- der er også små eksempler.

Good luck!

--