En 'grim' iagttagelse...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 18:14

Her i eftermiddags sad jeg og gjorde konfigurationen af Parallels
Desktop + winXP færdig. I den forbindele installerede jeg så lige et af
de bedste standard musikafspillrre til windows, nemlig Foobar2000. -
såvidt, så godt...

Tilfældigvis kom jeg så til at kigge på MenuMeters og bemærkede at PD+XP
tilsammen bruger _4380mb_ RAM ud af de 5gb, jeg har på maskinen. - Det
er da egentlig lidt uhyggeligt, at der kræves så meget RAM.

Godt jeg skal ned og hente 4gb mere på mandag...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-08 18:24

> [...]
> tilsammen bruger _4380mb_ RAM ud af de 5gb, jeg har på maskinen. - Det
> er da egentlig lidt uhyggeligt, at der kræves så meget RAM.

Det er fordi Paralles allokerer alt det ram du giver til en given VM på
_en_ gang .. du skal faktisk ikke give den for meget .. der står som
regel et hint under prefererencer hvor meget den kan tåle ..

> Godt jeg skal ned og hente 4gb mere på mandag...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-09-08 18:28

Thomas von Hassel wrote:
> Det er fordi Paralles allokerer alt det ram du giver til en given VM på
> _en_ gang .. du skal faktisk ikke give den for meget .. der står som
> regel et hint under prefererencer hvor meget den kan tåle ..

Vil det sige, at 2GB RAM er fuldstændig utilgængelig for OS X, hvis man
allokerer det til en VM?

Sån' gør Fusion da ikke - right?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-08 18:32

> Vil det sige, at 2GB RAM er fuldstændig utilgængelig for OS X, hvis man
> allokerer det til en VM?
>
> Sån' gør Fusion da ikke - right?!

jo ... jeg har lige startet min Vista Vmware og den har straks snupper
de 760 MB ... processen hedder vmware-vmx

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 20:15

Thomas von Hassel wrote:

> jo ... jeg har lige startet min Vista Vmware og den har straks snupper
> de 760 MB ... processen hedder vmware-vmx

Hvor meget har du så givet selve Vista? - Har du fysisk RAM nok i din
masine, så prøv at sætte Vista til 1,5gb eller 2gb, og jeg kan godt
garantere dig for, at Vista vil blive væsentlig hurtigere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-08 21:17

> Hvor meget har du så givet selve Vista?

720MB er sat i VMware ..

>- Har du fysisk RAM nok i din
> masine, så prøv at sætte Vista til 1,5gb eller 2gb, og jeg kan godt
> garantere dig for, at Vista vil blive væsentlig hurtigere...

har desværre kun en 1. generations MacBook Pro, så der er kun 2 GB ram i
... :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 21:58

Thomas von Hassel wrote:

> 720MB er sat i VMware ..

> har desværre kun en 1. generations MacBook Pro, så der er kun 2 GB
> ram i .. :)

Ups... - Umiddelbart vil jeg dog mene, du godt kan sætte den op til omk.
1gb, - så har du stadig 1gb til OSX. - Det vil ihvertfald ikke gøre
Vista ringere i performance og ydeevne...

Jeg har en kammerat, der har bandet noget så inderligt over Vista og
dens dårligdomme, så han vil gerne tilbage til XP igen. Men da Vista SP1
kom, fik han lige et par gb RAM mere i, og han siger, det har hjulpet
noget, da han nu har i alt 6gb i hans HP QuadCore 2,4ghz. - Den svarer
jo lidt til den gamle MacPro quadCore 2,4ghz model.... - Han påstår dog,
at den stadig er sløv, når han skal bruge 'BIM' (Buttom Input Method)
sammen med Word 2007, når de skal skrive til hans svigerfamilie i
thailand. - Han vil gerne have en MacPro, men konen har sagt nej -
med store bogstaver endda..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 09:41

> Ups... - Umiddelbart vil jeg dog mene, du godt kan sætte den op til omk.
> 1gb, - så har du stadig 1gb til OSX. - Det vil ihvertfald ikke gøre
> Vista ringere i performance og ydeevne...

jeg bruger Vista så lidt (faktisk kun Internet Explorer) og har så meget
åbnet i OS X at det ikke kan svare sig at give Vista meget mere ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-09-08 09:58

Thomas von Hassel wrote:

> jo ... jeg har lige startet min Vista Vmware og den har straks snupper
> de 760 MB ... processen hedder vmware-vmx

Arh ja. Det kunne jeg selvfølgelig selv ha' tjekket ;)

Har du brug for at køre Vista? Jeg har netop downgradet fra Vista til XP
og det kører så uendeligt meget federe under Fusion. Jeg har en teori
om, at det ikke alene skyldes at XP bruger færre ressourcer, men også at
Fusion også er bedre til at håndtere XP end Vista.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 10:30

> [...]
> om, at det ikke alene skyldes at XP bruger færre ressourcer, men også at
> Fusion også er bedre til at håndtere XP end Vista.

Jeg har begge dele .. og bruger dem kun til test... udover XP hvor jeg
har en TDC Play konto kørende :)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-09-08 18:27

Erik Richard Sørensen wrote:

> Tilfældigvis kom jeg så til at kigge på MenuMeters og bemærkede at PD+XP
> tilsammen bruger _4380mb_ RAM ud af de 5gb, jeg har på maskinen. - Det
> er da egentlig lidt uhyggeligt, at der kræves så meget RAM.

Sikker på, at du ikke har gjort et eller andet dumt? Fusion+XP kører
fint med 512MB RAM her.

> Godt jeg skal ned og hente 4gb mere på mandag...

Åhhh, hvor jeg håber, at man kan stoppe mere end 4GB RAM i de nye
bærbare modeller Apple forhåbentlig snart introducerer.

Jeg ville gerne ha' en dims, der kan rumme 8GB...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 19:54

Peter Farsinsen wrote:

> Sikker på, at du ikke har gjort et eller andet dumt? Fusion+XP kører
> fint med 512MB RAM her.

Som Thomas v.H. lige har skrevet, så trækker PD det hele, man tildeler
til fx. XP. Jeg mente godt nok kun, den trak det, når der var brug for
det. - Jeg har givet XP Pro 1,5gb istedet for de 512mb, den stod til ved
installationen, og det er faktisk noget, der godt kan mærkes -
selvfølgelig afhængig af, hvilke programmer, der bruges. - Fx. bruger
jeg StarOffice 8 som std. TB program, og den trækker ret meget af selve
Windows RAM'en, så det kunne straks mærkes, at jeg gav mere RAM til
windows. SO er faktisk lige så hurtig at køre med i PD+XP som at køre
TextEdit eller Bean i native OS X.

> Åhhh, hvor jeg håber, at man kan stoppe mere end 4GB RAM i de nye
> bærbare modeller Apple forhåbentlig snart introducerer.
>
> Jeg ville gerne ha' en dims, der kan rumme 8GB...

Jeg tror, det kommer, men måske ikke som mulighed for direkte at montere
mere fysisk RAM, - nok nærmere som store solid State 'harddiske', hvor
man så vælger selv, hvor meget af kapaciteten, der skal være RAM og hvor
meget, der skal være 'diskplads'.

Hvis jeg havde råd, så fyldte jeg MacPro'en helt op til de max. 64gb,
den kan trække, men 'lommeulden' har sagt fra.

mvh. Erik Richard