Lave hul i murværk til kattelem
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 20-09-08 08:14

Hej

Vi har længe snakket om en kattelem, enten i en thermorude eller i muren. Vi
er kommet frem til, at den skal monteres i muren i vores bryggers - sådan er
deres ind/udgang er placeret inde i et skab, så man ikke kan se den, og
måske undgår træk.

Men hvordan laver man sådan et hul nemmest? Vi har pussede vægge indenfor og
alm. Mursten udenfor. Hullerne skal jo også være rimelig nøjagtig ud for
hinanden.

Jeg havde selv forestillet mig, at tegne hullet op, og derefter bore et hul
i hvert hjørne (helt igennem begge vægge), og derefter bruge en bajonet til
at save med. Lyder det helt forkert?

Hvordan gør en prof. ?

Mvh
Hans

Fra : Djæar Ar

Dato : 20-09-08 09:13

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev:
> [...]
>tegne hullet op, og derefter bore et hul
>i hvert hjørne (helt igennem begge
>vægge), og derefter bruge en bajonet til

Hej

Det kunne vi proffer også finde på........

Hilsen Djæar

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Lystfiskeri i Sydgrønland

Fra : Benny Andersen

Dato : 20-09-08 12:16

On Sat, 20 Sep 2008 09:13:47 +0200, Hans Mouridsen wrote:
> Men hvordan laver man sådan et hul nemmest? Vi har pussede vægge indenfor og
> alm. Mursten udenfor. Hullerne skal jo også være rimelig nøjagtig ud for
> hinanden.

Start udefra så du undgår at få halve mursten langs hele kanten - indmurede
mursten deles ved boring af huller første, derefter hammer og mejsel.
Det kan være en udmærket ide at bruge bajonetsav med den rette klinge -
alternativerne er vinkelsliber (sviner meget) eller hammer og mejsel.
--
Benny Andersen

Fra : Ralph

Dato : 20-09-08 16:14

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> alm. Mursten udenfor. Hullerne skal jo også være rimelig nøjagtig ud for

Glem at lave det selv, stenene skal brækkes ud både inde og ude, så skal
hullerne mures til så de passer til lemmen, omkring een times arbejde for en
murer. Ved du om der er hulmursisoleret? Ved du hvordan man blander mørtel
til opmuring? Ved du hvordan man pudser muren op igen ? Ved du om det skal
gøres før eller efter montering af kattelem? Ved du hvor meget
flamingokugler - som blev brugt til hulmursisolering for 30 år siden -
fylder når det ikke er inde i muren?

Hvis du så ikke vil have en murer til det - så pil termoruden ud og tag den
med ned til glarmester og bed ham lave en rude magen til med lemmen
monteret, så kan du gemme den gamle rude og skifte tilbage ved evt. hussalg.

--
Ralph

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-09-08 06:40

Hej

> [...]
> gøres før eller efter montering af kattelem? Ved du hvor meget
> flamingokugler - som blev brugt til hulmursisolering for 30 år siden -

Jeg er godt nok ikke murer, men kan man ikke bare skære hullet, i stedet for
at pille stenene ud? Jo mit hus er isoleret, men med rockwool,,

> [...]
> med ned til glarmester og bed ham lave en rude magen til med lemmen
> monteret, så kan du gemme den gamle rude og skifte tilbage ved evt. hussalg.

Den er jeg ikke lige så hooked på mht. Træk.

Tak forhjælpen

Mvh
Hans