brænde
Fra : Peter Holm

Dato : 18-09-08 19:48

hej

jeg skal ud og handle brænde til ovnen for første gang.
hvor får jeg bedste brænde til bedste pris?

skal leveres i skanderborg

mvh
peter

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 18-09-08 20:45

Hej

> jeg skal ud og handle brænde til ovnen for første gang.
> hvor får jeg bedste brænde til bedste pris?
>
> skal leveres i skanderborg

Jeg ville købe det privat, hos en af de mange, der annoncerer i Gul og
Gratis eller DBA.

Det er meget billigere end Bilka, Bauhaus, Silvan osv.

Mvh
Hans

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-09-08 23:12

> Jeg ville købe det privat, hos en af de mange, der annoncerer i Gul og
> Gratis eller DBA.
>
> Det er meget billigere end Bilka, Bauhaus, Silvan osv.

Nemlig!

Alt over 350,- pr. m3 (løvtræ), flækket og kløvet er for meget. Nu bor jeg
godt nok i vendsyssel, men der er jo en pæn slat løvtræer i skanderborg
området svjv.

Ellers er der jo mange steder på landet hvor der er en række udgåede
elmetræer. Suverænt brænde til ingen penge, hvis du selv gider at save det i
stykker.

Ellers er der kun de to "ubekendte" tilbage... transport / mængde. Hvis du
ikke selv har mulighed for at afhente, er det naturligvis mest økonomisk at
fylde et lad på en lastbil med 20 m3. Dette er sandsynligvis lidt for meget
brænde på een gang Men som en slags "målestok" giver jeg 600,- for at få
leveret 10 m3. Afstanden er ca. 15-20 km.

Den "sværeste" del er nok mængden... der er jo stor forskel på "stablet
m3",. "skov m3", "kasse m3" osv. Men jeg tror at det bedste køb er, gran!
Selv om træet er "udskældt", eller underkendt som brænde, får du meget for
pengene. Hvor bøg / eg er 100% sætter man normalt gran til ca. 70-75%. Og da
prisen for gran ofte er under det halve af det "ædle" træ, er det altså¨en
god handel. Hvis du altså gider at fyre oftere. (gran brænder hurtigere ud,
og duer bestemt ikke til at fyre over natten, hvilket man normalt alligevel
ikke længere gør i morderne ovne)

God jagt.

Mvh

Jasper

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 19-09-08 08:26

> [...]
> altså gider at fyre oftere. (gran brænder hurtigere ud, og duer bestemt
> ikke til at fyre over natten, hvilket man normalt alligevel ikke længere

Hvis man fyre med gran, skal man fyre konstant, og det giver meget, meget
mere aske, også "skyder" det hele tider fra brandeovnen.

Så jeg vil bestemt ikke anbefale at fyre med gran.

JJ

Fra : Jacob Andersen

Dato : 19-09-08 21:09

"Johannes Jørgensen" <johs-jspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man fyre med gran, skal man fyre konstant, og det giver meget, meget
> mere aske, også "skyder" det hele tider fra brandeovnen.
>
> Så jeg vil bestemt ikke anbefale at fyre med gran.
>
> JJ

Jeg fyrer med halvt gran (douglas) halvt eg. Det fungerer rigtigt godt. Det
er nemt at tænde op med gran, og hvis man kan styre ovnen korrekt, så bliver
varmen i stuen og ryger ikke op i skorstenen. Også godt i ydersæsonerne,
hvor der ikke skal så meget varme til. Eg bruger jeg når ovnen er rigtig
godt varm. Gran er undervurderet, det er jeg enig med Jasper i.

Mvh
Jacob

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 20-09-08 18:17

> Jeg fyrer med halvt gran (douglas) halvt eg. Det fungerer rigtigt godt.
> Det er nemt at tænde op med gran,

Hvis man tænder rigtig op,er det lige så nemt at tænde op med løv træ.
Og så skal man fylde på dobbelt så tit når man fyre med gran,
samt det skal dobblt så meget plads til at opbevar det.

JJ

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-09-08 22:53

> Hvis man tænder rigtig op,er det lige så nemt at tænde op med løv træ.
> Og så skal man fylde på dobbelt så tit når man fyre med gran,
> samt det skal dobblt så meget plads til at opbevar det.

Ja, du har ret i at det er nemt nok at tænde op med løv, forudsat at brændet
er tørt, og trækket er fint (hvilket er en forudsætning for alt brænde). Men
du har ikke ret i din "dobbelt op" påstand. Gran svarer til 70% af eg´s
varme. Og da det ofte koster ca. det halve af løv, er der meget god økonomi
i gran. Og ja, det "sprutter" en smule... men hvad så? Det var et problem i
de gamle pejse, men i en brændeovn, gør det da ikke noget?

Jeg er selv gået fra gran til elm, og har da heller aldrig været i tvivl om,
at jeg hellere ville fyre med løv. (ud fra et mageligheds synspunkt), men
skal det være billigt, får man altså mest varme for pengene med gran. (eller
ved at selv-hente udgået elm)

Mvh

Jasper

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-09-08 23:37

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> writes:

> Men du har ikke ret i din "dobbelt op" påstand. Gran svarer til 70%
> af eg´s varme.

Det afhænger lidt af om du regner i forhold til vægt eller
volumen. Min databog fra gymnasiet angiver brændværdierne for tørt træ
til at være:

Fyr og Gran 14.7 - 16.3 MJ/kg
Eg og Bøg 14.2 - 15.9 MJ/kg

Massefylden for nåletræ er 450 kg/m^3 og 700 kg/m^3 for løvtræ. Det
giver nogle brændværdier for volumen på:

Fyr og Gran: 6615 - 7335 MJ/m^3
Eg og Bøg: 9940 - 11130 MJ/m^3

Opgjort på volumen har nåletræ en brændværdi på ca. 65% af løvtræ,
men opgør man det efter vægt, snakker vi om et tal på en 2-3% mere
brændværdi i nåletræet.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-09-08 22:56

> [...]
>
> Opgjort på volumen har nåletræ en brændværdi på ca. 65% af løvtræ,
> men opgør man det efter vægt, snakker vi om et tal på en 2-3% mere

Hold da helt op

Jeg har ikke evner / tid til at indlede en matematisk duel på brænde men
her er lige et par links til, hvad "profferne" mener:
http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D765

eller: http://www.natlex.dk/burnvalues.html

eller: http://www.planteskole.dk/gran-br.htm

Det ser da ikke helt skidt ud for gran?

Mvh

Jasper

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 23-09-08 11:07

> Hold da helt op

> Jeg har ikke evner / tid til at indlede en matematisk duel på brænde
> men her er lige et par links til, hvad "profferne" mener:

Jeg er skam ikke uening med dig, og de links du giver siger det samme
som jeg selv gør. Jeg var bare pedant nok til at præcisere hvad
forskellen var, når man regner på hhv. vægt og på rumfang.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-09-08 12:06

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48d2d233$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ellers er der jo mange steder på landet hvor der er en række udgåede
> elmetræer. Suverænt brænde til ingen penge, hvis du selv gider at save det

Her kunne jeg godt tænke mig at indføje et par ord om "selvsavning". Vor
nabo har lige købt to store lastbilfulde bøgestammer, som han skal til at
save. Han statede fredag eftermiddag med en motorsav uden lydpotte. Det var
et forfærdeligt, øredøvende spektakel. Kan man det i et villakvarter?? Det
skal nok stå på hver weekend indtil jul!
Mvh
Aksel

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-09-08 23:11

> [...]
> var et forfærdeligt, øredøvende spektakel. Kan man det i et villakvarter??
> Det skal nok stå på hver weekend indtil jul!

Der er vist nok klare regler for dette. Men et er regler og noget andet er,
om man vil lægge sig ud med naboen? Men det er nøjagtigt derfor jeg har købt
mig en Johnsered el motorsav. Den saver suverænt, og larmer ikke mere end en
boremaskine (sådan ca.).

Men ellers vil jeg tilslutte mig din forbandelse af motorsave De hører
ikke hjemme i et villakvarter. Lyden hører hjemme i samme hysterisk
irriterrende niveau som en gammel støvsuger, en føntørrer, en køkkenmaskine,
og værst af alt...en kompost kværn!

Måske er det en sådan du skal have fat i, i kampen mod naboen?

/Jasper

Fra : Peter Holm

Dato : 29-09-08 18:54

Peter Holm wrote:
> hej
>
> jeg skal ud og handle brænde til ovnen for første gang.
> hvor får jeg bedste brænde til bedste pris?

> [...]

bare lige for at runde tråden af..
vi ønskede os brænde i bryllupsgave og fik læsset 4 m3 af ude i indkørslen i
løs vægt - tusind tak!
Jeg tror det er blandet eg, bøg og birk at dømme på barken.

Peter