Brænde med søm - nogen problemer?
Fra : Morten

Dato : 18-09-08 07:48

Hej

Jeg har et størrer læs paller som jeg ville bruge til brænde, men det er jo
et størrer arbejde at fjerne alle sømmene fra dem inden brug.

Er der noget problem i at brænde dem med sømene i, så sømmene ligger tilbage
i brændeovnen sammen med asken og kan fjernes der?

/Morten

Fra : Dan

Dato : 18-09-08 08:05

> Er der noget problem i at brænde dem med sømene i, så sømmene ligger
> tilbage i brændeovnen sammen med asken og kan fjernes der?

Hej Morten,

Jeg har lavet et bålsted ude hos mine forældre, hvor der er blevet smidt
brænde med søm på. Og vi har da ikke taget skade endnu.
Du skal jo alligevel som du siger fjerne asken bagefter.

Dan

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 08:09

> [...]
>
> Er der noget problem i at brænde dem med sømene i, så sømmene ligger
> tilbage i brændeovnen sammen med asken og kan fjernes der?

Næ! Det er den absolut nemmeste måde at få sømmene ud på...
Dog, et problem kan der være: Når sømmene efterhånden ligger sig i bunden af
brændeovnen, så kan de finde på at sætte sig fast i risten, så det kan være
svært at justere/lukke for primær luften.

mvh
Kåre

Fra : taina

Dato : 18-09-08 23:13

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af brændeovnen, så kan de finde på at sætte sig fast i risten, så det kan
> være svært at justere/lukke for primær luften.

Og det tager en krig at få dem pillet op - nogle gange kan de ligge og putte
sig, så man hverken kan mærke dem fra oven eller fra neden, men bare mærke,
at risten ikke vil køre rundt. Det sker ikke så tit, men når det gør...
grrrr!!!

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 09:54

Næ, der er ikke noget problem i det.
Det største problem er nok mere, at din arbejdsindsats med at skære paller
og fyre dem af i brændeovnen, ikke giver noget særligt til dig.
Paller har meget lav brændværdi og typisk futter de bare af, uden at
efterlade mere energi end det du brugte da du skar dem op - måske får du
mindre energi end det du bruger på saven, med mindre du bruger håndsav - og
så kan du spare turen i fitnesscenter og derved spare lidt penge.

Paller er knas tørre (det hjælper ikke at komme vand på) og ofte lavet af
meget harpixholdigt træ (fyrretræ), så derfor er det det rene krudt.
Endelig er der miljø problemet, paller er tit tilsvinede med lim, maling,
olie og andet godt - så her er der partikkelforurening.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 10:38

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:48d21734$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> mindre energi end det du bruger på saven, med mindre du bruger håndsav -
> og så kan du spare turen i fitnesscenter og derved spare lidt penge.

Det tager ikke lang tid at skære paller over med en rundsav.

> [...]
> Endelig er der miljø problemet, paller er tit tilsvinede med lim, maling,
> olie og andet godt - så her er der partikkelforurening.

Korrekt, der er ikke specielt meget brændværdi i dem, men brugt som
optænding er de gode, og så bruge godt træ bagefter.
Og så er de gode til først og sidst på sæsonnen, når man bare lige skal
bruge en lille smule varme.

Men selvfølgelig skal det være "rene" paller, uden olie og malingrester.

Kåre

Fra : Morten

Dato : 18-09-08 10:44

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message

> [...]
> Endelig er der miljø problemet, paller er tit tilsvinede med lim, maling,
> olie og andet godt - så her er der partikkelforurening.

Well, min plan var blot at give dem 4-5 snit med en rundsav .. jeg vil gætte
på det tager 30 sek. pr. palle, så lidt må jeg da få ud af det når de nu er
gratis?

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 14:04

> Well, min plan var blot at give dem 4-5 snit med en rundsav .. jeg vil
> gætte på det tager 30 sek. pr. palle, så lidt må jeg da få ud af det når
> de nu er gratis?

Hej Morten.
Det er ikke usansynligt, men prøv at smutte forbi dit lokale elselskab.
Lån en elmåler og mål hvor meget el du bruger på opgaven, så får du syn for
sagen.
Derefter skal du omregne dit træ til energi og her kan du bruge "standard"
træ der giver per kg. ca. 5 kWh (Paller giver nok mindre)
Derfra skal du trække det antal kWh el til rundsaven.
Så har du din nettogevinst i kWh og så hold den op mod dit almindelige
brændsel og du får kikket på økonomien.
(Mange bliver tit overrasket over hvor lidt det kan betale sig, når der
kikkes på arbejdsindsats og så videre)
Husk slid på rundsaven og transport.

Indrømmet, jeg bruger også brændeovn, men droppede ret hurtigt paller og gik
over til løvtræ - bedre brændværdi.
Var derefter så heldig at kunne få træet for min arbejdsindsats og nu nyder
jeg et par årlige ture ud i naturen med træfældning og motion.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-09-08 14:23

> [...]
> Derefter skal du omregne dit træ til energi og her kan du bruge "standard"
> træ der giver per kg. ca. 5 kWh (Paller giver nok mindre)

Paller giver vel det samme, lidt mere hvis de er meget harpiksholdige

> Derfra skal du trække det antal kWh el til rundsaven.
> Så har du din nettogevinst i kWh og så hold den op mod dit almindelige
> brændsel og du får kikket på økonomien.

Hvis man nu regner med at en palle vejer 10 kg så svarer det til 50 kWh. Så
kan man altså holde en rundsav kørende i 50 timer før man har brugt den
samme energi. Det tager det vist ikke at save en palle op. Jeg tror godt du
kan holde elforbruget ude af den beregning

> (Mange bliver tit overrasket over hvor lidt det kan betale sig, når der
> kikkes på arbejdsindsats og så videre)
> Husk slid på rundsaven og transport.

Jeg giver dig ret, jeg saver også kun paller op til brænde for at slippe for
at køre dem væk.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 14:40

> Paller giver vel det samme, lidt mere hvis de er meget harpiksholdige
>
> Hvis man nu regner med at en palle vejer 10 kg så svarer det til 50 kWh.

Energiindholdet som jeg skrev, er for træ med en >fugtprocent på 30< - og
her i ligger forskellen.
Fugtigt træ har væsentligt højere energiindhold end tørt, tørt træ og
harpiks giver et andet fænomen, der kunne kaldes "krudt" effekten, harpiksen
og det meget tørre træ, gør at det futter meget hurtigt af og ikke kun
gløder ud med svag flamme, som det ellers bør - så det meste varme
forsvinder op i skorstenen.
Og så er det vi hælder noget andet ud på brodet - Virkningsgrad på en
gennemsnitlig dansk brændeovn, UF - Er typisk ikke god.

Så vi skulle nok hellere regne med nettoeffekt og ikke bruttoeffekt.
Og til sidst, som du selv skriver, de fleste der har prøvet paller, gider
dem ikke ret længe.

Den ultimative opgørelse, skriv ned hvad du sparer på din almindelige
opvarmning og se hvad det giver med paller.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 14:30

> Hej Morten.
> Det er ikke usansynligt, men prøv at smutte forbi dit lokale elselskab.
> Lån en elmåler og mål hvor meget el du bruger på opgaven, så får du syn
> for sagen.
Hvis man lader en 2kW rundsav køre i 30 minutter (og der kan man nå mange
paller),
så giver det 1 kWh. dvs under 1 kr strøm...

> Derefter skal du omregne dit træ til energi og her kan du bruge "standard"
> træ der giver per kg. ca. 5 kWh (Paller giver nok mindre)
Nix. Et kg træ er et kg træ. Et kg eg indeholder lige så meget energi som et
kg palle.
Eg fylder bare mindre.

> Derfra skal du trække det antal kWh el til rundsaven.
> Så har du din nettogevinst i kWh og så hold den op mod dit almindelige
> brændsel og du får kikket på økonomien.
Hvis det almindelige brændsel ikke er gratis, så tror jeg nok jeg ved hvad
det regnestykke giver

> (Mange bliver tit overrasket over hvor lidt det kan betale sig, når der
> kikkes på arbejdsindsats og så videre)
> Husk slid på rundsaven og transport.
Transporten er næppe anderledes end hvis man skal hente det i skoven.
Hvis nu pallerne kommer fra ens arbejdsplads, kan man jo bare tage dem med
hjem = 0 transport.

> [...]
> Var derefter så heldig at kunne få træet for min arbejdsindsats og nu
> nyder jeg et par årlige ture ud i naturen med træfældning og motion.
Selvfølgelg er det bedst og nemmest at fyre med noget godt træ.
Men gratis paller er udmærkede i den "varme" fyringstid, og nogle må nøjes.
Det er ikke alle der kan få træ gratis "for arbejdsindsatsen".

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 14:55

> Nix. Et kg træ er et kg træ. Et kg eg indeholder lige så meget energi som
> et kg palle.
> Eg fylder bare mindre.

Ommer,
Energiindhold er oplyst ved en fugtprocent på 30, det har en gennensnitlig
dansk palle ikke.
Energiinholdet i træ falder drastisk ved lavere fugtprocent.
Hvor finder du strøm til 1 kr. per kWh, inkl. diverse afgifter?
Der er vel ingen der kunne finde på at købe almindeligt brænde ved en
tømmerhandel
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 18-09-08 14:58

> Transporten er næppe anderledes end hvis man skal hente det i skoven.

Der skal køres flere gange med paller, end der skal for at få samme antal
kg, løv træ kørt hjem.

> Hvis nu pallerne kommer fra ens arbejdsplads, kan man jo bare tage dem med
> hjem = 0 transport.

Det kræver at man kan have den inde i bilen, hvis man skal have en anhænger
med, koster det mere brandstof.

JJ

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 15:10

Bare for at prøve at opsummere.

Lidt snakken frem og tilbage giver nogle spændende oplysninger.

Det er rimeligt uskadeligt for ovnen at brænde paller af, søm opsamles med
asken.
Det er arbejdeskrævende og indsatsen er større end almindeligt træ.
Det er ikke tilladt at afbrænde affaldstræ i en privat brændeovn. (UPS, den
tror jeg ikke mange kender)
Energigevinsten er udefinerbar og måske tvivlsom - der er mange ukendte
faktorer, som benzinpriser, elpriser, virkningsgrad og fugtprocent.
Der er et element at hygge og motion, som har en værdi.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Holst

Dato : 18-09-08 15:14

Ole "Toggal" Juhl wrote:

> Det er ikke tilladt at afbrænde affaldstræ i en privat brændeovn. (UPS, den
> tror jeg ikke mange kender)

Har du en henvisning til det?

Eller tænker du på træ fuld af maling, trykimprægneret træ og lignende?

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 18-09-08 16:14

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Har du en henvisning til det?
>
> Eller tænker du på træ fuld af maling, trykimprægneret træ og lignende?

http://www.miljoekontrollen.dk/goderaadomluft nederst på siden står
følgende

"Brændeovne må ikke anvendes til afbrænding af affald.
Det gælder også affaldstræ som paller, limet, malet eller
imprægneret træ, spånplader, gamle planker, havemøbler
og alle andre former for behandlet træ. Du må selvfølgelig
heller ikke afbrænde mælkekartoner, tryksager, plast eller
andre former for skrald. Affald hører hjemme i skraldespanden
- ikke i brændeovnen"

JJ

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 15:22

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:48d26133$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> faktorer, som benzinpriser, elpriser, virkningsgrad og fugtprocent.
> Der er et element at hygge og motion, som har en værdi.

Det er jo meget korrekt. Men vi lever ikke i en ideel verden.
Du brænder "godt" træ af i en brændeovn, og skælder (lidt) ud over at man
afbrænder "affaldstræ" (det er så et definitionsspørgsmål...) af.
Jeg burde så skælde dig ud fordi du bruger en osende brændeovn, som sender
store partikler ud i luften, mens jeg fyrer med træpiller i et højeffektivt
moderne pillefyr.

Med andre ord så skal der være plads til at vi gør tingene på vores måde,
med måde...
Ingen malerrester og lakerede møbler i brændeovnen! Et par gratis rene
paller gør næppe den store skade.

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 16:29

Hejsa.
Jeg "skælder" ikke ud, men citerer blot anden indlægsholder, der skriver at
det er ulovligt at afbrænde paller, fordi det er affaldstræ.
(Har du set en brugt ren palle, den er sjælden)
(Der er dog nok noget om snakken med det ulovlige, på de store varmeværker
må de ikke brænde affaldstræ - de skal være 100.000.000% sikker på at der
ikke er de mindste rester af lim, malings, olie og lak - ellers koster det
kassen i afgift - hvis de kan få en miljøtilladelse.

Jeg brænder godt træ af, fordi det er lettere og sviner ikke så meget - aske
og andet støv, udelukkende komfort for mig.
Træet jeg bruger (Hvis jeg skal pudse min glorie) er rent løvtræ, (i min nye
og moderne brændeovn) der alligevel skal fældes, men det er for dyrt og for
ringe at køre til f.eks. et savværk.
Når jeg fælder, nyder jeg turen ud i naturen og får en masse motion og frisk
luft - og ja - jeg bruger motorsav i skoven, men jeg kløver med håndøkse.

Snakken gik ikke på træpiller, men træpaller - med A - altså noget helt
andet end nogle små klumper sammenpresset savsmuld, med bindemiddel.
Snakken gik på om det kan betale sig, ikke andet, og spørgeren spurgte om
der var problemer med sømmene - hvad der ikke er og så snakkede vi videre
derfra.
Ingen der skælder ud, men diskutterer fakta og fordele.

Nu du siger træpiller, ved du hvordan de laves?
1-Man tager et træ.
2-Tører det til næsten intet fugtindhold.
3-Laver træet til savsmuld.
4-Tilsætter bindemiddel.
5-Presser samsmuld og bindemiddel gennem en pillepresse, ved stort tryk.
6-Kommer dem på sække. (ton eller 25Kg).
7-Kører dem, typisk fra Polen, Letland eller Finland, til kunden.
Træpiller er et godt og billigt alternativ til gas, olie og anden fossil
brændsel, men økonomi er kun god p.g.a. afgifter på fossile brænsler.
Træaske er ikke så uskyldig som de fleste tror, der er en masse
restrektioner omkring bortskaffelse af asken - der er et stort indhold af
tungmetaller og andet guf.

Noget anderledes forholder det sig med økologiske kul.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Holst

Dato : 18-09-08 16:35

Ole "Toggal" Juhl wrote:

> Snakken gik på om det kan betale sig, ikke andet, og spørgeren spurgte om
> der var problemer med sømmene - hvad der ikke er og så snakkede vi videre
> derfra.

Eneste problem med sømmene er vel, at man bør sortere dem fra asken, så
de ikke ryger ud med den almindelige dagrenovation.

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 17:33

> Snakken gik ikke på træpiller, men træpaller - med A - altså noget helt
> andet end nogle små klumper sammenpresset savsmuld, med bindemiddel.
Bindemiddel?
Jo der er nogle producenter der bruger bindemiddel, og nogle kommer sand i
pillerne for at de skal veje mere.
Men det er de tvivlsomme producenter.
Normalt presses pillerne under så stort tryk at de binder uden bindemiddel.

> [...]
> derfra.
> Ingen der skælder ud, men diskutterer fakta og fordele.
Ah, lidt skæld ud var der vel, fordi han får at vide at det er noget svineri
at brænde hans paller af

> Nu du siger træpiller, ved du hvordan de laves?
> 1-Man tager et træ.
> 2-Tører det til næsten intet fugtindhold.
Træet er affaldsstræ (åh nej, det må man ikke bruge ) fra
møbelindustrien og andet.
Træet har vel allerede den fornødne tørhed.

> 3-Laver træet til savsmuld.
> 4-Tilsætter bindemiddel.
Som sagt, så er det kun tvivlsomme producenter.

> 5-Presser samsmuld og bindemiddel gennem en pillepresse, ved stort tryk.
> 6-Kommer dem på sække. (ton eller 25Kg).
eller 10kg, eller 12kg eller 16 kg.

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 14:22

Hej Kåre.

Undersøg det med træpiller igen og du bliver overrasket.
Træpiller indeholder alle et bindemiddel, ellers ville du ikke kunne lave
pillerne ordentligt.
Faktisk er de billige dem med mindst bindemiddel, det er så også dem der
typisk ender med en pose savsmuld.

Træet kommer sjældent fra møbelindustrien, så ville du heller ikke betale
for dem - de er belagt med en hulensbunke afgifter, fordi industrien ikke
kan garantere miljømundighederne at der ikke er olie, lim, lak og maling i
savsmuldet.

Og med hensyn til "svineri".
Myndighederne har sagt det er ulovligt at afbrænde affaldstræ og defineret
paller som affaldstræ.
Så kan det godt være at de er en sammenslutning af pillefyrs hadere, men de
ved nok alligevel hvad de taler om.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 19-09-08 14:34

"Ole \"Toggal\" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> writes:

> Undersøg det med træpiller igen og du bliver overrasket. Træpiller
> indeholder alle et bindemiddel, ellers ville du ikke kunne lave
> pillerne ordentligt.

Hvad er det for noget fordrukkent sludder du kolporterer der? Er der
tryk nok bag, kan man få næsten alt til at hænge sammen. Græs, halm,
roer, ... Alt sammen noget der benyttes til husdyrfoder, og hvor der
absolut ikke må tilsættes lim.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 16:22

> Er der tryk nok bag, kan man få næsten alt til at hænge sammen. Græs,
> halm,
> roer, ... Alt sammen noget der benyttes til husdyrfoder, og hvor der
> absolut ikke må tilsættes lim.

I lige måde, lad være med at læse det du vil læse.

Jeg skriver ikke noget om græs, raps, roer og andet fodder.
Jeg skriver ikke noget om hvad der skal til for at få det til at hænge
sammen.

Jeg skriver om hvordan man laver træpiller på mange fabrikker og piller der
bliver hældt inde i danske pillefyr.
På disse fabrikker forsøger man at tjene penge, bl.a. ved at holde
omkostninger nede og det kan gøres ved at producere piller ved lavt tryk og
med lidt bindemiddel i.
Nu er der ingen der skriver at det er giftigt bindemiddel som epoxylim eller
tjære eller andet giftigt stas.

Bindemiddel er ikke at forveksle med lim og lak eller andet giftigt stas.
Bindemidlet kan sagtens være noget rimeligt uskadeligt, men det er der, og
ofte findes det natureligt i træet, men tit er det nødvendigt at supplere
for at få pillerne til at binde ordentligt.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 19-09-08 19:37

> [...]

> forsøger man at tjene penge, bl.a. ved at holde omkostninger nede og
> det kan gøres ved at producere piller ved lavt tryk og med lidt

Du er moden til en indlæggelse.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 22:25

> Du er moden til en indlæggelse.
> --
> // Wegge

Det kan godt være, hvad er din undskyldning?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 19-09-08 22:45

> Det kan godt være, hvad er din undskyldning?

Jeg har ikke brug for undskyldninger, men jeg vil da gerne give en
begrundelse for min mening om at du ikke er vel forvaret.

Det bygger primært på din påstand om at tørt træ har en lavere
brændværdi en fugtigt træ. Du fortsætter så med at udbygge dit image
som idiot ved at påstå at træpiller ikke kan hænge sammen uden
lim.

Fra : Kåre

Dato : 19-09-08 14:42

> [...]
> pillerne ordentligt.
> Faktisk er de billige dem med mindst bindemiddel, det er så også dem der
Det er altså ikke rigtigt.
Citat fra "Trae.dk" ( og mange andre kilder ):
"Inden træet kan presses til piller, skal det findeles i en hammermølle.
Herefter varmes det op til ca. 70 grader, og det betyder at træets indhold
af lignin frigives. Når træmassen efterfølgende presses til piller fungerer
ligninet som en slags lim, der binder pillerne sammen. De færdige piller
består således af rene råvarer næsten uden nogen form for
tilsætningsstoffer. I Danmark må pillerne dog indeholde op til 1% rester af
lim eller tilsætningsstoffer. Fx glaserer man støvfri træpiller med
rapsolie."

og:

"Træpiller må ikke indeholde lim (max 1 % lim af bestemte typer). Hvis du
vil lave en uautoriseret test af om pillerne indeholder bindemidler, kan du
lægge et par piller i et glas vand. Hvis pillerne opløses i løbet af nogle
minutter er der sandsynligvis ikke bindemiddel i. ".

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 16:26

> [...]
> tilsætningsstoffer. I Danmark må pillerne dog indeholde op til 1% rester
> af lim eller tilsætningsstoffer. Fx glaserer man støvfri træpiller med

Helt korrekt,
Nu har jeg heller ikke skrevet lim - men bindemiddel.
Tit er der ikke nok i træet og derfor tilsættes det, ikke lim og epoxy eller
tjære, men et godkendt bindemiddel.
Citat: "De færdige piller består således af rene råvarer !! næsten !! uden

Fra : Kåre

Dato : 19-09-08 19:15

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:48d3c46c$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> eller tjære, men et godkendt bindemiddel.
> Citat: "De færdige piller består således af rene råvarer !! næsten !! uden

OK, men så forstår jeg ikke helt hvorfor det skulle bringes på banen som
noget negativt, hvis det hverken er alle der bruger det, og det ikke er
skadeligt?
Og stadigvæk, så siger alle kilder at det er de færreste produktioner der
faktisk bruger bindemiddel

De Max 1% lim er iøvrigt underlagt regæer om hvilken slags lim det må være.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 22:27

OK, men så forstår jeg ikke helt hvorfor det skulle bringes på banen som
> noget negativt, hvis det hverken er alle der bruger det, og det ikke er
> skadeligt?

Du tog det op som negativt.
Jeg nævnede at det var der - intet andet
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 18-09-08 17:48

> [...]
> Jeg burde så skælde dig ud fordi du bruger en osende brændeovn, som sender
> store partikler ud i luften, mens jeg fyrer med træpiller i et

Hvis man fyre rigtig, og med ordentlig træ, forurener en brændeovn ikke mere
end et pillefyr.

JJ

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 18:43

"Johannes Jørgensen" <johs-jspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man fyre rigtig, og med ordentlig træ, forurener en brændeovn ikke
> mere end et pillefyr.

Så skal man vist være rimeligt dygtig.
Både under optænding og udbrænding vil en brændeovn have en dårlig
forbrænding og mange store partikler.
Og disse opstarter og nedlukninger er der mange af i brændeovn.
Mit pillefyr kører stort set helt uden opstarter, medmindre det er i
forbindelse med kedelrensning.
Når det brænder, brænder det med en langt højere temperatur end brændeovnen.
De målinger jeg har set viser at et moderne pillefyr udleder 1 promille
"farlige partikler" end en brændeovn.
Hvad "farlige partikler" er, og hvor farlige de egentlig er, er så nok ikke
specielt godt dokumenteret.

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 18-09-08 15:17

> Der skal køres flere gange med paller, end der skal for at få samme antal
> kg, løv træ kørt hjem.

> Det kræver at man kan have den inde i bilen, hvis man skal have en
> anhænger med, koster det mere brandstof.
Jo, men minimalt. Hvis man bor inde i byen og skal ud i skoven for at hente
træ, så skal man nok køre noget længere, man skal OGSÅ have trailer med, og
man bruger en osende 2-takters benzindrevet, olieslugende motorsav...
Jeg tror ikke det er så meget transporten eller metoden man former træet til
passende klumper der er så afgørende.

Kåre

Fra : TG

Dato : 18-09-08 09:23

On Sep 18, 3:40 pm, "Ole \"Toggal\" Juhl"

> Energiindholdet som jeg skrev, er for træ med en >fugtprocent på 30< - og
> her i ligger forskellen.
> Fugtigt træ har væsentligt højere energiindhold end tørt,

Nej, det er ikke rigtigt.

"Tørt" træ har tilnærmelsesvis samme brændværdi pr. kg uanset om det
er let nåletræ, eller det noget tungere løvtræ.

Hvis "fugtprocenten" er høj, altså træet indeholder vand, går der en
del energi fra til at fordampe vandet, forbrændingen bliver mindre
effektiv - derfor er netto-energi-indholdet mindre i fugtigt træ, end
i tørt træ.

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 16:32

> [...]
>del energi fra til at fordampe vandet, forbrændingen bliver mindre
>effektiv - derfor er netto-energi-indholdet mindre i fugtigt træ, end

Husk lige evnen til at tranportere varme.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-08 01:51

On Sep 19, 3:22 pm, "Ole \"Toggal\" Juhl"
> [...]
>
> Undersøg det med træpiller igen og du bliver overrasket.
> Træpiller indeholder alle et bindemiddel, ellers ville du ikke kunne lave

Der er naturligt bindemiddel i træ, kan ikke lige huske havd det
hedder.

> [...]
> kan garantere miljømundighederne at der ikke er olie, lim, lak og maling i

Nogle af de bedste og mest solgte træpiller er fra Flex Heat, ejet af
Flexa som mest er kendt for børnemøbler.....

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kåre

Dato : 22-09-08 08:57

> [...]
> pillerne ordentligt.

Der er naturligt bindemiddel i træ, kan ikke lige huske havd det
Lignin - Frigøres under stort tryk.

Kåre

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 18-09-08 14:49

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der noget problem i at brænde dem med sømene i, så sømmene ligger
> tilbage i brændeovnen sammen med asken og kan fjernes der?

Det største problem er, at man IKKE MÅ fyre med affalds-træ, og det er dine
paller.

JJ

Fra : Kim

Dato : 18-09-08 15:45

"Johannes Jørgensen" <johs-jspam@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det største problem er, at man IKKE MÅ fyre med affalds-træ, og det er
> dine paller.

Hvor finder du en definition af "affaldstræ" ?
Næsten al brænde er jo affaldstræ, da det ikke bruges til
produktion...

Mvh, Kim

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 18-09-08 16:07

"> Hvor finder du en definition af "affaldstræ" ?
> Næsten al brænde er jo affaldstræ, da det ikke bruges til
> produktion...

Vil du dermed påstå, at alle de trær som amn flæder til brande, er
affladstræ, for de pliver ikke brugt til produktion ??

Paller som har været brugt, har været udsat for lidt af hver, og kan derfor
have suget diverse mer eller minder giftige ting. (også uden det kan ses på
dem)

JJ

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 18-09-08 22:45

On Thu, 18 Sep 2008 18:06:33 +0200, Johannes Jørgensen wrote:

> Paller som har været brugt, har været udsat for lidt af hver, og kan derfor
> have suget diverse mer eller minder giftige ting. (også uden det kan ses på
> dem)

Paller er ofte også imprægneret for at holde længere - og det er ikke med
ting, der egner sig til at brænde af i brændeovnen.

Meget paradoksalt at man køber et "brændetårn", og så må man ikke brænde
selve pallen af.

--
JÅH

Fra : Kåre

Dato : 19-09-08 05:38

> [...]
> ting, der egner sig til at brænde af i brændeovnen.
>
> Meget paradoksalt at man køber et "brændetårn", og så må man ikke brænde

Jeg tror næppe man har gidet imprægnere éngangs paller / paller uden pant...
Og paller med pant er der ingen økonomi i at fyre af...

Kåre

Fra : Armand

Dato : 19-09-08 15:59

Kåre skrev:

> Jeg tror næppe man har gidet imprægnere éngangs paller / paller uden pant...

Til gengæld er engangspaller ofte bygget op af nogle spånplade-lignende
klodser imellem de to lag!

Får man en helt frisk palle i hænderne dufter den grangiveligt af frisk
nåletræ, så jeg tror heller ikke at euro-paller er imprægnerede :-|

En af mine tidligere mestre stakkede engangspaller og knækkede
europaller sammen med diverse klodser og lægter i en kule, som blev
brændt af med jævne mellemrum - Og så havde det været et fedt om en
medarbejder havde brændt sagerne af i sin brændeovn istedet :-|

--
Armand.