Win XP på MACBook A1181
Fra : Søren Larsen

Dato : 18-09-08 22:10

Jeg har en MAC der er tom, men vil gerne ligge MAC OS X 10.5.2 på den, men
ved ikke
lige hvordan, har prøvet, skriver bare at den ikke kan installeres derpå
Er der nogen der har en guide, i hvordan

Det er en Macbook A1181

Jeg har efterhånden prøvet alle partioner, ved snart ikke hvad jeg skal
gøre, nogen der nogle råd

Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 18-09-08 22:23

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er en Macbook A1181
>
> Jeg har efterhånden prøvet alle partioner, ved snart ikke hvad jeg skal

Hov, Overskriften er vist lidt modsigende, for hvad jeg ønsker, men vil
gerne have MAC herpå, og der efterefter XP, men det er MAC jeg har problemer
med, lige PT

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-09-08 18:09

> [...]
>>

> Hov, Overskriften er vist lidt modsigende, for hvad jeg ønsker, men vil
> gerne have MAC herpå, og der efterefter XP, men det er MAC jeg har

Hvilken versioner passer til hvilken MAC
Og kan man se på MacBooken hvilken version, der har ligget derpå/passer
dertil

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-09-08 18:15

> "Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hvilken OS versioner passer til hvilken MAC
Og kan man se på MacBooken hvilken version, der har ligget derpå/passer
dertil
Jeg snakker om INTEL MacBook

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 18:22

Søren Larsen skrev:

> Hvilken versioner passer til hvilken MAC
> Og kan man se på MacBooken hvilken version, der har ligget derpå/passer
> dertil

De skiver der fulgte med maskinen, passer til den.

Hvad står der på dem?

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-09-08 20:28

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> De skiver der fulgte med maskinen, passer til den.
>
> Hvad står der på dem?

Jeg har købt maskinen brugt, der var ingen skiver med, og nej den er ikke
varm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 20:36

Søren Larsen <bongo50000@hotmail.com> wrote:

> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt maskinen brugt, der var ingen skiver med, og nej den er ikke
> varm

Så er du jo lidt på den .. hvis det er den sidste generation macbook så
er den født med 10.5.2 .. men et alm. retail 10.5 medie er 10.5.0 .. så
du skal have fat i et par org. medier til den .. evt. kan du købe dem
fra Apple .. ring på deres support nummer og hør dem ad.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 21:15

Søren Larsen skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt maskinen brugt, der var ingen skiver med, og nej den er ikke
> varm

Så er du blevet snydt. Der skal følge installationsmedie med.

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-09-08 21:40

> Så er du blevet snydt. Der skal følge installationsmedie med.

, men fact er, at han kan ikke finde dem, da MAC OS var installeret, så
han lå dem bare væk, og nu er de helt væk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-08 22:11

Søren Larsen wrote:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> , men fact er, at han kan ikke finde dem, da MAC OS var installeret, så
> han lå dem bare væk, og nu er de helt væk

Se, det er ikke så godt... Men hvis du bor i Århusområdet, kan du tage
den med her forbi, så skal vi nok få den til at køre igen... fjern
_NOSPM_ fra adresen i min signatur, hvis du kontakter mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren Larsen

Dato : 22-09-08 08:46

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

Søren Larsen wrote:
> [...]

den med her forbi, så skal vi nok få den til at køre igen... fjern
_NOSPM_ fra adresen i min signatur, hvis du kontakter mig...

Lyder godt, men jeg er ved at være tæt på nu, fik installeret 10.5.2, men
kan ikke starte op, kikkede så under startdisk tror jeg det hedder, der er
kun mulighed for at starte op med DVD og Netværk, det er som om at c-drevet
ikke er der, hvis det hedder det

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 06:09

> [...]

> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt maskinen brugt, der var ingen skiver med, og nej den er ikke

Køber du en Leopard [MacOS X 10.5, pris 999] kan du installere den på
din Mac, uanset hvilken model der er tale om, så længe det mindst er en
G4-maskine på mindst 867 MHz.

Men du burde altså have fået installations DVDere med, men muligvis
ville det så kun have været med Tiger. MacOS X 10.4.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 07:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men du burde altså have fået installations DVDere med, men muligvis
> ville det så kun have været med Tiger. MacOS X 10.4.

ikke hvis den er født med f.eks. 10.5.2 og retail 10.5 er 10.5.0 ... så
risikerer du at der ikke er drivere til f.eks. bundkort, netkort etc.
etc.

Nu har jeg ikke prøvet med en ny macbook og en retail 10.5 ... men det
er _ikke_ sikkert det virker.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 16:33

> Jeg har købt maskinen brugt, der var ingen skiver med, og nej den er ikke
> varm

Man køber da ikke en maskine uden installationsmedier. Køber du også
cykler uden kæder?

Nå, undskyld - men så skal du jo ud at skaffe.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-08 21:51

Søren Larsen wrote:.

> Hvilken versioner passer til hvilken MAC
> Og kan man se på MacBooken hvilken version, der har ligget derpå/passer
> dertil

Svjh. kan MacBook køre med systemer lige fra og med 10.4.6 og så op til
nyeste, som er 10.5.4.

Hvis det er en model fra 2007, vil jeg tro, at den medfølgende originale
system DVD er enten en 10.4.9 eller 10.4.11.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-08 22:09

On 2008-09-21 22:50:36 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Svjh. kan MacBook køre med systemer lige fra og med 10.4.6 og så op t
> il nyeste, som er 10.5.4.

Modeller fra foråret /kan/ køre 10.4.11 men der mangler drivere. Eks
netkortet hvilket imho er essentielt. Om du kan installere fra et
retail medie ved jeg ikke da jeg normalt netbooter og installerer et
image.

tilsvarende kan MacBook Pro'er fra foråret også boote fra et 10.5 retil
medie men skærmens baggrunds belysning eller trackpad'en duer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Søren Larsen

Dato : 06-10-08 19:39

> [...]
>>

> Hvilken versioner passer til hvilken MAC
> Og kan man se på MacBooken hvilken version, der har ligget derpå/passer

Under startdisk, kan jeg kun vælge cd-drev og netværksstart, hvor er min HD

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-08 00:28

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er en Macbook A1181
>
> Jeg har efterhånden prøvet alle partioner, ved snart ikke hvad jeg skal
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lyder lidt mystisk. Ingen har en MacBook der er tom. Når man tager den ud af
æsken man har købt den i, så lægger man den medfølgende DVD i, og vips så
guider den en igennem installationen.
Så vælger man programmet boot camp assistent og så opretter den en partition
til XP.

Så hvorfor har du leget med at partitionere? Fortæl lidt nærmere.

Jens

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-09-08 12:30

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> partition til XP.
>
> Så hvorfor har du leget med at partitionere? Fortæl lidt nærmere.

hmm, ved ikke lige hvad der skete, jeg er lidt MACnewbie her, det jeg lavede
var at,
installere XP som jeg gør på min egen pc, fjern partionen, og lav en ny, så
er alt væk, lå så xp på mac, men der mangler jo en del ting, fjenede xp
igen, så ville jeg intallere MAC OS, men det vil den ikke nu...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 12:38

> [...]

> er alt væk, lå så xp på mac, men der mangler jo en del ting, fjenede xp
> igen, så ville jeg intallere MAC OS, men det vil den ikke nu...

Stop system cd i, start ved at holde C nede .. når du når installationen
så vælg "Disk Værktøj" fra Menulinien. Repartitioner din harddisk og
installer OS X. Derefter kan du få XP ind via BootCamp assistenten.

/thomas

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-09-08 12:52

> [...]
> så vælg "Disk Værktøj" fra Menulinien. Repartitioner din harddisk og
> installer OS X. Derefter kan du få XP ind via BootCamp assistenten.

Har lige prøvet, den vil stadig ikke, får lov til at vælge sprog, derefter
skriver den at MAC OS kan ikke installeres på denne maskine

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 13:09

> Har lige prøvet, den vil stadig ikke, får lov til at vælge sprog, derefter
> skriver den at MAC OS kan ikke installeres på denne maskine

Hvilken maskine ? .. hvilket medie ?

/thomas

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-09-08 13:13

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken maskine ? .. hvilket medie ?
>
> /thomas

MacBook A1181/MAC OS X 10.5.2

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 15:33

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> MacBook A1181/MAC OS X 10.5.2

og du er sikker på du har det rigtige medie .. det der fulgte med
maskinen .. og at diskens partionstabel står til GUID ?

/thomas

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-09-08 15:55

og du er sikker på du har det rigtige medie .. det der fulgte med maskinen
... MAC OS X Install disc 1 10.5.2

og at diskens partionstabel står til GUID ? Det er jeg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 13:36

Søren Larsen wrote:

> Har lige prøvet, den vil stadig ikke, får lov til at vælge sprog, derefter
> skriver den at MAC OS kan ikke installeres på denne maskine

Du skal åbne Diskværktøj fra menulinien straks du har valgt sprog og
klikket '>>', og vælg først 'slet'. Ude til venstre, ser du navnet på
den interne disk - måske kun reg. som 'disk01'.

Når du så har slettet disken, vælger du 'Partition'. Vælg i første
omgang _1_ partition. For neden klikker du på 'Indstillinger' og vælger
GUID som partitionstabel. Klik OK og 'anvend'

Du har nu fået en fuldt ud Mac kompatibel disk, som OS X kan installeres
på. Vil du så have både en bootable OS X + WinXP kan du nu vælge 2
partitioner. Læg Mac partitionen øverst og win partitionen nederst. Klik
først i Mac feltet og vælg 'Mac OS - Extended(journalized)'. Klik
derefter i den nederste Win felt og vælg 'FAT32' som formattering. Klik
'Anvend'. du har nu to uafhængie diskpartitioner, hvor du så kan
installere Mac OS X på den første og XP på den anden partition.

Når så OS X er installeret og du har indtastet div. reg. og brugeropl.
og startet systemet, finder du BootCamp i mappen programmer. Starter BC
og følger instrukserne. Når win-installeren så skal til at installere,
vil den fortælle dig, at du har en FAT32 tabel på den valgte disk, og
den vil foreslå dig at du vælger NTFS istedet for. - det kan du godt,
men så vil OS X kun kunne _læse_ WinXP partitionen - ikke læse/skrive
til/fra, men din Windows vil komme til at køre væsentlig bedre på NTFS
end på FAT32. Efter færdiginstallering af XP, genstarter du, og din MB
vil nu starte op i OS X.

Problemet med NTFS+OS X kan du omgå ved at installere et lille værktøj
fra Paragon software.

Paragon NTFS for Mac OS X 6.5.1
full read & write access to NTFS partitions
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187

Den virker fortrinligt sammen med OS x 10.5.x og XPPro, - og så kan du
både læse/skrive til/fra din Windows partition, og du kan bruge
træk&slip kopiering.

Vil du køre XP virtuelt under OS X, skal du have fat i VMWare Fusion
eller Parallels Desktop. Installer programmet, åbn det og vælg 'My
Bootcamp' som startdisk. Start Windows.. I paralles Desktop er det blot
at klikke på den grønne pil. Når XP så er startet op, skal du installere
Parallels Tools komplet, og det skulle så være det. - I PD skal du dog
huske at vælge Mac'en som styringsenhed til USB, - ellers vil du intet
unne gøre i Windows. - Det kan du gøre i det vindue PD åbner, inden man
starter XP...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-09-08 15:18

Tak for en lang fin beskrivelse, kørte den slavisk

MEN desværre, den skiver det samme, det er da underligt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 17:50

Søren Larsen wrote:
> Tak for en lang fin beskrivelse, kørte den slavisk
>
> MEN desværre, den skiver det samme, det er da underligt

Hm, så er jeg blank... bortset fra 'worst case', - at der er sket noget
med enten boot ROM'en på maskinen, eller at BIOS/firmwaren på disken er
ødelagt. - Jeg er mest tilbøjelig til at tro, det er disken, siden du
kan boote op på system DVD'en.

mvh. Erik Richard

><> skriver den at MAC OS kan ikke installeres på denne maskine

Mvh. Rgds. Grüsse. - Erik Richard Sørensen
<mac-man@NOSPAMstofanet.dk> <www.nisus.com>
NisusWriter Pro - The Future In Multilingual Text Processing
OpenOffice - The World's Best Standard Office Package

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 07:36

Søren Larsen <bongo50000@hotmail.com> wrote:

> Tak for en lang fin beskrivelse, kørte den slavisk
>
> MEN desværre, den skiver det samme, det er da underligt

Hvis du bor i København kan du melde dig ind i landets største
brugergruppe, MacBruger:

<http://www.macbruger.dk>

Og komme til et MacSnak-møde i Pilegården Kulturhus ved Brønshøj Torv.
Her kan du få hjælp af 'garvede' macbrugere ...

Vi er knap 600 medlemmer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-08 12:56

Søren Larsen skrev den 19-09-2008 13:30:
> installere XP som jeg gør på min egen pc, fjern partionen, og lav en ny, så
> er alt væk, lå så xp på mac, men der mangler jo en del ting, fjenede xp
> igen, så ville jeg intallere MAC OS, men det vil den ikke nu...

Du skal nok ind i diskværktøj for at tømme disken helt (Mac OS X og XP
bruger forskelligt disklayout) inden det virker. Kig oppe i menuen
sår'n løbende under installationen.

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-09-08 13:05

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderaxiom@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> løbende under installationen.
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Det har jeg desværre været, slettet disk, overskrevet med nuller, lavet ny
partion MAC OS udvidet (journaled), ved snart ikke hvad mere jeg kan gøre

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 14:07

> [...]

> partion MAC OS udvidet (journaled), ved snart ikke hvad mere jeg kan gøre

Check under Partition i Disk Utility om den er sat til GUID .... og ikke
Apple Partition Format

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-08 20:41

> [...]
> partion MAC OS udvidet (journaled), ved snart ikke hvad mere jeg kan gøre
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Rolig Søren!
Slap helt af!
Du fik en lille bog med til den. Der er et telefonnummer til Apple support
du kan ringe til. De slipper dig ikke, det lover jeg dig, før der er OSX på
din maskine. Alle eksperter er til din rådighed. Kan den ene ikke så bliver
du ført videre til den næste og-DE SLIPPER DIG IKKE!

De er venlige og hjælpsomme!
Så hør nu! Du skal sørge for at du kan sidde mageligt ved din telefon mens
det foregår. Pas på telefoner der løber tør for strøm. Start med at give dem
dit telefonnummer og navn, så de kan ringe tilbage til dig hvis forbindelsen
svigter. DE RINGER TIL DIG!! Hvis det bliver nødvendigt!

De er en stor tryg onkel der tager dig ved hånden og hjælper dig hele vejen!
Jeg har prøvet! Min transportable telefon løb ud for strøm og de ringede mig
op igen!

Stol på dem. De har hel tryg kundesupport.

Bagefter får du en mail om du vil kritisere dem for noget! Ja! Det er
rigtigt. Du får chancen for at evaluere dem bagefter!

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 20:47

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Bagefter får du en mail om du vil kritisere dem for noget! Ja! Det er
> rigtigt. Du får chancen for at evaluere dem bagefter!

hmmm, en af de 3 mennesker der ikke brokker sig over Apple supprt ...
med mindre du er meget sarkastisk .....

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-08 20:58

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> hmmm, en af de 3 mennesker der ikke brokker sig over Apple supprt ...
> med mindre du er meget sarkastisk .....
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej Thomas jeg er ikke sarkastisk. De elskede mig! De slap mig ikke! Efter
hvad der føltes som 2 timer kunne jeg simpelt hen ikke mere! Jeg var
dødtræt! Telefonen døde og jeg var taknemmelig, men de ringede mig op(jeg
har 2) og fortsatte. Vi kaldte kommandovinduer op, vi indtastede
tryllekommandoer, jeg fik større og større eksperter. Tilsidst gik jeg
simpelt hen i skvatmode!))
De vrinskede som friske heste før det afgørende løb fordi de ikke kunne løse
mit mystiske problem med "rettigheder", de ville ikke slippe mig! Tilsidst
måtte jeg trygle dem om at slippe!) Jeg måtte igen og igen rose dem.

Dagen efter skulle jeg evaluere dem! "Hvad kunne de gøre bedre?" Jeg
pointerede at udover at komme kørende ud til mig i Taxa, kunne jeg vist ikke
forvente bedre behandling!))

Så det bette problem Søren har, løser de garanteret hurtigt! Men Søren hvis
du har en hjælper der kan holde telefonen mens du skal taste og sætte skiver
i, så få fat i sådan en.

Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 21:50

Thomas von Hassel wrote:
> hmmm, en af de 3 mennesker der ikke brokker sig over Apple supprt ...
> med mindre du er meget sarkastisk .....

I de nu snart 19 år, jeg har arbejdet med Mac, har jeg endnu aldrig haft
noget at sætte så meget som spidsen af en negl på hos Apple support. -
Tværtimod så har de altid været yderst hjælpsomme, selvom det ikke er
altid, de har kunnet løse problemet. Men har kunnet verificere mit og
andre med samme problem. - Bl.a. var der nogle utilsigtede problemer med
ZoomView under 10.3.x og 10.4.0/1/2/3/4, som de så lod gå videre til
Cupertino, og fejlen blev rettet med opd. til 10.4.5

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 21:53

> [...]
> ZoomView under 10.3.x og 10.4.0/1/2/3/4, som de så lod gå videre til
> Cupertino, og fejlen blev rettet med opd. til 10.4.5

Det var ment som en kommentar til de endeløse brokkerier over Apples
support ... det er sjældent man hører om nogen der har en god oplevelse,
nok fordi dem der har en god oplevelse ikke siger noget om det, mens dem
som føler sig fejlbehandlet nok skal råbe op.

Jeg har altid fået god service fra Apple support, hvis man lige kommer
over sprogbarrieren .. og har lidt tålmodighed :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 22:15

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Jeg har altid fået god service fra Apple support, hvis man lige kommer
> over sprogbarrieren .. og har lidt tålmodighed :)

Jeg synes nu, det er ret flot, at de uden videre ber mig om at sende en
mail til deres 'technical staff manager' og at han så mæ' de' wuns'
sender den videre til Apple i Cupertino, og at fejlrettelsen nåede at
komme med. - 10.4.5 blev frigivet 14 dage efter, jeg havde kontaktet dem.

Mht. sprog, - hvis man ikke kan klare sig på dansk, svensk eller
engelsk, - så vil jeg give dig ret i, det kan give visse problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 22:20

> [...]
>
> Mht. sprog, - hvis man ikke kan klare sig på dansk, svensk eller
> engelsk, - så vil jeg give dig ret i, det kan give visse problemer.

Dansk og engelsk er ikke noget problem .. men svensk har jeg dumpet
grusomt .. tror jeg stammer for langt sydpå til at svensk giver mening
for mig :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 23:31

Thomas von Hassel wrote:

> Dansk og engelsk er ikke noget problem .. men svensk har jeg dumpet
> grusomt .. tror jeg stammer for langt sydpå til at svensk giver mening
> for mig :)

Tja... jeg stammer nok lige så langt nordvest fra, som du sydfra från
hinsidan, men jeg var så (u)heldig (hm...) at have en vaskeægte
halv-svensker til dansk i gymnasiet, och dar hunom ble galen, pråtada
hunom svenska... - eller rettere bandede stygt og inderligt på svensk.-)
- Hendes farbror var i øvrigt forfatteren Jakob Paludan... - Og norsk
generer mig heller ikke. - Vi abonnerede faktisk på norkse magasiner
gennem mange år i mit barndomshjem. Og tysk er egentlig mit 'andet
modersmål', da jeg jo har rejst meget i tyskland ved en tysk øjenlæge. -
rent faktisk er jeg ofte blevet taget for at være tysker i Tyskland -
ganske sjovt egentlig.

mvh. Erik richard

Fra : Morten Lind

Dato : 21-09-08 14:20

> hmmm, en af de 3 mennesker der ikke brokker sig over Apple supprt ...

> /thomas

Fire....men jeg har heller aldrig brugt dem

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 07:36

> [...]

> æsken man har købt den i, så lægger man den medfølgende DVD i, og vips så

MacOS X 10.5 Leopard skulle i øvrigt være præinstalleret på maskinen ...

> Så vælger man programmet boot camp assistent og så opretter den en partition
> til XP.

Og Boot Camp Assistant ligger i:

/Applications/Utilities

På dansk: