Backup af ekstern harddisk.. på ekstern ha~
Fra : Mikkel Westh

Dato : 18-09-08 13:23

Hej!

Jeg havde for nyligt endnu en oplevelse med en død harddisk og en
alvorlig mangel på backup, og måtte endnu engang prøve ordsproget
"Rigtige mænd tager ikke backup, rigtige mænd græder", af. Jeg græder
i hvert fald, skal jeg hilse at sige.

Men nu er det slut!

Jeg erhvervede mig derfor en 320 GB harddisk til min ellers trofaste
Macbook, købte en 500 GB Western Digital My Book Studio, som fungerer
som Time Machine-disk.
Det er jo dejlig nemt med Time Machine, så den foretager jo bare alt
for mig, og hvis uheldet er ude har jeg en aktuel backup ved hånden.

Men jeg står og mangler ekstra diskplads. Derfor ville jeg købe 2 My
Book Studio 1 TB, hvor den ene så skulle fungere som losseplads, for
alt det, som jeg ikke vil have på computeren, men som er rart at have
i nærheden, og så skulle den anden være en identisk kopi, så jeg har
en backup.

Hvordan får jeg mit setup til at fungere? Ideen er jo, at jeg
ingenting skal lave selv, for jeg glemmer med garanti alt om, at
skulle sætte backup i gang, så den skulle gerne selv starte processen,
og automatisk skrive til begge harddiske samtidig.

Har I nogle forslag?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-08 20:29

Mikkel Westh <mikkelw@gmail.com> wrote:

> [...]
> skulle sætte backup i gang, så den skulle gerne selv starte processen,
> og automatisk skrive til begge harddiske samtidig.

Du får fat i noget software som kan sættes til at lave en synkronisering
automatisk. Der er gratis: Carbon Copy Cloner og rsync og "pay ware" som
f.eks. SuperDuper, Syncronise X Plus eller Pro og ChronoSync.

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 18-09-08 20:47

Mikkel Westh skrev:
> [...]
> skulle sætte backup i gang, så den skulle gerne selv starte processen,
> og automatisk skrive til begge harddiske samtidig.
Jeg har valgt at have en harddisk liggende i skabet på mit arbejde.
Denne harddiske tager jeg med hjem en gang om uge og sætter til
MacBooken. Skifter disk i Time Machine og får taget backup.

Skulle min lejlighed så brænde eller kommer der indbrud, så har jeg
stadigvæk en backup af billeder osv. Det er højest en uge, som kommer
til at mangle.

Den daglige Time Machine backup kører automatisk.

--

Kent