Kopiere en hel HD?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-09-08 09:50

Møjn folkens,

Jeg overvejer at smide en anden disk i min computer, da den larmer lidt
rigelig synes jeg. Kan jeg på nogen måde lave en eksakt kopi af den
nuværende disk, så jeg ikke behøver at opfinde hjulet igen?

Thomas Schreiber
http://www.mayfly.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-08 10:00

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> [...]
> rigelig synes jeg. Kan jeg på nogen måde lave en eksakt kopi af den
> nuværende disk, så jeg ikke behøver at opfinde hjulet igen?

<http://www.bombich.com/software/ccc.html>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-08 12:59

Thomas von Hassel wrote:

> <http://www.bombich.com/software/ccc.html>

Og for dem, der ikke kan lide CCC...
Backuplist+ 6.1 (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671
SuperDupe 2.5 (shareware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22126

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-09-08 16:25

> Og for dem, der ikke kan lide CCC...
> [...]

SuperDuper er et fantastisk program. Simpelt og effektivt. Alle
småpengene det koster værd.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-09-08 11:44

On 2008-09-18 17:25:24 +0200, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> SuperDuper er et fantastisk program. Simpelt og effektivt. Alle
> småpengene det koster værd.

Fint, SD har jeg en licens til oveni købet, så jeg smider bare den
ekstra disk i maskinen og laver en bootable copy eller hvad den nu
hedder?

Thomas Schreiber
http://www.mayfly.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 13:00

Thomas Schreiber wrote:

> Fint, SD har jeg en licens til oveni købet, så jeg smider bare den
> ekstra disk i maskinen og laver en bootable copy eller hvad den nu hedder?

Lige præcis. - har du en eSATA adapter eller et 2,5" FW kabinet, kan du
blot lægge den orig. disk ved siden af MacBook'en. Start med ALT holdt
nede og vælg den nu eksterne disk som bootdisk. Start SD og lad den lave
en bootable klon på den nye interne disk. Du bør dog først formattere
den nye interne disk med Diskværktøj for at undgå problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 13:45

On 2008-09-18 13:58:49 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> SuperDupe 2.5 (shareware)
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22126

Hvorfor bruge velsupporteret gratis SW når man kan betale for et
inferiørt produkt.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-10-08 16:10

> Hvorfor bruge velsupporteret gratis SW når man kan betale for et
> inferiørt produkt.

Hvad er det der er inferiørt ved SuperDuper?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 17:00

On 2008-10-12 17:10:08 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Hvad er det der er inferiørt ved SuperDuper?

Hvad kan det som de indbyggede værtøjer eller et gratis GUI værktøj som
CCC ikke kan?

Hvis ikke jeg må kalde det inferiørt må jeg vel gerne kalde det overflødigt?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-10-08 18:11

> Hvad kan det som de indbyggede værtøjer eller et gratis GUI værktøj som
> CCC ikke kan?
>
> Hvis ikke jeg må kalde det inferiørt må jeg vel gerne kalde det overflødigt?

CCC er ikke gratis. Det er donationware. Nogen programmer i den kategori
er mere insisterende end andre. Jeg har ikke prøvet CCC.

Fra : KentBM

Dato : 18-09-08 20:34

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> rigelig synes jeg. Kan jeg på nogen måde lave en eksakt kopi af den
> nuværende disk, så jeg ikke behøver at opfinde hjulet igen?

Da jeg skiftede harddisk i min MacBook tog jeg den gamle ud og ind med
den nye. OBS kræver Torx 7, 8 eller 9 husker ikke helt.

Start op og i med Leopard disken. På et tidspunkt blev der spurgt om jeg
havde en Time Machine disk. Denne satte jeg i og der blev kopieret på
fuld kraft.

Da alt var færdigt viste det sig, at jeg lige skulle køre
softwareopdatering et par gange og så var alt på plads.

Det hele tog 2 - 3 timer. Så, hvis du alligevel bruger Time Machine er
det vel knapt værd at rode med diverse ekstra programmer. Og skulle det
gå galt så kan du altid putte den gamle harddisk i maskinen igen.

--

Kent

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-09-08 11:43

On 2008-09-18 21:33:58 +0200, KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> [...]
> det vel knapt værd at rode med diverse ekstra programmer. Og skulle det
> gå galt så kan du altid putte den gamle harddisk i maskinen igen.

Bruger ikke TM. Hader det faktisk.
Thomas Schreiber
http://www.mayfly.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-08 11:52

Thomas Schreiber skrev den 19-09-2008 12:43:

> Bruger ikke TM. Hader det faktisk.

Hvorfor? Har du ikke fået sat en Time Capsule op (eller en klon) så det
kører helt uden du behøver tænke over det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 12:55

Thomas Schreiber wrote:
> Bruger ikke TM. Hader det faktisk.

Aaaaah! - Endelig én mere, der forstår min aversion..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 13:09

> Aaaaah! - Endelig én mere, der forstår min aversion..-)

TimeMachine er fint .. sålænge du ved hvad du laver, og du ikke f.eks.
generer filer på flere GB hele tiden ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 13:42

Thomas von Hassel wrote:

> TimeMachine er fint .. sålænge du ved hvad du laver, og du ikke f.eks.
> generer filer på flere GB hele tiden ...

Jeg véd udmærket, hvad jeg gør, og jeg _HAR_ brugt TM, og den er 100%
banned på mine maskiner! - Og ja, - jeg laver temmelig tit, temmelig
store filer. - Jeg bruger selv Backuplist+ 6.1 og den virker fortrinligt
og effektivt på både 10.4.x og 10.5.x. - Lige nu bruger jeg den på 6
systemer på 3 maskiner. Perfekte bootable kloner. - Og så er den hurtig.
- Første backup/klon af min 10.5 bootdisk med ca. 95gb data tog godt og
vel 110 min. og alle efterfølgende 'clon updates' tager vel omk. 3 min.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 14:07

> Jeg véd udmærket, hvad jeg gør, og jeg _HAR_ brugt TM, og den er 100%
> banned på mine maskiner! - Og ja, - jeg laver temmelig tit, temmelig
> store filer.

nogengange tror jeg du roder lige rigeligt rundt i dine systemer ...
men lad det nu ligge. Og som jeg lige skriver så er TimeMachine ikke
optimal hvis du generer meget data ...

> [...]
> - Første backup/klon af min 10.5 bootdisk med ca. 95gb data tog godt og
> vel 110 min. og alle efterfølgende 'clon updates' tager vel omk. 3 min.

Det er jo ikke så meget en funktion af dit backup software men din
båndbredde til den disk eller enhed som du skriver til/fra...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 17:00

Thomas von Hassel wrote:

> nogengange tror jeg du roder lige rigeligt rundt i dine systemer ...
> men lad det nu ligge.

Hold nu op med det fis Thomas! - 3 af de oS X systemer, jeg lige nu har,
er fuldstændig clean installs på nær et par små hjælpeprogrammer. så der
bliver ikke 'rodet' med de systemer, som du kalder det.

> Og som jeg lige skriver så er TimeMachine ikke
> optimal hvis du generer meget data ...

Sjovt nok var det ikke noget, du (og visse andre) kom frem med forrige
gang, diskussionen om TM var oppe at vende. - Jeg tror, du skulle tage
et par kig lidt ud over din egen næsetip og så se, hvad der skrives om
TM i en hel del af de udenlandske grupper. Det er langt fra alle, der er
så glade for TM, som du åbenbart tror. Store filer eller ej er revnende
ligegyldigt...

> Det er jo ikke så meget en funktion af dit backup software men din
> båndbredde til den disk eller enhed som du skriver til/fra...

Jeg vil vove den påstand, at et eksternt drev eller båndbredde er
komplet ligegyldigt, hvis programmet ikke arbejder optimalt. - Jeg
bruger kun Firewire 400 til de eksterne backup diske.

mvh. Erik Richard

Mvh. Rgds. Grüsse. - Erik Richard Sørensen
<mac-man@NOSPAMstofanet.dk> <www.nisus.com>
NisusWriter Pro - The Future In Multilingual Text Processing
OpenOffice - The World's Best Standard Office Package

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 17:02