Bogføring af Løn???
Fra : may

Dato : 23-07-01 20:52

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man bogfører Løn???

mvh. May

http://www.kandu.dk/

Fra : IMB

Dato : 23-07-01 21:21

Hej May

Bogfør efter lønsedlen
Bruttoløn + feriepenge er en driftsudgift, som bogføres i debet.

AM+SP, ATP og A-skat samt netto feriepenge er skyldige beløb, som du
senere skal afregne til det offentlige, derfor kredit under passiver:
Skyldige hhv A-skat o.s.v. helst på hver sin konto (for afstemningens
skyld).

Hilsen
Inge
ww.sitecenter.dk/imb-finans.dk

may <may.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xd%67.5047$oH6.480738@news010.worldonline.dk...

Fra : may

Dato : 23-07-01 23:22

Hej Inge

Tak for svaret! Men et svar udløser nye spørgsmål....hvor skal man så
mod-postere når man betaler lønnen? og hvad med arbejdsgiverens
ATP-andel, hvordan skal den posteres?????

http://www.kandu.dk/

Fra : IMB

Dato : 24-07-01 08:02

Hej igen

Forskellen mellem bogført bruttoløn og de skyldige beløb skal svare til
nettolønnen, som kreditters banken.

Med hensyn til arbejdergiver-ATP, som altid er det dobbelte beløb af
medarbejderens del (74,55)
skal føres ekstra : debet 149,10 som udgift og kredit: Skyldig ATP
149,10 (samme konto hvor du førte medarbejderens ATP)
Således at på et kvartal, skal det hele afregnes til ATP (kredit
bank/debet skyldig ATP-konto)
f.eks. 3 mdr. x 74,55 + 3 x 149,10 = kr. 670,95 pr. medarbejder
(månedsløn funktionær), men det er samme forhold om det er ugelønnede.

Hilsen

Inge

may <may.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2q177.5559$oH6.492174@news010.worldonline.dk...

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 25-07-01 00:40

Ja, og May - jeg tror det offentlige for en gangs skyld kommer med noget
godt. Fra et udvalg jeg er med i, har jeg fået oplyst, at vi fra næste år
kan forvente, at løn og alle disse mere eller mindre irriterende bidrag og
skatter kan ændres til at, man indtaster lønnen for den ansatte, og så
finder systemet selv ud af at fordele pengene til ATP, AUD, AM, A-skat LG,
Feriepenge osv. osv.

Hvis systemet holder hvad man forventer, så bliver det super (og bankerne
mister en god indtjening).

Mvh. Jørgen Madsen