Tidsafhængigt link
Fra : Jan Becher

Dato : 23-07-01 15:59

Hej Alle

Er der noget der har en idé til flg.

Når man klikker på et bestemt link (billede), skal der mellem kl. 10 og 14
åbnes et popupvindue med aaben.htm og ellers lukket.htm.

Jeg forestiller mig, at det skal gøre vha. Java, men hvordan?

Jan Becher

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-07-01 17:31

"Jan Becher" <Jan.Becher@sletdetteher.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Når man klikker på et bestemt link (billede), skal der mellem kl. 10 og 14
> åbnes et popupvindue med aaben.htm og ellers lukket.htm.

Du kan sikkert bruge dette til noget:
http://hjem.get2net.dk/moonduck/test/openclose.txt

> Jeg forestiller mig, at det skal gøre vha. Java, men hvordan?

Jeg tror du tænker på javascript og ikke java. Der er en forskel.

--
"No matter how great and destructive your problems may seem now,
remember, you´ve probably only seen the tip of them."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-07-01 18:29

Mon, 23 Jul 2001 16:58:47 +0200, skrev "Jan Becher"
> [...]

>åbnes et popupvindue med aaben.htm og ellers lukket.htm.
>
>Jeg forestiller mig, at det skal gøre vha. Java, men hvordan?

Det kan sikkert godt klares med noget javascript, men det er ikke
den optimale måde at gøre det på, da det så er brugerens
computertid, der bruges og der vil så være fejl, hvis den er
stillet forkert eller man befinder sig i en anden tidszone.

Hvis du har mulighed for noget serverside som php eller asp, vil
jeg tro, at det kan laves ret nemt uafhængigt af brugerens tid.

Så har du mulighed for noget serverside, så prøv at spørg i en af
serversidegrupperne.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 25-07-01 10:53

> [...]
> jeg tro, at det kan laves ret nemt uafhængigt af brugerens tid.
>
> Så har du mulighed for noget serverside, så prøv at spørg i en af

Du kan godt klare tidszonerne, Javascript har en funktion til GMT-tiden.

Det er folks egen skyld, hvis de ikke kan stille deres eget ur.

Carsten

Fra : Allan Unnerup

Dato : 23-07-01 21:50

> Når man klikker på et bestemt link (billede), skal der mellem kl. 10 og 14
> åbnes et popupvindue med aaben.htm og ellers lukket.htm.
>
> Jeg forestiller mig, at det skal gøre vha. Java, men hvordan?

Du kan godt løse dit problem med Java på klienten. Du skal i givet fald
bruge en Java-applet.

Jeg vil dog foretrække at skrive koden på serveren. JSP (Java Server Pages)
vil sagtens kunne løse dit problem.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-07-01 22:00

Allan Unnerup wrote:

> Du kan godt løse dit problem med Java på klienten. Du skal i givet fald
> bruge en Java-applet.

Totalt overkill! Hvis det endelig skal gøres clientside er javascript
rigeligt. Men jeg er dog enig med Knud, lidt serverside er at foretrække

> Jeg vil dog foretrække at skrive koden på serveren. JSP (Java Server Pages)
> vil sagtens kunne løse dit problem.

Hvad med at starte med nogle scriptsprog der er lidt nemmere og bliver
brugt på lidt flere servere, som f.eks PHP eller ASP? JSP er meget sejt,
men det er absolut ikke et begynder sprog.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-07-01 23:16

Lars Hoffmann wrote:

> Hvad med at starte med nogle scriptsprog der er lidt nemmere og bliver
> brugt på lidt flere servere, som f.eks PHP eller ASP? JSP er meget sejt,
> men det er absolut ikke et begynder sprog.

- Men nu blev Java nævnt i spørgsmålet. Hvis man er vandt til at programmere i
Java, er JSP et udemærket sted at starte med server-side programmering.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-07-01 00:24

Det er velkendt at mange amatører blander Java og JavaScript sammen så
set i det lys burde du måske have spurgt om ikke han mente JavaScript
siden en sådan løsning ville være den simpleste på klient siden.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-07-01 00:43

Tue, 24 Jul 2001 00:15:46 +0200, skrev Jonathan Stein
<jstein@image.dk>:

> - Men nu blev Java nævnt i spørgsmålet.

Og jeg er overbevist om, at der mentes javascript og at der var
den sædvanlige forveksling.

Bl.a. er spørgsmålet også postet i clientsidegruppen.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Stig Nygaard

Dato : 24-07-01 09:35

Hej !

> Når man klikker på et bestemt link (billede), skal der
> mellem kl. 10 og 14 åbnes et popupvindue med aaben.htm
> og ellers lukket.htm.

Jeg har i JavaScript lavet noget lignende på http://7c.rsk.dk/ (men
midlertidigt flyttet til http://bandlist.dk/7c/). Afhængig af hvilket
tidspunkt du går ind på siden vises et dag- eller nat-panorama i bunden
af siderne. Klikker du på det lille panoramabillede kommer du
tilsvarende ind på enten dag.shtml eller nat.shtml med en stor dag/nat
version af panoramabillederne på. Idéen er at jeg vil vise en
dags-version når det er lyst, og en nat-version når det er mørkt.

Jeg har kun lavet det så det skifter OMTRENT på det tidspunkt det bliver
mørkt/lyst. Faktisk har jeg kun delt året op i to dele, så tidspunktet
der skiftes mellem de to versioner er MEGET tilnærmet det meste af året.

Måske du kan bruge noget af koden derfra, men husk som andre har
pointeret: Det er klientens ur der bestemmer hvad klokken er. I dit
tilfælde hvor en større precision i princippet er ønsket vil en
serverside løsning være mere korrekt.

Mvh.
Stig

Fra : Jan Becher

Dato : 24-07-01 10:52

Allerførst tak for de mange svar/kommentarer.

Jeg har lavet løsningen i JavaScript (som der også har væren en diskussion
om det nu var det eller ...)

Men, jeg er også blevet opmærksom på, at det jo er klientens ur er er
afgørende, det kan jeg sådan set godt leve med, men hvad med klienter der
kommer susende fra alle verdenshjørner (og tidszoner), hvordan skal jeg tage
højde for det?

Jan Becher

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-07-01 21:01

Jan Becher wrote:

> men hvad med klienter der
> kommer susende fra alle verdenshjørner (og tidszoner), hvordan skal jeg tage
> højde for det?

Neop deri ligger problemet med en javascript løsning, det kan ikke lade
sig gøre at tage hensyn til brugerens tidszone. Prøv at finde ud af
hvilke serversid teknologier du har til rådighed. Det er faktisk lige så
let at skrive sererside programmering som det er at skrive javascript
(så'en lidt generelt set).
Hvis du vællger PHP,ASP eller JSP kan jag sagtens hjælpe dig med en nem
løsning.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jan Becher

Dato : 24-07-01 23:22

Mit Web-site kører på min egen Linux/Apache-server, så php er vel den mest
nærliggende eller?

Hvad er nemmest at gå til?

Jan Becher

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 25-07-01 10:56

> Mit Web-site kører på min egen Linux/Apache-server, så php er vel den mest
> [...]
Nu kommer jeg ganske vist til at gentage mig selv, men jeg havde ikke set
dette svar.

JavaScript har en funktion til GMT (eller UTC tid), som er ens i alle
tidszoner. Om folk kan stille deres eget ur, ved jeg snart ikke

Carsten

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-07-01 16:21

Wed, 25 Jul 2001 11:56:22 +0200, skrev "Carsten Nielsen"
<carsten.nielsen32@skolekom.dk>:

>JavaScript har en funktion til GMT (eller UTC tid), som er ens i alle
>tidszoner.

Og så er der lige det med sommertid (så vidt jeg ved).

Det sådan et script vel skal bruges til er, at når det er dansk
tid 10 - 14, så skal det vise en side og så ellers en anden side
uanset tiden på brugerens computer og uanset tidszone.

> Om folk kan stille deres eget ur, ved jeg snart ikke

?

Fut: news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

med venlig hilsen
Knud

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 24-07-01 23:18

In article <9jjg6p$fs4$1@news.cybercity.dk>, Jan Becher wrote:

> [...]
> kommer susende fra alle verdenshjørner (og tidszoner), hvordan skal jeg tage

Man kan finde en klients tidszone, måske kan du bruge det til noget?

date = new Date();
offset = date.getTimezoneOffset() / 60;

Bemærk FUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside

mvh Thomas

Fra : Jan Becher

Dato : 25-07-01 12:00

Tak for forslaget, til jeres orientering, har jeg pt. løst det med flg.
script.

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
date = new Date();
offset = date.getTimezoneOffset() / 60;
tid = date.getHours()+offset;
if (tid > 13 && tid < 24)
{window.open('ChatNowWeb.shtml','_top');}
</SCRIPT>

Jeg vil dog gerne på sigt finde en løsning der gør mig uafhængig af folks
evne til at stille uret i PC'en, så hvis nogen har et forslag.....

Jan Becher