afsyring af møbler?
Fra : Henning Lund

Dato : 12-09-08 19:40

Jeg har erhvervet mig en gammel skrivepult, den har en afskyelig
sort maling påført. Nu ville jeg gerne have fjernet al malingen,
men det er åbenbart ikke så let. Jeg har snakket med en mand, som
plejer at arbejde med den slags, og han sagde, kautisk soda og
tapetklister. Nuvel, jeg smurte møblet ind i en blanding, men der
skete ikke en skid. Hmmmm hvad gør jeg galt?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Max

Dato : 12-09-08 20:34

Hej Henning

> skete ikke en skid. Hmmmm hvad gør jeg galt?

Prøver at afsyre en møbel der er malet med plastikmaling.
Slib det af.

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 12-09-08 21:02

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Prøver at afsyre en møbel der er malet med plastikmaling.
> Slib det af.

Jøsses, det er nærmest umuligt pga div kringelkroge

Fra : Max

Dato : 12-09-08 21:50

Hej Henning

> Jøsses, det er nærmest umuligt pga div kringelkroge

Har du prøvet rigtig lakfjerner fra det lokale byggemarkede ?

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 13-09-08 16:24

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Har du prøvet rigtig lakfjerner fra det lokale byggemarkede ?

Det var manden i byggemarkedet der anbefalede mig den anden
blanding. Det brugte han selv i stor stil.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-08 22:40

In news:48cab78b$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Henning Lund <dendurikke@lite.dk> typed:
> [...]
> tapetklister. Nuvel, jeg smurte møblet ind i en blanding, men der
> skete ikke en skid. Hmmmm hvad gør jeg galt?

Min mand afsyrede mange møbler og døre for år tilbage. Han havde et stort
kar med kaustisk soda og vand, men det vil blive alt for kostbar en affære
for et enkelt møbel, siger han. Han vil anbefale dig at bruger "Bums"
lakfjerner som du kan få hos byggemarkederne. Det er godt nok også halvdyrt,
men det er i hvert fald effektivt. Det skal påføres med en pensel, og virke
en halv times tid, hvor efter pulten skal skylles ren med vand. Når den er
tør kan du slibe den med fint sandpapir.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-09-08 05:39

"Henning Lund" <dendurikke@lite.dk> wrote in message
> [...]
> med den slags, og han sagde, kautisk soda og tapetklister. Nuvel, jeg
> smurte møblet ind i en blanding, men der skete ikke en skid. Hmmmm hvad

Jeg har fjernet både oliebaseret og vandbaseret maling med almindelig brun
sæbe (den gode gammeldags faste brun sæbe)
Jeg smurte et tykt lag på, og lagde så et lag husholdningsfilm på for at
holde på fugten. efter en 3-4 dage var malingen blød og opløst - nærmest som
snot, og kunne skrabes af med en spartel.

Du kan da prøve med en ordentlig klat på en begrænset flade, og se om det
bider. Det er i hvert fald ikke nær så giftigt og dyrt som bums.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning Lund

Dato : 13-09-08 16:26

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev:

> [...]
> på for at holde på fugten. efter en 3-4 dage var malingen blød
> og opløst - nærmest som snot, og kunne skrabes af med en

Ok jeg lagerfører vist kun den flydende brune sæbe, så det kan
jeg ikke lige teste nu .

Fra : John V.

Dato : 29-09-08 23:29

> [...]
>
> Du kan da prøve med en ordentlig klat på en begrænset flade, og se om det
> bider. Det er i hvert fald ikke nær så giftigt og dyrt som bums.

Brun sæbe er lavet af Kaustisk Soda of selvdøde dyr..

Fra : nasip

Dato : 15-09-08 03:15

On 13 Sep., 17:25, "Henning Lund" <denduri...@lite.dk> wrote:

> Ok jeg lagerfører vist kun den flydende brune sæbe, så det kan
> [...]

hej

Jeg kan også tilslutte mig den brune sæbe - og så lidt knofedt. Det
brugte vi altid derhjemme, når vi afsyrede møbler, også dem med
kringelkroge.

Fra : JOB

Dato : 15-09-08 23:23

"Henning Lund" <dendurikke@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med den slags, og han sagde, kautisk soda og tapetklister. Nuvel, jeg
> smurte møblet ind i en blanding, men der skete ikke en skid. Hmmmm hvad

Hej Henning og gruppe - Jeg afsyrede (egentlig afbasede for det er jo en
base man bruger) for år tilbage en hel del møbler og brugte kaustisk soda
(aka som natronlud) - møblet skal spules gennemvådt og så påføres blandingen
af kaustisk soda og vand + evt. tapetklister + en omgang med en stiv
skurebørste med rigtige børster når det bobler - en spartel kan også tage en
del, da kunstof brænder af - alt efter malingens tilstand og tykkelse, skal
behandlingen gentages, og husk at det er noget rigtigt giftigt stads, så det
skal foregå udendørs og med gummihandsker og øjenbeskyttelse - visse typer
gammel maling kan 'forstene', og så er den drilsk at fjerne og må slibes
væk. Efter behandlingen skal møblet neutraliseres, så vidt jeg husker med
ammoniak, da eddike gør træet gult, men en tynd eddikesyreopløsning skulle
vist være ok...
Mvh Jens-Ole på Røsnæs

Fra : JOB

Dato : 15-09-08 23:35

Æv - stavefejl - kunsttof med 2 t'er....hmmm jeg må ha' mine skolepenge
tilbage (;
JOB

Fra : JOB

Dato : 15-09-08 23:48

"JOB" <job@removeimage.dk> skrev i en meddelelse

> Æv - stavefejl - kunsttof med 2 t'er....hmmm jeg må ha' mine skolepenge
> tilbage (;
> JOB

Jamen jeg kan jo ikke stave til kunststof....gisp...det må være min gode
Bourbon der spøger - JOB
- ps- blandingen af natronlud og vand skal være grødagtig (sådan 50/50) og
påføres med en pensel der ikke må være af KUNSTSTOF - ha, der stavede jeg
sør'me rigtigt...

Fra : Henning Lund

Dato : 16-09-08 14:04

> [...]

> (sådan 50/50) og påføres med en pensel der ikke må være af
> KUNSTSTOF - ha, der stavede jeg sør'me rigtigt...

Tak for rådene, jeg går til angreb på bæstet engang hvor jeg får
en opgave af konen som jeg ikke gider.

Fra : JOB

Dato : 16-09-08 16:45

> Tak for rådene, jeg går til angreb på bæstet engang hvor jeg får en opgave
> [...]

Selv tak, Henning Lund - det er vigtigt at bruge meget vand i processen, da
det er samspillet mellem basen og vandet der får det til at syde - JOB