Blad - fra hviket træ?
Fra : JOB

Dato : 12-09-08 00:13

Hej - min nabo og jeg kiggede på træer, og vidste ikke hvad dette blad
voksede på - er der nogen her, der kan fortælle os det? - Mvh Jens-Ole fra
Røsnæs

her er et billede af bladet:
http://i360.photobucket.com/albums/oo42/Jens-Ole/IMG_0393.jpg

Fra : JOB

Dato : 12-09-08 00:18

Upss - størrelsen er ca. som et kastanieblad - sådan 20 cm bredt - JOB

Fra : The Mip

Dato : 12-09-08 07:08

"JOB" <job@removeimage.dk> wrote in message
> Hej - min nabo og jeg kiggede på træer, og vidste ikke hvad dette blad
> voksede på - er der nogen her, der kan fortælle os det? - Mvh Jens-Ole fra
> [...]

Ligner så vidt jeg kan se Ahorn (Acer pseudoplatanus)
sammenlign med ex.
http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=11818&Photo=Ahorn-(Acer-pseudoplatanus)

- the_mip

Fra : Kaj

Dato : 12-09-08 10:57

"JOB" <job@removeimage.dk> skrev i en meddelelse
> Hej - min nabo og jeg kiggede på træer, og vidste ikke hvad dette blad
> voksede på - er der nogen her, der kan fortælle os det? - Mvh Jens-Ole fra
> [...]
Det er nemmest at bestemme træet ud fra frøene, som er af den slags man som
barn kaldte helikopter. Hvis du kan få fat i frøene og en plantebog, er det
ikke svært at bestemme, hvilket træ der er tale om. Hos ahorn danner de to
frø en vinkel, som er omkring 60 gr., mens de hos spidsløn danner en vinkel,
som nærmere er 150gr.
Jeg er af den opfattelse, at det nok er spidsløn, som er plantet en del som
prydtræ. Bladene ligner ahorn, men er mere spidse.
Alternativt kunne det være platan, men så er tæets stamme plettet af
afskalning, og frugterne er små kugler.

Venlig hilsen
Kaj

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-09-08 13:36

> [...]
> Hej - min nabo og jeg kiggede på træer, og vidste ikke hvad dette blad
> voksede på - er der nogen her, der kan fortælle os det? - Mvh Jens-Ole fra

Det er uden tvivl en Acer, men hvilken? Det ville have lettet afgørelsen,
hvis der havde været vist noget mere af træet.
Mvh
Aksel

Fra : JOB

Dato : 12-09-08 13:56

> [...]
> Hej - min nabo og jeg kiggede på træer, og vidste ikke hvad dette blad
> voksede på - er der nogen her, der kan fortælle os det? - Mvh Jens-Ole fra

Hej igen og tak for svarene! - Jeg vil tage lidt flere billeder af bark,
stamme etc. JOB

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-09-08 19:27

"JOB" <job@removeimage.dk> skrev i meddelelsen
> Hej - min nabo og jeg kiggede på træer, og vidste ikke hvad dette blad
> voksede på - er der nogen her, der kan fortælle os det? - Mvh Jens-Ole fra
> [...]

Steen