Gær i septiktank ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-08 02:05

Hej NG.

Nu septiktanke er bragt på bane har jeg et lille spørgsmål.
Vi får tømt vores 2 septiktanke 1 gang om året, vil det være en god
idé at skylle en pakke gær ud i hver af dem efter tømning for at sætte
gang i dem igen ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 09-09-08 11:06

> [...]
>Vi får tømt vores 2 septiktanke 1 gang om året, vil det være en god
>idé at skylle en pakke gær ud i hver af dem efter tømning for at sætte

Slamsugeren burde fylde tanken med rejektvand, der indeholder de nødvendige
bakterier.

Min gamle nabo, der vist har været med siden toilettet blev opfundet, siger
at man skal smide en død høne eller noget roadkill i tanken for at sætte
gang i biologien... Jeg har dog aldrig prøvet det.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-08 04:19

On Sep 9, 12:06 pm, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> at man skal smide en død høne eller noget roadkill i tanken for at sætte
> gang i biologien... Jeg har dog aldrig prøvet det.

Det har jeg også hørt, men en pakke gær er noget nemmere at få gennem
toilettet hvis dækslerne er på

Fra : Jørgen

Dato : 09-09-08 16:54

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> Hold afstand....
> Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Mon ikke der er rigelig bakteriekultur på tankens inderside?

- jørgen

Fra : Armand

Dato : 12-09-08 22:32

Christian B. Andresen skrev:

> Det har jeg også hørt, men en pakke gær er noget nemmere at få gennem
> toilettet hvis dækslerne er på

Du må gerne få et par af mine gamle sokker fre vasketøjskurven!

--
Armand.

Fra : Ann

Dato : 09-09-08 11:21

On 9 Sep., 10:04, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> Hold afstand....
> Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Hej

Jeg tror du skal glemme alt om døde høns, nedkørte katte eller
lignende. Uanset at de tømmer tanken vil der formentlig stadig være
bakterier i tanken sider og i bunden...

I øvrigt tror jeg ikke at den med nutidens brug af kemikalier "kører"
som i gl. dage hvor den jo også kun blev tømt efter behov.....

Når alt spildevand fra køkkenvasken, toilet, bad, vaskemaskinen mv.
skal igennem tanken skal det være nogle sejllivede bakterier der skal
klare det... jeg tror mere at septiktanken skal ses som der hvor det
tykke skildes fra det tynde..(undskyld mit sprog)

hilsen

Ann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-08 07:28

On Sep 9, 7:20 pm, Ann <e...@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> I øvrigt tror jeg ikke at den med nutidens brug af kemikalier "kører"
> som i gl. dage hvor den jo også kun blev tømt efter behov.....

Det har du ret i, dog ser vores egentligt ud som de skal ifølge en
kloakkyndig jeg kender.

Det skal det så heller ikke.

Fra : Ann

Dato : 10-09-08 11:26

On 10 Sep., 15:28, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Det har du ret i, dog ser vores egentligt ud som de skal ifølge en
> kloakkyndig jeg kender.

> Det skal det så heller ikke.
>
> --
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> Hold afstand....
> Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej

Så har

Fra : Ann

Dato : 10-09-08 11:31

> Det har du ret i, dog ser vores egentligt ud som de skal ifølge en
> kloakkyndig jeg kender.

> Det skal det så heller ikke.

Det var som bare pokkers ….

Så har min kommune og kloakmester godt nok noget af et problem for vi
har fået godkendt og etableret nyt kloakanlæg hvor alt spildevand
incl. afløbet fra toilettet løber til bundfældningstan ken og vandet
videre til et minirensningsanlæg. Det rensede spildevand løber
efterfølgende sammen med regnvandet videre til dræn og senere
offentligt vandløb.

Hilsen

Ann

Fra : Keld Nygaard

Dato : 11-09-08 07:08

> [...]
>videre til et minirensningsanlæg. Det rensede spildevand løber
>efterfølgende sammen med regnvandet videre til dræn og senere

Det mærkelige her er, at bundfældningstanken ikke er sløjfet.
Minirenseanlæg har en meget højere rensegrad, og kan tåle det høje flow...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-09-08 02:49

On Sep 10, 7:30 pm, Ann <e...@ofir.dk> wrote:

> [...]
> videre til et minirensningsanlæg. Det rensede spildevand løber
> efterfølgende sammen med regnvandet videre til dræn og senere

Mon ikke det er minirenseanlægget som gør det ?

Fra : Ann

Dato : 12-09-08 11:39

On 11 Sep., 08:07, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> Det mærkelige her er, at bundfældningstanken ikke er sløjfet.
> Minirenseanlæg har en meget højere rensegrad, og kan tåle det høje flow...

> [...]

Hej

Uddrag fra leverandørens hjemmeside:

"Hvordan fungerer en BioKube i korte træk?
Spildevandet ledes fra bundfældningstanken over i
minirenseanlægget, hvor det passerer igennem 3 kamre med beluftede
filtre, på hvilke der er dannet en naturlig belægning af
mikroorganismer, som gradvist og effektivt nedbryder forureningen.
Minirenseanlæggets volumen på ca. 3 m3 sikrer, at opholdstiden
for det forurenede vand i renseanlæget er så lang, at man kan være
sikker på, at bakterierne har nedbrudt alle næringsstoffer i
spildevandet og at det rensede vand er helt rent og kan udledes uden
forbehold. "

hilsen

Ann

Fra : N/A