Fjerne mærker efter strygning ved for
Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 06-09-08 14:27

Hej NG

Jeg har gjort så alvorligt i nælderne og søger nu en hjælpende hånd her
i gruppen.

Jeg har strøget et stykke håndarbejde (korssting) som min kone har lavet
ved for høj varme og baggrundsstoffet har nu taget farve nogen steder.
Det ser bestemt ikke hedligt ud. Men jeg nægter at alle de mange timer
hun har lagt i det skal være spildt, så jeg vil prøve lidt af hvert for
at fjerne de mærker.

Mit spørgsmål til jer er så: Kan jeg fjerne "brændte" mærker efter
strygning?

Jeg har prøvet med 3% brintoverilte uden det store resultat. Google
ledte mig hen på det her:
http://www.plet-rens.dk/mobil/clean.php?id=199
hvor de foreslår saften fra et løg. Jeg syns heller ikke at det har
hjulpet noget endnu, jeg lader det stå i blød med det løg saft på et
stykke tid og venter spændt på hvad nettets samlede kloge hoveder kan
finde på.

MVH Erling

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-09-08 14:32

Erling Vestergaard Matthiesen <evm@es.aau.dk> writes:

> Jeg har strøget et stykke håndarbejde (korssting) som min kone har
> lavet ved for høj varme og baggrundsstoffet har nu taget farve nogen
> steder.

Bare indrøm det: Du gjorde det for at slippe for at stryge i
fremtiden. :)

> Mit spørgsmål til jer er så: Kan jeg fjerne "brændte" mærker efter
> strygning?

Jeg har endnu ikke hørt om noget der virker - men håber at andre har!
For jeg har også kommet til at stryge noget for varmt.

Mvh Trine

Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 06-09-08 14:49

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Bare indrøm det: Du gjorde det for at slippe for at stryge i
> fremtiden. :)

Sådan noget virker ikke her i huset. Det var nu også aldeles utilsigtet,
hvis jeg havde haft noget i den retning i tankerne havde jeg valgt at
slå til på noget lidt mindre vigtigt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-09-08 15:12

In news:48c28540$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
Erling Vestergaard Matthiesen <evm@es.aau.dk> typed:
> [...]
> steder. Det ser bestemt ikke hedligt ud. Men jeg nægter at alle de
> mange timer hun har lagt i det skal være spildt, så jeg vil prøve

Jeg kan huske, at jeg for mange år siden fjernede "svedne" pletter på en
hvid skjorte med eddike. Det var ihvertfald det råd jeg fik dengang.
Jeg tror at du skulle have ventet med at prøve at fjerne det, til efter at
du spurgte om råd. Det har måske i værste fald forværret situationen. Synd
for jer begge hvis håndarbejdet ikke kan reddes, men jeg håber på det bedste
for dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 06-09-08 17:15

Tove Krieger wrote:
> [...]
> at du spurgte om råd. Det har måske i værste fald forværret situationen.
> Synd for jer begge hvis håndarbejdet ikke kan reddes, men jeg håber på

Jeg skyndte mig at lave et reference stykke af noget kasseret
baggrundsstof som fik en masse varme fra strygejernet. Nu har jeg det at
forsøge mig med.

Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 07-09-08 12:08

Erling Vestergaard Matthiesen wrote:

> Jeg skyndte mig at lave et reference stykke af noget kasseret
> baggrundsstof som fik en masse varme fra strygejernet. Nu har jeg det at
> forsøge mig med.
Løsningen blev klorin. Mærkerne er helt væk. Heldigvis var garnet farve
ægte. :)

-Erling

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-09-08 12:56

In news:48c3b614$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
Erling Vestergaard Matthiesen <evm@es.aau.dk> typed:

> Løsningen blev klorin. Mærkerne er helt væk. Heldigvis var garnet
> farve ægte. :)

Pyh-ha, så kan dit hjerte slå normalt igen. Godt at det gik væk. Du har
vist alligevel været heldig, for det er ingen garanti at garn er farveægte
når man udsætter det for Klorin, så "spøgen" skal nok ikke gentages.