Opvarmning - styring af fyr med udeføler o~
Fra : Lars

Dato : 06-09-08 11:27

Hej med jer,

Vi flyttede i "nyt" hus i foråret - opvarmningen er med almindelige
vandfyldte radiatorer og opvarmningen sker med en IVT Optima
luft-til-vand varmepumpe med en elkasette som tilskudsvarme når det
bliver for koldt udenfor.

Nu nærmer fyringssæsonen sig jo så småt og jeg gav mig lige til at
læse vejledningen til den. Der anbefales det at i fald man har
termostatventiler på sine radiatorer får man det bedste og mest
økonomiske drift ved at åbne dem helt og så lade IVT'en styre
temperaturen på radiatorvandet vha den udetemperaturføler den har.

Man "må" dog godt skrue ned for radiatoren i soveværelset

Jeg syntes bare man altid har lært at radiatorventiler er mest
økonomisk fordi de så skruer ned når man f.ex. tænder for brændeovnen
i stuen, det vil de jo ikke køre hvis de er skruet op på "fuldt blus".
Overvejede en mellemløsning at sætte dem i stuen på 4 fx, så vil de
altid være åbne hvis der ikke er ild i brændeovnen hvorimod de faktisk
så lukker hvis man fyrer godt op.

Er der nogen, der har en eller anden for for erfaring med det?

hilsen Lars

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-09-08 11:39

Lars skrev:

> Overvejede en mellemløsning at sætte dem i stuen på 4 fx, så vil de
> altid være åbne hvis der ikke er ild i brændeovnen hvorimod de faktisk
> så lukker hvis man fyrer godt op.

Det er også korrekt justering. Ved at indstille radiatorventilerne til
lidt mere end normalt sikrer du fuld gennemstrømning med den
fremløbstemperatur din klimastyring har bestemt.

--
Niels

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 12:07

Lars wrote:

> [...]
> temperaturen på radiatorvandet vha den udetemperaturføler den har.
>
> Man "må" dog godt skrue ned for radiatoren i soveværelset

Hvis fremløbstemperaturen fra kedlen er højere end nødvendigt vil man få
større varmetab end nødvendigt. Derfor er der fornuft i at køre med så
lav fremløbstemperatur som muligt. Det gør man på ovenstående måde.

> [...]
> Overvejede en mellemløsning at sætte dem i stuen på 4 fx, så vil de
> altid være åbne hvis der ikke er ild i brændeovnen hvorimod de faktisk

Hvis der er varmetilførsel fra andre kilder, vil termostatventilerne
stadig lukke ned for radiatorerne, men hvis termostatventilerne er helt
åbne, vil det ske ved en lidt højere temperatur.

Der er kun behov for individuel justering hvis man i enkelte rum har
behov for lavere rumtemperatur (f. eks. soveværelset), eller hvis
radiatorerne er usens dimensioneret til rumstørrelserne og rummets
varmeafgivelse (f. eks større varmeafgivelse pga. ydervægge og store
vinduer).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars

Dato : 06-09-08 12:30

On Sat, 06 Sep 2008 10:27:12 GMT, Lars <nomail@nothing.here.se> wrote:

>Er der nogen, der har en eller anden for for erfaring med det?

Tak for svaret begge to! Så var jeg ikke helt på afveje

hilsen Lars