fylde krybekælder op med grus
Fra : Ivan

Dato : 03-09-08 17:23

Dav i gruppen

Vi bor til leje og udlejer er ved at sælge lejemål. Vi bor i et dobbelthus
hvor nabohus er solgt.

Naboen har pillet det hele ned, tager gulvet op og vil lave gulvarme. Han
vil fylde krybekælderen og med grus, som naturligvis skal komp. Jeg tæker på
fugt og deraf følgende svampesporre.

Er det en god ide han har gang i. Ikke hvis jeg bliver spurgt, jeg ville
bruge lega.

Hvad siger I

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-08 18:26

"Ivan" <dur@ikketil.noget> skrev i meddelelsen
> [...]
> på fugt og deraf følgende svampesporre.
>
> Er det en god ide han har gang i. Ikke hvis jeg bliver spurgt, jeg ville

Fugt i hvad? Der skal vel isoleres med en gang sundolitt (el. lign), og
støbes ovenpå? Så er det kapillarbrydende lag på plads og fugten kommer
ingen vegne.

- Martin

Fra : Jacob Andersen

Dato : 03-09-08 19:03

"Ivan" <dur@ikketil.noget> skrev i en meddelelse
> [...]
> på fugt og deraf følgende svampesporre.
>
> Er det en god ide han har gang i. Ikke hvis jeg bliver spurgt, jeg ville

Hvis det var muligt at "fylde op med grus", så havde dem der byggede huset i
sin tid gjort det. Men det gjorde de ikke, for de vidste at det ville ende
med fugt og råd.

Mvh
Jacob

Fra : Max

Dato : 03-09-08 19:57

Hej Jacob

> huset i sin tid gjort det. Men det gjorde de ikke, for de vidste at
> det ville ende med fugt og råd.

Nu lagde de jo heller ikke gulvvarme inde, vel ?

--
Mvh Max

Fra : Jørgen

Dato : 03-09-08 22:44

> Hej Jacob

> Nu lagde de jo heller ikke gulvvarme inde, vel ?
>
> --

Gulvvarme skal ikke have en funktion hvor det fjerner fugt, så det er
i princippet ligegyldigt hvad angår konstruktionen.
Jeg har en teori om, at grunden til man tidligere brugte krybekælder
meget er, at det netop har været et problem at lavet en kompakt
undergulv for strøer og brædder uden samtidig at få problemer med
fugt under gulvet da gulvet tit var ferniseret.
I dag findes der mange løsninger til dette problem. Et godkendt kapilar-
brydende lag kan f.eks. være ca. 20 cm ekstruderet polystyren, ca.
30 cm. letklinker eller en kombination af disse.
I det konkrete tilfælde bør man være opmærksom på væggene hvordan
de vil indvirke efterfølgende.

Fra : Max

Dato : 04-09-08 07:44

Hej Jørgen

> Gulvvarme skal ikke have en funktion hvor det fjerner fugt, så det er
> i princippet ligegyldigt hvad angår konstruktionen.

Nej, men se omvendt på det, når man laver gulvvarme sikre man
sig jo mod fugt, det gjorde man jo også med krypekældren, den
løsning duer ikke til gulvvarme, så man må jo lave en anden løsning.

--
Mvh Max

Fra : Jacob Andersen

Dato : 04-09-08 19:08

> [...]
> sig jo mod fugt, det gjorde man jo også med krypekældren, den
> løsning duer ikke til gulvvarme, så man må jo lave en anden løsning.

Jeg har krybekælder OG gulvvarme...

Mvh
Jacob

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 04-09-08 08:51

Jacob Andersen wrote:
> [...]
>

> Hvis det var muligt at "fylde op med grus", så havde dem der byggede
> huset i sin tid gjort det. Men det gjorde de ikke, for de vidste at det

Tre mulige grunde til at lave krybekælder:
1: Datidens isolering skulle have luft under sig
2: Luftfornyelse i huset og luftcirkulation så kondens under gulvet
undgås - Og at evt Radon fra undergrunden luftes ud.
3: Nem adgang til tekniske installationer - en lettelse at kunne føre
kabler under gulvet istedet for langs fodpanelerne samt lettelse at
kunne trække nye vand, varme og afløbsrør uden at gulvet skal hugges op.

Jeg ville selv lave mindst krybekælder hvis jeg skulle nybygge idag og
havde et ord at skulle have sagt med arkitekten.

/Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-09-08 12:37

On 4 Sep., 20:08, "Jacob Andersen" <i@dk> wrote:

> Jeg har krybekælder OG gulvvarme...

Ok, men her er det vel en speciel kontruktion af gulvvarmen med
aluplader der bliver lagt ud på gulvet, og slangerne lægges så ned i
nogle rander, og beton oven på?

Men hvordan er din isolation så op med gulvvarmen hvis du stadig har
krybekælder?

Fra : Jacob Andersen

Dato : 04-09-08 20:43

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

nogle rander, og beton oven på?

Men hvordan er din isolation så op med gulvvarmen hvis du stadig har

-
Jep, slangerne ligger i aluplader som har indbyggede render. Gulvet ser ud
sådan ovenfra og ned: Parketgulv, gulvpap, dampspærre, aluplader med
slanger, forskalning til at holde pladerne, strøer m 250 mm isolering,
vindpap, forskalning til at holde på isoleringen.
Fordelen med denne konstruktion er at der ikke er nogen betonplade der skal
varmes op eller afkøles når her bliver for varmt. Dvs det er let at regulere
temperaturen nærmest øjeblikkeligt. Det er en fordel når vi her i familien
ikke altid er enige om hvor varmt her skal være. Derudover er der bedre
økonomi, da vi kan køre med natsænkning.

Mvh
Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-08 01:31

On Sep 3, 6:23 pm, "Ivan" <d...@ikketil.noget> wrote:
> [...]
> fugt og deraf følgende svampesporre.
>
> Er det en god ide han har gang i. Ikke hvis jeg bliver spurgt, jeg ville

Sundolit flamingoplader.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-09-08 11:34

> Sundolit flamingoplader.

Sådan lidt løst regnet koster polystyren plader nok omkring 5-600 kr / m3
leveret, mens alm. fyldsand kan erhverves for 5-60 kr / m3 leveret, så der
er jo også et økonomisk forhold i det (der selvfølgelig skal holdes op mod
forventet energibesparelse).

Men lad os prøve at antage lidt...
Vi sætter gulvareal til 100 m2 (Det er nok et 2 etagers hus).
Fri højde i krybekælder sætter vi til 0,7 m
Betondæk sætter vi til 0,1 m
Isolering sætter vi til 0,30 m (krav er 0,22 m, men når man nu har
muligheden...)

Højden vi snakker om er altså 0,7-0,1-0,3 = 0,3 m, så volumen bliver 30 m3.
Fylder man med sand koster det 1.800-2.100 i materialer (Der skal nok bruges
35 m3 sand da det bliver komprimeret)
Fylder man med polystyren koster det 15.000 - 18.000 i materialer.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-09-08 09:46

On 4 Sep., 12:34, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> er jo også et økonomisk forhold i det (der selvfølgelig skal holdes op mod

Ja man du havde vel ikke tænkt dig at fylde kun op med sand?

Sand bruger man i bunden, for at jævne ud så det passer til den
ønskede isolering med flamingo....

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-09-08 07:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message

> [...]

Ja man du havde vel ikke tænkt dig at fylde kun op med sand?

Sand bruger man i bunden, for at jævne ud så det passer til den

---

Keld har regnet på hvad det koster at fylde de nederste 30 cm med
henholdsvis sand og polystyren. De øverste 40 cm skal så fyldes med
henholdsvis 30 cm isolering og 10 cm beton.

Keller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-08 02:05

On Sep 4, 12:34 pm, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> er jo også et økonomisk forhold i det (der selvfølgelig skal holdes op mod

Og holdes op med hvad det vil koste at udbedre evt. fugtskader, og det
kan løbe op.
Og forsikringen dækker ikke.

> [...]
> 35 m3 sand da det bliver komprimeret)
> Fylder man med polystyren koster det 15.000 - 18.000 i materialer.

De plader jeg har fndet er 15 cm tykke, og koster 76 kr / m2 og der
skal 2 til så polystyren vil koste ca.:

100 m2 x 2 lag x 76 kr / m2 = 15200 kr så det passer meget godt.

Hvad koster helt nyt gulv incl fjernelse af de 35 m3 grus og lægge ny
isolering + gulv ?

Lav det ordentligt fra starten af.