Raftehegn
Fra : Kert Rats

Dato : 02-09-08 16:40

Jeg har tidligere spurgt om raftehegn, men må igen spørge her i gruppen,
grundet min stadige uvidenhed

Granrafter kontra fyrrerafter? Jeg har hørt, at gran er bedst.
Hvad er jeres vurdering?

Stolper - egestolper eller trykimprægnerede fyrrestolper?
Nogle siger, at egestolper er mest holdbare. Andre siger, at
trykimprægnerede fyrrestolper på kun 12 cm er lige så gode og holdbare -
eller endda bedre.
Hvad siger I?

Fundering af stolper. Skal jeg fundere stolperne? Trykimprægnerede stolper
har jo været anvendt til telefonpæle i mange år, og de har, så vidt jeg ved,
ikke været funderet i noget beton eller lignende.
Fundering eller ej? Hvad mener I?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

-----------------
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer

Fra : Martin Bak

Dato : 02-09-08 19:19

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har tidligere spurgt om raftehegn, men må igen spørge her i gruppen,
> grundet min stadige uvidenhed
>
> Granrafter kontra fyrrerafter? Jeg har hørt, at gran er bedst.
> Hvad er jeres vurdering?

Fyr er aldeles uegnet til rafter. Gran er ret godt

> [...]
> Nogle siger, at egestolper er mest holdbare. Andre siger, at
> trykimprægnerede fyrrestolper på kun 12 cm er lige så gode og holdbare -

Egepæle er ret solide. Men jordkontakt er slet og ret noget lort for en pæl.
Uanset hvad den er lavet af.
Vær opmærksom på, at der er forskel på imprægnering, hvis du skulle tippe
den vej. Der er tryk- eller vacuumimprægnering, ligesom imprægneringsvædsken
kan være forskelligt sammensat. Den bedste, og mest miljøvenlige
imprægnering (CCA) er ikke godkendt i Danmark, som det eneste land i EU!

Overvej det der forhandles som "øko-pæle". Det er pæle af en ekstrem hård
kvalitet, og som efter sigende skulle have en garanteret levetid på over 35
år i jordkontakt.Det er en dårlig ide at begynde at støbe sine pæle ned. De
skal jo helst kunne skiftes uden at man behøver en gravemaskine til hjælp.
Men en skovlfuld skærver i bunden af stolpehullet er altid en god ide.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-08 20:01

Kert Rats wrote:
> Jeg har tidligere spurgt om raftehegn, men må igen spørge her i
> gruppen, grundet min stadige uvidenhed
>
> Granrafter kontra fyrrerafter? Jeg har hørt, at gran er bedst.
> Hvad er jeres vurdering?

Galvaniseret rør, ingen tvivl om det

Fra : Kert Rats

Dato : 03-09-08 00:02

<Just> skrev i en meddelelse

> Galvaniseret rør, ingen tvivl om det

Galvaniseret? Mener du trykimprægnerede rafter?
Galvaniserede rør lyder i mine ører som jern-/stålrør. Sådanne vil dog
sikkert gøre sig meget langtidsholdbart som rafter i et hegn, men lidet
pynteligt, vurderer jeg.

Venligst

Kert Rats

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-09-08 08:06

"Kert Rats" skrev

> Galvaniseret? Mener du trykimprægnerede rafter?

Jern ...

> Galvaniserede rør lyder i mine ører som jern-/stålrør. Sådanne vil dog
> sikkert gøre sig meget langtidsholdbart som rafter i et hegn, men lidet
> pynteligt, vurderer jeg.

Kommer vel an på hvilken stil man er til :)

- Peter

Fra : Kaj

Dato : 03-09-08 08:49

> [...]
> Nogle siger, at egestolper er mest holdbare. Andre siger, at
> trykimprægnerede fyrrestolper på kun 12 cm er lige så gode og holdbare -

Til stolper er robenie rigtig godt, vist endda bedre end eg.

> [...]
> har jo været anvendt til telefonpæle i mange år, og de har, så vidt jeg
> ved, ikke været funderet i noget beton eller lignende.

Om du vil fundere er en smagssag, men det er utvivlsomt lettere at få dem op
igen, hvis der blot er stampet - men der skal stampes godt.

MVH
Kaj

Fra : Kert Rats

Dato : 03-09-08 13:06

"Kaj" <kasenxklatten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Til stolper er robenie rigtig godt, vist endda bedre end eg.

<SNIP>

Hvad er robenie for en fisk?

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole V Jensen

Dato : 03-09-08 17:19

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Hvad er robenie for en fisk?

Det er et træ.

Holdbarheden skulle vist ligge omkring 30 år hvis de bliver brugt som
stolper.

mvh
Ole-J

Fra : Ole V Jensen