Havedam
Fra : Bodil Anhøj

Dato : 02-09-08 09:13

Vi har en havedam med guldfisk, guldemder og koi, eller rettere havde ! En
morgen var en del af fiskene borte, deriblant koierne bortset fra én. Vi
troede det var hejren og lagde net over dammen. I dag kommer vi ud og ser at
der igen har været besøg. Flere fisk er borte og dammen ligner en slagmark.
Sten væltet ned fra kanten, planterne ødelagt og springvandet væltet, tros
det var forankret i en kurv med flere sten.. Hvad i alverden er dog det for
et dyr ? En hejre kan det ikke være da der jo er net over. kan det være en
mink og i så fald hvad gør vi ? og hvordan finder vi ud af hvad det er ?
Venlig hilsen B. Anhøj.

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Henning Lund

Dato : 02-09-08 14:46

Bodil Anhøj <bo.an@privat.dk> skrev:

> Flere fisk er borte og dammen ligner en
> slagmark. Sten væltet ned fra kanten, planterne ødelagt og
> springvandet væltet, tros det var forankret i en kurv med
> flere sten.. Hvad i alverden er dog det for et dyr ?

Mennesket.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 02-09-08 15:39

Jeg tror dog næppe mennesket ville give sig tid til at lægge nettet over
dammen igen. Et mindre dyr kan nok kravle under.

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Henning Lund

Dato : 02-09-08 16:13

Bodil Anhøj <bo.an@privat.dk> skrev:
> Jeg tror dog næppe mennesket ville give sig tid til at lægge
> nettet over dammen igen. Et mindre dyr kan nok kravle under.

Et mindre dyr vælte alle de tunge ting???

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 02-09-08 16:52

Jeg véd det lyder skørt, men de sten der er tale om, står på skrå som skjul
af plastikkens øverste kant. De hviler på en smal udgravet kant nede i
vandet og står måske derfor ikke for sikkert. Hvis man forestiller sig et
vævert dyr jagte rundt, kan det måske lade sig gøre ? De sten og en enkelt
figur der står oppe på kanten, er ikke rørt.
Vh Anhøj.

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Henning Lund

Dato : 02-09-08 17:36

> [...]
> kan det måske lade sig gøre ? De sten og en enkelt figur der
> står oppe på kanten, er ikke rørt. Vh Anhøj.

Åkaj så forstår jeg bedre. Kan i ikke se spor, efterladenskaber
der kommer bagud af sådan en fætter eller andet der indikerer det
er et dyr? Ellers lyder det ganske mystisk. Bor i i nærheden af
en dal, en skov eller lign krat område?

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 02-09-08 18:15

Ja vi bor på landet med skov i nærheden og brakmark omkring os med højt græs
og begyndende vildnis af småtræer.. Vi har ikke set efterladenskaber tæt
ved dammen, men der er spor af noget der ligner meget store kattepoter eller
en lille hund... Vi har et par gange set "klatter" på terassen, sorte
aflange ca 3-4 cm lange og diameter ca 5-6 mm.. Noget gæt på om der kan
være sammenhæng ???

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-09-08 18:22

Prøv at opsætte en mink fælde og måske en rævefælde ved siden af basinnet,
gerne med fisk som lokkemad....

--
Michael Nielsen

Fra : Henning Lund

Dato : 02-09-08 19:35

> [...]
> har et par gange set "klatter" på terassen, sorte aflange ca
> 3-4 cm lange og diameter ca 5-6 mm.. Noget gæt på om der kan

Hverken ræv eller grævling vil gå i dammen, det burde være en
odder hvis det er en firbenet, men har i sådan nogle som naboer?

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 02-09-08 21:12

Jeg kan ikke forestille mig vi har en odder i haven, tror nok mere på en
mink, men jeg er ganske rådvild Vi forsøger nok med en minkfælde i
første omgang. I skal i hvert fald have mange tak for svarene, det er jo en
lidt "sjov" ting at komme med her.
Vh B. Anhøj.

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : SB

Dato : 03-09-08 16:36

> [...]
> mink, men jeg er ganske rådvild Vi forsøger nok med en minkfælde i
> første omgang. I skal i hvert fald have mange tak for svarene, det er jo

Jeg har en af de gammeldags rævefælder til at ligge, dog kun til pynt
Men tror ikke man bliver ret populær af at sætte den op, selv om jeg måske
ville føle mig fristet efter at have mistet for mage penge koikarper

min onkel satte et elektrisk hegn op i 5 cm højde da han for år siden ikke
kunne have sine guldfisk i fred for en kat
kan være det kan skrække dyret væk, selv om man jo så ikke finder ud af hvad
det er for et

Søren

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-09-08 08:14

> [...]
> kunne have sine guldfisk i fred for en kat
> kan være det kan skrække dyret væk, selv om man jo så ikke finder ud af

Det er vel bare et spørgsmål om at skrue tilstrækkeligt op for strømmen...
Så kan man vel vurdere det ud fra askebunken

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-09-08 21:53

In news:48bd7499$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bodil Anhøj <bo.an@privat.dk> typed:
> [...]
> "klatter" på terassen, sorte aflange ca 3-4 cm lange og diameter ca
> 5-6 mm.. Noget gæt på om der kan være sammenhæng ???

Mit gæt er også, at det højst sandsynligt har været en mink. Hvis I bor i
Nordjylland i nærheden af Sindal, så var der jo nogle hærværksmænd der slap
4.000 mink løs fra en minkfarm for nogle dage siden, og de er jo prisgivet
og kan ikke klare sig i naturen, så de vil selvfølgelig opsøge søer og
havedamme for at få fisk.

Jeg ved ikke om ræve spiser fisk, men de sætter jo aftryk der er en del
større end mink. Det kan da selvfølgelig også have været en omstrejfende kat
der ikke har kunnet stå for fristelsen.

Jeg tror godt at man i dit tilfælde kan frikende fiskehejren. Sådan én har
til gengæld stjålet en del fisk fra vores havedam for et par år siden, men
den efterlader ellers ingen synlige spor.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-08 22:18

Mink er så godt som oddere i miniudgave.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-08 00:35

On Sep 2, 10:53 pm, "Tove Krieger" <mini...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Nordjylland i nærheden af Sindal, så var der jo nogle hærværksmænd der slap
> 4.000 mink løs fra en minkfarm for nogle dage siden,

Sindsyge tosser.
Der er intet dyreværnsmæssigt fornuftigt i at slippe 4000 mink løs.
80-90 % af minkene vil dø, resten vil blive vilde og være en stor
trussel for alle små dyr og fugle i området.
Og inden alle minkene er døde har de skamferet og dræbt alt hvad de
kan finde af smådyr.
Vi har haft høns, og er nabo til en minkfarm.
2 gange har det kostet os høns, sidste gang alle de tilbageværende 8.
Det var et stort kaos af fjer, blod og flåede høns. Det er nogle
blodtøstige sataner.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-08 11:54

In news:6cc1f05f-2dfa-4105-be5c-d2fa6d76cdbc@r66g2000hsg.googlegroups.com,
Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> typed:

> [...]
> 2 gange har det kostet os høns, sidste gang alle de tilbageværende 8.
> Det var et stort kaos af fjer, blod og flåede høns. Det er nogle

Du har fuldstændig ret i at de er nogle rigtige rovdyr, men for pokker hvor
er de smukke.

Jeg er ikke tilhænger af pelsværk, så for min skyld må der gerne blive lavet
forbud mod minkfarme. Desværre er det jo et spørgsmål om millioner der
tjenes på eksport af pelse, men jeg holder med Brigitte Bardot at pelsværk
er smukt - det skal bare sidde på dyrene i stedet for på nogle forkælede,
pyntesyge fruentimmere.

P.S. Jeg fik lige et nyhedsbrev fra Dyrenes Beskyttelse i går. Det er nu
blevet forbudt at holde ræve i bure med henblik på pelsproduktion, så en
underskriftsindsamling kan altså hjælpe lader det til. Så mangler vi "kun"
minkene, som jo ikke kan gøre at de er født blodtørstige.

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 03-09-08 12:07

Jeg er ganske enig i at de fjolser der har sluppet minkene løs, og det er jo
ikke første gang, ikke véd hvad der tjener dyrene bedst. Det er i hvert fald
synd at lukke dem ud til den visse død på den måde.. Vi bor ikke i nærheden
af en minkfarm men der er jo enkelte dyr rundt overalt siges der, så det er
nok sådan et lille "pus" der har været på spil hos os..
Vh Anhøj

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-08 00:36

On Sep 2, 11:18 pm, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
>  Mink er så godt som oddere i miniudgave.

Er oddere ligeså blodtørstige ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-08 05:08

On Sep 3, 12:53 pm, "Tove Krieger" <mini...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Christian B. Andresen <t...@tiscali.dk> typed:

> Du har fuldstændig ret i at de er nogle rigtige rovdyr, men for pokker hvor

Er vel også grunden til at de bruges til det de gør ?

> [...]
> er smukt - det skal bare sidde på dyrene i stedet for på nogle forkælede,

He he, det er selvfølgelig nok rigtigt nok.

> P.S. Jeg fik lige et nyhedsbrev fra Dyrenes Beskyttelse i går. Det er nu
> blevet forbudt at holde ræve i bure med henblik på pelsproduktion, så en
> underskriftsindsamling kan altså hjælpe lader det til.

Dejligt at høre.

> Så mangler vi "kun"
> minkene, som jo ikke kan gøre at de er født blodtørstige.

Nej, det kan de ikke.