Græs slåning - opsamling eller ej?
Fra : Jan

Dato : 30-08-08 12:41

Hvad vælger i (ved græsslåning) - og hvorfor .... :

- At lade græsset ligge
- At samle græsset op (evt. med opsamler, eller efterfølgende rive)

Hvis vi nu ser bort fra det æstetiske (jeg synes selv græsplænen ser pænest
ud uden græs-affald), hvad har plænen så egentlig bedst af?

Fra : Heidi

Dato : 30-08-08 15:03

Jan wrote:
> Hvad vælger i (ved græsslåning) - og hvorfor .... :
>
> - At lade græsset ligge

Er vi lige begyndt med efter at det endelig lykkedes manden at ødelægge
den gamle plæneklipper tilstrækkeligt, så han kunne få en bio-klipper
Vi har købt en 3-i-1, så vi stadig har muligheden for opsamling hvis
vi skulle ønske det.
Hvorfor? Fordi det er nemmere når man ikke hele tiden skal tømme
opsamleren, og dermed tager det kortere tid at slå plænen. Og endelig af
grunden som er nævnt nederst.

> - At samle græsset op (evt. med opsamler, eller efterfølgende rive)

Vi brugte opsamler før, da vi ikke havde bio-klipper.

> Hvis vi nu ser bort fra det æstetiske (jeg synes selv græsplænen ser
> pænest ud uden græs-affald), hvad har plænen så egentlig bedst af?

Uden at jeg er ekspert, så vil jeg mene at plænen har godt af
bioklipning, da det afklippede græs på længere sigt fungerer som
gødning. Ikke at man nødvendigvis kan lade være med at gøde "kunstigt" ,
men jeg bilder mig ind at miljøet også har godt af at vi ikke længere
behøver bruge benzin på at køre på genbrugspladsen med det afklippede
græs

I øvrigt synes jeg ikke man se på vores plæne at afklippet bliver
liggende - det bliver nærmest pulveriseret.

--
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 15:15

On Sat, 30 Aug 2008 13:41:22 +0200, "Jan" <je@haver.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis vi nu ser bort fra det æstetiske (jeg synes selv græsplænen ser pænest
>ud uden græs-affald), hvad har plænen så egentlig bedst af?

Jeg bruger bioklip, hvor det afklippede græs klippes i meget små
stykker der forsvinder ned i plænen, hvor det både fodrer regnormene
og gøder plænen.

Jeg gider ikke have græsopsamler på plæneklipperen, for affaldet
fylder og skal køres bort. Desuden skal jeg så gøde plænen flere
gange hvert år og det er dyrt. ( Med bioklip kan jeg nøjes med at gøde
en enkelt gang og alligevel have en flot grøn plæne året rundt )

Sideudkast med efterfølgende rivning og opsamling er endnu værre.
Det er jo hårdt arbejde og jeg vil meget hellere sidde på terassen med
en kølig pils.

Så bioklip til mig. Det er nemmest og billigst. Eneste lille hage ved
bioklip er at plænen SKAL slås hver uge, så græsset ikke bliver for
højt, for så bliver maskinen kvalt i det. Og det skal helst være så
tørt som muligt når man slår græsset, for ellers efterlader
plæneklipperen nemt klumper af græs der ligger ovenpå plænen.

mvh Mogens

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-08 18:19

<Mogens> skrev i en meddelelse
> On Sat, 30 Aug 2008 13:41:22 +0200, "Jan" <je@haver.dk> wrote:

( Med bioklip kan jeg nøjes med at gøde
> en enkelt gang og alligevel have en flot grøn plæne året rundt )

Jeg har endnu aldrig nogensinde prøvet at gøde mine græsplæner. Og de har
altid været grønne alligevel.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-08 19:35

On Sat, 30 Aug 2008 19:18:37 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> ( Med bioklip kan jeg nøjes med at gøde
>>
>Jeg har endnu aldrig nogensinde prøvet at gøde mine græsplæner. Og de har
>altid været grønne alligevel.

Jeg kom til det sidste år ..... den fejl gør jeg aldrig mere
I år er græsset også vældig grønt og har egentlig været det hele
sommeren, tørke til trods.
Sidste år groede det som skidt hele foråret pga. gødningen. I år går det
lige knap så stærkt, men det skal nu alligevel klippes oftere end jeg
bryder mig om.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 30-08-08 19:54

Hej Martin

> Jeg har endnu aldrig nogensinde prøvet at gøde mine græsplæner. Og de
> har altid været grønne alligevel.

Der er jo heller ingen grund til at provokere det stads :)

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-08 15:20

On Sat, 30 Aug 2008 13:41:22 +0200, "Jan" <je@haver.dk> wrote:

>Hvad vælger i (ved græsslåning) - og hvorfor .... :
>
> - At lade græsset ligge

Det får mit græs lov til på de fleste af mine græsarealer. Jeg er slem
til at klippe græsset kun hver 14. dag, dvs. når det er ret langt. At
skulle samle det sammen ville være en meget stor opgave, som jeg ikke
gider. Jeg syntes heller ikke det ser så slemt ud, ikke noget der
normalt irriterer mig i hvert fald.

> - At samle græsset op (evt. med opsamler, eller efterfølgende rive)

Kun mellem mine bede med planter (i potter) samler jeg græsset sammen.
Der kommer nemlig ikke nær så meget græsukrudt i disse potter når
græsset samles, i stedet for bare at lade det ligge eller blive blæst ud
over potterne.
Det opsamlede græs er jeg begyndt at bruge som dække under hækken og
andre buske i haven - efter tip fra en her i gruppen. Det lader til at
fungerer rigtig godt, har gjort det i ca. to sæsoner nu.

>Hvis vi nu ser bort fra det æstetiske (jeg synes selv græsplænen ser pænest
>ud uden græs-affald), hvad har plænen så egentlig bedst af?

Den har bedst af at græsset bliver liggende. Bioklippet eller ej. Det
afklippede græs repræsenterer næring, som græsset får igen når det
nedbrydes. Samtidig giver det mere liv i jorden, det kræver jo både
bakterier og regnorme at få græsset omsat og næringen frigivet igen.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars

Dato : 30-08-08 21:37

On Sat, 30 Aug 2008 13:41:22 +0200, "Jan" <je@haver.dk> wrote:

>Hvad vælger i (ved græsslåning) - og hvorfor .... :
>
> - At lade græsset ligge
> - At samle græsset op (evt. med opsamler, eller efterfølgende rive)

Opsamler på klipperen - den er fyldt når plænen er klippet og så er
det bare at tømme den ud i skoven bagved. Det bliver ikke meget
lettere.

** Lars

Fra : Ann

Dato : 31-08-08 01:41

On 30 Aug., 22:37, Lars <nom...@nothing.here.se> wrote:

> Opsamler på klipperen - den er fyldt når plænen er klippet og så er
> det bare at tømme den ud i skoven bagved. Det bliver ikke meget
> lettere.
>
> ** Lars

Hej Lars

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 31-08-08 10:24

"Jan" <je@haver.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis vi nu ser bort fra det æstetiske (jeg synes selv græsplænen ser
> pænest ud uden græs-affald), hvad har plænen så egentlig bedst af?

Hvor stor en græsplæne har du ??

Jeg har 1500m2 med græs og med opsamler kan jeg lige kører en runde så skal
den tømmes :-/
Men det bliver da pænt, selv med hjulspor efter betonkanonen.

Nu har jeg fået bioklip-knive, tja.. jeg står græsset når jeg syntes det er
langt og ja ofte er det fugtigt. Det giver så striber og klumper, som man så
skal kører over en gang til.

Idag skal jeg en tur over det... denne gang er det bare blevet rigtigt
langt, så jeg må tage bioskærmen af, så det slynges ud.

Men der er ikke noget der slår en nyere anlagt, cylinderklippet og tromlet
plæne.

Mvh
Leon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-09-08 03:09

On Aug 30, 1:41 pm, "Jan" <j...@haver.dk> wrote:
> Hvad vælger i (ved græsslåning) - og hvorfor .... :
>
>  - At lade græsset ligge

Bioklip nu, men før.....

>  - At samle græsset op (evt. med opsamler, eller efterfølgende rive)

.....samlede jeg det op.

> Hvis vi nu ser bort fra det æstetiske (jeg synes selv græsplænen ser pænest
> ud uden græs-affald), hvad har plænen så egentlig bedst af?

Siden vi fik bioklip er vores græsplæne blevet meget pænere at se på.
(Hold da op hvor det lød som en ringe tysk reklame)

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....