Syrisk rose
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-08-08 18:45

Vi har fået en syrisk rose, som skulle være lyserød. Nu er den sprunget ud,
og den er absolut ikke lyserød - nærmeres blå/lilla, undtagen en enkelt
blomst, der er pink.

Vil det hjælpe at sætte den i spagnum i stedet for almindelig havejord?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-08 19:22

On Tue, 26 Aug 2008 19:44:47 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>blomst, der er pink.
>
>Vil det hjælpe at sætte den i spagnum i stedet for almindelig havejord?

Nej.

De kan ofte variere lidt i farverne, men det er fra en smule lysere til
en smule mørkere. Jeg har aldrig oplevet dem med to farver blomster på
samme plante. Den slags sker typisk kun hvis der er sat to stiklinger i
samme potte - og det har jeg stadig til gode at se i en syrisk rose.

Til gengæld kan det ske at der kommer en etikette med et forkert billede
på planten .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-08 23:40

> [...]
> samme plante. Den slags sker typisk kun hvis der er sat to stiklinger i
> samme potte - og det har jeg stadig til gode at se i en syrisk rose.

Vil du have et billede? Det ser dybt åndsvagt ud - farverne skriger til
hinanden.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-08 19:46

On Fri, 29 Aug 2008 00:39:30 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Vil du have et billede? Det ser dybt åndsvagt ud - farverne skriger til
>hinanden.

Gerne - og så også et billede af bunden af planten, der hvor den kommer
op fra jorden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-09-08 18:31

wrote:

>Vil du have et billede? Det ser dybt åndsvagt ud - farverne skriger til
>hinanden.

Jeg kom til at cykle på arbejde i dag og på turen hjem så jeg faktisk en
syrisk rose med to farver blomster. På samme gren, så der er ingen
tvilv om at det er samme plante de kommer fra.
Det var en blå og en rosa. Ikke to farver som jeg syntes skriger til
hinanden, men jeg har godt nok aldrig set det før.

Jeg tror at det så afhænger lidt af hvor længe blomsten har siddet. Den
blå sad nederst på grenen og har nok været sprunget ud nogle dage
længere. Jeg har i år oplevet noget tilsvarende på andre planter: En
lyserød potentil var hvid da den sprang ud, men efter en lille uge var
alle blomsterne den lyserøde de skulle være. Og nogle roser, Bellevue,
som alle steder vises som gulorange, viste sig at blive lyserød når den
var ved at afblomstre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-09-08 17:59

> Jeg kom til at cykle på arbejde i dag og på turen hjem så jeg faktisk en
> syrisk rose med to farver blomster. På samme gren, så der er ingen
> tvilv om at det er samme plante de kommer fra.

Min viser sig nok at være to planter - jeg har fået den forærende, og giver
mener helt bestemt ikke at det er to planter, men blomstringen taler sit
tydelige sprog. Den er pink og lilla/blå - den bliver delt senere på året,
da den står nær en lilla sommerfuglebusk

Mvh Maria

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 26-08-08 21:37

On Tue, 26 Aug 2008 19:44:47 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> blomst, der er pink.
>
> Vil det hjælpe at sætte den i spagnum i stedet for almindelig havejord?

Jeg købte for nogen tid siden 5 forskellige clematis i Superbest for 25 kr.
stykket. Ingen af dem svarede til det navn/den sort der stod på skiltet. Oh
well, til den pris burde jeg have luret at der var uller i mosen.
--
/ Mikkel

Fra : Heidi

Dato : 27-08-08 17:07

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> 25 kr. stykket. Ingen af dem svarede til det navn/den sort der stod
> på skiltet. Oh well, til den pris burde jeg have luret at der var

At købe dem på planteskole er heller ingen garanti - købte sidste sommer
en clematis på en lille planteskole i Viborg (en efterhånden noget ældre
herre der har stedet). Ifølge skiltet skulle den være hvid, så jeg
plantede den i det bed der kun indeholder gult, orange, rødt og hvidt.
Spændt var jeg på at den skulle springe ud - og stor var skuffelsen da
blomsten i stedet var lyserød!
I år er den blevet flyttet til et andet sted, hvor den gerne må være
lyserød, og er blevet erstattet af en anden hvid (som faktisk var hvid).
Så ham tror jeg ikke lige jeg køber clematis hos igen, medmindre de er i
blomst under købet...

--
Heidi

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-08-08 19:51

"Heidi" skrev i en meddelelse:
> Så ham tror jeg ikke lige jeg køber clematis hos igen, medmindre de er
> i blomst under købet...

Og det er så heller ingen garanti - vi købte for nogle år siden en blå
rose - og den havde virkelig blå blomster, da den blev plantet - og
groede fint, men året efter var blomsterne lyserøde

Jan

Fra : Heidi

Dato : 27-08-08 20:05

Jan Vestergaard wrote:

> Og det er så heller ingen garanti - vi købte for nogle år siden en blå
> rose - og den havde virkelig blå blomster, da den blev plantet - og
> groede fint, men året efter var blomsterne lyserøde

Det er sjovt for jeg har en idé om at en af de få roser vi har tilbage
startede med at være lyserød, men nu er den gul - så er det jo heldigt
nok den står i det gule bed

--
Heidi

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-08-08 17:56

On Tue, 26 Aug 2008 22:36:52 +0200, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:
klip

>Jeg købte for nogen tid siden 5 forskellige clematis i Superbest for 25 kr.
>stykket. Ingen af dem svarede til det navn/den sort der stod på skiltet. Oh
>well, til den pris burde jeg have luret at der var uller i mosen.

Jeg købte for et par år siden en Himrod kærneløs, i år kom den så med 10
klaser, fulde af kærner og sur, bestemt ikke Himrod, som nærmest er som
sukker, det ærgerlige er den tid man spilder
mvh Ebbe