Gulvvarme termostat der holder gulvet varm~
Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 22-08-08 08:43

Lidt nørklet overskrift, men nu du læser dette, fangede den måske
alligevel

Problemet: Vi har gulvvarme i hele huset, dejligt. I store dele af huset
har vi klinker. Problemet er at gulvene er iskolde, samtidig med at vi
egentlig har den ønskede temperatur. Det kan jo løses ved at skrue op
for temperaturen på ermostaten, men så bliver det jo for varmt indenfor.

Jeg mener at jeg har set en termostat der kunne sørge for at holde
gulvene lune, uden at gulvvarmen varmer.....lyder åndssvagt, men noget i
den stil

Nogen der kender disse termostater? Og er det "bare" at skifte
termostaterne (hvis de findes) eller skal der også til at pilles i anlæget?

På forhånd tak

Mikkel Lautrup

Fra : Max

Dato : 22-08-08 10:53

Hej Mikkel

> Nogen der kender disse termostater? Og er det "bare" at skifte
> termostaterne (hvis de findes) eller skal der også til at pilles i
> anlæget?

Jeg vil tro at en drøvleventil på anlæget vil kunne løse dit problem,
den sørge for at der løber lidt varmt vand i dit system hele tiden.

Ps: det dur ikke hvis det er elvarme :)

--
Mvh Max

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-08-08 06:17

On 22 Aug., 09:42, Mikkel Lautrup <n...@way.jose> wrote:

> Nogen der kender disse termostater? Og er det "bare" at skifte
> termostaterne (hvis de findes) eller skal der også til at pilles i anlæget?

Der findes i hvertfald Infrarøde gulvfølere der måler på
gulvtemperaturen og nok også rumtemperaturen samtidigt.. Men hvis man
vil holde en bestemt temperatur på gulvet, bliver rummet jo nok også
lidt varmere.

Fra : KalleKnas

Dato : 22-08-08 14:34

En termostat med udvendig føler. Monter føler i gulvet midt mellem
varmerørene og du får den ønskede temperatur i gulvet uden hensyn til
luftemperatur.
Mvh. Karsten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-08-08 10:49

On 22 Aug., 15:34, "KalleKnas" <bryds...@sport.dk> wrote:
> En termostat med udvendig føler. Monter føler i gulvet midt mellem
> varmerørene og du får den ønskede temperatur i gulvet uden hensyn til
> luftemperatur.

Men det er vel lidt besværligt kan man sige hvis der ligger gulv osv..

En infrarød termostat er nok det eneste der dur... til danfoss anlæg
har de i hvertfald en trådløs infrarød føler som koster ca. 1100kr og
måler gulvtemperaturen via infrarød måling.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-08-08 18:57

> [...]
> egentlig har den ønskede temperatur. Det kan jo løses ved at skrue op for
> temperaturen på ermostaten, men så bliver det jo for varmt indenfor.

Brug fremløbstemperaturen. Vores er 20-22 grader om sommeren, og så står
termostaterne på fuld skrue. Pumpen er sat på laveste trin. Dermed har du
klinker, der ikke er iskolde uden at du får det varmere af den grund.

Mvh Maria