Wire som bøjlestang?
Fra : Puk Tutein

Dato : 21-08-08 16:22

Hej alle,

Vi skal have udnyttet vores høje skunk. Vi vil gerne bruge den til at hænge
en del af vores tøj i. Vi har bibeholdt skunkstolperne og de står med lidt
forskellige mellemrum. Det er derfor ikke sådan lige til at finde
præfabrikerede bøjlestænger, som vi kan hænge op mellem dem.

Men så tænkte jeg, om ikke bare vi kan bruge en kraftig wire, som vi spænder
stramt op mellem stolperne? Det afgørende er naturligvis at wiren ikke
begynder at bue nedad og at den ikke knækker. Men når jeg kigger på
bøjlestænger kan jeg se, at mange af dem kan holde til ca. 20 kg. Det ville
jeg umiddelbart gætte på, at en wire også sagtnes kunne.

Men hvad siger i? Er det lad-sig-gør-ligt?

Mvh
Puk

Fra : Hauge

Dato : 21-08-08 16:38

Hej
Puk Tutein wrote:
> Det er derfor ikke sådan
> lige til at finde præfabrikerede bøjlestænger, som vi kan hænge op
> mellem dem.

Der findes beøjlestangsholdere i mange byggemarkeder, og de har også fine
alu-rør som nemt kan tilskæres til den rette længde.

> [...]
> kigger på bøjlestænger kan jeg se, at mange af dem kan holde til ca.
> 20 kg. Det ville jeg umiddelbart gætte på, at en wire også sagtnes

Ikke uden at det vil bue ned i midten, så vil alt tøje hænge i der

Mvh Hauge

Fra : Lars

Dato : 21-08-08 16:46

Puk Tutein skrev:
> [...]
> jeg umiddelbart gætte på, at en wire også sagtnes kunne.
>
> Men hvad siger i? Er det lad-sig-gør-ligt?

Wiren skal såmænd nok holde - det er mere væsentligt, at ophænget er
kraftigt nok. Det er der, den største belastning vil være. Monter det
med en wirestrammmer, så I kan spænde det op igen, hvis wiren giver sig.

Mht. bøjlestænger, så kunne I bare købe løse rørholdere og så sætte
hvilket som helst rør i (f.eks vandrør) i en længde, der måtte passe jer.

Fra : Puk Tutein

Dato : 21-08-08 18:36

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Wiren skal såmænd nok holde - det er mere væsentligt, at ophænget er
> kraftigt nok. Det er der, den største belastning vil være. Monter det med
> en wirestrammmer, så I kan spænde det op igen, hvis wiren giver sig.

Ok, tak for tippet.

> Mht. bøjlestænger, så kunne I bare købe løse rørholdere og så sætte
> hvilket som helst rør i (f.eks vandrør) i en længde, der måtte passe jer.

Det er ikke så nemt endda. Sådan en skunk har jo ikke nødvendigvis så meget
plads som man tror den har.

For at bøjlerne skal kunne være i skunken i deres fulde bredde og stadig
sidde så højt at tøjet reelt hænger på bøjlerne og ikke ligger hen af gulvet
i skunken, så skal bøjlestang/wire sidde i en bestemt højde. Det skal
endvidere være fastgjort på bagsiden af vores skunkstolper. Det betyder, at
der ikke er ret meget plads til rørholder (hvis det ellers er, hvad jeg
forestiller mig det er - nemlig sådan en slags 'bue' i metal, der fastgøres
på væg - i mit tilfælde skunkstolpe - og som røret så ligger oven i).
Rørholderen må ikke være ret lang, for så kommer røret til at sidde for
langt inde i skunken og så kan bøjlerne ikke være der i bredden. - Øv det er
svært at forklare.

Men hvis man nu kan få rørholdere, der ikke er særligt lange, så var det
måske nemmere end wiren.

Mvh
Puk

Fra : Martin Bak

Dato : 21-08-08 18:44

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bredden. - Øv det er svært at forklare.
>
> Men hvis man nu kan få rørholdere, der ikke er særligt lange, så var det

Jeg forstår godt hvad du mener... nu. Ja rørbærere som de hedder, fåes
ganske korte, f.eks. disse:

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1477

Det vil dog være lidt af en udfordring at skrue dem fast på bagsiden af
skunkstolpen på grund af skråvæggen. Det kræver nok en vinkelforsats til
skruemaskinen.

Men oprindeligt troede vi vist allesammen at stængerne skulle monteres
_mellem_ skunkstolperne. I det tilfælde kan man jo bare bruge almindelige
bøjlestangsbeslag som til et skab.

Fra : Puk Tutein

Dato : 21-08-08 19:03

> [...]
>
> Det vil dog være lidt af en udfordring at skrue dem fast på bagsiden af
> skunkstolpen på grund af skråvæggen. Det kræver nok en vinkelforsats til

Igen, tak for tippet. Jeg er bare stadig bange for, om det bliver for
stort. Midten af min bøjlestang skal være præcis 3 cm bag min skunkstolpe.
Det vil nok hjælpe en del at tage i Silvan og holde en i hånden, så kan jeg
bedre fornemme størrelsen end når jeg bare ser nogle mål på nettet.

> Men oprindeligt troede vi vist allesammen at stængerne skulle monteres
> _mellem_ skunkstolperne. I det tilfælde kan man jo bare bruge almindelige
> bøjlestangsbeslag som til et skab.

Det var sådan set også det jeg skrev. Det var bare mere for at pointere, at
vi ikke har planer om 1 lang stang/wire men om flere mindre stykker.

Jeg kan se at der er spredt uenighed om, hvorvidt man kan få wire til at
fungere som løsning.
Gør det nogen forskel, hvis jeg skriver at de wire stykkerne vil komme til
at være mellem 75 cm og 105 cm lange (det er afstanden mellem stolperne,
plus lidt til så wiren kunne fastgøres et stykke inde på stolpen)? Og at
det tøj der skal hænge på den ikke er overtøj, men typisk skjorter, bukser,
bluser, t-shirts og den slags?

Har i eventuelt andre bud på en god løsning? Det er for ærgeligt ikke at
udnytte pladsen i skunken, når den nu er der.

Mvh
Puk

Fra : Puk Tutein

Dato : 21-08-08 20:06

> Har i eventuelt andre bud på en god løsning? Det er for ærgeligt ikke at
> udnytte pladsen i skunken, når den nu er der.

Hvad med muligheden for eventuelt at hænge et rør fra "loftet" (den skrå væg
i skunken)? På den måde vil jeg jo kunne lave flere fæstningspunkter
eventuelt 3 pr. stang og på den måde fordele belastningen på flere punkter.

Hvis jeg valgte en sådan løsning ville jeg så skulle bruge wire til at hænge
røret op med? Eller burde jeg bruge sådan noget fæstningsbånd eller hvad
det nu hedder?

Mvh
Puk

Fra : Martin Bak

Dato : 21-08-08 20:41

> [...]
>
> Hvis jeg valgte en sådan løsning ville jeg så skulle bruge wire til at
> hænge røret op med? Eller burde jeg bruge sådan noget fæstningsbånd eller

Du er meget optaget af den wire der Men ok. En løsning kunne være, at
befæstige en langsgående metalvinkel på bagsiden af skunkstolperne i hele
længden, og i denne fastskrue 2-3 maskinøskner med langt gevindstykke mellem
hvert spær og lade wiren aflaste af disse. Kombineret med en wirestrammer
vil det nok kunne fungere.

Maskinøskner:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/soemskruerogbolte/skruer/skruekrogeogoeskner/maskinoeskner/

Metalvinkel: For eksempel en 90 graders som egentlig er beregnet til
indvendige hjørner i et stålskelet til gipsplader. Men der er mange andre
muligheder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 21-08-08 23:00

> Metalvinkel: For eksempel en 90 graders som egentlig er beregnet til
> indvendige hjørner i et stålskelet til gipsplader. Men der er mange andre
> muligheder.

Jeg ville nok tage noget galvaniseret vandrør og når der ikke er plads til
alm rærbærere så skære nogle klodser i træ der kan skrues bag på stolperne
og under rørene. Evt som en plade krydsfinere på siden af stolpen med
udskæring til at bære røret.

Men smid evt et billede online af stolper / skunkrum. Det gør det meget
nemmere at komme med forslag

Fra : Jacob Ask

Dato : 22-08-08 08:17

Puk Tutein wrote:
> [...]
> i skunken, så skal bøjlestang/wire sidde i en bestemt højde. Det skal
> endvidere være fastgjort på bagsiden af vores skunkstolper. Det betyder, at

Jeg løste et lignende probem ved at hænge et vandrør (eller hvad man
ellers vil bruge som gardin-stang) op i nogle wirer fastgjort i
lofts-stolper. Så er man ude over at skulle kæmpe med at få plads til
diverse mere eller mindre klossede rør-holdere.

Denne løsning holder ihvertfald fint - vi har omkring 2,5m tøj hængt op
på denne stang som holdes oppe med 1 wire i hver ende (fastgjort i
stangen ved at trække den igennem et forboret huld og nogle wire-klemmer).

Mvh
Jacob Ask

Fra : Max

Dato : 21-08-08 18:37

Hej Puk

> kigger på bøjlestænger kan jeg se, at mange af dem kan holde til ca.
> 20 kg. Det ville jeg umiddelbart gætte på, at en wire også sagtnes

Brug en bøjlestang du saver til på mål, du trækker de der stolper
skæve før du får en wire stram nok til formålet.

--
Mvh Max